Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva veier de forskjellige Model S utgavene?

Startet av elektro, mandag 03. august 2015, klokken 22:15

« forrige - neste »

elektro

Hvis man ønsker å kjøpe Tesla med Passat-budsjett er 85D dessverre uaktuell per i dag. Kan man trøste seg med at en 70D veier mindre og således har bedre kjøreegenskaper? Tenker da spesielt på vinterføre.

Hvordan er erfaringene til dere med bakhjulstrekk egentlig. En brukt 85 er jo også et alternativ. Da kan man trøste seg med ekstra plass i frunken også, noe vi egentlig trenger..  :)



2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Tuxedo

Sitat fra: elektro på mandag 03. august 2015, klokken 22:15
Hvis man ønsker å kjøpe Tesla med Passat-budsjett er 85D dessverre uaktuell per i dag. Kan man trøste seg med at en 70D veier mindre og således har bedre kjøreegenskaper? Tenker da spesielt på vinterføre.

Hvordan er erfaringene til dere med bakhjulstrekk egentlig. En brukt 85 er jo også et alternativ. Da kan man trøste seg med ekstra plass i frunken også, noe vi egentlig trenger..  :)
Hvis budsjettet er Passat, så er en brukt 85 med bakhjulstrekk et vannvittig kvantesteg i forhold til Passat (til nesten samme prisen).  På sommeren er jo selvsagt bakhjulstrekk bare moro; på vinteren den beste 2WD jeg har kjørt.  Men det er ikke som en 4WD vinterstid, selvsagt, for de som mener at de trenger det.

Øyvind.h

Jeg kom fra ny fwd Passat til S85. S85 er bedre på vinterføre, og en helt annen verden når det gjelder kjøreglede :)
Fortsatt ikke 4wd, men mer enn bra nok for en som ikke er vant med 4wd
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektro

Takk for svar. Jeg er kjent med Teslaens fortreffelighet når det gjelder et raskere antispinnsystem osv. som sikkert langt på vei veier opp for både vekt og bakhjulstrekk, når det gjelder fremkommelighet. Kjøregleden er jo fra en annen planet! :D

Jeg tenker mer på det faktum at du har ca. ett tonn ekstra som vil rett frem - når du vil svinge eller bremse i 80 km/t på vinterføre. Da hjelper det lite med både lavt tyngdepunkt og 4WD. Piggdekk er uaktuelt. Hvis det er sånn at noen av Tesla modellene veier vesentlig mindre enn andre, så er det en faktor for meg når jeg skal velge modell. Noen som vet hvor jeg finner tallene eller har de for hånden?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ihlhaug

De veier vel alle ca det samme, pluss minus 70 kg avhengig av utstyr.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

o.b.lix

Har kjørt mange år i ML som har permanent firehjulstrekk og piggfritt, denne tror jeg er enda tyngre enn Tesla. Beste bil på vinterføre jeg har hatt, kommer seg opp og ned kontrollert alle steder jeg ville. Vekt opplevde jeg som fordel og ikke ulempe. (men forutsetter annen kjørestil om vinter enn om sommer)

Har derfor stor tro på min 85D til vinteren!
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

fonberg

Jeg antar at en S70 RWD med fast tak vil være et par hundre kilo lettere enn en S85D med panotak. I tillegg til taket sparer man her vekt både på batteripakken og på at man ikke har motor foran (men til gjengjeld litt tyngre motor bak). 200 kg (anslagsvis) er jo betydelig, og vil være til 70-ens fordel mtp. konvensjonelle nedbremsinger på glatt underlag. Men så har du 85D-ens fordel med sensorstyrt regen på alle fire hjul i stedet for bare to. Jeg tror S70 og S85D derfor vil være rimelig jevngode når det gjelder å sette ned farten på glatt underlag.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Sandvika

Beklager å ødelegge en god diskusjon men,

Wikiepdia. Curb weight

https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S
   
1,961 kg (4,323 lb) (S60) [7]
2,085 kg (4,597 lb) (S60D)[8]
2,090 kg (4,608 lb) (S70D)[9]
2,108 kg (4,647 lb) (S85)
2,188 kg (4,824 lb) (S85D)[8]
2,239 kg (4,936 lb) (P85D)[8]

Muffinman

Det er nok ingen faste tall som gjelder over tid, det ble jo sagt at man slanket Model S jevnlig og at man hadde barbert av et betydelig antall kilo bare det første året bilen ble levert i Norge. Så har man variasjoner ift tilleggsutstyr. Tipper at min bil er minst 100kg lettere enn en som har alt utstyr da min mangler panotak, dobbeltlader og 21" felger for å nevne noe - sammenlignet med biler levert i samme tidsrom. Sammenligner man med en nyere bil med alt utstyr som visstnok skal være slanket kan det hende at vekten er lik.

dosmont

Sitat fra: fonberg på tirsdag 04. august 2015, klokken 10:52
Jeg tror S70 og S85D derfor vil være rimelig jevngode når det gjelder å sette ned farten på glatt underlag.
Det Vet jeg at ikke stemmer, hvis det er regen du henviser til.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Dennis

Ja tallene stemmer ikke helt over tid, som nevnt over har Elon nevnt at de har slanket seg litt siden de første.

Min P85D har jeg veid på vekta hos Statens Vegvesen og den veier 45kg mindre enn nevnt over her. Feks panotaket alene veier 50-60kg mer som jeg ikke har, ellers har jeg det meste av utstyr.
Med luftfjøring veier den nok noen kg mer enn de uten osv. også.

Sandvika

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 04. august 2015, klokken 11:15
Det er nok ingen faste tall som gjelder over tid, det ble jo sagt at man slanket Model S jevnlig og at man hadde barbert av et betydelig antall kilo bare det første året bilen ble levert i Norge. Så har man variasjoner ift tilleggsutstyr. Tipper at min bil er minst 100kg lettere enn en som har alt utstyr da min mangler panotak, dobbeltlader og 21" felger for å nevne noe - sammenlignet med biler levert i samme tidsrom. Sammenligner man med en nyere bil med alt utstyr som visstnok skal være slanket kan det hende at vekten er lik.
Tror nok du har rett med dobbeltlader og panotak fort utgjør 100kg, men dette er ekstrautstyr og uavhengig av modell. Når det gjelder annen type slanking så blir jeg overasket om dette utgjør så mye. Endret kjemi med høyere enrgitetthet kan kanskje føre til lettere batteriet, men for at du skal få noe slanking av betydning så må man gjøre ganske strukturelle ting med bilen. Dette vil i så fall avstedkomme ny typegodkjenning. På enkeltkomponentnivå tror (og håper) jeg heller at man har gjort kvalitetsforbedringer enn å prøve å spare 5gram her og 10gram der. Tipper at evt. besparelser nok går opp i opp med nye sensorer og titanplater.

Sandvika

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 04. august 2015, klokken 13:07
Ja tallene stemmer ikke helt over tid, som nevnt over har Elon nevnt at de har slanket seg litt siden de første.

Min P85D har jeg veid på vekta hos Statens Vegvesen og den veier 45kg mindre enn nevnt over her. Feks panotaket alene veier 50-60kg mer som jeg ikke har, ellers har jeg det meste av utstyr.
Med luftfjøring veier den nok noen kg mer enn de uten osv. også.
Om vi antar at de tallene som står her må være konservative derfor baserer seg på tyngste variant (pano) så har du en diff. på 5-15kg. Da er vi rimelig spot-on.

Dennis

Ja men er rart at bilen i vognkort er registrert som 2187 kg i vekt. Tipper det er helt ribbet for utstyr.

elektro

Ikke de helt store forskjellene altså, vekt blir nok ikke avgjørende da.. Men at panoramataket veier litt har jeg faktisk ikke tenkt på. 21-tommerene er uansett helt uaktuelt. :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA