Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Effekt på Model S og generelt diskusjon om ytelse

Startet av Dennis, mandag 03. august 2015, klokken 13:20

« forrige - neste »

Dennis

Tenkte vi kunne ha en egen tråd om effekt på Model S og generelt diskusjon om ytelse så ikke alle andre tråder sklir ut om dette. Så kan vi som er interessert i slikt holde diskusjonen her :)

Dagens situasjon av ytelse på modeller Tesla tilbyr idag har jeg lagt ved bilde av.
De som ikke er med her er utgåtte P85 og eldre 85. P85 var oppgitt til 422hk og 600nm (Eller 470hk motor power) Toppfart 210 km/t
Eldre 85 har samme effekt som dagens vanlige 85 utgave men 200 km/t i toppfart og ikke 225 km/t som de nyere har.

Som man ser under er alle modellene til Tesla oppgitt med samlet effekt utenom P85D/P90D/Ludicrous som enda bare er oppgitt med motoreffekt.

Årsaken til det er nok fordi Tesla ikke ønsker å gi et tall på hva effekten faktisk er. Siden P85D er langt unna de 700hk de først reklamerte med. Med Ludicrous speed upgrade er man nok oppe i ca 650, men enda et stykke unna de opprinnelige 700hk P85D ble så kjent for.
Hvis man leser hvor mye effekt som går ut av batteriet på en P85D fra REST API. Så kommer man fram til at det er ca 550hk.

Hodetelefoner

Det blir vel som vanlig. de med P85D klager på ytelse og de uten hyller den.
Gleder meg til Ludicrous :)

fonberg

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 03. august 2015, klokken 13:20

De som ikke er med her er utgåtte P85 og eldre 85. P85 var oppgitt til 422hk og 600nm (Eller 470hk motor power) Toppfart 210 km/t
Eldre 85 har samme effekt som dagens vanlige 85 utgave men 200 km/t i toppfart og ikke 225 km/t som de nyere har.

Supplerer med utgåtte S60 som vel hadde oppgitt 302 hk, og nye S70 (RWD) som har oppgitt 320 hk.
Jeg ser at dagens 85 i RWD har oppgitt 378 hk, tidligere ble den vel oppgitt til 367 hk.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Dennis

Sitat fra: KristofferH på mandag 03. august 2015, klokken 14:01
Det blir vel som vanlig. de med P85D klager på ytelse og de uten hyller den.
Gleder meg til Ludicrous :)

Må være lov å stille spørsmål rundt effekten når det viser seg å ikke stemme :)

For all del de gjør masse bra og de får skryt der de fortjener det. Hadde aldri noen stilt kritiske spørsmål hadde det vært fritt fram for å påstå alt mulig.
Ble rett å slett skuffet når jeg fikk bilen når jeg jeg tok noen pådrag over 100 på hvordan den gikk, og må være lov til å mene det. Jada det er vel klaging som du sier, men når Tesla har solgt et produkt som skulle ha 700hk må det være lov til å klage når det viser seg at det i realiteten er nærmere 550 hk.

Gleder meg så klart derfor også til Ludicrous da jeg endelig får i nærheten av ytelsen som jeg hadde forventet fra dag 1 :)


Er mye bra lesestoff i denne tråden mot slutten:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/44691-P85D-691HP-should-have-an-asterisk-%2A-next-to-it-Up-to-691HP

Og den tråden kom for 4 måneder siden så er ikke noe om at man klager fordi det kom noe bedre, men legitime spørsmål rundt Tesla sin markedføring på effekt og 0-100 tider.

jazzwheel

Alle grafer jeg har sett av Tesla på dyno har fått ca 430hk enten det har vært P85 eller P85D.

Muffinman

Det er sannsynligvis i stor grad begrenset av benkene sin evne til å takle høyt dreiemoment på lavt turtall.

jazzwheel

Det er vel i så fall begrenset på grunn av dreiemoment, uavhengig av turtall. Mest sannsynlig er det vel fordi motoren ikke produserer mer kraft. Det er flere forskjellige målinger og benker som alle viser det samme. På P85D ble dreiemomentet målt til over 900Nm, men det falt så raskt nedover at den ikke oppnådde mer enn 430hk likevel.

mogu

Frem til nå trodde jeg min 85D gjorde 0-100km/t på 4,6 jeg, når skjedde det at den ble enda 0,2 sek raskere?
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Dennis

#8
Sitat fra: jazzwheel på mandag 03. august 2015, klokken 14:55
Det er vel i så fall begrenset på grunn av dreiemoment, uavhengig av turtall. Mest sannsynlig er det vel fordi motoren ikke produserer mer kraft. Det er flere forskjellige målinger og benker som alle viser det samme. På P85D ble dreiemomentet målt til over 900Nm, men det falt så raskt nedover at den ikke oppnådde mer enn 430hk likevel.

De fleste Dynoer sliter med å måle P85D nøyaktig pga mange årsaker. Så de er bare å ta med en stor klype salt. Siste Dyno jeg har sett fra Finland fikk den 470hk.
Men når man ikke kan gi flat pedal fra start går det ikke å ta målingene seriøst. Har selv bremset ca 50-60 biler i benk så vet når man kan stole på tallene og ikke. Samt hva svakhetene er.

P85D er ca 15% raskere enn P85 fra 100-200 km/t så at de har lik effekt her stemmer da bare ikke.

REST API viser hvor mange kW som blir tatt fra batteriet og det viser omregnet til hk 560hk. Dette er da før tap igjennom motor/inverter, differensial osv så reel effekt ned på hjulene er nok et sted rett rundt 500hk.
Så da stemmer ca 15% raskere over 100 ganske bra med effekten.

jazzwheel

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 03. august 2015, klokken 15:08
P85D er ca 15% raskere enn P85 fra 100-200 km/t så at de har lik effekt her stemmer da bare ikke.

Men det kan godt komme av annen giring på motor foran. P85D har sannsynligvis mer hk enn P85D i omtrent hele registeret, spesielt under 50km/t samt over 100km/t, men det betyr ikke at peak er høyere enn hva dynoen måler. Alle dynoene viser jo det samme, og 470hk er fortsatt langt unna både 700hk og 550hk

jazzwheel

Nå har ikke jeg P85D og er mer enn fornøyd med at P85 gir mer hk enn hva Tesla oppga, men at dere med P85D syns det er ok skjønner jeg ikke. Jeg er uansett glad det ikke er jeg som argumenterer med fossilbilister om at det er alle dynoene som viser feil og ikke bilen. Slik Tesla oppgir motoreffekt nå tyder det jo på at de har målt motor foran og bak uavhengig av hverandre.

Dennis

#11
Jeg synes ikke det er ok, men det har nok kommet fram tidligere :) Er bare ikke helt med på at en dyno er fasiten.

Ja alle drive unit blir målt i benk noe man ser på how its made videoen om Tesla. Så er nok her tallet stammer fra.

Det faktum at de oppgir samlet effekt for alle modeller utenom P85D og P90D tyder på at de har noe å skjule.
Når effekt ut av batteriet er maks 420kw ifølge rest api så er det umulig at de tryller fram noe mer effekt enn hva batteriet klarer å levere før tap.

jazzwheel

På tallene over er 85D 1,1 sekund tregere fra 0-100km/t enn P85D, men den er bare 0,8 sek tregere til 400meter.

85D er altså raskere enn P85D fra 100-180~km/t?

Trond.Strom

tallene på tesla sin side er vel ikke helt nøyaktige. 85D er vel 4.0/4.1 eller deromkring til 100. som er ca 0.8 sek tregere

som også tilsier at de er nøyaktig like raske over 100

Alt dette er vel delvis godt dokumentert via REST API


jazzwheel

Sitat fra: Trond.Strom på mandag 03. august 2015, klokken 16:02
tallene på tesla sin side er vel ikke helt nøyaktige.

Litt sånn som måten de oppgir effekt på altså...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA