Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Store skader langs sidene på bilen.

Startet av Tai, søndag 02. august 2015, klokken 20:33

« forrige - neste »

Tai

Jeg vet det var en tråd om emnet men fant den ikke. Uansett er problemet såpass alvorlig at det bør rettes ny fokus på.

Som navnet på tråden tilsier har både jeg og en kamerat fått store lakkskader nede på sidene av bilen våres. Han har en svart 13 mod, min er grønn 14 mod. Skaden er verst rett før bakhjulet og midt på fremdørene. På litt avstand kan det se ut som skitt men det er rett of slett lakken som blir sand og grusblåst når man kjører. Vi har montert på skvettlapper som nevnt i tråden her http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22288.msg376191.html#msg376191 men det virker ikke som de beskytter så mye som håpet.

Nå er bilen min 17 måneder gammel og har 26000 km kjørt. Fortsetter slitasjen er lakken vekke før bilen er kjørt 100 000km. Jeg vet at man kan foliere men nå er det såpass mye skade der at det vil være stygt. Vet ikke om skaden kan slipes vekk og så foliere men det kommer jo til å koste ganske mye penger.

Er dette noe en kan reklamere på ovenfor Tesla? En må jo regne med noe slitasje men dette er såpass alvorlig at det vil kreve omlakkering iløpet av bilens levetid. For å ikke snakke om hvor frustrerende det er å ha en så fin bil som ødelegger seg selv.

Jeg skal innom en billakkerer ganske snart og da skal jeg forhøre meg litt om hva som kan gjøres. Skal melde tilbake hva de mener da. imellomtiden er det interessant å høre om andre har samme problemet.

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Dennis

Samme på min, kjører aldri på grusveier. Likevel ser det ut som begge sidene på bilen må lakkeres en gang i året hvis man vil at lakken skal se bra ut :P

Min har nå bare gått litt over 11 000 km og skal få lagt på xpel folie på sidene, men først skal jeg få lakkert opp sidene på bilen for lite poeng å legge folie over når det allerede er så stygt. Så lenge lakken ikke begynner å flasse av kommer man nok ikke langt med å klage til Tesla.

Muffinman

#2
Søkefunksjonen på forumet er ganske så ubrukelig, søker heller med google. Den gamle tråden er her:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21923.0.html

Min bil nærmer seg 83.000km,  og det er nok intet håp for lakken langs sidene. Totalskadet. Øverste bilde i den andre tråden viser bilen etter en tur på våt vei som startet med nyvasket bil. Skitten viser det mest utsatte området, men nederste del av dørene får også gjennomgå skikkelig langs hele siden. Da jeg oppdaget det var det allerede kommet for langt til å berge lakken.

EDIT: Har studert litt på andre biler som er langt slettere på siden. Mange har faktisk beskyttelsesfilm på utsatte områder, blant annet Toyota Avensis.

Dennis

De som stemmer nei her kan ikke ha sett nøye etter. Har sjekket litt på andre Teslaer når jeg har ladet på SC og alle sammen har masse skader fra småstein der. Så klart mindre synlig på lyse farger men er der når man ser nærmere.

Designet på Teslaen samt ikke verdens beste lakk som gjør at det blir sandblåst på sidene ganske fort.

Nick

Sitat fra: Cookie Monster på søndag 02. august 2015, klokken 21:04
De som stemmer nei her kan ikke ha sett nøye etter.
Eller så har de en bra lakkforsegling type modesta eller lignende og slipper i stor grad unna dette problemet.

Leif1

Polerte vår nå før ferien, og gjorde den grundig ren. Så ikke noe til ekstraordinær slitasje.
Noen få prikker foran på hjulbuene bak. 41000 km. Grå bil fra mars '14.
Ikke behandlet med noe annet enn middels priset swisswax fra før.
Konvertitt fra S til X

TeslaK

Sitat fra: Cookie Monster på søndag 02. august 2015, klokken 20:39
Samme på min, kjører aldri på grusveier. Likevel ser det ut som begge sidene på bilen må lakkeres en gang i året hvis man vil at lakken skal se bra ut :P

Min har nå bare gått litt over 11 000 km og skal få lagt på xpel folie på sidene, men først skal jeg få lakkert opp sidene på bilen for lite poeng å legge folie over når det allerede er så stygt. Så lenge lakken ikke begynner å flasse av kommer man nok ikke langt med å klage til Tesla.

Hvor høyt opp tenker du å legge folien?
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

BMW850

Sitat fra: Nick på søndag 02. august 2015, klokken 22:31
Sitat fra: Cookie Monster på søndag 02. august 2015, klokken 21:04
De som stemmer nei her kan ikke ha sett nøye etter.
Eller så har de en bra lakkforsegling type modesta eller lignende og slipper i stor grad unna dette problemet.

Lakkforsegling vil ikke hindre dette.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Dennis

Sitat fra: Nick på søndag 02. august 2015, klokken 22:31
Sitat fra: Cookie Monster på søndag 02. august 2015, klokken 21:04
De som stemmer nei her kan ikke ha sett nøye etter.
Eller så har de en bra lakkforsegling type modesta eller lignende og slipper i stor grad unna dette problemet.

Finnes ikke noe lakkforsegling som hindrer steinsprut skader i betydelig grad, kanskje fra små sandkorn :P Er bare folie som duger til det. De beste lakk forseglingene som feks Modesta er bare 5-6 microns i tykkelse men feks Xpel folie er over 200 microns tykk.

Toonster

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 03. august 2015, klokken 00:02
Sitat fra: Nick på søndag 02. august 2015, klokken 22:31
Sitat fra: Cookie Monster på søndag 02. august 2015, klokken 21:04
De som stemmer nei her kan ikke ha sett nøye etter.
Eller så har de en bra lakkforsegling type modesta eller lignende og slipper i stor grad unna dette problemet.

Noen som aner hvor mye det koster å legge folie på hele Teslaen?

Finnes ikke noe lakkforsegling som hindrer steinsprut skader i betydelig grad, kanskje fra små sandkorn :P Er bare folie som duger til det. De beste lakk forseglingene som feks Modesta er bare 5-6 microns i tykkelse men feks Xpel folie er over 200 microns tykk.
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

Dennis

Sitat fra: TeslaK på søndag 02. august 2015, klokken 22:49
Sitat fra: Cookie Monster på søndag 02. august 2015, klokken 20:39
Samme på min, kjører aldri på grusveier. Likevel ser det ut som begge sidene på bilen må lakkeres en gang i året hvis man vil at lakken skal se bra ut :P

Min har nå bare gått litt over 11 000 km og skal få lagt på xpel folie på sidene, men først skal jeg få lakkert opp sidene på bilen for lite poeng å legge folie over når det allerede er så stygt. Så lenge lakken ikke begynner å flasse av kommer man nok ikke langt med å klage til Tesla.


Hvor høyt opp tenker du å legge folien?

Planen min er front, sideskjermer, panser, alle dører helt opp og hele bakskjermene. Hvis man legger feks bare halve vil man kunne se det hvis man ser nøye.

Dennis

#11
Xpel folien er ganske dyr, men er helt klart blant de beste sammen med den beste 3M tilbyr.

Med xpel folie kan man ripe opp lett med en stålbørste og så bare ta varmt vann eller la bilen stå i solen så blir ripene borte av seg selv :)


https://www.youtube.com/watch?v=fUqzFvRw4-A#t=27

Og nei er ikke bare på video, har fått prøvd det selv ;)

Xpel folie på hele bilen kommer nok på ca 25-30 000

Tai

30 000 er mye penger. Til tross for hva hvermansen tror er ikke alle tesla eiere rikfolk.

Jeg synes det er rart at så mange sier de ikke har problemer. Designet på bilen gjør den sårbar, alle burde blitt rammet. Kanskje de som ikke har dette har kjørt mindre eller tesla har endret på lakken? Vet at de fra start av hadde myk lakk.

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Toonster

Sitat fra: Tai på mandag 03. august 2015, klokken 00:11
30 000 er mye penger. Til tross for hva hvermansen tror er ikke alle tesla eiere rikfolk.

Jeg synes det er rart at så mange sier de ikke har problemer. Designet på bilen gjør den sårbar, alle burde blitt rammet. Kanskje de som ikke har dette har kjørt mindre eller tesla har endret på lakken? Vet at de fra start av hadde myk lakk.

Tai

Vil tro de fleste Tesla eier som er på forumet her vil ta seg en ekstra runde rundt bilen for å sjekke.
Veldig viktig at slike problemer avdekkes og at det settes fokus. Her må Tesla på banen og svare på problemene og aller viktigst, løse dem.

Har de løst det med bedre lakk på de nyere modellen f.eks.?
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

Dennis

#14
Ta en LED lommelykt og lys på sidene så tror jeg de aller fleste ser det.

Problemet er både at lakken ikke er verdens beste, men designet på bilen kan ikke akkurat Tesla endre med en enkel fiks :P Så eneste som hjelper er en bra folie eller skvettlapper foran.

Feks Aston Martin hvor Tesla har lånt litt design fra ;) sliter med det samme siden den også av samme årsak. Men de har i det minste utstyrt bilene med folie på nederste delen hvor det er mest utsatt.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA