Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bergen (Arna) til Mikkelparken

Startet av ionboy, søndag 02. august 2015, klokken 03:55

« forrige - neste »

ionboy

Heisann!

Vi skal reise til Mikkelparken med to voksne og to små barn om noen dager. Mikkelparken ligger som kjent i Klnsarvik og jeg lurer veldig på hvor dere ville stoppet og ladet TIL og HJEM fra parken :) Kan man kjøre Arna-Voss i ett strekk, lade der og så kjøre helt til Mikkelparken?

Jeg har heller aldri hurtigladet. Kan vi bli sittende over en time i kø og vente på andre biler som lader? Konemor er litt skeptisk så jeg håper dette går så smertefritt som mulig ;)

Tusen takk for alle råd!

gamer73

Vi var i mikkelparken i sommer...men det var med bensinbil....og jeg tenkte ty god det ikke var EL-bil;)...

Litt av probleme er smale veier i hardanger..og vi havnet i en 30 min kø pga to bobiler møtte hverandre..med påfølgende rygging og dirrigering...DA er det greit å ha bensin til air-con for hele familien mens man står der;) Og uten angst for at nå spiser venting kilometer...

Men rent teoretisk så skal det være fint mulig å kjøre til mikkelparken fra bergen:)

Lading dale...voss...Eidfjord (som ligger 20 min fra mikkelparken?)

eivhelle

#2
Jeg har hurtigladet 10-15 ganger den siste måneden og har aldri måttet vente mer enn maks 20 minutter de få gangene laderen har vært opptatt. Så hvis du skal måtte vente en time må du være maks uheldig.

Jeg ville planlagt å lade på Voss. Lader du opp til 90% der vil du ha god margin for å komme deg til Kinsarvik og tilbake til samme lader. Og hvis det mot formodning skulle være problemer å få ladet på Voss, vil du fint klare å kjøre fra Arna til Eidfjord på en lading hvis du kjører fornuftig.

Et annet alternativ er å kjøre "gratis" ferge over fjorden, kjøre langs hardangerfjorden og lade i Norheimsund. Det er mange mil kortere og mer avslappende, men vil koste litt mer siden passasjerene må betale billett på ferga.

Uansett så er det ingen problemer å gjøre turen med e-golf. Jeg har nettopp hatt en ukes ferie på vestlandet hvor vi kjørte e-golf over hardangervidda med full bil. Det gikk helt smertefritt.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

jkirkebo

Sitat fra: gamer73 på søndag 02. august 2015, klokken 08:10
Litt av probleme er smale veier i hardanger..og vi havnet i en 30 min kø pga to bobiler møtte hverandre..med påfølgende rygging og dirrigering...DA er det greit å ha bensin til air-con for hele familien mens man står der;) Og uten angst for at nå spiser venting kilometer...

AC spiser minimal med batterikapasitet. Vi sto mange timer i fergekø i fjor sommer og merket sjelden noe rekkeviddetap av betydning fra ACen. Typisk forbruk på AC-kompressor tipper jeg er rundt 500W, i tillegg til kanskje et par hundre watt for kupevifte, radio osv. Dvs. at en halvtime kanskje stjeler et par kilometer rekkevidde. I en bensinbil stjeler en halvtimes venting derimot ca. 7-10km rekkevidde ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ionboy

Sitat fra: eivhelle på søndag 02. august 2015, klokken 10:31
Jeg har hurtigladet 10-15 ganger den siste måneden og har aldri måttet vente mer enn maks 20 minutter de få gangene laderen har vært opptatt. Så hvis du skal måtte vente en time må du være maks uheldig.

Jeg ville planlagt å lade på Voss. Lader du opp til 90% der vil du ha god margin for å komme deg til Kinsarvik og tilbake til samme lader. Og hvis det mot formodning skulle være problemer å få ladet på Voss, vil du fint klare å kjøre fra Arna til Eidfjord på en lading hvis du kjører fornuftig.

Et annet alternativ er å kjøre "gratis" ferge over fjorden, kjøre langs hardangerfjorden og lade i Norheimsund. Det er mange mil kortere og mer avslappende, men vil koste litt mer siden passasjerene må betale billett på ferga.

Uansett så er det ingen problemer å gjøre turen med e-golf. Jeg har nettopp hatt en ukes ferie på vestlandet hvor vi kjørte e-golf over hardangervidda med full bil. Det gikk helt smertefritt.

Du skriver "Lader du opp til 90%" Hvorfor ikke 100% er det slik at dette er skadelig for batteriet? Og må jeg selv stoppe hurtigladeren når den er på 90%?

Tusen takk til alle for super info!!!

siforko

Sitat fra: ionboy på søndag 02. august 2015, klokken 11:29
Sitat fra: eivhelle på søndag 02. august 2015, klokken 10:31
Jeg har hurtigladet 10-15 ganger den siste måneden og har aldri måttet vente mer enn maks 20 minutter de få gangene laderen har vært opptatt. Så hvis du skal måtte vente en time må du være maks uheldig.

Jeg ville planlagt å lade på Voss. Lader du opp til 90% der vil du ha god margin for å komme deg til Kinsarvik og tilbake til samme lader. Og hvis det mot formodning skulle være problemer å få ladet på Voss, vil du fint klare å kjøre fra Arna til Eidfjord på en lading hvis du kjører fornuftig.

Et annet alternativ er å kjøre "gratis" ferge over fjorden, kjøre langs hardangerfjorden og lade i Norheimsund. Det er mange mil kortere og mer avslappende, men vil koste litt mer siden passasjerene må betale billett på ferga.

Uansett så er det ingen problemer å gjøre turen med e-golf. Jeg har nettopp hatt en ukes ferie på vestlandet hvor vi kjørte e-golf over hardangervidda med full bil. Det gikk helt smertefritt.

Du skriver "Lader du opp til 90%" Hvorfor ikke 100% er det slik at dette er skadelig for batteriet? Og må jeg selv stoppe hurtigladeren når den er på 90%?

Tusen takk til alle for super info!!!

Siste 10-15% bruker lang ladetid
Bestillt ID4, men angrer nå

eivhelle

#6
Sitat fra: ionboy på søndag 02. august 2015, klokken 11:29
Sitat fra: eivhelle på søndag 02. august 2015, klokken 10:31
Jeg har hurtigladet 10-15 ganger den siste måneden og har aldri måttet vente mer enn maks 20 minutter de få gangene laderen har vært opptatt. Så hvis du skal måtte vente en time må du være maks uheldig.

Jeg ville planlagt å lade på Voss. Lader du opp til 90% der vil du ha god margin for å komme deg til Kinsarvik og tilbake til samme lader. Og hvis det mot formodning skulle være problemer å få ladet på Voss, vil du fint klare å kjøre fra Arna til Eidfjord på en lading hvis du kjører fornuftig.

Et annet alternativ er å kjøre "gratis" ferge over fjorden, kjøre langs hardangerfjorden og lade i Norheimsund. Det er mange mil kortere og mer avslappende, men vil koste litt mer siden passasjerene må betale billett på ferga.

Uansett så er det ingen problemer å gjøre turen med e-golf. Jeg har nettopp hatt en ukes ferie på vestlandet hvor vi kjørte e-golf over hardangervidda med full bil. Det gikk helt smertefritt.

Du skriver "Lader du opp til 90%" Hvorfor ikke 100% er det slik at dette er skadelig for batteriet? Og må jeg selv stoppe hurtigladeren når den er på 90%?

Tusen takk til alle for super info!!!

Det går fint å lade til 100%, men siden spesielt de siste 10 prosentene går langsomt koster det unødvendig mye å fylle batteriet helt opp hvis du ikke trenger det.

Og ja du må selv følge med og stoppe laderen. Selv om du skulle fylle 100% er det viktig å følge med siden det ikke er mulig for andre å lade så lenge du er koblet til. Jeg er dessuten ikke sikker på om du faktisk blir belastet per minutt så lenge du er koblet til, selv om bilen ikke lenger lader.

Som regel tar ladingen så kort tid at du så vidt rekker en tur på do eller å kjøpe en pølse. Det som normalt tar lengst tid ved hurtiglading er å få familien tilbake i bilen før vi skal videre. Spesielt hvis fruen er med og det er butikker i nærheten.  ::)

Hvis du ikke har hurtigladet før er det greit å få ordnet noen praktiske ting først. Får registrert ladebrikken fra elbilforeningen hos fortum og grønn kontakt. Og last ned appene bilkraft og GoCharge på mobilen. Da skulle du være i stand til å lade de aller fleste steder.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

ionboy

Hei og takk for alle svar!

Jeg ville bare oppdatere dere etter turen vi hadde til Mikkelparken i dag :)

Vi kjørte med full "tank" fra Arna til Voss (ca. 82,4km) og hadd nøyaktig halv tank da vi kom til Amfi Voss.
Her ladet vi på hurtigladerstasjonen og denne var GRATIS!!. Det var limt en hvit lapp over instruksjonene fra Bilkraft. Vi ladet til full tank da det ikke var noe kø og kjerringen og ungene var inne på senteret.

Kjørte deretter til Mikkelparken, koste oss og dro tilbake. Var da igjen rett under halv tank. Hurtigladet (igjen gratis) i ca. 16 min og dro hjem.

Første gangen vi dro var vi litt ny med elbil og valgte VW Touranen vår. I bom og bro kom det på følgende:

2x Bompasseringer a kr 43,-
2x Bropasseringer a kr 150,-
1/2 tank diesel ca. 350,-

Sum fossil VW Touran 736,-

Med eGolfen: 0,-

Det var ikke tegn til rekkeviddeangst! Neste steg blir å prøve å komme seg til Geilo via Maurset og Garen med de nye laderene på sommerstid!!! Dette er så fett!

gamer73

høres finfint ut dette:)

Nå begynner jeg å vurdere å bruke E-golfen til hytten på kvamskogen....(ingen lademuligheter men det er ca 12 mil T-R) og det er lader på bjørkheim (kiwi) og i nordheimsund....vet ikke om det er hurtigladere, men hurtigere enn hjemmekontakt uansett;)

ionboy

Sitat fra: gamer73 på tirsdag 04. august 2015, klokken 07:59
høres finfint ut dette:)

Nå begynner jeg å vurdere å bruke E-golfen til hytten på kvamskogen....(ingen lademuligheter men det er ca 12 mil T-R) og det er lader på bjørkheim (kiwi) og i nordheimsund....vet ikke om det er hurtigladere, men hurtigere enn hjemmekontakt uansett;)

Du har hytte på Kvamskogen ja! Hva tror du om å kjøre fra Arna til Eikedalen når det er -10 ute? Kan man kjøre i ett strekk og så lade på 16ampen de tilbyr, eller bør man lade på Bjørkheim for sikkerhetsskyld? Har ikke kjørt eGolfen om vinteren så er usikker på rekkeviddeforringning etc.

eivhelle

Laderene i Norheimsund og på Bjørkheim er hurtigladere og vil gi kjapp lading så lenge batteriet ikke er alt for kaldt. Hvis det er minus 10 bør en enten ha kjørt et stykke før en lader, eller lade litt på 16A først, slik at batteriet får varmet seg litt opp først. Jeg ville uansett ha koblet meg til et ledig 16A uttak, hvis mulig, når temperaturen er under frysepunktet.

Vinterstid er det nok greit å kalkulere med 8 mil rekkevidde selv om man stort sett fint klarer 10.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

gamer73

Da blir kiwi bjørkheim redningen:) for vi stopper alltid der å handler uansett:) Og til nå har jeg aldri sett noen lade der;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA