Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil Tesla Model S 70D være tilstrekkelig?

Startet av Toonster, fredag 31. juli 2015, klokken 21:21

« forrige - neste »

Toonster

Jeg vurderer sterkt å kjøpe en 70D - budsjettet stopper i overkant av 600'.

Men vil det være en bil som holder?

Det blir 1-2 turer til Oslo området i ukene, ellers er det småkjøring og turer til Trysil.

Har et lite inntrykk av at det er de med toppmodellene som er mest aktive her inne, så vanskelig å finne info om de mer folkelige modellene som S60 og S70 :)

Takker for alle tips og triks
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

jkirkebo

Sitat fra: Toonster på fredag 31. juli 2015, klokken 21:21
Jeg vurderer sterkt å kjøpe en 70D - budsjettet stopper i overkant av 600'.

Men vil det være en bil som holder?

Det blir 1-2 turer til Oslo området i ukene, ellers er det småkjøring og turer til Trysil.

Har et lite inntrykk av at det er de med toppmodellene som er mest aktive her inne, så vanskelig å finne info om de mer folkelige modellene som S60 og S70 :)

Jeg tror en 70 holder fint til den bruken. Men om budsjettet stopper på i overkant av 600 hadde jeg personlig prioritert annet utstyr høyere enn 4WD. Kjedelig å ikke kunne ha takstativ for eksempel, om bilen mangler panoramasoltaket.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Toonster

Sitat fra: jkirkebo på fredag 31. juli 2015, klokken 21:30
Sitat fra: Toonster på fredag 31. juli 2015, klokken 21:21
Jeg vurderer sterkt å kjøpe en 70D - budsjettet stopper i overkant av 600'.

Men vil det være en bil som holder?

Det blir 1-2 turer til Oslo området i ukene, ellers er det småkjøring og turer til Trysil.

Har et lite inntrykk av at det er de med toppmodellene som er mest aktive her inne, så vanskelig å finne info om de mer folkelige modellene som S60 og S70 :)

Jeg tror en 70 holder fint til den bruken. Men om budsjettet stopper på i overkant av 600 hadde jeg personlig prioritert annet utstyr høyere enn 4WD. Kjedelig å ikke kunne ha takstativ for eksempel, om bilen mangler panoramasoltaket.

Var nok veldig unøyaktig, blir vel 670' minus 10' i rabatt.

S70D - metallic, glassluke, NeXT gen seter, Autopilot-pakke, Vinter-pakke og muligens Premium interiør-pakke
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

Tuxedo

Sitat fra: Toonster på fredag 31. juli 2015, klokken 21:21
Jeg vurderer sterkt å kjøpe en 70D - budsjettet stopper i overkant av 600'.

Men vil det være en bil som holder?

Det blir 1-2 turer til Oslo området i ukene, ellers er det småkjøring og turer til Trysil.

Har et lite inntrykk av at det er de med toppmodellene som er mest aktive her inne, så vanskelig å finne info om de mer folkelige modellene som S60 og S70 :)

Takker for alle tips og triks
Når du skriver 1-2 turer til Oslo i ukene, så kommer det jo litt an på hvor du bor, (f.eks Hamar - Oslo t/r om vinteren kan bli litt ukomfortabelt med 70-batteri, særlig hvis det blir litt småkjøring i Oslo).  Til Trysil går det fint med 70 nær sagt uansett hvor man kommer fra, er bl.a. superlader på Elverum.

Toonster

Så en 70D vil ikke takle Elverum-Oslo-Elverum på vinteren? (fryktelig hvor villedende den oppgitte rekkevidden er :) )
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

Tuxedo

Det er 300 km hovedsakelig på motorvei, og da blir marginene små om vinteren med 70D.  Alternativet er å ta turen ut til Lier og fullade der, men det er ikke noe jeg hadde giddet hvis jeg skulle ta turen et par ganger i uken.  Muligens det kommer en SC et sted nord for Gardermoen etter hvert.

Toonster

Sitat fra: Tuxedo på fredag 31. juli 2015, klokken 22:19
Det er 300 km hovedsakelig på motorvei, og da blir marginene små om vinteren med 70D.  Alternativet er å ta turen ut til Lier og fullade der, men det er ikke noe jeg hadde giddet hvis jeg skulle ta turen et par ganger i uken.  Muligens det kommer en SC et sted nord for Gardermoen etter hvert.

Ja, det er vel 28 mil tur/retur. Men får man ikke ladet bilen litt i Oslo området? På offentlige ladestasjoner/McDonalds/eller andre steder?

1 timer i en eller annen lader mens man har et møte/lunsj burde gjøre susen?
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

nie

Sitat fra: Toonster på fredag 31. juli 2015, klokken 23:01
Sitat fra: Tuxedo på fredag 31. juli 2015, klokken 22:19
Det er 300 km hovedsakelig på motorvei, og da blir marginene små om vinteren med 70D.  Alternativet er å ta turen ut til Lier og fullade der, men det er ikke noe jeg hadde giddet hvis jeg skulle ta turen et par ganger i uken.  Muligens det kommer en SC et sted nord for Gardermoen etter hvert.

Ja, det er vel 28 mil tur/retur. Men får man ikke ladet bilen litt i Oslo området? På offentlige ladestasjoner/McDonalds/eller andre steder?

1 timer i en eller annen lader mens man har et møte/lunsj burde gjøre susen?
Hvis du finner lademulighet så er det jo greit men personlig ville jeg vært skeptisk til å gjøre meg avhengig av det.

Med ditt bruksmønster ville jeg gått for minimum 85kWh batteri. Jeg ville også ha gjort en seriøs kost/nytte vurdering av om ett 90kWh batteri kunne være tingen.

Kjipt å være prisgitt lademuligheter i Oslo med mindre din møtelokalitet er den samme hele tiden og MED sikker lademulighet.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Toonster på fredag 31. juli 2015, klokken 23:01Ja, det er vel 28 mil tur/retur. Men får man ikke ladet bilen litt i Oslo området? På offentlige ladestasjoner/McDonalds/eller andre steder?

1 timer i en eller annen lader mens man har et møte/lunsj burde gjøre susen?
1 time er litt lite til å få nevneverdig rekkevidde. På et 16A ladepunkt får man ca 16 km rekkevidde på en time. Du vil nok trenge 11 kW eller 22 kW ladepunkt, og disse er ikke kjempevanlige. Du kan undersøke forholdene i området du vil parkere: http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/model-s-ladekart Du trenger gul eller oransje markør.

Om det er i det hele tatt mulig ville jeg strukket meg til en 85D. (Eller kjøpe brukt S85.) Da vil jeg si at rekkevidden er innafor.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Når det er sagt, en 70D vil trolig klare å gjøre turen alle årets dager, men det er ikke umulig at du vil måtte ligge i 90, slå av varme e.l. enkelte dager. 300 km motorvei på vinteren er helt klart over i den ukomfortable sonen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Toonster

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 31. juli 2015, klokken 23:34
Når det er sagt, en 70D vil trolig klare å gjøre turen alle årets dager, men det er ikke umulig at du vil måtte ligge i 90, slå av varme e.l. enkelte dager. 300 km motorvei på vinteren er helt klart over i den ukomfortable sonen.

Er ikke så enkelt dette. Bilen blir noe dyr som 85D med ønsket utstyr.

Kan man benytte seg CHAdeMO hos Fortum med Tesla?
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

Tuxedo


tonl

Sitat fra: Toonster på fredag 31. juli 2015, klokken 23:47
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 31. juli 2015, klokken 23:34
Når det er sagt, en 70D vil trolig klare å gjøre turen alle årets dager, men det er ikke umulig at du vil måtte ligge i 90, slå av varme e.l. enkelte dager. 300 km motorvei på vinteren er helt klart over i den ukomfortable sonen.

Er ikke så enkelt dette. Bilen blir noe dyr som 85D med ønsket utstyr.

Kan man benytte seg CHAdeMO hos Fortum med Tesla?

Kan bruke Chademo, men må kjøper adapter for 3600kr inkl mva. Hvis du går for enten 70(D) (eller brukt S85 med dobbellader) ville jeg ettermontert dobbellader i ettertid. Da vil du få ca 100km pr time fra en 22KW. For eks. setter bilen på Vulkan p-plass hvor det er 4-5 stk 22kw laderplass. Du får vurderer kostnaden og nytten av dobbellader. Tror ettermontering koster nå ca 18.000kr -/+ inkl mva.

Toonster

Sitat fra: tonl på lørdag 01. august 2015, klokken 00:03
Sitat fra: Toonster på fredag 31. juli 2015, klokken 23:47
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 31. juli 2015, klokken 23:34
Når det er sagt, en 70D vil trolig klare å gjøre turen alle årets dager, men det er ikke umulig at du vil måtte ligge i 90, slå av varme e.l. enkelte dager. 300 km motorvei på vinteren er helt klart over i den ukomfortable sonen.

Er ikke så enkelt dette. Bilen blir noe dyr som 85D med ønsket utstyr.

Kan man benytte seg CHAdeMO hos Fortum med Tesla?

Kan bruke Chademo, men må kjøper adapter for 3600kr inkl mva. Hvis du går for enten 70(D) (eller brukt S85 med dobbellader) ville jeg ettermontert dobbellader i ettertid. Da vil du få ca 100km pr time fra en 22KW. For eks. setter bilen på Vulkan p-plass hvor det er 4-5 stk 22kw laderplass. Du får vurderer kostnaden og nytten av dobbellader. Tror ettermontering koster nå ca 18.000kr -/+ inkl mva.

Virker nesten som et adapter til 3600 vil være veien å gå. Virker som det er en del Chademo ladesteder ut av Oslo (nordover). Jeg bor ved SC i Elverum og mange private turer går til Drammen (Lier SC), så da trenger jeg bare lading de gangene jeg kjenner knivene kommer gjennom setet på tur hjem fra Oslo.
Er ikke Chademo en grei løsning ?
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

Espen Hugaas Andersen

Hvis 70D er det du har lyst på, så vil jeg si CHAdeMO adapter er trolig den beste løsningen. Et kvarter ved en CHAdeMO stasjon de verste dagene vil nok være nok, og det er en del CHAdeMO å velge i mellom Oslo og Elverum.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA