Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny bil, p85d eller p90d?

Startet av Wilma, fredag 31. juli 2015, klokken 20:56

« forrige - neste »

Wilma

Hei. Jeg er helt ny her på forumet. Har hatt en del biler opp igjennom årene. Har nå en BMW og har vært veldig fornøyd med den men nå har jeg hatt den så lenge at lysten på noe nytt har meldt seg.
Fikk sitte på med en Tesla for noen uker siden og da kom virkelig lysten til å skifte bil gitt. Jeg har brukt mye tid på å lese her på forumet for å få kunnskap om bilen.
Jeg har nå bygget en ny P90D. Den er inne i 14dagers betenkningstid.
Jeg vurderte om jeg skulle gå for den største motoren eller den minste. Det måtte bare bli den største  ;D
Har valgt de fleste pakkene men lot være å ta med vinterpakken og Ludicrous. Den pakken synes jeg ble for dyr.
Tenkte i utgangspunktet å bare nøye meg med 85kw batteriene men en selger på Tesla mente at det var lurt å få 90kw.
Hva mener dere om det?
Har også grublet mye ang felgene. Jeg synes at bilen er bare utrolig mye finere med 21" felgene. Tror derfor jeg går for de.

Det er mange som har erfaring med bilen her. Har dere noen gode tips og råd, setter jeg stor pris det  :D
S90D bestilt.
Levert 15.10.15

Tuxedo

85 vs 90 kWh-batteri kommer an på hva du ser for deg som kjøremønster.  Hvis du kommer til å kjøre mye utenfor "alfarvei" (dvs utenfor superladernettverket), så er jo prisforskjellen ikke så ille.  I tillegg nyere teknologi på 90-batteriet.  Men personlig har jeg aldri opplevd 85 kWh som noen begrensning i forhold til mitt eget kjøremønster.

Når det gjelder 21" så er det vel bare utseende som er fordelen her.  Mindre (og dyrere) utvalg av dekk i den størrelsen, samt at de slites raskere.  Støy og komfort er dårligere, og mange mener også at selv kjøreegenskapene er bedre med 19".  Hvis du søker litt på forumet, finner du mange tråder om dette.

Espen Hugaas Andersen

#2
Om 90 kWh er noe du trenger kommer helt an på ditt kjøremønster. Jeg vil si at dette er viktig for de som kjører *mye*, eventuelt ikke har ladepunkt hjemme, eller tar langturer gjennom områder der det ennå ikke er satt opp superladere, eller kjører ofte på Autobahn, eller skal ha Ludicrous. Om ingen av disse punktene passer deg ville jeg droppet 90 kWh.

Jeg tror du fortsatt kan få brukt en rabattlink, om du vil at bilen skal koste 10.000 kroner mindre. Men da må du konfigurere bilen på nytt. F.eks denne: http://ts.la/bjrn3169

Eventuelt kan du spørre personen du fikk sitte på om du kan få en link. (Litt mer rettferdig da det var de som satte deg på tanken om å kjøpe Tesla.) Da får du 10.000 kroner i rabatt og personen får 10.000 kroner som kan brukes hos Tesla Servicesentret.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Teslanewbie

P90D . Da har du en bil som er UP to date også neste år ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Øyvind.h

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 31. juli 2015, klokken 21:25
P90D . Da har du en bil som er UP to date også neste år ..
Det er da ikke sikkert. Om din definisjon er bil som ikke overgås av noe annet Tesla selger. Ikke engang sikkert den er i salg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Leif1

Med Tesla vil du ha det "siste" i kun kort tid uansett. Kjøp etter ditt behov.
Konvertitt fra S til X

Wilma

Takk for svarene. Setter stor pris på tilbakemeldingene. Det er mye å tenke på når man skal kjøpe ny bil. Det er jo litt ekstra spesielt siden det er min første elbil. Tenker jo på at jeg risikerer at bilen taper seg mye i verdi siden det så ny teknologi.
S90D bestilt.
Levert 15.10.15

nie

Sitat fra: Wilma på fredag 31. juli 2015, klokken 22:41
Takk for svarene. Setter stor pris på tilbakemeldingene. Det er mye å tenke på når man skal kjøpe ny bil. Det er jo litt ekstra spesielt siden det er min første elbil. Tenker jo på at jeg risikerer at bilen taper seg mye i verdi siden det så ny teknologi.
Hvis du er opptatt av å minimalisere verditap og likevel ha relativt spreke ytelser, kan du jo også kikke på s90D.
Jeg tror at denne vil gi et mindre verditap enn en P90D

RonnyØ

Sitat fra: Wilma på fredag 31. juli 2015, klokken 22:41
Takk for svarene. Setter stor pris på tilbakemeldingene. Det er mye å tenke på når man skal kjøpe ny bil. Det er jo litt ekstra spesielt siden det er min første elbil. Tenker jo på at jeg risikerer at bilen taper seg mye i verdi siden det så ny teknologi.

Ang tap: Uansett hvordan man vrir og vrenger på det, så får du en bil som er latterlig rask, går komisk billig og ser kongekul ut. Og så lenge superladenettverket er som i dag (eller blir bedre) så holder dagens 70 til det meste. Dvs at selv om den kommer med 200kw batteri om 3 år (den gjør ikke det), så vil du fortsatt komme deg rundt stort sett der du vil med den du bestiller i dag, med lynrask ladeteknologi.

En annen viktig ting er restverdi. Vanlige fossilbiler vil alltid "konkurrere" med bruktimport når det gjelder pris. Det er ikke et tema på denne og derfor vil "markedet" styre prisen, ikke bruksfradraget på engangsavgiften.

En 3. ting er kostnaden i drivstoff. Hvis man tar et teoretisk forbruk hos en "konkurrent" på 0,65l/mil og 100.000km og en pris på diesel på 13,-, ja så har du spart 85.000,- bare der.. "Jammen min bil bruker bare 0,5l/mil.." Ja, så har du spart 65k da :) Også var det disse bommene, parkering, årsavgift o.l.

Jeg tør påstå at du vil bli meget fornøyd med en slik, og du kommer til å bli småirritert når Tesla kommer med noe enda grommere når du har svidd en mill på det råeste, men sånn er det. Skal man vente, ja så da får man vente da.. Til teknologien er på topp og bilene flyr av seg selv. Personlig så må man bare hive seg på bølgen nå tenker jeg, for drivstoff i form av bensin eller diesel; det er så ut. Kan like gjerne skaffe meg en hest.

Wilma

Du har helt rett. Det er umulig å vente til den rette teknologien er på plass. Det vil alltid komme noe nytt og bedre. Dermed er det håpløst å vente.
Mange har hytte, bobil, campingvogn, motorsykkel. Min interesse er bil.
Dette vil jo koste meg mye men man lever jo kun en gang. Synes det blir for dumt å vente til alle lån er nedbetalt. Da er jeg jo pensjonist  :D
S90D bestilt.
Levert 15.10.15

ElectroShock

Sitat fra: Wilma på fredag 31. juli 2015, klokken 22:41
Takk for svarene. Setter stor pris på tilbakemeldingene. Det er mye å tenke på når man skal kjøpe ny bil. Det er jo litt ekstra spesielt siden det er min første elbil. Tenker jo på at jeg risikerer at bilen taper seg mye i verdi siden det så ny teknologi.

Du burde definitivt utruste den med vinterpakken om du er opptatt av annenhåndsverdien - især på en P90D!

Teslanewbie

Ja. Å velge vekk Vinterpakke synes jeg ikke er logisk. Dessuten koster jo pakken ikke mye .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

weld77

Har p85d. Betalingsvilje for 5kwh ekstra ca null siden jeg like trenger det. 21" set kulere ut, men det er en ekstrautgift fremover også siden dekk og felger er mye dyrere. Vinterpakke bør du ta.

Trond.Strom

jeg skjønner ikke helt at ludicrous er for dyrt?

forskjell 85D til P85D er 145600 kroner som gir deg 0,7s raskere fra 0-100 eller ca 20800 kroner per tiendel

Ludicrous er 73000 for 0,3s raskere eller 24333 per tiendel.

Men ludicrous gir deg også bedre respons i høye hastigheter der det ikke er nevneverdig forskjell på en 85D og en P85D




Teslanewbie

Sitat fra: Trond.Strom på lørdag 01. august 2015, klokken 19:05
jeg skjønner ikke helt at ludicrous er for dyrt?

forskjell 85D til P85D er 145600 kroner som gir deg 0,7s raskere fra 0-100 eller ca 20800 kroner per tiendel

Ludicrous er 73000 for 0,3s raskere eller 24333 per tiendel.

Men ludicrous gir deg også bedre respons i høye hastigheter der det ikke er nevneverdig forskjell på en 85D og en P85D

Ifølge ubekreftete kilder kommer 90D også gi bedre respons i høye hastigheter grunnet den nye batteripakken som klarer 1500A .. Vi får se , 90D kan bli en joker ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA