Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøper USA leaf 2015 mod

Startet av leafluring, fredag 31. juli 2015, klokken 20:31

« forrige - neste »

leafluring

Hei! Jeg har tenkt kjøpe meg en 2015 leaf nå og er klar over prob med radio, carwings og nav. Det er kun radio som uroer meg carwings og nav vil ikke bli brukt likevel. Er det noen her som har testet USA leaf i bergensområdet og kan si litt om man får inn okei med kanaler ? Bør man vurdere legge inn DAB?

jkirkebo

Sitat fra: leafluring på fredag 31. juli 2015, klokken 20:31
Hei! Jeg har tenkt kjøpe meg en 2015 leaf nå og er klar over prob med radio, carwings og nav. Det er kun radio som uroer meg carwings og nav vil ikke bli brukt likevel. Er det noen her som har testet USA leaf i bergensområdet og kan si litt om man får inn okei med kanaler ? Bør man vurdere legge inn DAB?

Evt. fungerer streaming av nettradio fra mobilen ganske bra. Bruker stort sett det når jeg hører radio i Leafen. Lydkvaliteten er langt overlegen FM.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Bare å sjekke fekvensen på de stasjonene du kommer til å høre på. Ender de på .1 , .3 , .5 , .7 eller .9 er det ikke no problem med USA bil. Eventuelle DAB-adaptere vil ikke være noen forskjell.

leafluring

Mobilstreaming er ikke en dum tanke... :) Sjekke litt kanaler og så kan ha begge

Ang 2015 leaf USA (acenta) er det noe særlig forskjell på disse annet enn det som er nevt i første post, er norske leafs bedre beskyttet mot rust feks?

signal

Hei.
Jeg har kjøpt 2012 mod USA SL. Jeg har vært under den og det er absolutt ikke noe rust beskyttelse på den annet enn originalt med tettemasse i skjøter osv og som er overlakkert.
Jeg anbefaler at en får rustbehandlet undersiden og i hjulbrønnene der det er bart med lakk på stål.

Selv har jeg tatt av hjulene for å komme til å få sprayet på med beskyttelse på alle synlige steder.

Bak framhjulene er det blitt brun overflate på drivaksler, ankerplate og spindel (sett fra midten og ut mot bakside av hjulene. Jeg skal en tørr og fin dag spraye her også og da med zink spray eller høy temperatur spray. En må unngå å spraye på bremseskiven der klossene tar. Fint kan det også være om en husker på å spraye selve bremse caliprene også. Det er ikke pent om det kommer rustflekker på dem som kan ses gjennom felgen utenfra.

2012 Leaf SL USA modell, Sølv Metallic. Solgt 03.22
2020 Leaf N-Connecta blå/sort

werner

Jeg har amerikansk Leaf. Fm radioen fungerer kjempebra den. Vistnok er P2 det eneste jeg ikke får inn. Etter 2017 blir det stille i alle biler, Norske som utenlandske hvis de ikke har Dab radio. Da må vi kjøpe adapter.
Navigasjon løser du med bærbar gps, der kan du legge inn alle ladestasjoner i Norge.
Carwings har jeg ingen løsning på, men så langt har jeg klart meg bra uten.

Det jeg savner på Leaf er muligheter for å ha med seg sykler på en enkel måte. Jeg vil ikke ha de oppe på taket.

Electric

Sitat fra: leafluring på fredag 31. juli 2015, klokken 20:31
Hei! Jeg har tenkt kjøpe meg en 2015 leaf nå og er klar over prob med radio, carwings og nav. Det er kun radio som uroer meg carwings og nav vil ikke bli brukt likevel. Er det noen her som har testet USA leaf i bergensområdet og kan si litt om man får inn okei med kanaler ? Bør man vurdere legge inn DAB?

Kjøp en dab-adapter....mye bedre enn full-fm uansett. Plugg den i sigarettuttakeren og koble den til aux/usb-inngangen.

leafnor

Sitat fra: signal på fredag 31. juli 2015, klokken 22:15
Hei.
Jeg har kjøpt 2012 mod USA SL. Jeg har vært under den og det er absolutt ikke noe rust beskyttelse på den annet enn originalt med tettemasse i skjøter osv og som er overlakkert.
Jeg anbefaler at en får rustbehandlet undersiden og i hjulbrønnene der det er bart med lakk på stål.

Selv har jeg tatt av hjulene for å komme til å få sprayet på med beskyttelse på alle synlige steder.

Bak framhjulene er det blitt brun overflate på drivaksler, ankerplate og spindel (sett fra midten og ut mot bakside av hjulene. Jeg skal en tørr og fin dag spraye her også og da med zink spray eller høy temperatur spray. En må unngå å spraye på bremseskiven der klossene tar. Fint kan det også være om en husker på å spraye selve bremse caliprene også. Det er ikke pent om det kommer rustflekker på dem som kan ses gjennom felgen utenfra.
Kjøpte meg brukt "norsk" 2012 LEAF i mai. Den har heller ikke en dråpe med rustbeskyttelse på seg.
Etter tre vintre i saltlaken her omkring (Trondheim) med forrige eier, så var drivaksler og bremser/skiver  rustfarget. To bokser zinkspray og det ser mye bedre ut. Har de siste 25 år alltid brukt en boks med zinkspray på bremser etc hver vår og høst jeg bytter dekk på alt jeg har og har hatt av biler. Det blir til sist som galvanisert og det ser ut og oppfører seg som nytt. Øvrige rundt meg som ikke gjør det bruker heller mellom 5.000-20.000 kr hver 4 år på bremsearbeid på bilverksted  8)!



 
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Electric

Sitat fra: leafnor på lørdag 01. august 2015, klokken 20:45
Sitat fra: signal på fredag 31. juli 2015, klokken 22:15
Hei.
Jeg har kjøpt 2012 mod USA SL. Jeg har vært under den og det er absolutt ikke noe rust beskyttelse på den annet enn originalt med tettemasse i skjøter osv og som er overlakkert.
Jeg anbefaler at en får rustbehandlet undersiden og i hjulbrønnene der det er bart med lakk på stål.



Bak framhjulene er det blitt brun overflate på drivaksler, ankerplate og spindel (sett fra midten og ut mot bakside av hjulene. Jeg skal en tørr og fin dag spraye her også og da med zink spray eller høy temperatur spray. En må unngå å spraye på bremseskiven der klossene tar. Fint kan det også være om en husker på å spraye selve bremse caliprene også. Det er ikke pent om det kommer rustflekker på dem som kan ses gjennom felgen utenfra.
Kjøpte meg brukt "norsk" 2012 LEAF i mai. Den har heller ikke en dråpe med rustbeskyttelse på seg.
Etter tre vintre i saltlaken her omkring (Trondheim) med forrige eier, så var drivaksler og bremser/skiver  rustfarget. To bokser zinkspray og det ser mye bedre ut. Har de siste 25 år alltid brukt en boks med zinkspray på bremser etc hver vår og høst jeg bytter dekk på alt jeg har og har hatt av biler. Det blir til sist som galvanisert og det ser ut og oppfører seg som nytt. Øvrige rundt meg som ikke gjør det bruker heller mellom 5.000-20.000 kr hver 4 år på bremsearbeid på bilverksted  8)!

Dette kan bekreftes...har euro-modell selv og ikke noe under der heller. Og innerskjermer er fortsatt nissan-kvalitet....jeg rustbeskyttet disse også....bilen bør vaskes/tørkes under og opp på bukk. Deretter bruker man 10 min på å løsne div plater/deksel...og deretter på med beskyttelse.

Selv har jeg tatt av hjulene for å komme til å få sprayet på med beskyttelse på alle synlige steder.





tomrh

Sitat fra: leafnor på lørdag 01. august 2015, klokken 20:45
Sitat fra: signal på fredag 31. juli 2015, klokken 22:15
Hei.
Jeg har kjøpt 2012 mod USA SL. Jeg har vært under den og det er absolutt ikke noe rust beskyttelse på den annet enn originalt med tettemasse i skjøter osv og som er overlakkert.
Jeg anbefaler at en får rustbehandlet undersiden og i hjulbrønnene der det er bart med lakk på stål.

Selv har jeg tatt av hjulene for å komme til å få sprayet på med beskyttelse på alle synlige steder.

Bak framhjulene er det blitt brun overflate på drivaksler, ankerplate og spindel (sett fra midten og ut mot bakside av hjulene. Jeg skal en tørr og fin dag spraye her også og da med zink spray eller høy temperatur spray. En må unngå å spraye på bremseskiven der klossene tar. Fint kan det også være om en husker på å spraye selve bremse caliprene også. Det er ikke pent om det kommer rustflekker på dem som kan ses gjennom felgen utenfra.
Kjøpte meg brukt "norsk" 2012 LEAF i mai. Den har heller ikke en dråpe med rustbeskyttelse på seg.
Etter tre vintre i saltlaken her omkring (Trondheim) med forrige eier, så var drivaksler og bremser/skiver  rustfarget. To bokser zinkspray og det ser mye bedre ut. Har de siste 25 år alltid brukt en boks med zinkspray på bremser etc hver vår og høst jeg bytter dekk på alt jeg har og har hatt av biler. Det blir til sist som galvanisert og det ser ut og oppfører seg som nytt. Øvrige rundt meg som ikke gjør det bruker heller mellom 5.000-20.000 kr hver 4 år på bremsearbeid på bilverksted  8)!
Bra tips! Hvilken type zinkspray kan du anbefale?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

#10
Sitat fra: tomrh på lørdag 01. august 2015, klokken 21:40
Sitat fra: leafnor på lørdag 01. august 2015, klokken 20:45
Sitat fra: signal på fredag 31. juli 2015, klokken 22:15
Hei.
Jeg har ..............dag spraye her også og da med zink spray eller høy temperatur spray. En må unngå å spraye på bremseskiven der klossene tar. Fint kan det også være om en husker på å spraye selve bremse caliprene også. Det er ikke pent om det kommer rustflekker på dem som kan ses gjennom felgen utenfra.
Kjøpte meg brukt "norsk" 2012 LEAF i mai. Den har heller ikke en dråpe med rustbeskyttelse på seg.
Etter tre vintre i saltlaken her omkring (Trondheim) med forrige eier, så var drivaksler og bremser/skiver  rustfarget. To bokser zinkspray og det ser mye bedre ut. Har de siste 25 år alltid brukt en boks med zinkspray på bremser etc hver vår og høst jeg bytter dekk på alt jeg har og har hatt av biler. Det blir til sist som galvanisert og det ser ut og oppfører seg som nytt. Øvrige rundt meg som ikke gjør det bruker heller mellom 5.000-20.000 kr hver 4 år på bremsearbeid på bilverksted  8)!
Bra tips! Hvilken type zinkspray kan du anbefale?
Biltema sin bruker jeg, er best i pris/nytteeffekt.
Går med noen bokser for året, for har tre biler, bilhenger, båthenger og litt eldre båt. I tillegg får mine foreldres biler en dose også for året. Men så er det jeg har fritt for rust også!
Bruker heller zink fremfor å pøse på med oljebasert rustbeskyttelse. (Der det ikke er direkte steinsprut)
Min erfaring er at det ruster under slikt etter en tid.

Min Hyundai for noen sesonger siden:
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Fantastisk! :D Heretter skal det zinksprayes. Tusen takk for tipset!  8)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

skysurfer

Sitat fra: Electric på lørdag 01. august 2015, klokken 20:27
Sitat fra: leafluring på fredag 31. juli 2015, klokken 20:31
Hei! Jeg har tenkt kjøpe meg en 2015 leaf nå og er klar over prob med radio, carwings og nav. Det er kun radio som uroer meg carwings og nav vil ikke bli brukt likevel. Er det noen her som har testet USA leaf i bergensområdet og kan si litt om man får inn okei med kanaler ? Bør man vurdere legge inn DAB?

Kjøp en dab-adapter....mye bedre enn full-fm uansett. Plugg den i sigarettuttakeren og koble den til aux/usb-inngangen.

FM er overlegen DAB på lydkvalitet i Norge dessverre.
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

jkirkebo

Sitat fra: meiniac på søndag 02. august 2015, klokken 08:44
FM er overlegen DAB på lydkvalitet i Norge dessverre.

Det er jeg ekstremt uenig i. Har kjørt mye biler med begge deler og hatt DAB nesten fra det kom for mange, mange år siden, og etter å ha hørt mye på DAB synes jeg FM er såpass dårlig at jeg sjelden gidder å bruke det overhodet. Leafen har ikke DAB, så der streamer jeg evt. nettradio fra mobilen om det er god 3G/4G dekning i området, og Spotify offline om det ikke er det. FM orker jeg uansett ikke å høre på lengre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Ang zinkspraying igjen, kan man spraye "alt" eller er det viktig å bruke maskeringstape? Det var nevnt å unngå å spraye selve bremseskiva. Hva med plast- og gummideler f.eks.? Hvor nøye er dere?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA