Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Min erfaring med elbil

Startet av Jon Eirik Fjørtoft, torsdag 30. juli 2015, klokken 19:10

« forrige - neste »

Jon Eirik Fjørtoft

På ferietur med EL bil i Danmark.

I DN står følgende:
Elbilene hadde en markedsandel på hele 23,4 prosent og slo dermed rekorden fra nettopp mars i 2014, da andelen var 20,3 prosent.

CO2-utslipp for nyregistrerte biler:
Bensinbiler 118 gram per kilometer.
Dieselbiler 132 gram per kilometer.

Det er i utgangspunktet forunderlig at ikke flere kjører EL selv om salget nå er rekordstort. Flere av fordelene med å kjøre EL bil oppdager man kanskje ikke før man har fått EL bil og erfart dette.

I de siste to årene har så å si hele Sør Norge fått dekning av hurtigladestasjoner slik at man nå stort sett kan rekke disse innen ca 8 til 10 mil. Det bygges fortsatt ut. Stømleverandørene er glad for tilbakemeldinger mht forslag til nye ladestasjoner. Med en vanlig el bil er rekkevidden i underkant av 14 mil med 80% lading. Vinterhalvåret er mulig rekkevidden noe kortere pga. lavere temperatur. Men på de mest trafikkerte vegstrekningen i landet har man en del kortere avstand mht. hurtigladestasjon.

Å kjøre langs stamvei/hovedvei skal fungere fint vinterstid. Et tips er å juster hastigheten etter hvor mye lading som er igjen. Hvor tunglastet bilen vil også spille inn.

Når man har fått noe reiseerfaring kan man grovt sett regne med å bruke 20-30% lenger tid på å kjøre over lenger avstander pga. at man må lade underveis og mulig avpasse hastigheten etter hvor mye lading man har igjen. Tidsmessig er dette ikke avskrekkende. Fordelen er at man får flere pauser og reisen blir mer en nyttelse og oppleves faktisk kortere.

Etter å ha kjørt elbil og skulle og kjøre fossil bil igjen var dette i sammenligning som å kjøre et damplokomotiv. El bilen har hovedsakelig ett stort batteri og ingen bevegelige deler bortsett fra hjulene. Det oppleves som å kjøre gjennom luft i klar frisk fjelluft, mens i den fossile bilen har man en hel mikrofabrikk som spyr ut CO2 gasser foran seg. Man føler seg litt Pioner og undres over mengden av «fossile dinosaurer» som man fortsatt ser passerer på veien.

I fjor kjøpte jeg en elbil BMW i3. Jeg har lenge tenkt på å kjøpe elbil men det er bare de siste 3 årene at mer avanserte elbiler kom på markedet.

I år testet jeg ut elbilen i Danmark og Sverige. I Danmark er det en leverandør av hurtigladestrøm til elbiler. Man må bestille et ladekort fra CLEVER. Hurtigladestasjoner er forholdsvis godt utbygget.

Tok Danskebåten fra Bergen til Hirtshals og kjørte videre til København. Deretter over til Sverige fra Helsingborg langs kysten til Oslo og over riksvei 7 (Hardangervidden) til Bergen. Det gikk helt fint. Selvsagt kan man være uheldig at en ladesjon ikke virker. Men det er svært sjelden. Man kan da lade på en vanlig ladestolpe ev låne strøm hos en bensinstasjon. De fleste operatører har 24 timer vakttelefon dersom dette blir nødvendig.

Langs strekningen jeg kjørte i Sverige kan man lade med SMS ved å bruke et norsk nummer. Det beste er å få en ladebrikke fra Fortum. I Norge bør man laste ned egne apper for å kunne lade. Noen steder kam man lade med SMS men kan være dyrere. Det bør bestilles ladebrikke fra El bil foreningen. Ofte er det bare en som kan lade pr ladestasjon men har hittil aldri opplevd noe kø.

Jeg er svært fornøyd med BMW i3. Den har beholdt de sportslige kjøreegenskapene, mht stabilitet, fart og akselerasjon (170 hk). Det er som en mini SUV da man sitter høyt pga underliggende batteri. BMW i3 er trolig den eneste bilen som er skreddersydd for el bil. Så og si all produksjon har foregått med energi fra vindmøller. Ulike deler kommer fra gjennvinningsmateriale. Karosseriet er rustfritt karbonfiber.


Elmo

#1
Sitat fra: Jon Eirik Fjørtoft på torsdag 30. juli 2015, klokken 19:10
BMW i3 er trolig den eneste bilen som er skreddersydd for el bil.
Vel . . .  Leaf, Zoe og Tesla er vel de eneste elbilene så langt som ikke leveres i fossil- eller hybrid-variant.
Up og Golf7 er designet fra bunn for å kunne leveres som både el- og fossil-bil (Golf også som hybrid), akkurat som i3 er designet fra bunn for å kunne leveres som både ren elbil og som hybrid.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA