Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fra tommel opp til jantelov?

Startet av Harlex, onsdag 29. juli 2015, klokken 23:56

« forrige - neste »

Muffinman

Og hvis de hadde blitt presentert for holdninger som at de ikke har bilinteresse ville de kanskje brukt begrepet "jantelov"  ;)

o.b.lix

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 01. august 2015, klokken 11:41
Det finnes klubber for Toyota-entusiaster også, jeg tror ikke du skal være så sikker på at det ikke finnes bil-entusiaster som elsker Avensis høyest.

Ja det finnes avensis-klubb http://www.toyotaownersclub.com/forums/forum/51-avensis-club/, riktignok ikke veldig mye liv der. (underbygger vel at det ikke er entusiaster som kjøper bilen?)

De som kjøper avensis gjør det fordi det er en toyota (som skal være driftsikker), ikke fordi det er den beste bilen i sitt prissegment.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

VL

Jeg syns Avensis lager helt greie biler jeg! Men hadde nok aldri brukt 3-400 lapper på en.
Men en ny Mazda 6 derimot, eller MX5, det er biler jeg har veldig lyst på, selv om jeg kjører Tesla! Da som en bil nr 2 vel og merke  ;D :)
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

cirys1

Helt latterlig og blande inn Avensis, koster e brøkdel av Tesla og absolutt ikke ment og konkurrere.
I Norge ligger godt utstyrte E-klasse og 5-serie i samme prissegment, men på verdensbasis ligger Tesla i prisklassen til S-klasse og 7-serie, det er også disse Tesla har uttalt de skal konkurrere mot.

Og blande inn Passat og Avensis her blir skivebom..

cyber

Sitat fra: cirys1 på lørdag 01. august 2015, klokken 13:53
Helt latterlig og blande inn Avensis, koster e brøkdel av Tesla og absolutt ikke ment og konkurrere.
I Norge ligger godt utstyrte E-klasse og 5-serie i samme prissegment, men på verdensbasis ligger Tesla i prisklassen til S-klasse og 7-serie, det er også disse Tesla har uttalt de skal konkurrere mot.

Og blande inn Passat og Avensis her blir skivebom..
Referansen for mange på forumet ser ut til være biler som nettopp Avensis , Passat o.l.
Dette var i perioden før de ble bilinteresserte ( les kjøpte Tesla )  :D

ToWalkOrDrive

#50
Sitat fra: cyber på lørdag 01. august 2015, klokken 14:03
Sitat fra: cirys1 på lørdag 01. august 2015, klokken 13:53
Helt latterlig og blande inn Avensis, koster e brøkdel av Tesla og absolutt ikke ment og konkurrere.
I Norge ligger godt utstyrte E-klasse og 5-serie i samme prissegment, men på verdensbasis ligger Tesla i prisklassen til S-klasse og 7-serie, det er også disse Tesla har uttalt de skal konkurrere mot.

Og blande inn Passat og Avensis her blir skivebom..
Referansen for mange på forumet ser ut til være biler som nettopp Avensis , Passat o.l.
Dette var i perioden før de ble bilinteresserte ( les kjøpte Tesla )  :D

Jeg byttet ut min 5 år gamle 126 hk diesel Avensis med Tesla. Satte opp regneark med forventet kostnader på 15 år og kom frem til at prisen på TCO (total cost of ownership) gitt at alle regjeringens elbilfordeler forsvant etter 5 år, så ville Avensis og Teslas 85S være ganske likt for min del. Valget datt da på Tesla denne gang. Grunnen til at jeg valgte ny Avensis for 6 år siden var gjentatte verkstedsbesøk med en Passat, i tillegg til at den føltes ikke så forskjellig fra en Mondeo å kjøre. Gir meg ikke noe stort kick å gasse på med Tesla heller. Mulig det er fordi jeg har hatt en Yamaha FZR1000 motorsykkel som fort gir et kick. En moderne Avensis er ikke så forskjellig fra andre fossil-biler kjøremessig. Avensisen var ikke på verksted 1 gang med noe jeg var misfornøyd med på 5 år. Teslaen har vært 4-5 allerede.

Sånn utenom det så ble jeg overrasket i fjor hvor mange som skulle mene så jævlig mye om Tesla og elbiler da jeg hadde kjøpt Tesla. Om at det ikke var miljøvennlig. Var ikke derfor jeg kjøpte. Kjøpte fordi jeg hadde lyst på.  Men siden de sier så mye feil basert på VG overskrifter type "Professor mener jorda er flat og at elmotorer er mindre effektive enn noen sør for Sørum trodde basert på noe noen nord for Norum mente"....hvor de da tenker at de forurenser mer enn et damplokomotiv....så ble jeg på en måte tvunget inn i diskusjoner med kollegaer. Hvis ingen kjøper elbiler før de er perfekte vil heller aldri elbiler bli perfekte. Det er et fint argument for å kjøpe Tesla...
Tesla Model Y                         2021-

timingbeltkiller

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 02. august 2015, klokken 12:27
Referansen for mange på forumet ser ut til være biler som nettopp Avensis , Passat o.l.
Tror avgjort du har kjøpstatistikken på din side her!

Sitat
Jeg byttet ut min 5 år gamle 126 hk diesel Avensis med Tesla. Satte opp regneark med forventet kostnader på 15 år og kom frem til at prisen på TCO (total cost of ownership) gitt at alle regjeringens elbilfordeler forsvant etter 5 år, så ville Avensis og Teslas 85S være ganske likt for min del.
Hvilken årlig kjørelengde og årlig besparelse i drivstoffutgift regnet du med?
Og hvor stor prisdiff i kjøpesum  (NOK 300K?)?
Hvor stor andel av denne diffen regnet du med å tjene inn hhvis første 5 og siste 10 eierår?
(Er det i det hele realistisk å regne med 15 års eie?)
Sitat
Grunnen til at jeg valgte ny Avensis for 6 år siden var gjentatte verkstedsbesøk med en Passat, Avensisen var ikke på verksted 1 gang med noe jeg var misfornøyd med på 5 år.
Jeg valgte Avensis for 7 år siden til tross for forutgående 7 år med Passat så og si uten feil.
Jeg valgte Avensis for å bli kvitt utgifter til regreim og et i drift billigere og driftsikrere partikkelfilter system.
Til gjengjeld fikk jeg med Avensis dobbelt så hyppige periodeservicer.
Antakelig kunne jeg derfor like gjerne ha holdt meg til Passat.

Sitat
Teslaen har vært 4-5 allerede.
Sammenligner du disse 2 langtidtestene:
100 tusen feilfrie Toyota km
50 tusen problemfylte Tesla km

er det en viss risiko vi i driftsikkerhet har gått fra Passat til Avensis og tilbake til Passat eller verre.


Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

OleJA

Sitat fra: cyber på lørdag 01. august 2015, klokken 14:03
Sitat fra: cirys1 på lørdag 01. august 2015, klokken 13:53
Helt latterlig og blande inn Avensis, koster e brøkdel av Tesla og absolutt ikke ment og konkurrere.
I Norge ligger godt utstyrte E-klasse og 5-serie i samme prissegment, men på verdensbasis ligger Tesla i prisklassen til S-klasse og 7-serie, det er også disse Tesla har uttalt de skal konkurrere mot.

Og blande inn Passat og Avensis her blir skivebom..
Referansen for mange på forumet ser ut til være biler som nettopp Avensis , Passat o.l.
Dette var i perioden før de ble bilinteresserte ( les kjøpte Tesla )  :D
Jepp, kommer selv fra Passat. Tror dette var svært vanlig når Model S ble introdusert på det norske markedet og kostet 550kKr for en greit utstyrt bil - I motsetning til idag når man må ut med 7-800kKr.

Harlex

Har vært "offline" endel dager men registrerer at det er liv i tråden.

Jeg er ikke paranoid og opplever ikke kun dritt tilbakemeldinger rundt bilen men som sagt så synes jeg det er en endring. Det er mer stuerent å "hate" Tesla nå. Det har blitt nevnt at de som kjøper nå får et stempel om å være rike egoistiske jævler. Har hør det selv... Denne holdningen har visst smittet over på oss som bestillte tidlig og stort sett fikk "tommel opp" Nå er vi "like jævlig"
Jeg klarer bare ikke forsone meg med dette. Jeg finner meg ikke i å bli stemplet som person pga. en bil. Hva kan man gjøre? Jo man kan "framsnakke" og skryte av bilen noe som jeg (kanskje i for stor grad) har gjort. Problemet slik jeg ser det er ikke dem som åpentbart konfronterer deg. Dem kan man snakke med. Det er dem som sitter passivt og kun slår til når du ikke er tilstede som jeg har problemer med. Blir man tema i slike "fora" risikerer man både å få drittsekkstempel og et betydelig høyere inntektsnivå enn det man i realiteten har ::) Og disse personkarateristikkene er det fint lite å gjøre noe med ettersom det er "snakk" og man bare får vite at en "snakkes om".
Jeg ønsker enkelt å greit kjøre bilen, nyte kjøreegenskapene, og parkere der der jeg vil (innenfor parkeringsbestemmelser) uten å få påklistret noen som helst personkarateristikk.
Forstår meg ikke på slike mennesker som har kapasitet og gidder å henge seg opp i dette. Det er vel et kjent problem at evnen til å glede seg på andres vegne (evt. gi faen i hva andre har) er noe som er svært vanskelig for den jevne nordmann. Jeg føler i disse dager at jeg som Teslaeier må smake mye av denne medisinen. Så hva skal man gjøre? Det beste er vel å føye seg,"ligge lavt i terrenget" og håpe at de usynlige "trollene" finner noen andre å snakke om....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Toonster

#54
Denne holdningen kommer helt klart fra uvitenhet, og er jo ikke så lett å endre uten videre.

Tror faktisk den største fienden er "kollektivfeltet", det er nok provoserende å se luksus biler suse lovlig forbi køen og derav danner det seg en holdning.

En annen utfordring er også media (og/eller Tesla selv) som har ensidig fokus på kraft og akselerasjon. Tror Tesla er svært moden for å få noen vanlige tester hvor 0-100 ikke har så stort fokus. Så jeg håper det kommer mer tester av mer folkelige modeller, som 70 og 70D - uten fokus på 0-100 på 5.4 sek :)
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

TRM

#55
Kjørte forbi Seljord (EV134) i går. Sto to unger og hang over syklene sine langs veien.  Ene ungen ga meg begge tomlene ned da jeg kjørte forbi... Kan sverge på at jeg hørte banjomusikk i bakgrunnen...
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Tuxedo

#56
Sitat fra: TRM på mandag 03. august 2015, klokken 14:27
Kjørte forbi Seljord (EV134) i går. Sto to unger og hang over syklene sine langs veien.  Ene ungen ga meg begge tomlene ned da jeg kjørte forbi... Kan sverge på at jeg hørte banjomusikk i bakgrunnen...
Hehe...Vanskelig å overgå filmtitteloversettelsen "Deliverance" til "Picknik med døden"... ;D Kanskje ikke alle som er gamle nok til å ta referansen din, men dette er altså en av tidenes filmscener:

www.youtube.com/watch?v=Uzae_SqbmDE

Muffinman

Jeg tenkte på Topper Harley fra filmen "Hot Shots":

SitatMy father used to say that not playing to win is like sleeping with your sister. Sure she's a great piece of tail, with a blouse full of goodies, but... it's just illegal. Then you get into that whole inbred thing. Kids with no teeth who do nothing but play the banjo... eat apple sauce through a straw... pork farm animals.

Diravi

Det er jo virkelig ikke bare Tesla som er utsatt for jantelov, da. BMW og Mercedes har hatt mye av det samme i årevis. Jeg har bekjente som ikke kan se en BMW foran eller bak oss uten å kommentere at det står i instruksjonsboken deres at de er fritatt for trafikkreglene. Nå har jo annenhver husmor en X3 eller X1, så det er ikke like uttalt lenger. Men eiere av store og dyre biler med masse hestekrefter får en del slengbemerkninger.

For Tesla blir dette forsterket fordi i allmennhetens øyne er logikken rundt elbiler at de er nøysomme og at elbileiere er mer måteholdne enn andre. Min svigerinne og hennes mann har solgt Superben og downsizet til el-Golf + bilring fordi det dekker behovet deres, og poster stolt bilder på Facebook av turer til Hafjell med to barn og hund og bagasje, med bare en hurtiglading.

Tesla passer ikke inn. Med to motoralternativer på henholdsvis 150 og 170 hk kunne den kanskje gjort det. Men det er en bil både for de miljøvennlige, for familiefrakterne som byttet fra en traust Passat, og for den gjengen som seriøst vurderer å bytte til P90 med Ludicrous mode for å bedre akselerasjonen i høyere hastigheter (!). Det er nok slike tråder her inne som "bevis" for dem som vil plassere bilen utelukkende i sistnevnte kategori.

Jeg lurer på om media trenger litt hjelp til å lage interessante vinklinger på andre egenskaper enn motorkraften. Journalister er late, som folk flest, og de velger den enkleste veien til en artikkel. Og Elon Musk leverer jo i så måte. Han er heldig, Janteloven er et skandinavisk fenomen hovedsakelig.

Men med den prisen en ferdig utstyrt gjennomsnitts-S kjøpes for i dag, med Aston Martin-looken og 21" felger, og med lange diskusjoner om hvorvidt man skal komme med felles klage for manglende hestekrefter utover de helt nødtørftige 4-500, kombinert med de fordelene alle elbiler har, så vil man nok aldri bli helt kvitt Jantes tak på Teslaen.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA