Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fra tommel opp til jantelov?

Startet av Harlex, onsdag 29. juli 2015, klokken 23:56

« forrige - neste »

Brede

Jeg har iallefall sluttet å diskutere rundt teknologien for lenge siden.
90% av alle som skal ta opp dette er fullstendig umulige å diskutere rasjonelt med og de SKAL være negtive uansett hva som dukker opp.. De kommer med argumenter som gjør at en fort havner på et nivå der en ikke vet om en skal le eller gråte.

Så nå ler jeg bare med en gang og sier at det er et fritt land og vi får alle ha våre meninger.  ;D

satheesh.net

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 30. juli 2015, klokken 10:54
Sitat fra: Bonk3rs på torsdag 30. juli 2015, klokken 10:49
Så kommer det fra samtlige hva de tror er femtiden: Hybrid og hydrogen.

Men strøm i hybrid kommer ikke fra kullkraft, og heller ikke produksjon av hydrogen?

Fordi de var "tidlig ute" med slike biler. Bare fortell dem at prisen for å fylle tanken med hydrogen koster litt under vanlig bensinpris, så skal du se de snur på flisa raskt.

Uansett er min klare mening dette: Choose your battles.

Rødkleiv

Sitat fra: Harlex på onsdag 29. juli 2015, klokken 23:56
Har hatt bilen i snart 2 år og har nok som mange andre i samme situasjon fått føle at holdningene utenfra har endret seg radikalt. Fra tommel opp til misunnelse og baksnakking...Leste en eldre artikkel der det hevdes at vi med Tesla slipper janteloven.
http://ipad.dagbladet.no/2013/11/12/tema/aaretsbil/bil/tesla/elbil/30196645/
Dette er vel dessverre ikke lenger et faktum.
Tråder om biler som blir ramponerte og Teslaeiere som går mann av huse for å montere dashcam. Tesla har blitt bilhatobjekt nr. 1 i Norge.Det er forjævlig at det skal være på denne måten... >:(
Selv har jeg bare hatt mindre problemer. Småirriterte kollega med slengbemerkninger er nå dagligdags og jeg har fått et parkeringsproblem. Parkerer jeg på elbilparkeringen (uavhengig om det er ledig kapasitet eller ikke) eller foran hovedbygget blir det "snakk" har jeg blitt meddelt.... Jeg ønsker bare å parkere slik at det er minst mulig sannsynlighet for å få parkeringsplassbulker.... Hvor jeg skal parkere uten å provosere er jeg faktisk litt usikker på akkurat nå. Kanskje jeg rett og slett ikke kan kjøre Teslaen på jobb... :-\

Jeg hadde ikke Tesla fra starten da den ble lansert, men inntrykket mitt nå er den har fått gradvis bedre innpass i en liten kategori av biler som folk hater. I Oslo sentrum gir det seg f.eks utslag i at enkelte mener det er helt OK å dra en nøkkel langs hele siden på bilen mens de går forbi (keying kalles det vel), kaste en ølflaske eller bedrive annet hærverk som eierne "fortjener". Mercedeseiere var en periode vant med at stjernen rutinemessig blir rappet, for så å dukke opp som utsmykning rundt halsen til en deltager i en Blitzmarkering.
I New York var det også en bølge med hærverk mot BMWer hvor man pusset vekk BMWlogoen på bilen slik at det bare sto igjen et blankt emblem. Det var visstnok en protest mot bygging av luxusboliger i et ellers rimelig nabolag.

Min teori er at de første Teslaene ble kjørt av "first movers" som kanskje er mer sympatiske enn oss drittsekker som har ventet et par år. I enkeltes øyne er Tesla nå bare en av en håndfull biler som forteller at du tjener mer en snittet og dermed bør straffes.


Rødkleiv

Tror for øvrig det er litt forskjell på hvordan janteloven utarter seg
a) i middagsselskap på Nordstrand
b) gatelangs i Oslo

De som figurerer i sistnevnte målgruppe kvalifiserer ikke til prøve bilen for å eliminere evnt Tesla hat.


VL

Jeg merker "hatet/misunnelsen" veldig godt. Jobber i et yrke hvor folk vanligvis ikke har "råd" til slike biler og det kommer daglig skeptiske kommentarer og nedsnakking om bilen. Jeg tar det bare med et smil, fordi jeg vet at om flere av de kunne, hadde de kjørt Tesla selv. Men det er jo slitsomt og hele tiden måtte forsvare den. "har du brukt opp alle sparepengene" "må du ikke gå tom for strøm på vei hjem" "du vet batteriene er dyr å skifte" osv osv.

Naboforholdet ble også vesentlig dårligere fra dagen jeg rundet hushjørnet og parkerte den..... Jeg er i starten av 20 årene han er vel over dobbelt så gammal og hadde gått og skrytt i ukesvis over den nye El Golfen han hadde bestilt seg, og alt den kunne. Jeg hadde valgt å ikke fortelle om Tesla planene før det var et faktum. Nå ser han knapt bor på meg når jeg er utenfor ( veldig rart, men det er faktisk helt sant ) litt deilig er det nå også å slippe å snakke i timesvis hver gang vi treffer på hverandre utenfor  ;D .....

Jeg har jo siklet etter bilen siden den kom i 2013, og skulle jeg ha råd til en ny selv, måtte det bli nå som den forsatt er moms fri  :)
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Teslanewbie

Huff misunnelse er noe drit men er en naturlig reaksjon. Det er hvordan folk reagerer når de blir misunnelige som definerer dem.. Kan selv bli misunnelig som de fleste men ikke på et ondsinnet måte. Gleder meg til andres fremgang .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

jazzwheel

Jeg har vært en del rundt omkring i Oslo og omegn i det siste for å hente interiørting jeg har kjøpt. Har utelukkende fått positive tilbakemeldinger og folk som vil prøvesitte. Alle er overrasket over hvor god plass det er i bilen, og alle kommenterer den store skjermen. Ellers hører jeg gjerne at hydrogen er fremtiden, bilen går på kullkraft, man får kreft av supercharging, den vil ruste opp i Norge siden den er fra USA og at de har sammenlignet en Leaf med sin Audi A4 og det var ikke noe særlig så det kan heller ikke en tilsvarende elbil med 4x større batteri og motor være.

Det er i hvert fall blitt helt sjanseløst å trekke frem miljøargumentet som grunn til at man kjøpte Tesla.

VL

@Jazzwheel:

"Det er i hvert fall blitt helt sjanseløst å trekke frem miljøargumentet som grunn til at man kjøpte Tesla."

Det er helt sant! Jeg kjøpte i hvert fall ikke Tesla p.g.a miljøet. Jeg kjøpte den blant annet fordi staten "tar halve regningen", det er en fantastisk bil og den er billig i drift  :) Uten billån og med gode garantier, koster kun hjemme lading, dekk slitasje, forsikring og eventuelle "duppeditter" til bilen meg noe, ellers 0 i utgifter, sett vekk i fra verditapt da.
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

lurium

Jeg endte med å måtte blokkere en ex kollega fra statoil. Han mente jeg var snylter. Hydrogenbil var fremtiden.

Fyren drev å la meg til gruppe chat og holdt meg ansvarlig for ALLE tesla eiere.

Folk er jaggu meg klin gærn... hehe

Bonk3rs

Sitat fra: VL på torsdag 30. juli 2015, klokken 11:47
Jeg merker "hatet/misunnelsen" veldig godt. Jobber i et yrke hvor folk vanligvis ikke har "råd" til slike biler og det kommer daglig skeptiske kommentarer og nedsnakking om bilen. Jeg tar det bare med et smil, fordi jeg vet at om flere av de kunne, hadde de kjørt Tesla selv. Men det er jo slitsomt og hele tiden måtte forsvare den. "har du brukt opp alle sparepengene" "må du ikke gå tom for strøm på vei hjem" "du vet batteriene er dyr å skifte" osv osv.

Naboforholdet ble også vesentlig dårligere fra dagen jeg rundet hushjørnet og parkerte den..... Jeg er i starten av 20 årene han er vel over dobbelt så gammal og hadde gått og skrytt i ukesvis over den nye El Golfen han hadde bestilt seg, og alt den kunne. Jeg hadde valgt å ikke fortelle om Tesla planene før det var et faktum. Nå ser han knapt bor på meg når jeg er utenfor ( veldig rart, men det er faktisk helt sant ) litt deilig er det nå også å slippe å snakke i timesvis hver gang vi treffer på hverandre utenfor  ;D .....

Jeg har jo siklet etter bilen siden den kom i 2013, og skulle jeg ha råd til en ny selv, måtte det bli nå som den forsatt er moms fri  :)

Kjenner meg igjen her  ;D

Men jeg merker svært liten forskjell i argumentasjonen fra dem jeg diskuterer med.
Om dem så kommer fra et akademisk miljø eller er helt "vanlige" nordmenn.
Det virker som det går ned en rullegardin når det kommer saklige argumenter for el-bil.

Tror det vil bli en annen låt i pipa når Tesla kommer med sin modell 3 og nissa med sin nye leaf med lengre rekkevidde. 2017/18 blir noen spennende år.
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

ihlhaug

Det jeg hele tiden må "sloss" om er hvordan strømmen produseres og hvor bra for miljøet bilen faktisk er. Jeg husker å ha sett en artikkel for en tid tilbake siden som forklarte dette ganske greit med mixEU, mixNorge, kun fornybar kraft i Norge mtp hvordan strømmen blir produsert. Skulle gjerne hatt denne å vist til de gangene folk slenger med leppa, ref. svigerfar, konstant. Noen som har denne?
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

aness

Sitat fra: ihlhaug på torsdag 30. juli 2015, klokken 13:08
Det jeg hele tiden må "sloss" om er hvordan strømmen produseres og hvor bra for miljøet bilen faktisk er. Jeg husker å ha sett en artikkel for en tid tilbake siden som forklarte dette ganske greit med mixEU, mixNorge, kun fornybar kraft i Norge mtp hvordan strømmen blir produsert. Skulle gjerne hatt denne å vist til de gangene folk slenger med leppa, ref. svigerfar, konstant. Noen som har denne?

Er noen tall/grafer her: https://www.ssb.no/elektrisitet/

Leif1

Hvis din svigerfar har problemer med å skjønne hvordan strømmen i Norge blir produsert, burde han kanskje heller få en innføring i elementær basiskunnskap.
Google også hvor mye strøm som går med til å produsere en liter bensin og hvor langt du kan kjøre på den.
Konvertitt fra S til X

ihlhaug

Sitat fra: Leif1 på torsdag 30. juli 2015, klokken 13:28
Hvis din svigerfar har problemer med å skjønne hvordan strømmen i Norge blir produsert, burde han kanskje heller få en innføring i elementær basiskunnskap.
Google også hvor mye strøm som går med til å produsere en liter bensin og hvor langt du kan kjøre på den.

Poenget hans er vel at man ikke kun bruker fornybar elektrisitet i Norge. Det importeres og eksporteres, så man ender ikke opp på null forurensning fra en elbil allikevel. Jeg får prøve å google frem den artikkelen, for der stod det forklart per land, EU, Norge med mix strøm, osv.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Bonk3rs

Sitat fra: Leif1 på torsdag 30. juli 2015, klokken 13:28
Hvis din svigerfar har problemer med å skjønne hvordan strømmen i Norge blir produsert, burde han kanskje heller få en innføring i elementær basiskunnskap.
Google også hvor mye strøm som går med til å produsere en liter bensin og hvor langt du kan kjøre på den.

Det er da rullegardina går ned...

De tallene er alt for vonde til å svelge for en som "nettopp har kjøpt seg ny Avensis"  ;D 
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA