Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fra tommel opp til jantelov?

Startet av Harlex, onsdag 29. juli 2015, klokken 23:56

« forrige - neste »

Harlex

Har hatt bilen i snart 2 år og har nok som mange andre i samme situasjon fått føle at holdningene utenfra har endret seg radikalt. Fra tommel opp til misunnelse og baksnakking...Leste en eldre artikkel der det hevdes at vi med Tesla slipper janteloven.
http://ipad.dagbladet.no/2013/11/12/tema/aaretsbil/bil/tesla/elbil/30196645/
Dette er vel dessverre ikke lenger et faktum.
Tråder om biler som blir ramponerte og Teslaeiere som går mann av huse for å montere dashcam. Tesla har blitt bilhatobjekt nr. 1 i Norge.Det er forjævlig at det skal være på denne måten... >:(
Selv har jeg bare hatt mindre problemer. Småirriterte kollega med slengbemerkninger er nå dagligdags og jeg har fått et parkeringsproblem. Parkerer jeg på elbilparkeringen (uavhengig om det er ledig kapasitet eller ikke) eller foran hovedbygget blir det "snakk" har jeg blitt meddelt.... Jeg ønsker bare å parkere slik at det er minst mulig sannsynlighet for å få parkeringsplassbulker.... Hvor jeg skal parkere uten å provosere er jeg faktisk litt usikker på akkurat nå. Kanskje jeg rett og slett ikke kan kjøre Teslaen på jobb... :-\
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

iOnas

Bosted: Nordmøre.

Avh

Alle som ikke har eller tar seg råd hater tanken på at de kjører "feil" bil. Resten er bare uvitende om hva Tesla er ...
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

mandresen

Jeg merker også kommentarene på jobb, som at jeg tjener for mye, har du arva eller? Kona har sikkert fått bonus. 
Men det finnes Lexus RX450h og nyere BMW 530 på plassen,  og de har aldri fått kommentarer.
Rart det der.
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

Bjørn Tore Vibeto

Jeg opplever selvfølgelig at noen prøver seg med noen morsomme kommentarer på jobb, men de blir sagt i en spøkefull tone. Men for det meste, så får jeg positive kommentarer om bilen. Mange som syntes det er en lekker bil.
Har pr. dags dato, ikke fått noen hatefulle tilbakemeldinger. Opplever de fleste som veldige nysgjerrige på bilen.
"Wattson"
Tesla Model S P85D Multicoated Red
Levert 24/2-15

Brede

Det har roet seg kraftig nå!
Mange som ser at jeg nå har hatt bilen i snart to år og ENNÅ fungerer batteriet!
Dama har ladestasjoner på jobb, aldri har hun brukt de og det er litt nederlag for kritikerne.
Vi har vært på lengre bilturer i sommer enn 90% av de vi kjenner.
"Dugg i lyktene på den nye batteribilen" flirte folk og lo på jobben. To dager etter stod en forbipasserende Tesla Ranger og fikset saken på parkeringsplassen utenfor jobb. Folk blir imponert av slikt for vi bor en dagsreise unna verksted. Kollegaen min med tre år gammel Volvo mumlet noe om at han også har dugg i lyktene, men de mener det skal være slik.

Nei, her i gården har all negativ snakk egentlig forduftet og gått over til anerkjennende kommentarer, nysgjerrighet og vurdering av elbil som egen bil.

Øyvind.h

På jobben er det egentlig bare vaktmesteren som innimellom kommer med noen feilaktige påstander og morsomheter. De andre spør innimellom av nysgjerrighet om blant annet rekkevidde og hvordan det har vært å kjøre bilen på vinteren.
Personlig bryr jeg meg lite. Det er ikke jeg som går glipp av noe ved å være forutinntatt.

Og kun en eneste gang har jeg fått en negativ kommentar. Det var fra en entreprenør som asfalterte eller noe i p-huset til Ski storsenter. Skiltingen var elendig så jeg kjørte feil (ingenting ødelagt, alle som skulle til bilvask kunne kjøre der jeg kjørte). Men en gammel gubbe klikket fullstendig og skrek noe om samfunnssnylter og at jeg sikkert ville ha gratis parkering (huset er gratis....). Skikkelig bitter type. Bare lo og kjørte videre. Litt trist dog at sønnen min måtte få høre på slikt vås.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hgs

Sitat fra: Bjørn Tore Vibeto på torsdag 30. juli 2015, klokken 07:56
Jeg opplever selvfølgelig at noen prøver seg med noen morsomme kommentarer på jobb, men de blir sagt i en spøkefull tone. Men for det meste, så får jeg positive kommentarer om bilen. Mange som syntes det er en lekker bil.
Har pr. dags dato, ikke fått noen hatefulle tilbakemeldinger. Opplever de fleste som veldige nysgjerrige på bilen.

Samme erfaring her. Lite negativt å spore egentlig. Tror trollene tar veldig mye plass i forhold til antallet de representerer.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Sjøhyene

Samme her og. Stort sett nysgjerrige spørsmål om rekkevidde og lading det dreier deg om.
Merker meg allikevel at mange er skeptiske eller kritiske til mange av avgiftsfritakene og godene, men tror også de aller aller fleste klarer å forstå at de ikke skal klandre kjøperne av bilene men heller systemet og politikerne som lager reglene.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Muffinman

1. Hvor langt kan den kjøre
2. Hvor lang tid tar det å lade den opp

Disse spørsmålene ble stilt av "alle" det første året jeg eide bilen. Litt slitsomt å måtte forklare at de i utgangspunktet stiller feil spørsmål og at det de egentlig trenger å vite er noe mer nyansert enn som så. Men det har stilnet etterhvert. Antar at det er et tegn på at kunnskapen i befolkningen er stigende. Så har vi han som mente at det ville bli "veldig mange billige Tesla`er til salgs om et par år." Han hadde nemlig klart å knekke batteriet i mobilen sin på halvannet. De to årene er gått, og det er fortsatt bare dyre Tesla`er å få kjøpt :)

Jantelov derimot har jeg merket fint lite til personlig. Men ser jo at flere opplever hærverk på bilene sine og har montert kamera i "alle" retninger, bare sånn i tilfelle.

satheesh.net

Jeg har ett råd til dere; la skeptikerne prøvekjøre bilen! Inviter dem inn, sitt godt og nyt det magiske som skjer med det individet.

o.b.lix

Sitat fra: satheesh.net på torsdag 30. juli 2015, klokken 10:35
Jeg har ett råd til dere; la skeptikerne prøvekjøre bilen! Inviter dem inn, sitt godt og nyt det magiske som skjer med det individet.

Virket på alle skeptikere i min omgangskrets!
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Bonk3rs

Etter at jeg fikk el-bil(model S) opplever jeg en del ganger å måtte forsvare valget av fremkomstmiddel.
Og motargumentene er stort sett de samme. F.eks: den går på kullkraft, for lang ladetid, kort rekkevidde, lager ikke brommelyd osv...

Så kommer det fra samtlige hva de tror er femtiden: Hybrid og hydrogen.

Uansett hva jeg kommer med saklige argumenter mot disse teknologiene, så preller det av som vannet på gåsa.

Jeg lurer fælt på hva slags krefter som har vert i sving som har fått folk til å være så bastante.
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

o.b.lix

Sitat fra: Bonk3rs på torsdag 30. juli 2015, klokken 10:49
Så kommer det fra samtlige hva de tror er femtiden: Hybrid og hydrogen.

Men strøm i hybrid kommer ikke fra kullkraft, og heller ikke produksjon av hydrogen?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Sjøhyene

Sitat fra: Bonk3rs på torsdag 30. juli 2015, klokken 10:49
Så kommer det fra samtlige hva de tror er femtiden: Hybrid og hydrogen.

Uansett hva jeg kommer med saklige argumenter mot disse teknologiene, så preller det av som vannet på gåsa.

Jeg lurer fælt på hva slags krefter som har vert i sving som har fått folk til å være så bastante.

Uff ja, kjenner godt til den der. Har prøvd å overbevise folk for mange ganger nå og det morsomme er at det er alltid de med minst teknisk innsikt som er de mest bastante. "Time will show" er stort sett det eneste budskapet jeg gidder å dra fram nå.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA