Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NOK 70000,- i prisforskjell NO-US - Når kommer prisstigningen

Startet av nie, tirsdag 28. juli 2015, klokken 17:00

« forrige - neste »

TRM

Sitat fra: ihlhaug på onsdag 29. juli 2015, klokken 16:33
Da fikk jeg nettopp telefon om at prisen vil gå opp om ikke lenge. Usikker på %, men rundt 7-10 trodde han.
Begynner å bli kostbare biler... Spent på hvordan salget blir fremover. Og hvordan bruktprisene blir.

Edit: ...og blir det en tilsvarende økning i resten av Europa blir det spennende å se om eksporten av Model S fra Norge tar seg opp.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

MeTesla

Sitat fra: ihlhaug på onsdag 29. juli 2015, klokken 16:33
Da fikk jeg nettopp telefon om at prisen vil gå opp om ikke lenge. Usikker på %, men rundt 7-10 trodde han.

Sa de ikke det sist gang også? Men så ble det nesten ingen ting?

Men om det derimot er sant at prisen går opp såpass før X så blir det dråpen for meg.

Da kan man jo heller vurdere å legge inn bestilling på ny S90D nå, lang leveringstid, selge 85D og gå for den nye. Moms kommer og man har ny bil med lite verditap lenge. Bra plan?

TRM

Sitat fra: MeTesla på onsdag 29. juli 2015, klokken 16:53
Sitat fra: ihlhaug på onsdag 29. juli 2015, klokken 16:33
Da fikk jeg nettopp telefon om at prisen vil gå opp om ikke lenge. Usikker på %, men rundt 7-10 trodde han.

Sa de ikke det sist gang også? Men så ble det nesten ingen ting?

Men om det derimot er sant at prisen går opp såpass før X så blir det dråpen for meg.

Da kan man jo heller vurdere å legge inn bestilling på ny S90D nå, lang leveringstid, selge 85D og gå for den nye. Moms kommer og man har ny bil med lite verditap lenge. Bra plan?
Tja. Model X kan "rote til" begjæret etter en Model S, og Model 3 vil nok helt sikkert gjøre noe med markedet... Men det koster deg "bare" 15000,- å prøve. Det som er kjipt er at du mest sannsynlig ikke vil få lagt til nytt utstyr som vil bli tilgjengelig etter prisstigningen.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

evole

Jeg ble oppringt i dag av Tesla Drammen med forespørsel om å avtale tidspunkt for prøvekjøring.

Kommende prisøkning var ikke noe selgeren nevnte på eget initiativ, men han bekreftet at en prisjustering er planlagt innen to uker. Ryktet han hadde hørt var at justeringen skulle skje om ni dager, altså fredag 7. august. Samtidig sa han at prisjusteringen trolig ville skje rett etter siste planlagte event, som er "The Next Billion Tour: Prøvekjør Model S i Tjøme" fra 7. til 9. august.

En mulighet er at personer som har avtalt prøvekjøring uansett får bestille til gamle priser. Jeg ble i hvert fall muntlig forsikret om å få bestille til dagens gjeldende priser.

De hadde ingen informasjon om når prisene for og konfigurasjon av Model X ble tilgjengelige.

Stikkkontakt

Sitat fra: TRM på onsdag 29. juli 2015, klokken 17:00
Sitat fra: MeTesla på onsdag 29. juli 2015, klokken 16:53
Sitat fra: ihlhaug på onsdag 29. juli 2015, klokken 16:33
Da fikk jeg nettopp telefon om at prisen vil gå opp om ikke lenge. Usikker på %, men rundt 7-10 trodde han.

Sa de ikke det sist gang også? Men så ble det nesten ingen ting?

Men om det derimot er sant at prisen går opp såpass før X så blir det dråpen for meg.

Da kan man jo heller vurdere å legge inn bestilling på ny S90D nå, lang leveringstid, selge 85D og gå for den nye. Moms kommer og man har ny bil med lite verditap lenge. Bra plan?
Tja. Model X kan "rote til" begjæret etter en Model S, og Model 3 vil nok helt sikkert gjøre noe med markedet... Men det koster deg "bare" 15000,- å prøve. Det som er kjipt er at du mest sannsynlig ikke vil få lagt til nytt utstyr som vil bli tilgjengelig etter prisstigningen.

Hvilket utstyr skulle det være?
Jeg savner hengerfeste og integrerte barneseter på yttersetene bak. Bakseteunderholdningspakke med integrerte ipader med nett-tilgang hadde også vært ok. Joystick/musestyring av skjermen hadde ikke gjort noe det heller. Jeg ser for meg en liten skjerm/touchpad med force-touch der touch av den lille skjermen projiseres på den store og et hardere trykk tilsvarer "enter".

MeTesla

Om man bestiller la oss si 5. august, så kan man jo velge å ikke bekrefte bestillingen før etter at endringen i pris og evt andre endringer har manifestert seg.

Seneste leveringsdato er nå i april neste år og innen da kan jo mye nytt ha blitt standard.

om man da bestiller vanlig 85D kan det jo hende at man til og med får 90KWh på kjøpet og at 85 utgår helt?

Skulle jeg bestillt nå så hadde jeg latt vær å ta med HIFI i og med  DAB er standard og jeg hadde heller ikke valgt Premium pakke selv om jeg da ikke hadde fått elektrisk bakdør.

Den bilen jeg har nå ville jeg kunne solgt på tidspunktet for ny bil til omtrent samme pris som jeg ga (desember 2014 pris) og noen måneder etter at ny bil er overtatt så kommer moms og avgifter på elbilene (2017). Da har jeg 5/8 års garanti som starter fra og med april neste år.

Tror jeg jaggu at jeg gjør... Så får jeg heller ta sjansen på at X faktoren ikke tar lurven av S. Men X blir jo også skrekkelig dyr nå, gitt at prisen går opp 7-10% nå og X blir et ensifret prosenttall dyrere enn S. For en rimelig variant blir det da vanskelig å komme under en mill vil jeg tro.

Stikkkontakt

Sitat fra: MeTesla på onsdag 29. juli 2015, klokken 18:17
For en rimelig variant blir det da vanskelig å komme under en mill vil jeg tro.

Litt over 600.000 var prisen en kjenning av meg antydet da han reserverte sin X.
Har glemt å spørre han om han fortsatt skal ha den..

nie

Sitat fra: MeTesla på onsdag 29. juli 2015, klokken 16:53
Sitat fra: ihlhaug på onsdag 29. juli 2015, klokken 16:33
Da fikk jeg nettopp telefon om at prisen vil gå opp om


Sa de ikke det sist gang også? Men så ble det nesten ingenting?
Jo, de gjorde det men årsaken til at det ble lite skyldes dippen i dollarens kurve som kom i sent april/tidlig mai.
Kfr bilde under.

De ansvarlige hos Tesla har nok i ettertid gremmet seg over at de ikke gjennomførte det de egentlif hadde planlagt, dvs 7-10%.

MeTesla

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 29. juli 2015, klokken 18:24
Sitat fra: MeTesla på onsdag 29. juli 2015, klokken 18:17
For en rimelig variant blir det da vanskelig å komme under en mill vil jeg tro.

Litt over 600.000 var prisen en kjenning av meg antydet da han reserverte sin X.
Har glemt å spørre han om han fortsatt skal ha den..

Jeg har også en tidlig reservasjon men den har jo ingen løfter om pris... og siden da har prisnivået steget betraktelig.

Stikkkontakt

Hvordan blir det dersom utstyret jeg bestilte på mandag ikke lenger er tilgjengelig,eller at pakkene endres. Hvordan vil det eventuelt gi seg utslag på prisen til meg?

TRM

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 29. juli 2015, klokken 17:53
Sitat fra: TRM på onsdag 29. juli 2015, klokken 17:00
Sitat fra: MeTesla på onsdag 29. juli 2015, klokken 16:53
Sitat fra: ihlhaug på onsdag 29. juli 2015, klokken 16:33
Da fikk jeg nettopp telefon om at prisen vil gå opp om ikke lenge. Usikker på %, men rundt 7-10 trodde han.

Sa de ikke det sist gang også? Men så ble det nesten ingen ting?

Men om det derimot er sant at prisen går opp såpass før X så blir det dråpen for meg.

Da kan man jo heller vurdere å legge inn bestilling på ny S90D nå, lang leveringstid, selge 85D og gå for den nye. Moms kommer og man har ny bil med lite verditap lenge. Bra plan?
Tja. Model X kan "rote til" begjæret etter en Model S, og Model 3 vil nok helt sikkert gjøre noe med markedet... Men det koster deg "bare" 15000,- å prøve. Det som er kjipt er at du mest sannsynlig ikke vil få lagt til nytt utstyr som vil bli tilgjengelig etter prisstigningen.

Hvilket utstyr skulle det være?
Jeg savner hengerfeste og integrerte barneseter på yttersetene bak. Bakseteunderholdningspakke med integrerte ipader med nett-tilgang hadde også vært ok. Joystick/musestyring av skjermen hadde ikke gjort noe det heller. Jeg ser for meg en liten skjerm/touchpad med force-touch der touch av den lille skjermen projiseres på den store og et hardere trykk tilsvarer "enter".
Bedre lys, HUD, integrerte barneseter (som du nevner - forøvrig en helt fantastisk (Volvo)løsning!), integrert dashcam, bedre løsning for koppholdere, skiluke gjennom baksetet, etc...

Grunnen til at jeg nevnte det er at jeg selv får ikke NextGen-seter på min S85D som produseres denne uka. Bestilte for noen prisøkninger siden, og da fikk jeg ikke lov til å legge til ting som kom etter prisøkningen.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Stikkkontakt

Sitat fra: TRM på onsdag 29. juli 2015, klokken 19:57
integrerte barneseter (som du nevner - forøvrig en helt fantastisk (Volvo)løsning!)

Vi har det på Volkswagen i dag. Det er utrolig praktisk.

sven erik

husk noe av pris forskellen til usa liger i mva  men hven har inbilt dere at mva kommer fra 2017  rejeringen har sakt at mest sansynlig blir det til 2020  og de har bunnet seg til et klima forlik der de  må ha  over dobbelt så mange elbiler av det vi har i dag   tror og tiden der en kan tjene på teslan er forbi

weld77

Priser i USA er vel stort sett alltid oppgitt uten sales tax? Om det står 9.90 dollar på prislappen på en butikk og du har 10 dollar på deg så har du ikke råd til å kjøpe varen siden tax blir lagt til i kassen.

I USA avhenger det også av om man handler i bostaten eller fra en annen stat hva tax er, så systemet er noget mer uoversiktelig enn i Norge.

nie

Tror ikke vi skal komplisere det så veldig mye. For sammenligning med Norge er det prisen på amerikansk webside uten subsidier som er aktuell. Og så er det litt ulikt hva en amerikaner faktisk må betale, avhengig av bosted/stat.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA