Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NOK 70000,- i prisforskjell NO-US - Når kommer prisstigningen

Startet av nie, tirsdag 28. juli 2015, klokken 17:00

« forrige - neste »

nie

Ser at en nokså normalt utstyrt 70D og 85D koster ca kr 70000 mer i USA enn i Norge. (Ikke sjekket P85D)Tatt i betraktning frakt over Dammen og kostnad med norske forbrukerrettigheter er denne forskjellen ikke bærekraftig særlig lenge.

Jeg har foreløpig ikke snappet opp noen konkrete rykter om prisstigning. Noen som vet?

Quintilian

Det er godt mulig at prisdifferansen er bærekraftig rett og slett fordi marginene på hver bil er så vanvittig stor i utgangspunktet.

Tror de tjener flere hundre tusen per bil i USA, og om de derfor "bare tjener" 50.000.- per bil i Norge så går det allikevel rundt... :-)


nie

Jeg tviler vel på at Tesla har så store marginer på bilene sine at de vil opprettholde en slik differanse veldig lenge. Når prisen ikke allerede er satt opp skyldes det muligens en forventning om at den sterke dollaren er et forbigående fenomen men dette har pågått en stund nå

cirys1

I USA så må du være steinrik for og kjøpe deg en Tesla ikke som i Norge der folk som tjener ifra 400k i året kan kjøre rundt i Tesla.

Øggen

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 28. juli 2015, klokken 18:16
I USA så må du være steinrik for og kjøpe deg en Tesla ikke som i Norge der folk som tjener ifra 400k i året kan kjøre rundt i Tesla.

Så du vil med det si at den som tjener 400K, er fattig? Og at om denne "fattige" har vært flink å spare, så fortjener han ikke en tesla? Du får kjøpe deg en Ferrari om du mener Teslaen ikke er eksklusiv nok.
For meg er bilen iallefall ikke ment som penisforlenger og statussymbol.

Brede

Sitat fra: Øggen på tirsdag 28. juli 2015, klokken 19:22
Sitat fra: cirys1 på tirsdag 28. juli 2015, klokken 18:16
I USA så må du være steinrik for og kjøpe deg en Tesla ikke som i Norge der folk som tjener ifra 400k i året kan kjøre rundt i Tesla.

Så du vil med det si at den som tjener 400K, er fattig? Og at om denne "fattige" har vært flink å spare, så fortjener han ikke en tesla? Du får kjøpe deg en Ferrari om du mener Teslaen ikke er eksklusiv nok.
For meg er bilen iallefall ikke ment som penisforlenger og statussymbol.

Ojojoj, snakk om eskalering!  ;D
Ingen har vel sagt at vi som tjener litt over 400k er fattige?
Men det skal vel ikke noen professorgrad til for å skjønne at folk som handler i det dyre segmentet (som Tesla ligger i i USA/andre land) gjerne kjøper bilen om Tesla tar noen tusen mere for den. Mens jeg med en normal industriarbeiderlønn ikke ville kjøpt bilen om den hadde kostet 100k mere.

Mulig de kompenserer for liten premie med det enorme salget de opplever blandt "vanlige folk" her i Norge.

Øggen

Er egentlig sikker på at de vil justere prisen litt.
De driver jo ikke veledighet, men som det sies, kan volumet veie opp deler av "tapet"
Likevel, den 2 teslaen jeg bestillte betalte jeg 659000 for, og den 3 jeg måtte bestille nå i juli, 759000. Altså 100K økning siden Okt/Nov. Mulig de ikke tør justere prisen mere heller, men nå vet ikke jeg hvordan salget er for tiden. Er det likevel høyt kan som sagt volumet veie opp.
JEG, mener ikke noen er fattige med 400K i inntekt, men reagerte på at det ble vinklet slik. Selv har jeg vel det dobbelte, men liker ikke denne fokuseringen om "hvem som kan ha hva" Mulig jeg misoppfatter det han skriver.

Øyvind.h

Det er INGEN som har sagt at man er fattig med 400k i inntekt. Hva folk tjener er en privatsak.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

nie

Selv om prisen på en godt utstyrt 85D skulle havne opp mot 800-820 tror jeg mange fortsatt vil oppleve at man får "mye bil for pengene" og salget vil derfor ikke rammes så hardt.

At samme bil ett år tidligere kostet under 700k blir da kun av akademisk interesse.

cirys1

Sitat fra: Øggen på tirsdag 28. juli 2015, klokken 19:22
Sitat fra: cirys1 på tirsdag 28. juli 2015, klokken 18:16
I USA så må du være steinrik for og kjøpe deg en Tesla ikke som i Norge der folk som tjener ifra 400k i året kan kjøre rundt i Tesla.

Så du vil med det si at den som tjener 400K, er fattig? Og at om denne "fattige" har vært flink å spare, så fortjener han ikke en tesla? Du får kjøpe deg en Ferrari om du mener Teslaen ikke er eksklusiv nok.
For meg er bilen iallefall ikke ment som penisforlenger og statussymbol.

Må si meg litt enig med Brede her litt av en eskalering, tjener du 400k i Norge er du ikke spesielt rik. Har du vært sparsom slik at du har klart og legg til gode litt, så er vell heller ikke den beste investeringen en bil til 600k-1mill.

Håper og tror at de fleste her har sikret seg økonomisk før de har gått bananas for en bil.. 

Med avgifter så hadde en P85D kostet rundt 2-2,5mill, og USA er den priset som 7-serie og S-klasse i en meget eksklusiv klasse prismessing. Med en god gjennomsnittslønn i USA må du ha 3(brutto) årslønner for å kjøpe en nesten ribbet P85D, slik er ikke saken i Norge.

Bjørn Tore Vibeto

En bekjent av meg, som holder på med å bestille seg en Tesla, fikk i dag en telefon i fra Tesla Motors. De fortalte ham at prisene ville bli satt opp, om en ukes tid. De fortalte ikke med hvor mye, bare at prisene ville bli justert opp.
"Wattson"
Tesla Model S P85D Multicoated Red
Levert 24/2-15

nie

Sitat fra: Bjørn Tore Vibeto på tirsdag 28. juli 2015, klokken 20:17
En bekjent av meg, som holder på med å bestille seg en Tesla, fikk i dag e

n telefon i fra Tesla Motors. De fortalte ham at prisene ville bli satt opp, om en ukes tid. De fortalte ikke med hvor mye, bare at prisene ville bli justert opp.
Det virker logisk.
Ved forrige runde i april/mai fikk jeg selv slik telefonvarsel men økningen den gang ble jo helt symbolsk. Dette pga at $-kursen dippet kraftig ned akkurat på den tiden mens den senere har steget kraftig.

Muffinman

Spennende tider for oss som bestilte i oktober 2014 med levering 12mnd fram i tid :)

OnlyOne

Sitat fra: Øggen på tirsdag 28. juli 2015, klokken 19:54
...
JEG, mener ikke noen er fattige med 400K i inntekt, men reagerte på at det ble vinklet slik. Selv har jeg vel det dobbelte, men liker ikke denne fokuseringen om "hvem som kan ha hva" Mulig jeg misoppfatter det han skriver.

Årets? ;)
P85D
Bekreftet: 18.3.15
I produksjon: 19.4.15
Utlevert: 15.6.15
Model 3
Bestilt: 31.03.16

MeTesla

Hvor mange prosent tør vi gjette på denne gang da, sist gang var vi jo helt på jordet ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA