Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ludicrous: Skal du oppgradere? + teknisk info

Startet av HåkonE, mandag 27. juli 2015, klokken 21:11

« forrige - neste »

rr2000

Antageligvis kommer effektbegrensningen raskere med Ludicrous, fordi det skapes enda mer varme i inverter og batteri når det trekkes mer strøm.
P85D

xry

Sitat fra: .P85D på lørdag 23. april 2016, klokken 07:12
Ludicrous Mode RetrofitSend e-post til: baerum_service@teslamotors.com
(Pris 56100, 3 ukers leveringstid)
Vips var det gjort, fikk svar på dagen, så nå er delene bestilt :-D Tusen takk!

Trustno1

Sitat fra: xry på onsdag 27. april 2016, klokken 00:01
Sitat fra: .P85D på lørdag 23. april 2016, klokken 07:12
Ludicrous Mode RetrofitSend e-post til: baerum_service@teslamotors.com
(Pris 56100, 3 ukers leveringstid)
Vips var det gjort, fikk svar på dagen, så nå er delene bestilt :-D Tusen takk!

Samme her, bestilte for ett par dager siden. Veldig kjapp og effektiv service fra Bærum.
Fikk anslag på ca en mnd ventetid.

P85D

Testet P85D på rudskogen i går på NSK ferdighetstrening. Bilen er faktisk ikke helt ille på bane, men effektbegrensningen kommer alt for raskt  :o Etter 1,5 runder var effekten strupet til 200 kw

Om ludi oppgraderingen bedrer dette er jeg nesten solgt på oppgradering. Noen som har testet Ludi på bane?
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

Havebigfun

Effektbegrensningen kommer vel hovedsakelig for å hindre varmeskade på batteriet. Ludi- bilene har større kontaktor og kan trekke mer strøm. Dette betyr at det blir mer morro men at effektbegrensningen kommer heller tidligere fordi batteriet varmes opp enda raskere. Tipset er vel å redusere regen får å redusere batteriets arbeid...

P85D

#140
kjørte minimum regen.

Kan begrensningen kan være for ikke å overbelaste sikringen over lengre tid?
Batteriene har jo kjøling, og jeg tviler på de blir overbelastet av 2 min hard kjøring. Erfaring fra rc med lipo med 30C belastning er at de ikke blir spesielt varme etter max belastning i 5 min.

ludi oppgraderingen er jo nettop bytte av sikring for å tåle høyere belastning og mer effektuttak på samme batteri?!?

Ingen med ludi som har testet på bane?
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

Cookie Monster

Har ikke fått kjørt så mye i høy hastighet på min eller banekjøring når jeg har logget via canbus så har ikke noe 100% å komme med.

Men på det jeg har hatt av pådrag hvor effekten har blitt begrenset og jeg har logget virker det som det er pga motor/stator temp som blir ganske raskt høy eller at det er temp sensor på kontaktor/sikring som begrenser og ikke batteri temp på selve cellene.
Batteriet var bare rundt 35 grader og fikk likevel begrensing. Battery max power varmer til 47 grader og får ikke effekt begrensing og viftene starter ikke å kjøle før ved 55 grader.

Stator/rotor derimot går raskt opp i over 120 grader og effektbegrensing på den er ved 162 grader.

Jeg får ikke logget tempsensor på sikring/kontaktor. Men tror ganske sikkert det er enten motor eller sikring/kontaktor som er det som er årsaken til effektbegrensing først. Virker som dual motor holder ut litt lengre som vrir litt mot at det er selve motor som begrenser først og hjelper og ha to motorer å fordelene effekten på.

Får jeg tatt en tur på Rudskogen eller litt hastighetkjøring på autobahn og logget finner jeg nok fort ut 100% sikkert hva som faktisk er tilfelle :)
Får man begrensing og batteri er under 55 grader og rotor/stator under 162 er det nok kontaktor som begrenser først og da kan Ludicrous hjelpe litt.

2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

jazzwheel

Erfaring fra min enkeltmotor P85 høres det Cookie sier riktig ut om at motor begrenser. Jeg får gjerne begrensning etter få sekunder, typ 80-130km/t akselerasjon, selv om bilen har kjørt en time uten range mode og jeg har 50%+ SoC og utetemperaturen er 10C+. Jeg mener forøvrig å huske at det ikke var slik med tidligere firmware.

Cookie Monster

Tror mye av det er fordi de har gjort det mer synlig at det blir begrenset i senere fw. Ble begrenset før også men da viste ikke de gule stripla linjene under pådrag slik som de gjør nå hvis det ikke var for at det var begrenset over lengre tid.

Er også mulig det blir mer begrenset nå enn før. Jeg mener enda kontaktorne som de har levert er for dårlig selv for vanlig P85D. En jeg kjenner sin P85D stoppet under pådrag pga kontaktor feil for noen få dager siden.
Virker som Ludicrous hw uansett må til for å få de til å vare. Og Tesla er såpass sleip at de tar seg betalt for å få en bil som klarer oppgitt 0-100 tid og for komponeter som tåler å bli brukt litt aktivt.

Følger nøye med via can bus logging at de ikke drar ned effekten eller endrer på hvor mye effekt som man kan ta ut over tid.
Skal ikke forundre meg om de tar det som en kvikk fiks siden kontaktorne ikke holder på P85D.
Tror de allerde har gjort det på P85 men der har man ikke like mye data så vanskelig å bevise.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Tuxedo

Har tilgode å få begrensing på autobahn på min P85 selv med cruising i underkant av 200 over lengre tid.  Tror det må dras aksellerasjon hyppig før begrensing slår inn, og da tror jeg som Cookie Monster og andre her skriver at det er motortemperatur som begrenser.

Cookie Monster

Vi vet at Tesla i nyere fw har lagt så effekt begrenses mye hvis det oppdages feil på kontaktor og man får feilmelding og gule stripla linjer der hele tiden.
Mulig at det også er mildere begrensing som trer i kraft på noen hvis noen har problemer og andre ikke.

Uansett å ligge i 200 på autobahn skal ikke begrense noe. Siden det kreves ikke så mye effekt å bare ligge i 200 over tid som å akselere så raskt som mulig fra feks 100 til 200 flere ganger, flere forbikjøringer eller banekjøring som gjør at det blir fort varmt.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

ArneS

Sitat fra: .P85D på lørdag 23. april 2016, klokken 07:12
Ludicrous Mode RetrofitSend e-post til: baerum_service@teslamotors.com
(Pris 56100, 3 ukers leveringstid)

Jeg sjekket pris hos Tesla Stavanger og de skal ha 5.292 kroner i arbeidspenger i tillegg og sier at dette er det samme for alle SC.
Har du utskrift som viser at totalprisen inklusiv arbeid er 56.100?
Min totalpris med moms blir 62.900 kroner
P85+ Signature (solgt)
P85DL

Cookie Monster

#147
Se på passasjersiden under bilen rett bak dekket foran. Der ser du delenummeret på batteriet du har.

Mange senere leverte P85D og 85D har allerede Ludicrous batteriet. Latterlig å måtte betale over 60 000 for at de kobler til en pc og aktiverer Ludicrous som tar 5 min hvis man allerede har batteriet.

Er lurt å sjekke det først og be om nøyaktig liste på hva de gjør når man først betaler så mye penger.

Bilde viser hvilket delenummer man må ha for å allerede ha Ludi hw. 1064362-00-A er med Ludi. Har man en tidlig levert har man 1031043-00-E og da kreves det mer jobb.




2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

ArneS

Jeg har -E batteriet.
Ser at de har lagt inn P90DL merke. Hadde jo vært fint å fått et nytt 90kWh batteri.  :)
P85+ Signature (solgt)
P85DL

Cookie Monster

Den krom stripa ligger inne i delekatalogen som P90D chrome bagde. Så er dessverre bare den chrome stripa under P85D og Ludicrous hw i batteriet man får ;)
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA