Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla som familiebil til 3 barn - og hvilken versjon 70D, S85?

Startet av FrankDal, søndag 26. juli 2015, klokken 12:47

« forrige - neste »

FrankDal

Hei,

Vi er på jakt etter ny bil nå som vi blir tre barn i familien (8,5 og nyfødt). Vi har prøvd en 70D hos Tesla i Bergen og var egentlig fornøyd, men usikker da jeg ikke prøvde med alle setekombinasjoner inni.

Er det noen som har erfaring med 3 barn?

Neste vurdering;
Jeg har satt tak på 600.000 NOK, og har sett litt på 70D eller S85. På S85 søker jeg kun etter biler med autopilot. Jeg ønsker også el bakluke og panoramatak. Firehjulstrekk er en fordel i forhold til hvor vi bor, men ikke et must.

Hvordan er dette med autopilot? Er det noe som aldri vil bli en realitet slik Tesla har beskrevet det pga lovverket? Tenker da på automatisk parkering i garasje, filskifte ved bare å skru på blinklys etc. Får jeg nødbrems og adaptiv cruisekontrol uten autopilot?


Quintilian

De tekniske spørsmålene orker jeg ikke til å ta stilling til nå (en smule bakfull) ;-) men har gode erfaringer med 2-5 barn i bilen.

Vi har selv barn på 2 og 5, og hhv. halvsøsken på 2 og 9 og 10 og 12!... Altså blir det ofte kjørt med mange barn i forskjellige kombinasjoner og det fungerer helt ypperlig!

Baksetet er veldig bredt slik at det fungerer greit med f.eks. 3 barn i baksetet, evt 2 barn og 1  voksen. Vær dog obs på at barnesetene ikke er for store/brede da de kan blokkere for hverandre.

Det kan også være veldig lurt å anskaffe en bil med takluke slik at du enkelt kan montere  takboks. Denne er kjekk å ha om du skal på langtur og de baksetene setene er blokkert....

Har selv første generasjons S85 med "stor frunk" og denne er også herlig da den minste barnevognen går nedi her... Da kan vi ha barn helt bakerst og allikevel få med vogn på tur.

En fantastisk bil uansett. Løp og kjøp! :-)

joda

Sitat fra: FrankDal på søndag 26. juli 2015, klokken 12:47
Hvordan er dette med autopilot? Er det noe som aldri vil bli en realitet slik Tesla har beskrevet det pga lovverket? Tenker da på automatisk parkering i garasje, filskifte ved bare å skru på blinklys etc. Får jeg nødbrems og adaptiv cruisekontrol uten autopilot?


Autopilot kommer nok, men når det vil bli aktivere i bilene som har nødvendig HW vet man ikke.
Men de har brukt det som et salgsargument og vist det frem under demonstrasjon, så det kommer nok når de er trygg på at det vil funker for allmenheten. ;)

Nødbremsing får du uten Tech-pakken, men ikke TACC, for den så må du ha Tech-pakken.

Tech-pakken inneholder i dag:
- Trafikkoppmerksom Cruise Control (fungerer pr i dag)
- Filholder med automatisk styring (autopilot-del, ikke aktivert pr i dag)
- Selvparkering (autopilot-del, ikke aktivert pr i dag)
- Automatisk fjern/nær -lys (fungerer pr i dag)
TMS 85D

Stikkkontakt

Jeg bestilte en 70D idag.
-Titanium metallic
-Panoramatak
-Sorte next gen seter
-Sort alcantara tak
-Premium interiør
-Luftfjæring
-Vinterpakke
-Autopilot mm
659.900 kr.

Som en kuriositet kan nevnes at denne bilen med dagens dollarkurs koster 730.000 kr i USA.

plvr

Vi har tre barn (9,2,2) og det går helt fint, jeg har de ekstra setene og hadde ikke kjøpt bil uten i den situasjonen. Var nylig på langtur og da satt den eldste i midten, riktignok uten barnesete. Med tanke på hvor bred bilen er er egentlig ikke plassen i baksetet så imponerende. Når det er sagt kommer jeg fra en smax. Og nå har jeg en kul bil i steden.
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

Kristian O

Sitat fra: plvr på mandag 27. juli 2015, klokken 17:43
Vi har tre barn (9,2,2) og det går helt fint, jeg har de ekstra setene og hadde ikke kjøpt bil uten i den situasjonen. Var nylig på langtur og da satt den eldste i midten, riktignok uten barnesete. Med tanke på hvor bred bilen er er egentlig ikke plassen i baksetet så imponerende. Når det er sagt kommer jeg fra en smax. Og nå har jeg en kul bil i steden.
Vi har også S-Max. Det er ikkje tvil om at det er bedre plass i baksetet på S-Max, både  bredde og lengde. Når det er sagt, så har TMS gått ca 3 ganger så langt som Forden siste året, og er det soleklare valget på familieturer  :) S-Maxen blir bytta ut med en mindre elbil (E-Up, E-Golf, Leaf etc) om ikkje så altfor lenge.
Er heilt enig med deg om at 7 seter er en no brainer om man har 2 eller fleire små barn.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

plvr

Jepp, var faktisk ganske glad i forden og.
Det verste er vel at den er 10-20 cm smalere enn teslaen eller noe :-)
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

nie

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 27. juli 2015, klokken 16:44
Jeg bestilte en 70D idag.
-Titanium metallic
-Panoramatak
-Sorte next gen seter
-Sort alcantara tak
-Premium interiør
-Luftfjæring
-Vinterpakke
-Autopilot mm
659.900 kr.

Som en kuriositet kan nevnes at denne bilen med dagens dollarkurs koster 730.000 kr i USA.
....så med mindre dollaren svekker seg kraftig, ligger det an til en solid prisøkning tidlig på høsten.

Stikkkontakt

Sitat fra: nie på mandag 27. juli 2015, klokken 21:23
Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 27. juli 2015, klokken 16:44
Jeg bestilte en 70D idag.
-Titanium metallic
-Panoramatak
-Sorte next gen seter
-Sort alcantara tak
-Premium interiør
-Luftfjæring
-Vinterpakke
-Autopilot mm
659.900 kr.

Som en kuriositet kan nevnes at denne bilen med dagens dollarkurs koster 730.000 kr i USA.
....så med mindre dollaren svekker seg kraftig, ligger det an til en solid prisøkning tidlig på høsten.

Ja.
Spådommene går vel ut på at vi får en lang periode med knallsterk dollar.

FrankDal

Takk for svar. Er litt forvirret, kanskje noen kan hjelpe meg.

Først - for å få trafikkoppmerksom cruise og ikke bare normal cruise, må jeg vel ha autopilot? Det er ikle lengre et valg med techpakke. I et innlegg over står det et trafikkoppmerksom cruise er inkludert i tech pakke, men det har ikke jeg funnet noen steder.

7 seter: Tesla i Bergen anbefalte meg faktisk å ikke kjøpe dette tilleggsutstyret fordi dersom noen sitter bak kan jeg ikke ha bagasje. På langturer er jo det dumt. Dessuten er min eldste veldig høy - ca 140cm. Mellomste vil nok aldri akseptere å sitte bak alle andre og ikke sammen med oss;-) Noen erfaringer her? Tenker da baggasjeplass eller tre barn i bil uten 7 seter

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: FrankDal på tirsdag 28. juli 2015, klokken 07:47Først - for å få trafikkoppmerksom cruise og ikke bare normal cruise, må jeg vel ha autopilot? Det er ikle lengre et valg med techpakke. I et innlegg over står det et trafikkoppmerksom cruise er inkludert i tech pakke, men det har ikke jeg funnet noen steder.
Tech pakke finnes ikke lengre, dette fantes før, men forsvant når de gjorde om på opsjonene. Om du vil ha TACC velger du Autopilot. Det er det eneste du trenger.

Sitat fra: FrankDal på tirsdag 28. juli 2015, klokken 07:477 seter: Tesla i Bergen anbefalte meg faktisk å ikke kjøpe dette tilleggsutstyret fordi dersom noen sitter bak kan jeg ikke ha bagasje. På langturer er jo det dumt. Dessuten er min eldste veldig høy - ca 140cm. Mellomste vil nok aldri akseptere å sitte bak alle andre og ikke sammen med oss;-) Noen erfaringer her? Tenker da baggasjeplass eller tre barn i bil uten 7 seter
Jeg har ingen *erfaringer*, men jeg hører mange si at barnesetene er veldig praktiske. Jeg tenker at de kan være ganske praktiske om man skal ha med noen venner til barna, og ikke skal langt. Noe bagasje får man plass til i frunk, og man kan ha noe på fanget.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Rico

Sitat fra: FrankDal på tirsdag 28. juli 2015, klokken 07:47
7 seter: Tesla i Bergen anbefalte meg faktisk å ikke kjøpe dette tilleggsutstyret fordi dersom noen sitter bak kan jeg ikke ha bagasje. På langturer er jo det dumt. Dessuten er min eldste veldig høy - ca 140cm. Mellomste vil nok aldri akseptere å sitte bak alle andre og ikke sammen med oss;-) Noen erfaringer her? Tenker da baggasjeplass eller tre barn i bil uten 7 seter

Har 70D og er for tiden på ferie i Danmark med 3 barn (4, 6 og 10 år). Før turen tok jeg ut setene i bagasjerommet for ekstra bagasjeplass (2 stk torx 45 bolter, ute på 2 min). De 2 eldste sitter på pute, og minste i helt forovervendt sete. Barna har god plass, men litt knotete å feste beltene i mellom alle putene/stolene.

Kjørte 12 mil før vi kom til Larvik for fergen over til Hirtshals. Fortsatte derfra rett til Randers. Spiste litt og hadde dopause der. Kjørte videre med 90% ned til Legoland hvor vi er nå. Fungerer prima. Lå i 135-140 i 130-sonen, og 120 i 110.  Forbruk på 220 wh/km i Danmark, totalt 208 på de 40 milene ned hit. Så 1 superlading på 40 mil med de hastighetene her nede er innafor mener jeg. Hadde ca 55% rest ved ankomst Legoland.

mvh
Rico

Cowboystrekk

Mine tips: Har 3 barn på 6, 4, og 5 mnd. Anbefaler deg 70 uten D. Hvorfor? Du får plass til ei fullverdig barnevogn foran. Flere modeller fra OTH passer :) Setene i bagasjerommet har blitt brukt mye da vi f.eks har med andre voksne i bilen eller venner av barna. Stor frunk har redda oss mange ganger. Rimeligere forsikring og vesentlig lavere innkjøpspris vs ca 5 mil ekstra rekkevidde er verdt det etter min mening. Vi har S60 og aldri hatt rekkeviddetrøbbel. Var på nordenferie i Danmark og store deler av Sør-Sverige nylig, det var helt uproblematisk og vi fikk mye bruk for ekstrasetene og stor frunk :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Kristian O

Sitat fra: FrankDal på tirsdag 28. juli 2015, klokken 07:47

7 seter: Tesla i Bergen anbefalte meg faktisk å ikke kjøpe dette tilleggsutstyret fordi dersom noen sitter bak kan jeg ikke ha bagasje. På langturer er jo det dumt. Dessuten er min eldste veldig høy - ca 140cm. Mellomste vil nok aldri akseptere å sitte bak alle andre og ikke sammen med oss;-) Noen erfaringer her? Tenker da baggasjeplass eller tre barn i bil uten 7 seter
Dårlig argument fra Tesla synes eg. At man har seta betyr ikkje at man MÅ bruke dei heile tida. På langtur har vi fullstappet frunk og noe bagasje i dørken i midten.
Eldstemann er sannsynligvis for lang til å sitte bakerst. Angående mellomste så må dere vel bare overbevise? Framstill det som som eksklusivt å sitte bakerst; "8- åringen får ikkje sitte der for han er for stor, den nyfødte må vente noen år til han er stor nok etc". Vis han i tillegg korleis han kan lukke luka sjøl med knappen som er der (forutsatt at bilen har den pakken) så burde han være solgt  :)

Husk også momentet med trafikksikkerhet. Å sitte bakovervendt er suverent best i kollisjoner. Heilt bak kan ungene sitte bakover ca 10 kg over enn det som er mulig (25 kg) i vanlig bilstol, og 20 kg over tidspunktet dei fleste snur ungene "rett vei".
Vi har en på 6 som vi har heilt bak, og en på 3 som fortsatt sitter i vanlig bakovervendt bilstol. Når han vokser ut av den blir han sendt heilt bak. Usikker på om eldstemann da har blitt for lang så han må fram igjen, men det hadde vært artig om dei fikk sitte der samtidig i en periode ivertfall. Det bruker å være god stemning heilt bak når han har "gjester"  :)

Angående D: Vart overraska før helga da vi oppdaga at Teutonia- vogna vår også får plass i frunk om man tar av hjula. Det er ei "skikkelig" vogn, men går nedi ilag med ganske mykje meir. Tviler veldig på at dette hadde gått med D- frunk.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

pizzahjul

Vi var også nylig på bilferie i Danmark og rundt i Norge med våre barn på to og ni år. Var borte i tre uker og hadde pakket med oss klær og utstyr til hytteleie og fjellturer; blant annet barnevogn, reiseseng, bæremeis, sengetøy/håndklær +++. Fikk plass til både barnevogn og bæremeis i frunk. Fantastisk god plass i bilen. Vi ville garantert vært nødt å kjøre med takboks med vår tidligere stasjonsvogn.

Vi har også de bakerste setene, og disse var med på turen. De ble brukt mye i Danmark, da barna til min bror som vi ferierte med (3, 5 og 9 år) ville kjøre "racerbil" :-)

Vår eldste begynner derimot å bli for stor for de bakerste setene, noe han er veldig skuffet over. Han er 143 cm og nærmere 40 kg. Setene er vel godkjente bare opp til 36 kg.

Vi har standard 85.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA