Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

El Scooter

Startet av Tebbe, fredag 24. juli 2015, klokken 09:02

« forrige - neste »

Tebbe

Tror dere disse kunne fått liv i scooteren?
Bare 24ah, men billig

Elmo

Du kommer vel ikke så langt med 24Ah, men til den prisen er det vel bare å slå til.
De er ganske små, bare 17x18x13cm (LxBxH) så kanskje du får plass til 2 eller 3 i parallell for å få opp kapasiteten ?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Godt jobba Elmo.

Slike skal jeg ha både til egen scooter og til Think.

Ble bly igjen på Camperen grunnet raskere enn forventet ny tur med den. Kom på nesten 1700 kr, men koblet til strømstøtte fra medbrakte LiPo batteri så rikelig med strøm til kald øl hele Wachen festivalen.  ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Tebbe

Jeppsi da scootrer jeg rundt.

Jeg dro til Automax på Alnabru. Der fikk jeg kjøpt 4 stk 12V36AH batterier. Beregnet for golftraller.
Scooteren går godt med disse. Jeg er ærlig talt ikke sikker på rekkevidden.. Men har iallefall kjørt til jobben idag.
Morro med elmotor. Veldig bra skyv opp til 30 KM/t. Så dabber det litt av. Toppfarten er lett 50 på flata. I nedoverbakker tror jeg det kan gå enda fortere.

Jeg kommer tilbake med en utfyllende rekkevidde-test.

Tebbe

2 mil haha.

Men jeg er ikke sikker på om batteriene ble helt oppladet.
Det bør vel være mer enn 54,3 volt fullt lada?

elektrolux

2 mil = ca 2 kWt = 48V x 41Ahr

Altså bra rekkevidde for et 36Ahr 48V batteri.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Tebbe

Ja det går greit.
Men jeg sa at jeg hadde 54,3 volt. Det stemmer ikke.
Jeg ligger heller på 52v.
Er ikke sikker på om jeg har fulladet batteriene enda. Jeg skal kjøre en lengre lading på jobben i morra.

Tebbe

Ladet i hele dag på jobben. Fikk batteriene opp i 54v. Er fortsatt ikke helt fornøyd med det. Laderen lader for dårlig.

Skal prøve med en annen lader etter helga. Jeg vil opp til nesten 58v.
Tror det har en del å si på rekkevidden.

Ellers er jeg ganske fornøyd. Flott måte å komme seg til jobb på.

bosonic

Regner med at den originale laderen til scooteren er innstilt på ca 58.8V. Dette vil si 14,7V pr batteri. Når denne spenningen er oppnådd, så reduseres ladespenningen til ca 55,2V ( 13,8V pr batteri). Når laderen frakobles scooteren vil batterispenningen synke gradvis, og stabilisere seg på ca 52,0V (13,0V pr batteri) etter noen timer, eller i det scooteren starter. Dvs at 100% oppladet = ca 52V
Når batterispenningen nærmer seg ca 44,8V så er batteriet ca 70% utladet(11,2V pr batteri)

Alle disse tallene gjelder for AGM batterier som jeg også regner med at dine nye batterier er(?)
Har du noe info om batteriene? Link til produsent?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Tebbe

Jeg har aldri målt høyere spenning enn 54,3 Volt på pakken med lader tilkoblet.
Nja.. Må lete litt etter navn på batteri. Er AGM ja. Tåler 600 sykluser.



Tebbe

#25
Jau.
Mekker videre.

Nå har jeg ramla over en "trilling" batteripakke. Bygde en pakke på 13 celler i serie. Passet perfekt i scooteren:-)

Jeg lader med originalladeren, og det ser foreløpig greit ut. Jeg har vært veldig forsiktig med lading fordi bms fortsatt er i posten. Alle celler er veldig jevne nå iallefall.

Scooteren ble iallefall sprekere. Veldig artig

elektrolux

Utrolig bra! Ser originalt ut.

Vær forsiktig så du ikke over/underlader noen av cellene. En cellebassert BMS må snarest på plass.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Tebbe

Jeg er veldig forsiktig, måler alle celler jevnlig.
Alle celler ligger veldig likt nå. Både før, under og etter lading. Helt likt faktisk.
Men monterer BMS så fort den kommer i posten.

Når det gjelder rekkevidde er det helt andre boller nå. Rekkeviddeangsten min er kurert. Det går godt og langt! Jeg har kjørt 4 mil. Med masse bakker, og full pinne.
Ikke urealistisk med 5 mil heller. Veldigveldig fornøyd!

elektrolux

Kan du måle hver enkeltcelle.

Ser det er en i-Miev pakke til salgs, og passer disse i Scooteren min er det håp for nytt liv.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Tebbe

#29
Det er lett å måle på miev pakken. Jeg har en pakke på 8 celler, + en på 4. så hengte jeg på en til til slutt.
Det er pakker på 8 og 4 celler i bilen. Det er hull på toppen av dekselet for å måle med multimeter. Du ser faktisk hullene på pakken jeg tok bilde av lengre opp.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA