Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladestasjon hjemme + design

Startet av GrenlandTaxiDriver, mandag 20. juli 2015, klokken 12:05

« forrige - neste »

GrenlandTaxiDriver

Søker litt på hjemmeladere på nett. Finner flere, men de jeg finner ser jo ikke bra ut. De ser ut som noen gamle sikrigskap el. Det er ihvertfall noe jeg ikke vil ha synlig på veggen.

Det jeg lurer på er om noen vet om ladestasjoner man kan ha hjemme som ser litt mer moderne ut. Noe som tar seg godt ut ved siden av en Tesla :)

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

GrenlandTaxiDriver


jensjacob

Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Warlock

Evlink Wallbox fra schneider er heller ikke dum utseendemessig, og er heller ikke urimelig pris på...

Homecast

2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

acisco

Har nettopp fått levert en Mercedes Benz B Electric.

Skjønner ikke helt hva veggboksene gjør, har ingen el kunskap og er newbie på dette.
Trodde at følgende var nok: Kabell fra sikringer i hovedskap til garage med jordfeilsikring og videre med riktig kabel til bil. Trenger jeg noe veggboks til denne løsning?

Jeg har 230v 3-fas 20A fra hovedskap (trenger vel egentlig ikke mer enn 3-fas 16A for 11kW)

Takk for hjelp.

elektrolux

#7
Sitat fra: acisco på tirsdag 29. desember 2015, klokken 05:15
Trenger jeg noe veggboks til denne løsning?

Jeg har 230v 3-fas 20A fra hovedskap (trenger vel egentlig ikke mer enn 3-fas 16A for 11kW)

Du trenger ikke noen veggboks for å lade Elbil. Men siden du har 20A sikring i stedet for 16A har du ikke lov å koble til utstyr ratet til lavere enn 20A. Det betyr at du kan ikke koble til ladekabelen som fulgte med bilen uten at du sikrer ned til 16A.

En ladestasjon er i sin simpleste form kun et rele som åpner for strøm til bilen og som styrer bilens lader.

I ditt tilfelle vil altså bytte av sikring fra 20A til 16A være rimeligste løsning.

Ellers siden denne tråden handler om design vil jeg presentere 2016 kolleksjonen fra Ratio. Vi snakker her om 1 fase 16A/32A semiportable ( mode 2 ) eller fast monterte ( mode 3 ) ladestasjoner med enten type 1 eller type 2 pistol, eller type 2 stikk i selve stasjonen. Kommer i februar 2016 til en meget hyggelige priser. Det lille vinduet gir innsyn til kWt teller som er valgfritt ekstrautstyr.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Homecast

Sitat fra: acisco på tirsdag 29. desember 2015, klokken 05:15
Har nettopp fått levert en Mercedes Benz B Electric.

Skjønner ikke helt hva veggboksene gjør, har ingen el kunskap og er newbie på dette.
Trodde at følgende var nok: Kabell fra sikringer i hovedskap til garage med jordfeilsikring og videre med riktig kabel til bil. Trenger jeg noe veggboks til denne løsning?

Jeg har 230v 3-fas 20A fra hovedskap (trenger vel egentlig ikke mer enn 3-fas 16A for 11kW)

Takk for hjelp.

du sier du har 230 V, da får du ikke ladet mer enn 3,7 kw enfase til din Mercedes uten trafo.
for å få 3 fas 11 KW, trenger du 400V.
For å lade mer enn 2 kw, altså 10 A mode 2 lader som følger med bilen trenger du en veggboks.
Dette kan du kjøpe gjennom din MB forhandler også
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA