Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbiler uten baklys, en trussel i trafikken?

Startet av emil, lørdag 18. juli 2015, klokken 17:11

« forrige - neste »

bno

Samme erfaring med min Leaf også nåværende er sensitiv som beskrevet for MBED

emil

Da har Dagbla plukket opp artikkelen som de pleier med dinside-stoff, men uten å fokusere på elbiler i titlene:

"«Spøkelsesbiler» er farlige i trafikken" og "Biler uten baklys utgjør en trussel i trafikken"

Mye mer korrekt i forhold til de faktiske forholdene og ser at dinside også delvis har fjernet elbil fra tittelen selv om den er postet i elbil-seksjonen og elbil fortsatt står i linken til artikkelen (og sidetittelen).

peik

Det er vel ikke noe særlig tvil om at det er påbudt å bruke baklys i tunnel. Bildene som ledsager artikkelen viser bilder fra tunnel. En del personer er tydeligvis ikke klar over at de ikke har kjørelys bak, evt blåser i det. Mer fokus på dette tydeligvis påkrevet.
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

bno

@Emil
Så den og da blir bildet litt mer nyansert ja

emil


Trekkoppbil

Det spørs hva den egentlige problemstillingen er her:

Er det at Nordmenn overlater lysstyringen til automatikken, og man setter seg i bilen og kjører av gårde, uten å skru på en eneste bryter?
Enkelte bruker ikke retningslys engang.

I andre land er folk vant til å skru ulike typer lys av og på, etter behov.

Sele

Står bryter i auto så kommer baklys og nærlys på i tunneler så sant bilen har denne automatikken,som etter mitt hode burde vært påbudt. Problemet er sjåfører som ikke setter seg inn i hvordan bilen han har kjøpt virker. Det hviler ett stort ansvar på den som er sjåfør.

jkirkebo

Sitat fra: Sele på lørdag 01. august 2015, klokken 21:39
Står bryter i auto så kommer baklys og nærlys på i tunneler så sant bilen har denne automatikken,som etter mitt hode burde vært påbudt. Problemet er sjåfører som ikke setter seg inn i hvordan bilen han har kjøpt virker. Det hviler ett stort ansvar på den som er sjåfør.

Nettopp derfor bør lysautomatikk med sensor bli påbudt, samtidig som det kreves at systemet alltid står på "auto" når bilen startes. Ikke noe vribrytere ala Nissan altså.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trekkoppbil

Jeg er litt skremt over den holdninga at man skal sette seg inn i bilen og kjøre av gårde, mens man overlater allt til automatikken.

I USA er det vanlig med automatiske biler. Jeg har til og med vært borte i en bil hvor setebeltet gikk på automatisk når man lukka døra. Samtidig har man breie veier hvor man har tatt all den plasen man trenger for å bygge veier etter boka, og man har store biler, liten fart, høflige trafikanter, og enorme sikkerhetsmarginer.

Resultat:
Om du bor i USA, er det 4 ganger så stor sannsynlighet for at du blir drept i trafikken, enn om du bor i Norge.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate

Nå er kanskje lysbruken unntaket hvor vi har automatikk i Norge.  Og jeg er redd vi er blitt hjernedøde når vi trur vi kan kjøre en biltur uten å røre en lysbryter.

Sele

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 01. august 2015, klokken 23:03
Sitat fra: Sele på lørdag 01. august 2015, klokken 21:39
Står bryter i auto så kommer baklys og nærlys på i tunneler så sant bilen har denne automatikken,som etter mitt hode burde vært påbudt. Problemet er sjåfører som ikke setter seg inn i hvordan bilen han har kjøpt virker. Det hviler ett stort ansvar på den som er sjåfør.



Nettopp derfor bør lysautomatikk med sensor bli påbudt, samtidig som det kreves at systemet alltid står på "auto" når bilen startes. Ikke noe vribrytere ala Nissan altså.

Dette er vel noe de fleste bilmerker har og ikke noe Nissan ting.

Brosmen

Vel, før lyssensor kom på biler her til lands, var det jo helt vanlig at kjørelysene kom på av seg selv med tenningen. Så kan ikke akkurat si at automatikk rundt lyssensor gjør at folk tenker mindre på lysene på bilen enn de gjorde før. Jeg er faktisk mer oppmerksom på lysene på bilen min nå som jeg har lyssensor, enn jeg noen gang har vært med de bilene jeg har kjørt før.
Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive (03.07.2015)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA