Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har akk bestilt Tesla S til bruk som drosje

Startet av GrenlandTaxiDriver, fredag 10. juli 2015, klokken 22:01

« forrige - neste »

GrenlandTaxiDriver

Og bare noen uker etter fikk jeg greie på at de setter opp Supercharger rett i nærhen :)

Noen drosjeeiere her som har noe erfaringer el tips??

petersv

Bortsett fra at Tesla nettopp har presisert at Superladere ikke er tillatt til denne bruk, ønsker jeg deg lykke til! Det er en bra bil, med god bagasjeplass, og mer enn nok rekkevidde for drosjebruk med nattlading hjemme.

GrenlandTaxiDriver

Ok! Takk for info.

Er det noen som har prøvd med 2 skift om dagen? Funker det. Feks litt hjemmelading og litt superlading??

Porsgrunn

#3
Fantastisk om det kommer elektriske drosjer til grenland håper det kommer mange.

Å lade på Moheim tror jeg det er dårlig økonomi i. Det kan da ikke være mange kundene der?

Hvor mange turer skal du gå glipp av eller hvor mange minutter tomkjøring for å lade skal du ha før det ikke lønte seg å spare en femtilapp i strøm.

Det som trengs er lading på Kammerherreløkka, Landmannstorget , drosjeholdeplassene rundt om i byen og på kjøpesentrene. Da sparer dere tomgangskjøring og penger men trenger ikke å tape tid og turer.

Kanskje kommunene, Downtown, Herkules osv også vil være med å høste god PR av den begrensede engangsinvesteringen det blir. Med et slik opplegg burde det gå å kjøre både to og tre skift. Bruk superchargerene til de lange turene som syketransport til Rikshospitalet og lignende

Lykke til jeg vil bevist velge eldrosje til mine turer

GrenlandTaxiDriver

Hei!


Ja, bare å bestille Tesla drosje fra Grenland Taxi i fra midten av August  8)

Tipper nok det blir noe avisskriverier når den kommer og at det vil bli stilt noen spørsmål rundt lademulighetene, så får bare jobbe litt for flere alternativer ;)


K

Espen Hugaas Andersen

#5
Hvis du ikke er klar over det kan du få installert dobbeltlader på servicesentret.

Da kan du lade med 22 kW i stedet for 11 kW, så fremt du har tilgang på 400V 32A trefase. (Finnes også en del offentlige 22 kW Type 2.)

Fullt batteri på 4 timer i stedet for 8 timer er jo kjekt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

GrenlandTaxiDriver

Heisann!

Er klar over det, er noen hurtigladere i distriktet og skal sette opp en hurtiglader hjemme også.

Blir spennende å se hvor mye tid som går til lading og om jeg klarer å få bilen til å gå mer eller mindre hele tiden.

Espen Hugaas Andersen

#7
Sitat fra: GrenlandTaxiDriver på søndag 12. juli 2015, klokken 22:38Heisann!

Er klar over det, er noen hurtigladere i distriktet og skal sette opp en hurtiglader hjemme også.
Supert. Men jeg antar du ikke mener "hurtiglader". Hurtigladere er høyeffekts ladestasjoner som leverer over 40 kW. Da snakker man om Tesla Superladere, CHAdeMO, CCS/Combo og 43 kW AC. Disse er ikke helt enkle å få satt opp hjemme.

11 eller 22 kW lading kalles som oftest "semi-hurtig".
Sitat fra: GrenlandTaxiDriver på søndag 12. juli 2015, klokken 22:38Blir spennende å se hvor mye tid som går til lading og om jeg klarer å få bilen til å gå mer eller mindre hele tiden.
Ja, tenker det blir spennende.

Jeg tenker at først og fremst er det ikke teknologien som er problemet. Det handler bare om å få bygget ut infrastrukturen på en god måte, slik at det fungerer i praksis. Det er ikke helt enkelt å få til om man snakker om tungrodde organisasjoner som ikke tenker spesielt langsiktig. Det er heller ikke enkelt om man kun har en eltaxi.

Når man har en haug med eltaxier er det enklere å rettferdiggjøre større infrastrukturinvesteringer. (Som Schipol flyplass.) Det hadde vært supert for taxinæringen om man kunne fått satt opp disse hurtigladerne på hver taxiplass. Og jeg tenker det vil bli mer vanlig når Model X kommer. Den passer litt bedre til taxidrift, med 7 seter for voksne, bedre bagasjeplass, bedre takhøyde i baksetet og enklere innsteg.

Et par andre ladeløsninger som du kan ha nytte av å vite om, om du ikke allerede gjør det:

- CHAdeMO adapter. Med dette kan du lade 45 kW ved alle CHAdeMO hurtigladere, altså fullt batteri på under 2 timer. Fås kjøpt på servicesenter.
- Portabel 22 kW ladestasjon. Om du har tilgang på 22 kW rødt industristikk noe sted kan du i utgangspunktet kun lade med 11 kW med UMC (som følger med bilen). jkirkebo kan selge deg en portabel ladestasjon for å øke dette til 22 kW. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22342.msg377490.html#msg377490
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Porsgrunn

For drosjene er jo hensikten å tjene mest mulig penger mest mulig effektivt. Den beste løsningen blir vell da 22kW stolper (eventuelt 11kW om det er begrenset tilgang på strøm) på de stedene de oppholder seg mellom oppdrag uansett.

Tar sekunder å koble på og av ingen bortkastet tid eller tapte turer. CHAdeMO adapter har nok begrenset nytte i hverdagen her, de er ikke plassert der drosjene oppholder seg.

På f.eks kjøpesenter, ved jernbannestasjonene og andre steder hvor tilgangen på strøm er enkel burde det heller ikke bli veldig dyrt.

Både Porsgrunn og Skien har luftproblemer og har uttalt at de ønsker fler elbiler Telemark fylke har også en målsetning om dette. Dette burde kunne bli et spleiselag. Kjøpesentre burde også ha en fordel av å tiltrekke seg drosjer uten oppdrag.

Elbilforeningen bør også kontaktes, her er det mulighet for hjelp og mye erfaring og kompetanse.

Den dagen det er hundre El drosjer i området bør det vurderes om egne hurtigladere og superladere på sentralene trengs.

Jeg vet ikke hvor langt din bil går på et skift, men de sjåførene jeg har snakket med sier at det er sjelden over 25-30 mil. Behovet for dyr og veldig rask lading bør da være lite, med unntak langturer der superladerne kan hjelpe.

Det går jo flere andre Teslaer som drosjer har du snakket med noen av dem om hvor stort ladebehovet er i praksis?

Dette blir bra igjen lykke til

elektrolux

#9
Med en slik superportabel veggboks kan du utnytte alle strømuttak optimalt:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21852.0.html

Sist vi var i Oslo koblet vi oss til strømkabelen til en 400V søppel kompressor og lade opp en Zoe på 1/2t

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Olee

Sitat fra: GrenlandTaxiDriver på søndag 12. juli 2015, klokken 19:01
Hei!


Ja, bare å bestille Tesla drosje fra Grenland Taxi i fra midten av August  8)
Sikkert dumt spørsmål, men går det an å be om å få elbil når en bestiller? Sjansen for å treffe på en elbil er jo ikke så stor med den prosentandelen eltaxier utgjør :/

GrenlandTaxiDriver

#11
Sitat fra: Olee på fredag 17. juli 2015, klokken 19:00
Sitat fra: GrenlandTaxiDriver på søndag 12. juli 2015, klokken 19:01
Hei!


Ja, bare å bestille Tesla drosje fra Grenland Taxi i fra midten av August  8)
Sikkert dumt spørsmål, men går det an å be om å få elbil når en bestiller? Sjansen for å treffe på en elbil er jo ikke så stor med den prosentandelen eltaxier utgjør :/


Ikke dumt spørsmål i det hele tatt. Men ja, du skal selvfølgelig få bestemme hvem du vil kjøre med. Mange drosjesjåfører som er ueninge i det, ihvertfall her i distriktet, men i følge Norges Taxiforbund så skal alle kunder selv bestemme hvem de vil kjøre med.

Så neste gang du bestiller taxi, uansett hvor i landet du er kan du høre med de om de feks har Tesla taxi. Har de det bestiller du den ;)

Og når du bestiller taxi i Grenland, bestiller du selvfølgelig fra Grenland Taxi  ;D

Olee

Sitat fra: GrenlandTaxiDriver på mandag 20. juli 2015, klokken 10:40
Sitat fra: Olee på fredag 17. juli 2015, klokken 19:00
Sitat fra: GrenlandTaxiDriver på søndag 12. juli 2015, klokken 19:01
Hei!


Ja, bare å bestille Tesla drosje fra Grenland Taxi i fra midten av August  8)
Sikkert dumt spørsmål, men går det an å be om å få elbil når en bestiller? Sjansen for å treffe på en elbil er jo ikke så stor med den prosentandelen eltaxier utgjør :/


Ikke dumt spørsmål i det hele tatt. Men ja, du skal selvfølgelig få bestemme hvem du vil kjøre med. Mange drosjesjåfører som er ueninge i det, ihvertfall her i distriktet, men i følge Norges Taxiforbund så skal alle kunde selv bestemme hvem de vil kjøre med.

Så neste gang du bestiller taxi, uansett hvor i landet du er kan du høre med de om de feks har Tesla taxi. Har de det bestiller du den ;)

Og når du bestiller taxi i Grenland, bestiller du selvfølgelig fra Grenland Taxi, for fra midten/slutten av August har vi Tesla taxi   ;D
Høres bra ut! :D Lykke til med bilen, håper du blir fornøyd og at flere følger etter :)

Carl Anton Stenling

I Oslo har lokalforeningen av Elbilforeningen engasjert seg for å skaffe gode ladeløsninger for drosjene. Her er det jo allerede flere som bruker Tesla i taxivirksomhet.

Sikkert smart å alliere seg med din lokalforening av Elbilforeningen.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

RunarBT

Sitat fra: petersv på fredag 10. juli 2015, klokken 22:15
Bortsett fra at Tesla nettopp har presisert at Superladere ikke er tillatt til denne bruk, ønsker jeg deg lykke til! Det er en bra bil, med god bagasjeplass, og mer enn nok rekkevidde for drosjebruk med nattlading hjemme.

Trur da superlading til drosjebruk bør være ok?

Genial promotering for tesla med enormt med eksponering.:-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA