Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Navigasjonen er en katastrofe

Startet av Torpedo Ted, onsdag 08. juli 2015, klokken 10:46

« forrige - neste »

Havebigfun

Etter 4200 km tysklandstur er jeg enig at navigasjonen ikke er i nærheten av optimal. Vi hadde med en tomtom. Tilsammen fungerte det meget bra - både kalkulasjonen av lading frem til neste SC og reisen ellers- kjørte feil kun en gang- til SC i Hamburg ble vi ledet gjennom et boligområde kostet 10 min ekstra- da satt jeg i baksetet og passet ikke på.
Er man våken og ha med en tomtom blir det ingen problemer og en ganske effektiv reise.
Det skal ikke være slik men selv ned den nåværende dysfunksjonelle navigasjonen klarer man seg fint såfremt man har en kopilot.
Bruker man sunn fornuft og ignorerer de rare beskjedene er ladeappen også svært praktisk.
Dette ment som trøst for dere som legger ut på tur nå :)

Birger

Sitat fra: Dag A. på onsdag 08. juli 2015, klokken 17:16
Tettheten på SC i Danmark (og andre europeiske land) tror jeg kan ha med hastigheten på veinettet å gjøre da forbruket øker betraktelig fra 70 km/t (snitt i Norge) til 130-150 km/t (snitt i Danmark).

Uten å sjekke med fysikklitteratur så mener jeg at luftmotsanden øker kvadratisk med hastigheten, som vil si at luftmotstanden er 4 ganger større ved 140 km/t enn den er i 70 km/t.
Det har nok noe med hastigheten på veiene. Mend et er åpenbart ikke bare det dersom du tar en kikk på kartet.

En annen sak er at snitthastigheten i Danmark er ikke den dobbelte av i Norge. Det er bare tull å si at i snitt kjører de 10 over fartsgrensen på de raskeste hovedveiene i Danmark, mens i Norge holder vi os 40 km/t under de raskeste hovedveiene her.

Tesla bruker oss i Norge til å finansiere utbygging sørover. Det er for så vidt greit nok ettersom det er der de store markedene ligger. Men.... litt mer omtanke for norske kunder kunne de få frem. Feks. bedre Supercharger dekning, et DAB grensesnitt som er litt logisk og en kartpakke som er oppdatert er ikke for mye å be om.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Birger

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 08. juli 2015, klokken 19:49
Etter 4200 km tysklandstur er jeg enig at navigasjonen ikke er i nærheten av optimal. Vi hadde med en tomtom. Tilsammen fungerte det meget bra - både kalkulasjonen av lading frem til neste SC og reisen ellers- kjørte feil kun en gang- til SC i Hamburg ble vi ledet gjennom et boligområde kostet 10 min ekstra- da satt jeg i baksetet og passet ikke på.
Er man våken og ha med en tomtom blir det ingen problemer og en ganske effektiv reise.
Det skal ikke være slik men selv ned den nåværende dysfunksjonelle navigasjonen klarer man seg fint såfremt man har en kopilot.
Bruker man sunn fornuft og ignorerer de rare beskjedene er ladeappen også svært praktisk.
Dette ment som trøst for dere som legger ut på tur nå :)

Må si meg enig her. Vi har nå kjørt i overkant av 3000 km og kartene har fungert bra.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Birger

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 08. juli 2015, klokken 18:08
Sitat fra: GOS på onsdag 08. juli 2015, klokken 17:43
Er ikke enig. Jeg mener min tegner først den riktige veien, den som bådeer på Google map og i virkeligheten, men så finner bilem ut at Navigonkartet har ikke denne 'nye' (2år gammel) veien, og så tegner den om igjen på storskjermen slik at Google map viser det samme som Navigon på den lille skjermen
Hvis bilen hadde hatt Google-navigasjon implementert, så ville Tesla sørget for at det var denne som ble brukt, siden kartgrunnlaget er mye bedre og mer oppdatert.  Så her tar du nok feil.

For de som ikke har Tech pakke så er det Google navigasjonen som blir brukt. Så her tar du nok feil.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Tuxedo

#34
Sitat fra: Birger på torsdag 09. juli 2015, klokken 11:05
For de som ikke har Tech pakke så er det Google navigasjonen som blir brukt. Så her tar du nok feil.
De som ikke har Tech pakke har ikke navigasjon i det hele tatt, bare kart. Dvs du kan se hvor du er, og du kan søke opp en adresse, men du får ingen rute mellom de to.

Birger

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 09. juli 2015, klokken 11:18
Sitat fra: Birger på torsdag 09. juli 2015, klokken 11:05
For de som ikke har Tech pakke så er det Google navigasjonen som blir brukt. Så her tar du nok feil.
De som ikke har Tech pakke har ikke navigasjon i det hele tatt, bare kart. Dvs du kan se hvor du er, og du kan søke opp en adresse, men du får ingen rute mellom de to.

Ja, sant nok. Du kan se hvor du er og hvor du skal, men ingen turn-by-turn.

Noen som vet om de uten tech får noe ut av beregning av energi/avstand til neste Supercharger?
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

bb

Høres ut som enkelte her aldri har brukt GPS i bil før de fikk seg Tesla. TomTomene jeg har hatt har også instruert meg til å kjøre over fysiske vegsperringer, gangstier og valgt merkelige ruter. Ingen GPS er perfekt. Det er derfor jeg bruker TomTom og Tesla nav. Noen ganger er Tesla nav helt på jordet mens TomTom viser riktig veg. Andre ganger er det omvendt.

Når det gjelder Trip planner med råd om hvor man skal lade så må man bruke sunn fornuft her siden denne featuren fortsatt er i betastadiet. Folk bruker den som om den skulle vært orakelet som visste alt. Her har nok Tesla hypet det opp litt for mye. De skulle enten ventet med å lansere betaen eller sagt klart ifra at den ikke er helt god og heller ikke kan stoles på.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Goku

Når jeg sjekker kartet på Tesla-appen på mobilen min så er den mye mer oppdatert enn teslas navigasjon. Der er "nye" (les nyere enn 2 år) tunneler og veier markert. Merkelig at de bruker 2 forskjellige systemer til dette. Hvis de klarer å oppdatere mobilappen så burde de klare inni bilen også.
Hvit model 3 SR+ 2021
(Grå s85d 2016 -solgt 2021)

Tuxedo

Sitat fra: Goku på torsdag 09. juli 2015, klokken 15:55
Når jeg sjekker kartet på Tesla-appen på mobilen min så er den mye mer oppdatert enn teslas navigasjon. Der er "nye" (les nyere enn 2 år) tunneler og veier markert. Merkelig at de bruker 2 forskjellige systemer til dette. Hvis de klarer å oppdatere mobilappen så burde de klare inni bilen også.
Det er nok Google som står bak kartet i appen (tisvarende som på den store skjermen).

Brede

Sitat fra: bb på torsdag 09. juli 2015, klokken 15:07
Høres ut som enkelte her aldri har brukt GPS i bil før de fikk seg Tesla. TomTomene jeg har hatt har også instruert meg til å kjøre over fysiske vegsperringer, gangstier og valgt merkelige ruter. Ingen GPS er perfekt. Det er derfor jeg bruker TomTom og Tesla nav. Noen ganger er Tesla nav helt på jordet mens TomTom viser riktig veg. Andre ganger er det omvendt.

Når det gjelder Trip planner med råd om hvor man skal lade så må man bruke sunn fornuft her siden denne featuren fortsatt er i betastadiet. Folk bruker den som om den skulle vært orakelet som visste alt. Her har nok Tesla hypet det opp litt for mye. De skulle enten ventet med å lansere betaen eller sagt klart ifra at den ikke er helt god og heller ikke kan stoles på.

Jeg har kjørt etter mange forskjellige GPS-systemer og som du sier så finnes det utfordringer med alle, men aldri har jeg vært så fortvilet som med Teslas veianvisninger i store deler av ferien.. Ta timesvis med ferge til Sverige istedet for å kjøre en halvtime på norske veier.. Kjøre 10-12 mil omvei uten noen som helst åpenbar grunn.. Kjøre enda lengre omveier fordi navigasjonen ikke kjenner til 5 år gamle tunneler.

"Laderådgiveren" er det iallefall bare å slå av for de som har sånn nogenlunde anelse om bilens rekkevidde og forbruk. Cirka en tredjedel av de foreslåtte ladestoppene kan en stort sett klare seg uten da navigasjonen har en rekkeviddeangst uten like!  ;D

Positivt:
Googlekartet fungerer svært bra og er et godt hjelpemiddel!
Når navigasjonen finner rett vei så er den god på veivisning og rettledning. Tesladamen er lett å forstå selv om de kunne jobbet noe med uttale av stedsnavn.
Visning av hvilken fil en skal plassere seg i er hjelpsomt for de av oss som er oppvokst på en krøttersti.

Det må jobbes med:
- Valg av alternative ruter.
- Mulighet for waypoints.
- Mulighet for å unngå ferger og lignende.
- Points of Interest. Ladestasjoner, severdigheter, butikker, kaffeer osv..
- Kartoppdateringer!

Angående kartoppdateringer:
I januar 2014 oppdaget jeg at navigasjonen mente at en sykkelvei inn i vårt byggefelt var en bilvei og rutet oss konsekvent inn gjennom denne.
Jeg rapporterte dette inn til både Navigon og Google gjennom deres rapporteringstjeneste. 4 dager etter var Googlekartet i bilen oppdatert med sykkelvei!
Navigon tok litt lengre tid, men fikk dette inn i sine kart etter hvert. Så.. noen måneder senere kommer det kartoppdatering i bilen! Fortsatt vil navien ha meg gjennom veien som jo er en sykkelvei.. Hvor gamle er egentlig Navigonkartene vi har i bilene?

nortrahof

Testet nyoppgraderingen på SW som kom idag i Lillesand. Det var fortsatt et "hvitt og uoppdaget område" på kartet nær Tingsaker. Veien har vært der siden de åpnet nye E18 i flere år.

Dersom jeg ikke husker helt feil, er det to leverandører av kartdata til alle navigasjoner? Dersom Google også lager sine egne kart, så er det 3 som lager basisdata?

Beste kartdata får du fra Navteq. Data fra TeleAtlas bruker å være dårligere. Dette er de leverandører som kjører rundt og fysisk leser av skiltdata, slik at kartdata stemmer med skilting og trafikkregler.
Jeg har i mange år brukt Becker (som laver navigasjonen til MB og andre) De baserte seg på Navteq men kjøpte ett år kartdata fra konkurrenten TeleAtlas. Det ble et ramaskrik, særlig i Tyskland. Mange lot være å oppgradere og kjørte heller med gamle Navteq-kart enn nye TeleAtlas.
TeleAtlas har tradisjonelt vært tregere med å oppdatere databasen og de kjørte heller ikke opp alle veiene. Dette gjorde f.eks. at man ble ledet inn på avkjørselsramper i stedet for påkjørselramper mot kjøreretningen på motorveier. - Til dels farlig om man lystrer navigasjonen og ikke leser skilting.
Basiskart kjøper begge leverandører av nasjonale kartverk, så utgangspunktet er likt - men hvor ofte de oppdaterer denne informasjon kan variere.
TomTom mener jeg er TeleAtlas, likeså Blaupunkt som har brukt å lage navigasjonene til VAG.

Dersom TM bruker en 3. leverandør som Google, så "rykker man dessverre tilbake til start" og får alle unøyaktighetene tilbake. Det har dessverre vist seg at slik nøyaktig informasjon tar årevis å få på plass. Dersom TMS skal være det ypperste også når det gjelder navigasjon bør de basere navigasjonen sin på kartopplysninger fra Navteq og ikke Google.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

sven erik

jeg har en  gammel  tomtom  som jeg brukte før som har bedre  greie på vor ting er og ikke er og en kan velge ungå bommer  denne er ikke opdatert siden før 2011  så det må gjøres litt å det å kunne velge alternative ruter er noe de må komme med  for  mange som  reiser  på ferie vil ikke bare kjøre mottorveien 
og faktisk  er  det steder i både frankrike og tyskland det er kortere og raskere og ikke ta mottorveien

Tuxedo

#42
Sitat fra: nortrahof på torsdag 09. juli 2015, klokken 17:04
Dersom TM bruker en 3. leverandør som Google, så "rykker man dessverre tilbake til start" og får alle unøyaktighetene tilbake. Det har dessverre vist seg at slik nøyaktig informasjon tar årevis å få på plass. Dersom TMS skal være det ypperste også når det gjelder navigasjon bør de basere navigasjonen sin på kartopplysninger fra Navteq og ikke Google.
Navigasjonen i Google maps er vel regnet som noe av det beste som finnes, og ingen har mer oppdaterte kart enn dem (men de selger ikke kartene sine til andre leverandører av GPS-systemer).  Forøvrig bruker Navigon (som har levert navigasjonsløsningen til Tesla) kart fra Navteq.  Men disse kartene er rimelig utdaterte; kartoppdateringer kommer alt for sjelden i Tesla'en (har bare fått en siden jeg mottok bilen).

Havebigfun

Sitat fra: sven erik på torsdag 09. juli 2015, klokken 17:11
jeg har en  gammel  tomtom  som jeg brukte før som har bedre  greie på vor ting er og ikke er og en kan velge ungå bommer  denne er ikke opdatert siden før 2011
Tomtom har ft tibud på oppdateringen -30% om jeg husker rett.

hgs

Sitat fra: nortrahof på torsdag 09. juli 2015, klokken 17:04
Testet nyoppgraderingen på SW som kom idag i Lillesand. Det var fortsatt et "hvitt og uoppdaget område" på kartet nær Tingsaker. Veien har vært der siden de åpnet nye E18 i flere år.

Dersom jeg ikke husker helt feil, er det to leverandører av kartdata til alle navigasjoner? Dersom Google også lager sine egne kart, så er det 3 som lager basisdata?

Beste kartdata får du fra Navteq. Data fra TeleAtlas bruker å være dårligere. Dette er de leverandører som kjører rundt og fysisk leser av skiltdata, slik at kartdata stemmer med skilting og trafikkregler.
Jeg har i mange år brukt Becker (som laver navigasjonen til MB og andre) De baserte seg på Navteq men kjøpte ett år kartdata fra konkurrenten TeleAtlas. Det ble et ramaskrik, særlig i Tyskland. Mange lot være å oppgradere og kjørte heller med gamle Navteq-kart enn nye TeleAtlas.
TeleAtlas har tradisjonelt vært tregere med å oppdatere databasen og de kjørte heller ikke opp alle veiene. Dette gjorde f.eks. at man ble ledet inn på avkjørselsramper i stedet for påkjørselramper mot kjøreretningen på motorveier. - Til dels farlig om man lystrer navigasjonen og ikke leser skilting.
Basiskart kjøper begge leverandører av nasjonale kartverk, så utgangspunktet er likt - men hvor ofte de oppdaterer denne informasjon kan variere.
TomTom mener jeg er TeleAtlas, likeså Blaupunkt som har brukt å lage navigasjonene til VAG.

Dersom TM bruker en 3. leverandør som Google, så "rykker man dessverre tilbake til start" og får alle unøyaktighetene tilbake. Det har dessverre vist seg at slik nøyaktig informasjon tar årevis å få på plass. Dersom TMS skal være det ypperste også når det gjelder navigasjon bør de basere navigasjonen sin på kartopplysninger fra Navteq og ikke Google.

Da jeg gjorde en maskinell analyse mellom Navteq og Teleatlas i Norge for noen år siden kom vi til stikk motsatt konklusjon, og har etter det alltid brukt Teleatlas. Hvordan det har utviklet seg de siste årene er jeg usikker på, men det er f.eks ikke mange månedene siden RV7 Sokna-Ørgenvika fortsatt manglet i Here(nytt navn etter Nokias kjøp av Navteq).  Er ellers enig i mye av det du nevner ang datagrunnlag. Hva som er grunnlaget er ikke viktig så lenge ting ikke oppdateres. Skal jeg skyte fra hofta er derimot mitt inntrykk at Google har de mest oppdatere kartene blant disse, iallfall der det er mye trafikk.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA