Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Navigasjonen er en katastrofe

Startet av Torpedo Ted, onsdag 08. juli 2015, klokken 10:46

« forrige - neste »

Tuxedo


Einstein

Men den blå streken på kartet er jo navigon sin ruteføring som er lagt oppå Google Maps. Så dette illustrerer jo poenget nok en gang: navigons gamle kart kan føre deg på ville (gamle) veier.
Grå S60, P59xxx (loaner kjøpt av Tesla juni 15)

Lynet

Feilen er rapportert  :)
Bildet som jeg la ut er fra Google maps på iPad, så ikke gi bilen skylden der.
Mener forøvrig å ha hørt at det er Garmin som leverer navigasjonen på Tesla, men Garmin kjøper vel sine kart fra noen?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Brede

Rapporter inn til Google og de fikser i løpet av noen dager, og du berger nestemann som skal over  :)

Hej

Navigasjon 3100 KM Jessheim-Vesterålen T/R

Trip Planner i navigasjon er helt ubrukelig. Den er så mye som 90 minutter feil på en strekning på 85 mil og da etter å ha tatt bort ladestopp.
Forslagene fra trip planner er alltid senere enn hva som er riktig og varierer fra 25 min på distanser på ca 15 mil til 90 min på lengre distanser.

Når du er avhengig av å nå ferjer så er denne umulig å forholde seg til, og klok av skade så hadde jeg gravd fram min 15 år gamle TomTom. Denne er alltid innafor 5 min selv uten oppdaterte kart.

Etterhvert som Teslaen nærmer seg målet skjønner den at tiden er feil og korrigerer slik at den  finner riktig ankomsttid 2-3 mil fra destinasjon.
Ser unektelig litt rart ut med en gammel TomTom sugd fast i frontruten med en fancy 17" under.
Hvorfor er dette så vanskelig for Tesla?

En annen sak er dag/natt funksjon på skjermen. Den dimmer ned/opp med ca 1% pr sek. Dette er alt for sakte og du er ute av mange tuneller før den har dimmet nevneverdig ned og du ender opp med manuell styring i hver tunnel.
S85D Grå Metallic, Sort,sort Next gen seter, matt abachi dekor, 19" hjul , pano,lyd, vinter og Center Consol, dobbeltlader,sikkerhetspakke.

Lynet

Sitat fra: Brede på søndag 03. juli 2016, klokken 15:11
Rapporter inn til Google og de fikser i løpet av noen dager, og du berger nestemann som skal over  :)
Tror vi må innføre Google-uker som et begrep. Meldt ifra to ganger, ingenting skjer med kartet. Får kun en epost om takk for at du sier ifra.......
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Brede

Sitat fra: Lynet på tirsdag 30. august 2016, klokken 13:44
Sitat fra: Brede på søndag 03. juli 2016, klokken 15:11
Rapporter inn til Google og de fikser i løpet av noen dager, og du berger nestemann som skal over  :)
Tror vi må innføre Google-uker som et begrep. Meldt ifra to ganger, ingenting skjer med kartet. Får kun en epost om takk for at du sier ifra.......

Forskjell på folk!  ;D

OlaM

Sitat fra: Brede på tirsdag 30. august 2016, klokken 14:53
Sitat fra: Lynet på tirsdag 30. august 2016, klokken 13:44
Sitat fra: Brede på søndag 03. juli 2016, klokken 15:11
Rapporter inn til Google og de fikser i løpet av noen dager, og du berger nestemann som skal over  :)
Tror vi må innføre Google-uker som et begrep. Meldt ifra to ganger, ingenting skjer med kartet. Får kun en epost om takk for at du sier ifra.......

Forskjell på folk!  ;D

Tydeligvis! Jeg så feilen i juli og rapportere den inn da. Sendte inn en gang til nå. Regner med det er en høyverdig dataimport et sted der det står at broen faktisk eksisterer der og at de hyperintelligente Google-ansatte ikke tror massevis av dumme brukere ute i felten kan vite bedre enn den.

Kan for øvrig anbefale navigasjonsteknikken pseudo-papir. Les det digitale kartet som et papirkart, finn ut hvor du skal svinge av o.l. Følg så med på verden gjennom frontruta mens du kjører. Ofte vises nyttig info på noen gule blikkplater som står på staur i grøften.  ;D
'21 3LR

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Amoss

Om det er en trøst å høre at man ikke er alene så har jeg litt trøst å komme med:
http://money.cnn.com/2016/10/10/autos/car-navigation-frustration/index.html?iid=SF_River
Sitat
Most drivers who own cars with built-in GPS systems use phones for directions
Many new cars today come with built-in navigation systems, but a lot of frustrated new car owners just use their phones for directions, according to a new survey.
Model S 85D

LASOL

#191
Kult at Tesla skal bli selvkjørende. Håper de da utstyrer disse bilene med et nytt navigasjonssystem og bedre kart. Skal de basere ruten de tar og som du blir nødt til å følge ut fra dagens kartløsning/navigasjonsystem blir de jo fort kjørende ruter som ikke er i nærheten av å være raskest eller på veier av "normal standard". Jeg opplever også med siste versjon av software at jeg får mange rare forslag til ruter som innbefatter grusveier og andre kjerreveier i stede for fylkes og riksveier som går rett ved siden av.. (Jeg har skrudd av trip planner uten at det virker å hjelpe stort )

Og stort sett hver morgen foreslår bilen at jeg skal kjøre 2-3 mil omvei til jobben for å spare tid! på en 4 mil rute!  selv om det aldri er kø.. Merkelig at de ikke kan fikse dette i 2016.. Jeg betaler gladelig for at navigasjonen skal komme opp på et akseptabelt nivå.
Bmw iX50 bestilt 17. mars 2021
Polestar 2 PP august 2020
S 85d ap1 oktober 2015(Solgt august 2020)

boppus

Navigasjonen er fortsatt helt på jordet. Fullstendig tøysete veivalg. At den fortsatt navigerer mot enveiskjøring - selv om Google-kartet tydelig viser at det er enveiskjørt - er bare toppen av isfjellet.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Baldrian

Venter jo bare på at Tesla finner ut at det kunne være smart med en funksjon som speiler skjermen på en smarttelefon til den store skjermen i bilen (via blutooth).  Da kunne man jo bare starte TomTom på mobilen og se alt på den store skjermen. Det eneste Google navigasjonen er bedre til, er søkefunksjonen.  I TomTom må du kjenne adressen til stedet du skal, mens i Google kan du søke på det meste.

Spinner

Sitat fra: Baldrian på onsdag 26. oktober 2016, klokken 20:35Det eneste Google navigasjonen er bedre til, er søkefunksjonen.
Google navigasjon er jo en av de beste, bare synd Tesla ikke bruker den... :-\

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA