Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Navigasjonen er en katastrofe

Startet av Torpedo Ted, onsdag 08. juli 2015, klokken 10:46

« forrige - neste »

Hodetelefoner

Synes kartene fungerer veldig bra.  At de ikke er oppdatert med splitter nye veier er ikke så rart. Det er et hjelpemiddel. Men nå er vi jo nordmenn, vi klager på GPS'n helt til en polakk sperrer veien vår... Da er det hans skyld..

Øyvind.h

#16
Synes også gps'en fungerer greit. Men man kan ikke kjøre blindt, og ladings-anslaget er alt for nervøst.

Mange har vel kanskje fått med seg at bilen har to forskjellige kartløsninger? En ved speedo basert på navigon/garmin? og en basert på Google på den store skjermen. Da kan man vurdere selv hvilken vei man kjører om man får to forskjellige forslag, noe man ofte gjør fordi de har forskjellig kartgrunnlag.

På vei hjem fra Borlänge brukte jeg en ny strategi. Fyrte opp GPS på mobilen (tomtom) og om det var avvik i forslag kjørte jeg der to var enige. Eks dash og mobil eller Google og mobil. Tomtom ville ha meg til å kjøre en omvei som dash og Google mente var feil. Grei strategi :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cairnz

Sitat fra: KristofferH på onsdag 08. juli 2015, klokken 16:01
Synes kartene fungerer veldig bra.  At de ikke er oppdatert med splitter nye veier er ikke så rart. Det er et hjelpemiddel. Men nå er vi jo nordmenn, vi klager på GPS'n helt til en polakk sperrer veien vår... Da er det hans skyld..

Dette sier jeg meg godt enig i. Navigasjon en er et hjelpemiddel. Den har gitt et par rare forslag til meg også, men man skal ikke stole blindt på navigasjonen. Hvis man i utgangspunktet ikke har sett for seg en rute fra A til B før man drar så skorter det litt på planlegginga. På 90-tallet hadde man vel bare NAF-boka, og folk kom seg likevel rundt.

Tips: Les skilting når dere kjører :)
Elbilist

boppus

Navigasjonen insisterer også på å kjøre inn enveiskjørte gater. Jeg er blant de som vurderer å selge bilen om det ikke blir bedre raskt. Navigasjonen er én av seks-syv hovedvalg på skjermen, og den fungerer ikke. Jeg kan dra frem FM radio også, som svært dårlig. Jeg vil IKKE trekke frem den gamle tomtom-en for å kompensere. Det finnes mye annet fint der ute, tenker jeg, for samme sum penger. Tesla må levere gode løsninger, ellers ryker de ut.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Spinner

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. juli 2015, klokken 16:06Mange har vel kanskje fått med seg at bilen har to forskjellige kartløsninger? En ved speedo basert på navigon/garmin? og en basert på Google på den store skjermen. Da kan man vurdere selv hvilken vei man kjører om man får to forskjellige forslag, noe man ofte gjør fordi de har forskjellig kartgrunnlag
Man får vel aldri forskjellige forslag? Navigon lager ruten, og plotter den inn i Google Maps så vidt jeg har forstått. Har ved flere tilfeller kjørt på en vei som Google Maps har, men Navigon mangler, og Google Maps foreslår aldri å kjøre den veien selv om den kjenner til den.

plvr

Sitat fra: Joachim@sancon.no på onsdag 08. juli 2015, klokken 11:08

Hadde navigasjonen bedt meg ta av fra motorveien, så hadde jeg tenkt meg to ganger om. :)

Haha jepp. Ordla meg dårlig. Jeg så at det var kø fordi veien var rød. Ordnet forsåvidt resten selv selv.
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

Dag A.

#21
Sitat fra: Birger på onsdag 08. juli 2015, klokken 15:31
Sitat fra: SabreMan på onsdag 08. juli 2015, klokken 13:43
Kan det være at kartene i andre (viktige) land (USA) oppdateres så ofte at Tesla ikke oppfatter det som et problem, men at små land som Norge ikke oppdateres like ofte?
Jeg håper da ikke det, men det er vel ikke umulig. Er det noen som vet hvordan oppdateringen på Garmin er på stand-alone løsningen deres?

Ellers la jeg jo merke til at Superchargere ligger tett som hakket møkk nedover. Mye tettere en her hjemme. Se feks i Danmark med Hjørring, Randers og Århus.

Tettheten på SC i Danmark (og andre europeiske land) tror jeg kan ha med hastigheten på veinettet å gjøre da forbruket øker betraktelig fra 70 km/t (snitt i Norge) til 130-150 km/t (snitt i Danmark).

Uten å sjekke med fysikklitteratur så mener jeg at luftmotsanden øker kvadratisk med hastigheten, som vil si at luftmotstanden er 4 ganger større ved 140 km/t enn den er i 70 km/t.

Og ellers er vel mine erfaringer med navigasjonen på linje med resten her.
Fergen mellom Kristiansand og Hirtshals tapper så mye strøm på bilen at man gjerne kan bli stående ekstra på SC i Hjørring dersom man ikke ser at beregningen inkluderer kjøring under hele overfarten.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

Tuxedo

Sitat fra: Sbr på onsdag 08. juli 2015, klokken 16:43
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. juli 2015, klokken 16:06Mange har vel kanskje fått med seg at bilen har to forskjellige kartløsninger? En ved speedo basert på navigon/garmin? og en basert på Google på den store skjermen. Da kan man vurdere selv hvilken vei man kjører om man får to forskjellige forslag, noe man ofte gjør fordi de har forskjellig kartgrunnlag
Man får vel aldri forskjellige forslag? Navigon lager ruten, og plotter den inn i Google Maps så vidt jeg har forstått. Har ved flere tilfeller kjørt på en vei som Google Maps har, men Navigon mangler, og Google Maps foreslår aldri å kjøre den veien selv om den kjenner til den.
Det stemmer.  Det er ingen egen Google-ruting i bilen.  Noen ganger kan overføringen gå litt tregt fra Navigon til kartet på den store skjermen, og da kan det en kort stund se ut som om det er to forskjellige ruter på liten og stor skjerm.  Da er det ruten på liten skjerm som er riktig.

Brede

Tidligere i år tenkte jeg at tittelen på denne tråden var vel drastisk, men etter sommerens bilturer så er den jo "spot-on"!  ;D

Neste sommer så blir det kjørt med medbrakt GPS-mottaker (vår glimrende Garmin-enhet ble dessverre liggende igjen i en skuff denne gangen). Vi måtte alt for ofte ty til 70-tallsløsningen med madammen som kart- og skiltleser.
Som bønder i byen har jeg mer enn nok med å følge med på trafikken når antallet kjørefelt overskrider to.  ;D

Teslas navigasjon er iallefall det dårligste jeg har hatt til dags dato, håper virkelig dette blir et fokusområde fremover.

Jejl

#24
Vi kjørte Stavanger-Stockholm, og på forhånd sjekket vi ladetid, kjørerute og hvor mange % vi trengte å lade til ifølge jurassic test. Men vi gjorde en tabbe: Etter å ha ladet på Lier sør var selvfølgelig planen å kjøre igjennom oslofjordtunellen, men navigasjonen viste oss til omveien rundt via Oslo. Det tapte vi trolig minst en halvtime på, og vi fikk etterhvert opp minus 4% i estimert batteri til vi nådde Karlstad. Vi kjørte rolig, og endte opp med +5% når vi skulle lade. Vi brukte 14 timer og 20 min fra start til vi var fremme. (Ca 104 mil)

Hjemveien gikk letere, og navigasjonen ville nå ha oss igjennom oslofjordtunellen. Vi hadde skrevet opp hvor mange prosent vi brukte mellom hvert ladestopp andre veien og ladet så mange prosent + 5-7 % ekstra.

Strekningen som ble litt stressene var Brokkelandsheia - Lyngdal. Vi hadde ladet ca 5% ekstra i forhold til det vi hadde brukt andre veien, men 5 minutt etter ladingen så begynnte det å styrtregne og vindusviskerene gikk konstant på raskeste intervall. Estimatet i bilen sank til 0% etter bare noen få mils kjøring og det lå 3-7 cm vann omtrent i hele kjørebanen. Bilen vannplanet 3 ganger, og etter ca ti mil sto det -4% estimert. Farten ble satt ned og selv om det lå like mye vann i veibanen og vindusviskerne gikk på raskeste intervall bortsett fra kanskje i 8-10 minutter der de gikk på nest raskes, så kom vi frem til lyngdal med +3% på batteriet. Vi brukte 13 timer og 50 minutt på hjemveien.

GOS

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 08. juli 2015, klokken 17:32
Sitat fra: Sbr på onsdag 08. juli 2015, klokken 16:43
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. juli 2015, klokken 16:06Mange har vel kanskje fått med seg at bilen har to forskjellige kartløsninger? En ved speedo basert på navigon/garmin? og en basert på Google på den store skjermen. Da kan man vurdere selv hvilken vei man kjører om man får to forskjellige forslag, noe man ofte gjør fordi de har forskjellig kartgrunnlag
Man får vel aldri forskjellige forslag? Navigon lager ruten, og plotter den inn i Google Maps så vidt jeg har forstått. Har ved flere tilfeller kjørt på en vei som Google Maps har, men Navigon mangler, og Google Maps foreslår aldri å kjøre den veien selv om den kjenner til den.
Det stemmer.  Det er ingen egen Google-ruting i bilen.  Noen ganger kan overføringen gå litt tregt fra Navigon til kartet på den store skjermen, og da kan det en kort stund se ut som om det er to forskjellige ruter på liten og stor skjerm.  Da er det ruten på liten skjerm som er riktig.

Er ikke enig. Jeg mener min tegner først den riktige veien, den som bådeer på Google map og i virkeligheten, men så finner bilem ut at Navigonkartet har ikke denne 'nye' (2år gammel) veien, og så tegner den om igjen på storskjermen slik at Google map viser det samme som Navigon på den lille skjermen
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Tuxedo

Sitat fra: GOS på onsdag 08. juli 2015, klokken 17:43
Er ikke enig. Jeg mener min tegner først den riktige veien, den som bådeer på Google map og i virkeligheten, men så finner bilem ut at Navigonkartet har ikke denne 'nye' (2år gammel) veien, og så tegner den om igjen på storskjermen slik at Google map viser det samme som Navigon på den lille skjermen
Hvis bilen hadde hatt Google-navigasjon implementert, så ville Tesla sørget for at det var denne som ble brukt, siden kartgrunnlaget er mye bedre og mer oppdatert.  Så her tar du nok feil.

Fastlane83

Jeg er også enig i at navigasjonen er dårlig! Det ser ikke bra ut med en tomtom i frontruta på "verdens mest teknologiske bil". Men, jeg har ikke gjort noe med det, annet enn å klage her på forumet. Hvordan er det best å si ifra til Tesla om dette? Er det pr mail, tlf eller direkte på ett servicesenter?
2015 Tesla Model S 85D - solgt mai 2021
2016 BMW i3 94aH
2021 Volvo XC40 electric - Care by Volvo frem til Porsche kommer
Porsche Taycan 4 Cross Turismo - utlevert 03.12.21

sondell

Enig. Veldig rar navigasjon.  Er det comboen Navigon-Google som gjør det? Ingen av dem hver for sig er så dårlig.  Er det noen problemer med rettigheter ved å bruke Google sin? Bruker oftest den for å få opp ruten i mobilen i stedet for bilen sin navi. Trenger egentlig ikke full ruting, bare ruten fra Google tegnet på kartet.

Tuxedo

Sitat fra: sondell på onsdag 08. juli 2015, klokken 19:23
Enig. Veldig rar navigasjon.  Er det comboen Navigon-Google som gjør det? Ingen av dem hver for sig er så dårlig.  Er det noen problemer med rettigheter ved å bruke Google sin? Bruker oftest den for å få opp ruten i mobilen i stedet for bilen sin navi. Trenger egentlig ikke full ruting, bare ruten fra Google tegnet på kartet.
Det som gjør det er Navigon, som har et fint display men dårlig ruting (har en egen Navigon GPS som jeg brukte i fossilbilen, og den var like ille), i kombinasjon med gamle kart som Tesla ikke oppdaterer.  Har fått kun en eneste oppdatering på halvannet år.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA