Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Navigasjonen er en katastrofe

Startet av Torpedo Ted, onsdag 08. juli 2015, klokken 10:46

« forrige - neste »

Torpedo Ted

Skulle for første gang legge ut på langtur (Bergen-Sverige via Oslo sentrum) og valgte å la være å planlegge ruten på forhånd, fordi jeg trodde at de seneste oppdateringene til navigasjonen skulle fikse dette uten problemer. Så feil er det lenge siden jeg har tatt. Det er verdt å merke seg at jeg ikke har noen erfaring med kjøreruter i Norge, og har ikke satt meg særlig inn i hvor ladestasjonene er. Jeg er altså en typisk turist.

Det hele begynner med én gang. Er i Bergen med 75% batteri, og søker opp Oslo. Her er hva navigasjonen klarer å hoste frem:
http://i.imgur.com/bVTZEcF.jpg

Den insisterer på at jeg skal kjøre til Vinje til tross for at jeg overhode ikke har nok strøm til å komme meg der! Kjempeomvei er det jo også... Dette var ikke noe engangstilfelle, jeg prøvde det igjen i dag med en annen bil (P85D) med samme resultat.

Siden det ikke er mulig å velge alternative ruter måtte jeg bare gi opp, og forsøke å finne ut manuelt hvor ladestasjonene er, og hvilken vei jeg må kjøre. Det går for såvidt greit.

Tunnelen utenom Voss sentrum har selvsagt ikke navigasjonen fått med seg.

Når jeg kommer litt forbi Voss ber navigasjonen meg om å kjøre av E16 og inn på denne supersmale kjerreveien: https://goo.gl/maps/DfRNf

Når jeg kommer til Oslo sentrum, ber den meg kjøre inn i en gågate! (ja jeg trippelsjekket at det ikke var jeg som misforstod). Senere skulle den ha meg til å svinge til venstre i et kryss hvor det var skiltet med forbud mot sving til venstre.

Vi havner etterhvert på Solli for å lade, og setter kursen mot Sverige. Etter ca 30 min kjøring ber den meg helt plutselig om å snu og kjøre tilbake til Solli for å lade i 0 minutter(!):
http://i.imgur.com/zzn8kA0.jpg

Det skal sies at den udugelige navigasjonen også reddet meg en gang: På vei tilbake fra Oslo til Gol, hadde jeg ikke nok strøm til å komme frem til Superchargeren. Men så viste det seg at det var en flott ny vei der som navigasjonen ikke var kjent med, som kuttet turen en del, og reddet meg :)

Men alt i alt: Navigasjonen er fullstendig ubrukelig.

krister461

Hehe. Morsomme eksempler. Nå er navigasjon via superladere fortsatt i Beta-stadiet (det står tydelig i release notes). Og står du i Bergen er det lett å se selv på kartet at Aurland er nærmere enn Vinje om man mangler litt på batteriet.

Men, det forklarer ikke helt det at den vil ha deg i gågater, kjerreveier og mangler tuneller - så håper absolutt de klarer å forbedre navien snart ja...

plvr

Er på tur selv nå og har akkurat de samme erfaringene. Min ville bruke 5 timer via sunnhordaland fra bergen til voss. Og nektet en god periode i sverige å vise vei til andre steder enn sc uddevalla, også for å lade 0 minutter. Og feil vei inn i enveiskjørt gate er en favoritt der jeg bor nå. En gang har den imidlertid hjulpet meg av motorveien på grunn av kø, og der sparte jeg godt med tid.
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

Joachim@sancon.no

Navigasjon er fin å bruke til å finne ut hvor mye strøm du har igjen når du kommer til neste SC. Min erfaring er at du selv må vite hvor du skal.

Det som er tragisk er at du ikke kan overstyre navigasjonen med å legge inn waypoints.

Jeg skulle f.eks til Tretten fra Trondheim, og da ville den ha meg ned til Alvdal og over fjellet der. Går sikkert en vei der, men ikke mitt første valg. Jeg kjørte via Dombås og det var ikke før jeg kom forbi Oppdal at navigasjonen sluttet og si jeg skulle snu.

Men som sagt, batteri estimering syntes jeg har fungert bra.

Joachim@sancon.no

Sitat fra: plvr på onsdag 08. juli 2015, klokken 11:04
Er på tur selv nå og har akkurat de samme erfaringene. Min ville bruke 5 timer via sunnhordaland fra bergen til voss. Og nektet en god periode i sverige å vise vei til andre steder enn sc uddevalla, også for å lade 0 minutter. Og feil vei inn i enveiskjørt gate er en favoritt der jeg bor nå. En gang har den imidlertid hjulpet meg av motorveien på grunn av kø, og der sparte jeg godt med tid.

Hadde navigasjonen bedt meg ta av fra motorveien, så hadde jeg tenkt meg to ganger om. :)

tkjoerlaug

Sitat fra: Joachim@sancon.no på onsdag 08. juli 2015, klokken 11:06
Navigasjon er fin å bruke til å finne ut hvor mye strøm du har igjen når du kommer til neste SC. Min erfaring er at du selv må vite hvor du skal.

Det som er tragisk er at du ikke kan overstyre navigasjonen med å legge inn waypoints.

Jeg skulle f.eks til Tretten fra Trondheim, og da ville den ha meg ned til Alvdal og over fjellet der. Går sikkert en vei der, men ikke mitt første valg. Jeg kjørte via Dombås og det var ikke før jeg kom forbi Oppdal at navigasjonen sluttet og si jeg skulle snu.

Men som sagt, batteri estimering syntes jeg har fungert bra.

Kan godta litt kreativ ruteføring, men som regel vet jeg hvor jeg skal og da hadde det vært fint å ha mulighet til å overstyre dette med egne waypoints.

Bushy

#6
Problemet er jo at man aldri vet når man kan stole på den.
Kjørte hjem fra Stockholm. Ville ha meg av motorveien et sted. Jaja grett det... Plutselig kjørte jeg på di lokalveiene. For så å kjøre på igjen 5 mil senere. Men håper den så trafikken. Er den sto bom stille på e18. Jeg kjørte etter hos. For så komme på e18 etter køkaoset. Kjempefornøyd. Klappet bilen ekstra godt
S75D sept. 17

Muffinman

Var rimelig kjapp med å skru av denne funksjonaliteten som ble lansert med brask og bram og som skulle fjerne rekkeviddeangst. Dette er ikke engang i beta-stadiet, for da burde det fungert i de fleste tilfellene. For min del fungerte det aldri. Verste tilfellet var en gang jeg hadde rikelig rekkevidde til å nå fram dit jeg skulle mens navien absolutt ville ha meg til å snu, kjøre tilbake til en SC og lade så lite at jeg ville kastet bort 45 minutter for å komme tilbake til utgangspunktet med _mindre_ rekkevidde enn jeg hadde i utgangspunktet.

Tesla har mange gode ideer, men implementeringen er ofte elendig.

flux

#8
Er og skuffet over navigasjonen, hadde forventet like oppdaterte kart som feks Navigon, TomTom eller Apple og Google Maps.

Navigasjonen i Tesla virker nesten ubrukelig uten å dobbelsjekke foreslåtte ruter med f.eks iPhone Google Maps.

Oppdaterte kart er alfa og omega.

Muffinman

Sitat fra: flux på onsdag 08. juli 2015, klokken 12:01
Er og skuffet over navigasjonen, hadde forventet like oppdaterte kart som feks Navigon
Da kan jeg glede deg med at du allerede har kart fra Navigon (Garmin)  ;)

Goku

Det ser ut som navigasjonskartene blir oppdatert maks 1 gang annenhvert år. Hjemme så er det bygd en undersjøisk tunnel på ca 6 km som åpnet for over ett år siden. Den korter ned kjøretiden fra stavanger-hjem med ca 20 minutter. Navigasjonen har ikke merket denne av på kartet og vil at jeg skal kjøre rundt.

Og hvis det er 100 meter å spare på å kjøre en alternativ rute, selv om det er smale veier med lavere fartsgrenser enn hovedveien, så blir jeg til stadighet bedt om å velge disse.
Hvit model 3 SR+ 2021
(Grå s85d 2016 -solgt 2021)

Birger

Jeg kjenner meg igjen i mange av punktene ovenfor her med at det er treg oppdatering av kartene. På vår siste reise nå så var navigasjon fra diplayet over rattet helt ok, men.... kartet i konsollet var helt på bærtur. Vi måtte stoppe og resette med knappene på rattet.

Derimot så har vi nå siste uke kjørt ca 3000 km i Europa og navigasjon med effektberegning har fungert veldig bra. Vi hadde et tilfelle der det hang seg opp, men det rettet seg etter å ha lagt inn ruta på nytt.

Derimot regner den med et heftig effekttap på fergen over fra Hirtshals til Kristiansand, jeg tror Tesla vil vi skal bidra til lavere CO2 utslipp på fergen :-)

Har noen av dere sendt klage til Tesla på problemer med kartpakken? Jeg lurer på å gjøre det på kartpakken og på DAB radioens elendige og misvisende display.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

SabreMan

Kan det være at kartene i andre (viktige) land (USA) oppdateres så ofte at Tesla ikke oppfatter det som et problem, men at små land som Norge ikke oppdateres like ofte?
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

BMW850

Når jeg var i Strømstad, Sverige sist med lite power igjen så den ikke Solli og ba meg dra til Uddevalla? Ser den ikke over grensa? Solli var jo MYE nærmere?
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Birger

Sitat fra: SabreMan på onsdag 08. juli 2015, klokken 13:43
Kan det være at kartene i andre (viktige) land (USA) oppdateres så ofte at Tesla ikke oppfatter det som et problem, men at små land som Norge ikke oppdateres like ofte?
Jeg håper da ikke det, men det er vel ikke umulig. Er det noen som vet hvordan oppdateringen på Garmin er på stand-alone løsningen deres?

Ellers la jeg jo merke til at Superchargere ligger tett som hakket møkk nedover. Mye tettere en her hjemme. Se feks i Danmark med Hjørring, Randers og Århus.

Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA