Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DIY: Skvettlapper på Model S

Startet av RonnyØ, søndag 05. juli 2015, klokken 21:19

« forrige - neste »

E_S

Noen som har målt på de store skvettlappene og sett om de kan passe eller om de blir for lave slik at de kan risikere å ta nedi bakken?
:)

Muffinman

#31
Sitat fra: Havebigfun på fredag 04. september 2015, klokken 16:55
De virker homeopatiske- jeg tror de må være litt større før det monner..
Ikke umulig, de vil ihvertfall ha svært liten effekt på det som kastes fra punktet hvor dekket slipper veibanen. Trekker man en linje derfra og forbi lappen kommer man vel på skrå oppover framskjerm og langt framme på døra. Men kanskje kan den ta unna for noe av det andre "skjåget" - det er jo godt mulig partikler ikke bare slipper ved  bakken men rundt hele runden. Det ligger det jo en sky med vann og partikler inni hele forskjermen når man kjører i regn, så kanskje sidene skjermes litt for det når det suser bakover.

Havebigfun

Du kjører så mye, muffinman at det ikke tar lang tid før du har svaret- ved å sammenligne den gamle sandblåste med den nye- neste sommer har du vel svaret. :)

Muffinman

Hvis kvaliteten på lakken varierer mellom bilene er det ikke godt å si hva som er årsaken om nybilen er uskadd til våren. Det er jo enkelte som rapporterer om null skader på bilene sine til tross for betydelig kjørelengde.  Uansett er skvettisene nå montert på gamlebilen, og det ligger klar folie på bakskjermene samtidig som bakdørene er ubeskyttet. Hvis skadene øker på dørene i forhold til det som ligger under folien vet vi at skvettlappene ikke hjelper særlig mye. Det vil nok ta tid før svaret foreligger her da det antageligvis ikke blir mer enn ca. 4-5000km på den i løpet av vinteren. Den nye vil sikkert rulle 20.000 før det våres.

E_S

Har bestilt de store skvettlappene til V60 nå etter å ha kontrollmålt litt på V60'en til en kollega. Tror det kan være mulig å få til på en vettug måte. Blir montert til helgen, stay tuned! :)
:)

Havebigfun


Muffinman

Har fått kjørt litt i griseværet med de små lappene, og det er helt tydelig at det kastes betydelig mindre skitt oppover dørsidene nå. Om det får en effekt på bakdører/bakskjermer og lakkslitasje er jeg usikker på, men tipper det vil gi en liten eller moderat bedring. Disse gjør ihvertfall ikke mye av seg visuelt, og ser nesten originale ut. Veldig spent på hvordan de store blir :)

E_S

Skal montere i morgen. De blir jo betydelig mer synlige enn de små, men forhåpentligvis også mer effekt. Man kan si mye om hvorvidt det er pent, men i alle fall vil jeg heller ha skvettlapper foran enn å ha sandblåste sider på bilen etter en stund.. :)
:)

E_S

Da har jeg fått montert!

Konklusjon: De passer ganske bra - selvfølgelig ikke 100%, men helt "innafor" med litt tilpasning.

Pakken består av to skvettlapper, beskyttelsesfolie/tape for anleggsflaten mot hjulbuen samt 6 torx-skruer.
De to nedre skruene festet jeg på samme måte som tidligere nevnt her - i plastikken i forkant av sideskjørtet.
Ved å skru i to skruer sitter skvettlappen ganske godt fast, men spriker litt oppe langs hjulbuen. Det er ikke noen god løsning kosmetisk.

Den øvre delen lurte jeg litt på hvordan jeg skulle feste, men endte på at jeg tror jeg går for et par små prikker Sika/Tec7 eller lignende. Ikke så mye, da det er greit å kunne få det fra hverandre en gang også om man for eksempel må bytte skjerm eller ta ut innerskjermen. Har ikke noe lyst på å bore i metallet for å skru den fast selv om det hadde vært fullt mulig å få til. Jeg limte på beskyttelsesfolien for å unngå subbing mot lakken sånn som etter anvisningene fra Volvo. :D

På bildene er ikke skvettlappen festet i overkant (hadde ikke noe sort Sika/Tec7 på søndag..), så det spriker litt mer enn når det blir ferdig, men man får en pekepinn om hvor fremtredende de er. Synes det ble helt greit utseendemessig - ikke noe blikkfang. Effekten etter å ha kjørt på regnvåte veier er helt klart ganske betydelig. Mye mindre sølesprut langs hele siden av bilen inkludert "problemområdet" for sandblåsing foran bakhjulene.

Konklusjon: Krever litt tilpasning, men passer ganske bra. Effekten er helt klart god så langt jeg har sett på kjøring i regnvær, så jeg tror disse sparer lakken på sidene av bilen for mye slitasje spesielt i vinterhalvåret. Anbefales!



:)

Muffinman

Det ble jo veldig bra, og absolutt ikke skjemmende. Kunne du tenke deg å lage en kortfattet guide i DIY-tråden?

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23803.0.html

Havebigfun


petersv

Sitat fra: Muffinman på onsdag 23. september 2015, klokken 18:46
Det ble jo veldig bra, og absolutt ikke skjemmende. Kunne du tenke deg å lage en kortfattet guide i DIY-tråden?

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23803.0.html
[/quote
DIY-tråden burde bli sticky, eller vil den bare forsvinne iom at det ikke er noe diskusjon der.

Muffinman

#42
Sitat fra: petersv på onsdag 23. september 2015, klokken 19:27
DIY-tråden burde bli sticky, eller vil den bare forsvinne iom at det ikke er noe diskusjon der.
True, og med diskusjon blir den vanskeligere å finne fram i. Sticky er best, sjekker dette med admin. Alternativet er å lage en egen diskusjonstråd med linker begge veier.

Jeg kan godt lage guider i DIY - tråden basert på innholdet i denne, selvfølgelig med linker hit og cred til rette vedkommende. Når jeg får tid vel å merke :)

Goku

Er det stein og skit fra framhjulene som har lagd de stygge merkene langs bilene til blant annet Muffinmannen? Jeg trodde en del av det kom fra bakhjulene.
Hvit model 3 SR+ 2021
(Grå s85d 2016 -solgt 2021)

Muffinman

Bakhjulene er nok helt uskyldige. Partikler i alle størrelser blandet med sørpe/vanntåke, alt fra små stein til mikroskopiske sandkorn. Hakk i varierende størrelser, og ellers bærer lakken preg av å være generelt matt. Kan få opp glansen ok med hardvoks, men hele siden fra forhjul til bakhjul er berørt.

Skal nok montere skvettlapper og kanskje klar folie allerede før nybilen kjøres ut av Tesla sine lokaler :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA