Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

DIY: Skvettlapper på Model S

Startet av RonnyØ, søndag 05. juli 2015, klokken 21:19

« forrige - neste »

RonnyØ

Lager en kort DIY på montering av skvettlapper på Model S. Alle vet at Tesla ikke selger dette, så da har jeg lett etter noen som passet greit og så bra ut, så da ble det slike.

For dette trenger du:
- Originale skvettlapper til Volvo V60. Delenr 31353521 OG 31353520! Merk: Man får (minst) 2 typer. Disse og noen som er store.
- Skruer som tåler litt. Gjerne 6 stk selvborrende skruer med flatt hode
- Drill eller en god skrutrekker
- Gjerne en hjelpemann/kvinne

Dette får du:
- Skvettlapper som passer greit
- Mindre steinsprut
- 3 små hull i plasten på kanalskjørtet ditt

Posen med delenummeret på den ene. Kommer ikke som par, så de må bestilles hver for seg


Etter å ha skrudd rallykjørt WRX STi, så hadde jeg disse skruene liggende.


Skvettlappen sett fra baksiden. Den har 2 styrepinner, disse kappet jeg av med en stanleykniv. Har ikke bilde av disse på, men hvis man ser etter så ser man at jeg har kuttet der


Skvettlappen har en kurve som følger skjørtet ganske godt. Prøv å få denne kanten opp til kanten av skjørtet, uten at den ligger mot lakken.


Vri unna hjulet så du får arbeidsrom. Omtrent sånn


Her kan det være lurt å være 2. En som holder skvettlappen og en som skrur den fast. Begyn med hullene som er i skvettlappen fra før. Klem den ganske hardt inn mot skjørtet, for å få en fin overgang.



Festet så bør det se noe slik ut








Lykke til!

Tai

Ser veldig interessant ut. Sidene på bilen er jo veldig utsatt for slitasje, kanskje dette kunne hjulpet. Skal jaggu ta å få de montert før jeg kjører til Kroatia!

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

P85D

MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

RonnyØ

Hyggelig å høre!

Kan jo legge til at V60 har større skvettlapper også. De beskytter selvsagt mer, men er ikke så smoothe som disse :D

AndreS

Knall. Kunne du tatt et bilde av hvordan bilen ser ut etter et regnskyll eller lignende, lik at man ser litt hvordan spruten endres i praksis?
I3 i bestilling

Tai

Har nettopp snakket med frydenbø som er Volvo forhandler i Bergen. Skvettlappene kommer som sett og koster den nette sum av 535 kroner av dine hardt tjente penger. Regner med de er billigere bestilt fra nett men vi kjører til Kroatia om 5 dager så jeg vil ha de på plass til da.

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

RonnyØ

Sitat fra: Tai på mandag 06. juli 2015, klokken 13:48
Har nettopp snakket med frydenbø som er Volvo forhandler i Bergen. Skvettlappene kommer som sett og koster den nette sum av 535 kroner av dine hardt tjente penger. Regner med de er billigere bestilt fra nett men vi kjører til Kroatia om 5 dager så jeg vil ha de på plass til da.

Tai
Er nok forskjellige priser rundt om hos de ulike forhandlerene, men 500,- er det verdt. Er jo bare en halv tank bensin omtrent :)

lunitiks

Bump.

RonnyØ, har du noen flere bilder av bilen din med Volvo-lappene på? Ikke sånne nærbilder, men noen som gir et bedre bilde av hvordan helhetsinntrykket på bilen er.

Er generelt skeptisk til å montere uoriginale deler på en såpass flott bil, men jeg må innrømme at jeg blir "svett" av å lese andre tråder her inne om hvordan lakken nær sagt sandblåses på sidene.

Har du forresten noen erfaringer å dele med oss siden du monterte de? Har de funket? Evnt hvor lite/mye?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

storform

Jeg monterte disse etter å ha lest denne tråden. De ble montert samme dag som jeg fikk bilen utlevert. Har kjørt noen tusen km etter det og ser ingen spor av sandblåsing på sidene. Men det er selvfølgelig vanskelig å si hvordan det hadde sett ut uten. De er veldig diskret og jeg har aldri tenkt på at de er der nå jeg ser på bilen. Her er et bilde tatt for et par uker siden.
Tesla Model Y, Pearl White - 2023
Tesla Model 3, Midnight Silver - 2019 SOLGT
Tesla Model S85, Midnight Silver - 2015. SOLGT
Kia Soul EV Exclusive, Caribbean Blue - 2015. SOLGT

Rico

Jeg har kjørt bare 4000 km med min. Har ikke montert skvettlapper. Behandlet med Opticoat Pro. Kjørt noe på grusvei. Ikke antydning til merker i lakken.

lunitiks

Sitat fra: Rico på søndag 09. august 2015, klokken 13:03
Jeg har kjørt bare 4000 km med min. Har ikke montert skvettlapper. Behandlet med Opticoat Pro. Kjørt noe på grusvei. Ikke antydning til merker i lakken.

Bor i utilgivelige Tromsø, litt utenfor byen og oppi en fjellskråning. Grus/sandstrøing er det VELDIG mye av. Vinteren er lang også... Utrolig usikker på om dette er veien å gå. Eller om man faktisk må bla opp 5-10.000 for lakkbehandling
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

krister461

Lakkbehandling gir lite beskyttelse mot steinsprut dessverre. Da må du ha folie.

lunitiks

Sitat fra: krister461 på søndag 09. august 2015, klokken 13:13
Lakkbehandling gir lite beskyttelse mot steinsprut dessverre. Da må du ha folie.

Folie? Altså et plast-trekk utenpå lakken?! Utgår i så fall med høye kneløft
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

RonnyØ

Sitat fra: lunitiks på søndag 09. august 2015, klokken 11:59
Bump.

RonnyØ, har du noen flere bilder av bilen din med Volvo-lappene på? Ikke sånne nærbilder, men noen som gir et bedre bilde av hvordan helhetsinntrykket på bilen er.

Er generelt skeptisk til å montere uoriginale deler på en såpass flott bil, men jeg må innrømme at jeg blir "svett" av å lese andre tråder her inne om hvordan lakken nær sagt sandblåses på sidene.

Har du forresten noen erfaringer å dele med oss siden du monterte de? Har de funket? Evnt hvor lite/mye?

Hallo du!
Jo det har jeg, men det blir som storform skriver. De syns nesten ikke på avstand, og vinkelrett fra siden syns dem ikke.

Vanskelig å si hvor mye dem egentlig hjelper, da min hadde kjørt noen tusen da jeg monterte.

Ko_deZ

Hadde vært veldig kjekt om noen kunne tatt bilder av bilen med skvettlapper når den er skikkelig skitten og tørr. Da kan man se sprut-mønsteret langs siden og sammenligne. Noen som tør vise forumet at også TMS blir skitten? :-P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA