Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ulovlig og villedende markedsføring fra Tesla

Startet av krl, torsdag 02. juli 2015, klokken 12:26

« forrige - neste »

krl

Jeg registrerer at Tesla fremdeles ikke har gjort noe med websidene. Noe som er synd, da det stiller selskapet i et dårlig lys.

Det byr meg litt i mot å handle hos selskaper med denne typen tvilsom praksis. Produktet er vel godt nok til å selges uten lurium? Eller har Tesla såpass liten tro på eget produkt?

christian1986

Sitat fra: Brede på torsdag 02. juli 2015, klokken 13:26
Må si at tilliten til Tesla sank noen hakk den dagen de innførte dette stuntet..

Lavmål å prøve seg på slikt lureri når en har et godt produkt å selge!

Ser foresten at jeg får betydelig høyere utgifter på dekk på Teslaen i forhold til vår Peugeot 307, merkelig at ikke Peugeot trekker fra dette i prisingen på bilene sine..  ::)
Antar dette er noe de har tatt med seg fra USA. De har vel alltid priset bilen slik?

Jeg støtter det ikke, bare peker på at det i USA ikke er noe problem med slik markedsføring. Her i Norge derimot er det ikke innenfor.

zbk

Sitat fra: christian1986 på fredag 03. juli 2015, klokken 09:20
Sitat fra: Brede på torsdag 02. juli 2015, klokken 13:26
Må si at tilliten til Tesla sank noen hakk den dagen de innførte dette stuntet..

Lavmål å prøve seg på slikt lureri når en har et godt produkt å selge!

Ser foresten at jeg får betydelig høyere utgifter på dekk på Teslaen i forhold til vår Peugeot 307, merkelig at ikke Peugeot trekker fra dette i prisingen på bilene sine..  ::)
Antar dette er noe de har tatt med seg fra USA. De har vel alltid priset bilen slik?

Jeg støtter det ikke, bare peker på at det i USA ikke er noe problem med slik markedsføring. Her i Norge derimot er det ikke innenfor.

At det er ok andre steder unnskylder da ikke at de gjør det her til lands!?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

kaiat

Sitat fra: Tuxedo på fredag 03. juli 2015, klokken 00:24Men over til noe OT:  Når så vi sist et amerikansk bilmerke selge så mye i Norge (prosentvis av totalt solgte biler her i landet)?  Kan det ha vært noe på 60-tallet?  Jeg aner ikke, men her på forumet er det sikkert noen som vet  ;D

Du må nok kanskje tilbake til 50-tallet. Den gang var det kjøperestriksjoner og vanlige folk fikk ikke kjøpt biler. Samtidig var drosjenæringen på den tiden mest begeistret for amerikanske biler, så da havnet disse høyt oppe på listene. Ellers solgte jo Chrysler brukbart på 90-tallet med Voyager, Stratus og Neon i tillegg til Jeep, uten at jeg husker noen tall.

Nordmenn er jo tradisjonelt glad i amerikanske biler, og store lastebilregistrerte vans, pickups og SUV'er har solgt godt her i landet også, spesielt da disse var avgiftsfrie frem til 2006.

SabreMan

Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

RuneW

Ja, dette er rett og slett lavmål av Tesla. Ikke noe bra reklame for selskapet i det hele tatt. Respekten for Tesla sank et par hakk nå merker jeg. Burde ikke være nødvendig med slike skitne knep.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

christian1986

Sitat fra: zbk på fredag 03. juli 2015, klokken 09:25
Sitat fra: christian1986 på fredag 03. juli 2015, klokken 09:20
Sitat fra: Brede på torsdag 02. juli 2015, klokken 13:26
Må si at tilliten til Tesla sank noen hakk den dagen de innførte dette stuntet..

Lavmål å prøve seg på slikt lureri når en har et godt produkt å selge!

Ser foresten at jeg får betydelig høyere utgifter på dekk på Teslaen i forhold til vår Peugeot 307, merkelig at ikke Peugeot trekker fra dette i prisingen på bilene sine..  ::)
Antar dette er noe de har tatt med seg fra USA. De har vel alltid priset bilen slik?

Jeg støtter det ikke, bare peker på at det i USA ikke er noe problem med slik markedsføring. Her i Norge derimot er det ikke innenfor.

At det er ok andre steder unnskylder da ikke at de gjør det her til lands!?
Hvis du leser hele innlegget mitt så ser du at jeg sier at det ikke er innafor her til lands.

Poenget mitt er bare at de bruker denne typen markedsføring i andre land.

Thor2014

De burde legge inn besparelse på bomring hvis du kjører bil over 3,5t.
Da begynner bilen å bli billig  :)

timingbeltkiller

Vilken markedsundersøking har TM gjort når de øyensynlig går ut fra flertallet S-kjøpere i Norge har stor og dyr bensinbil som alternativ?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Elbil fundamentalist

#24
Synes det er suveret at Tesla å poengtere akkurat det som er en av de viktige økonomiske oppsidene med å eie en Tesla. Superladerne er unike for Tesla og jeg begriper ikke hyle og sutrekoret ikke fatter dette. Selv har jeg vært på mange langturer allerede og det er ikke tvil om at dette gjør langturbilholdet vårt mye billigere. Som å få en fet firmabil: -litt dyr å eie, men til gjengjeld kan du bruke den så mye du vil uten at det koster noe særlig ekstra. Stå på Tesla, ikke la dere kneble av janteloven her til lands !!
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

peik

Har ikke noe med jantelov å gjøre, men med ulovlig markedsføring. Skulle man trekke fra besparelsen i markedsføringen av beningjerrige biler også?
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

krl

Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 03. juli 2015, klokken 22:15
Synes det er suveret at Tesla å poengtere akkurat det som er en av de viktige økonomiske oppsidene med å eie en Tesla. Superladerne er unike for Tesla og jeg begriper ikke hyle og sutrekoret ikke fatter dette. Selv har jeg vært på mange langturer allerede og det er ikke tvil om at dette gjør langturbilholdet vårt mye billigere. Som å få en fet firmabil: -litt dyr å eie, men til gjengjeld kan du bruke den så mye du vil uten at det koster noe særlig ekstra. Stå på Tesla, ikke la dere kneble av janteloven her til lands !!
Dette blir bare for dumt. Tesla bør poengtere de økonomiske oppsidene, men ikke ved å benytte lurepriser!

Jeg sparer masse drivstoff ved å kjøre Tesla, men dette er selvsagt ikke noe jeg kan trekke ifra kostnadsmessig! Jeg unngår derimot å plusse det på. Det er en vesensforskjell her.

Tesla må følge norsk regelverk, og så kan man heller diskutere om markedsføring av bensin-/dieselbiler bør påtvinges et regnestykke med faktiske kostnader ved diverse kjørelengder... Altså litt på samme måte som at bankene må oppgi totalkostnader for låneprodukter i alt av annonser.

1000kwh

Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 03. juli 2015, klokken 22:15
Synes det er suveret at Tesla å poengtere akkurat det som er en av de viktige økonomiske oppsidene med å eie en Tesla. Superladerne er unike for Tesla og jeg begriper ikke hyle og sutrekoret ikke fatter dette. Selv har jeg vært på mange langturer allerede og det er ikke tvil om at dette gjør langturbilholdet vårt mye billigere. Som å få en fet firmabil: -litt dyr å eie, men til gjengjeld kan du bruke den så mye du vil uten at det koster noe særlig ekstra. Stå på Tesla, ikke la dere kneble av janteloven her til lands !!

Må jo være veldig enkelt å få deg til å signere kredittkjøpsavtaler, dyre mobilavtaler osv.. :P Jeg tror de fleste i Norge ser gjennom slike tullete markedsføringstriks og blir mer irritert enn noe annet.

Jeg blir irritert bare vinterhjul ikke er inkludert i prisen.

Elbil fundamentalist

#28
Sitat fra: peik på lørdag 04. juli 2015, klokken 06:11
Har ikke noe med jantelov å gjøre, men med ulovlig markedsføring. Skulle man trekke fra besparelsen i markedsføringen av beningjerrige biler også?
Tror du ikke det er noen konkurrerende premiummerker som har tatt initiativ her? Sett på det en gang til og synes Tesla kan skryte enda litt mer av hurtigladerene, kanskje mer sette opp alternative hurtigladerene og gi enda mer gass med superlativene, slik som eneste elbil med hurtiglader nettverk som både er finmasket nok til dekke det meste av EU, men som også har kapasitet både på antall ladere OG ladehastighet. Under "les mer" kunne det gjerne være slik at egne preferanser konfigureres inn. Skulle bare mangle at man ikke setter fokus på denne forskjellen mellom elbil og fossilbil. Blir det samme som billig printer dyr toner, at det skulle være forbudt å argumentere for at toneren til egen printer koster kun 10% av konkurrentene. Nei dette er for dumt av Forbrukerrådet. De eneste som blir villedet av denne teksten er allerede langt ute på villspor, helt på egenhånd. Skal skrive klagebrev tilbake mot Forbrukerrådet.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

snurrehue

Sitat fra: Elbil fundamentalist på lørdag 04. juli 2015, klokken 10:32
Tror du ikke det er noen konkurrerende premiummerker som har tatt initiativ her? Sett på det en gang til og synes Tesla kan skryte enda litt mer av hurtigladerene, kanskje mer sette opp alternative hurtigladerene og gi enda mer gass med superlativene, slik som eneste elbil med hurtiglader nettverk som både er finmasket nok til dekke det meste av EU, men som også har kapasitet både på antall ladere OG ladehastighet. Under "les mer" kunne det gjerne være slik at egne preferanser konfigureres inn. Skulle bare mangle at man ikke setter fokus på denne forskjellen mellom elbil og fossilbil. Blir det samme som billig printer dyr toner, at det skulle være forbudt å argumentere for at toneren til egen printer koster kun 10% av konkurrentene. Nei dette er for dumt av Forbrukerrådet. De eneste som blir villedet av denne teksten er allerede langt ute på villspor, helt på egenhånd. Skal skrive klagebrev tilbake mot Forbrukerrådet.

Da burde vel Tesla også skrive noen ord om dette:
http://www.siste.no/motor/innenriks/nyheter/darlig-nytt-for-tesla-eiere/s/5-47-19117

Du nevner printer-eksempel. Da mener du altså at man i markedsføringen av dyre printere skal trekke fra prisbesparelsen på billigere toner? Men kunde fremdeles må betale full pris for printeren?

Dette er skitten markedsføring, og din konspirasjonspåstand henger ikke på greip. Det kan like gjerne være Tesla-eiere selv som har klaget inn. Eller potensielle kjøpere. Eller kanskje Forbrukerrådet selv som har fanget det opp og tar saken.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA