Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ti nye ladeplasser med SCHUKO åpnet idag

Startet av emil, onsdag 01. juli 2015, klokken 15:37

« forrige - neste »

emil

Nå er det nok enkelte her inne som hadde snudd seg i grava, men det nye p-huset som åpnet i Grimstad i dag har ti fine ladeplasser til elbil og ti stk enkle schuko-kontakter fordelt utover.

Snakket litt med elektrkker på stedet som holdt på med andre ting, og de hadde selv stusset over det. Men regelverket er ganskje klart da det er lover og forskrifter som gjelder når bygging starter som gjelder, ikke eventuelle endringer senere. At det tok over et år å bygge ferdig og montere de akutelle kontaktene og at det heller ikker er smart har ingen ting å si.

Tidligere lovet semihutig lademulighet fra kommunen er ikke tilstede.

Så kan man enten godta at det kun er schuko eller klage til kommunen og se om de gjør noe med saken.

Nå var det kun merket elbil på asfalten, får håpe de skilter på vegg også med at plassene er for elbil som lader.

cra

Sitat fra: emil på onsdag 01. juli 2015, klokken 15:37
Nå var det kun merket elbil på asfalten, får håpe de skilter på vegg også med at plassene er for elbil som lader.

Bare å være brennsnar og si fra, før de rekker å lage noen skilter som "ikke fungerer". ;)  Kan jo hende de ganske enkelt ikke har tenkt på problemstillinga enda, og da er det greiere å ha sagt fra i forkant, i stedet for at de må bestemme at "de lager ikk nye skilt nå, ei uke etter at vi hangte opp de første".
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

AmocoCadiz

Fint med 10 nye ladepunkter i et parkeringshus, seff litt dumt selve kontakten er svake schuko som slites fortere enn feks. blå industrikontakt. Observerte tilsvarende ved nye kjøpesentret Gallerian i Strømstad, hvor det var minst like mange ladepunkter men med blå industrikontakt. Håper dette er en vedtatt trend ved parkeringshus og kjøpesentere som bygges nå at man setter opp mange ladepunkter på parkeringsplassene.

Har generelt stor tro på at steder hvor man gjør litt lenger stopp som feks kjøpesenter, rasteplasser, turiststeder gjerne kan ha mange ladepunkter, selv om det er sakteladere. Slik "redundancy" er noe som trengs for elbilsituasjonen nå, mange ladepunkter  som er tilgjenglige uten kø eller feilparkerte biler, og som er med på å ta bort rekkeviddeangsten som en ekstra trygghet og siste utvei.
Saktelader koster vel nesten ingenting heller, slik at de kan settes mange steder uten andre lademuligheter i nærheten.

Det er stor forskjell på et stoppested uten noen form for lademulighet  eller steder med hurtig/semihurtiglading som ikke fungerer uten noen form for backup ved saktelading og det å ha en rekke med tilgjenglig strømuttak som gjør det mulig å faktisk komme videre selv om det tar tid å lade noen mils rekkevidde.
F.eks ved GK hurtigladeren i Lillestrøm som flere ganger har vært ute av drift, men hvor det er en 6-8 sakteladere rett ved siden av, etter en 1-1/2 time kommer man seg likevel videre. ( og får handlet under tiden..!)

Panduck

Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 01. juli 2015, klokken 17:19
F.eks ved GK hurtigladeren i Lillestrøm som flere ganger har vært ute av drift, men hvor det er en 6-8 sakteladere rett ved siden av, etter en 1-1/2 time kommer man seg likevel videre. ( og får handlet under tiden..!)

Dette er jo ladeplasser for lokalbefolkningen. Ikke forvent at disse er ledige!

jkirkebo

Sitat fra: Panduck på onsdag 01. juli 2015, klokken 22:47
Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 01. juli 2015, klokken 17:19
F.eks ved GK hurtigladeren i Lillestrøm som flere ganger har vært ute av drift, men hvor det er en 6-8 sakteladere rett ved siden av, etter en 1-1/2 time kommer man seg likevel videre. ( og får handlet under tiden..!)

Dette er jo ladeplasser for lokalbefolkningen. Ikke forvent at disse er ledige!

Minst en av de er som regel ledig når jeg ankommer der innimellom, men det pleier å skje før 06:00 på morgenen da ;)

Det er vel også bare 4 sakteladingsplasser, ikke 6-8.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

goggo

Sitat fra: emil på onsdag 01. juli 2015, klokken 15:37
Nå er det nok enkelte her inne som hadde snudd seg i grava, men det nye p-huset som åpnet i Grimstad i dag har ti fine ladeplasser til elbil og ti stk enkle schuko-kontakter fordelt utover.

Emil, sjekket du om det er kroker for å henge "kladden" på? 
Jeg har sett at mange steder med Schuko kontakter ikke har kroker til å henge opp kladden på.
Dette gjelder f.eks Kilden parkeringshus i Kristiansand, IKEA Sørlandsparken, og parkeringskjelleren i Sørlandssenteret.  Jeg trenger vanligvis ikke å lade her, og jeg lader aldri uten å finne en måte å henge opp kladden (har med stropper og andre nødvendige remedier for å finne en løsning), men jeg ser ofte - spesiellt på IKEA - at folk lader med kladden hengende fra Schukoen.

Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

emil

Sitat fra: goggo på torsdag 02. juli 2015, klokken 09:34
Sitat fra: emil på onsdag 01. juli 2015, klokken 15:37
Nå er det nok enkelte her inne som hadde snudd seg i grava, men det nye p-huset som åpnet i Grimstad i dag har ti fine ladeplasser til elbil og ti stk enkle schuko-kontakter fordelt utover.

Emil, sjekket du om det er kroker for å henge "kladden" på? 
Jeg har sett at mange steder med Schuko kontakter ikke har kroker til å henge opp kladden på.
Dette gjelder f.eks Kilden parkeringshus i Kristiansand, IKEA Sørlandsparken, og parkeringskjelleren i Sørlandssenteret.  Jeg trenger vanligvis ikke å lade her, og jeg lader aldri uten å finne en måte å henge opp kladden (har med stropper og andre nødvendige remedier for å finne en løsning), men jeg ser ofte - spesiellt på IKEA - at folk lader med kladden hengende fra Schukoen.

Hugo

Ingen kroker til kladder der i går. Har allerede sendt mail til kommunen om både anbefalt skilting og kroker.

goggo

Sitat fra: emil på torsdag 02. juli 2015, klokken 10:23
Ingen kroker til kladder der i går. Har allerede sendt mail til kommunen om både anbefalt skilting og kroker.

Takker og bukker, Emil  ;D   Og nå fikk jeg dårlig samvittighet for ikke å ha gjort det samme til de plassene jeg nevnte her i Kristiansand området  :(

Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

emil

Jeg lader kladdløst, så kroker er ikke så viktig for meg. I tillegg kommer jeg neppe til å noen gang lade i det aktuelle p-huset. Var mest for skiltingens skyld at jeg sendte mail, men passet på å ta med kroker når jeg først var i gang.

Nuvolari

Sitat fra: emil på onsdag 01. juli 2015, klokken 15:37
Nå er det nok enkelte her inne som hadde snudd seg i grava, men det nye p-huset som åpnet i Grimstad i dag har ti fine ladeplasser til elbil og ti stk enkle schuko-kontakter fordelt utover.

Snakket litt med elektrkker på stedet som holdt på med andre ting, og de hadde selv stusset over det. Men regelverket er ganskje klart da det er lover og forskrifter som gjelder når bygging starter som gjelder, ikke eventuelle endringer senere. At det tok over et år å bygge ferdig og montere de akutelle kontaktene og at det heller ikker er smart har ingen ting å si.

Tidligere lovet semihutig lademulighet fra kommunen er ikke tilstede.

Så kan man enten godta at det kun er schuko eller klage til kommunen og se om de gjør noe med saken.

Nå var det kun merket elbil på asfalten, får håpe de skilter på vegg også med at plassene er for elbil som lader.

Hvis de er sikret med 10A sikring så er alt i orden ihht lovverket.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Leon

Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 01. juli 2015, klokken 17:19
Fint med 10 nye ladepunkter i et parkeringshus, seff litt dumt selve kontakten er svake schuko som slites fortere enn feks. blå industrikontakt. Observerte tilsvarende ved nye kjøpesentret Gallerian i Strømstad, hvor det var minst like mange ladepunkter men med blå industrikontakt. Håper dette er en vedtatt trend ved parkeringshus og kjøpesentere som bygges nå at man setter opp mange ladepunkter på parkeringsplassene.
Nå kjører jeg alltid rundt med både type2 og CEE 230V/16A til schuko-adapter i bilen selv, men antar de fleste bare har standard ladekabel som de fikk med bilen, og denne har jo scuko-kontakt. Ser klart fordelene med type2 og CEE, men i nær framtid er det nok likevel behov for å ha noen kontakter av gammel type. Det blir forhåpentligvis snart en ny standard på ladekabelen som leveres med bilen?

Angående oppheng av ladekladden, så anbefaler jeg å binde en løkke i passe lengde til kladden. Denne kan som regel henges over selve ladekontakten som avlastning.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

emil

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 02. juli 2015, klokken 11:06
Hvis de er sikret med 10A sikring så er alt i orden ihht lovverket.

Sikret med 16A ifølge elektrikker, og da fortsatt fullstendig i orden ihht lovverket.

emil

Sitat fra: Leon på torsdag 02. juli 2015, klokken 11:55
Angående oppheng av ladekladden, så anbefaler jeg å binde en løkke i passe lengde til kladden. Denne kan som regel henges over selve ladekontakten som avlastning.

I det aktuelle p-huset var det bl.a 3 stk enkle schuko plassert helt inntil hverandre, så den metoden vil ikke fungere
der.


mariowing

Sitat fra: emil på torsdag 02. juli 2015, klokken 13:03
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 02. juli 2015, klokken 11:06
Hvis de er sikret med 10A sikring så er alt i orden ihht lovverket.

Sikret med 16A ifølge elektrikker, og da fortsatt fullstendig i orden ihht lovverket.

Fordi? Er vel ikke tillatt å sikre kurser som er primært tiltenkt lading av elbil med mer enn 10A nå lenger? Eller er det noe jeg har misforstått?
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

emil

#14
Sitat fra: mariowing på torsdag 02. juli 2015, klokken 13:26
Sitat fra: emil på torsdag 02. juli 2015, klokken 13:03
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 02. juli 2015, klokken 11:06
Hvis de er sikret med 10A sikring så er alt i orden ihht lovverket.

Sikret med 16A ifølge elektrikker, og da fortsatt fullstendig i orden ihht lovverket.

Fordi? Er vel ikke tillatt å sikre kurser som er primært tiltenkt lading av elbil med mer enn 10A nå lenger? Eller er det noe jeg har misforstått?

Skal du sette opp en ny kontakt nå er det ikke lov. Her var bygg prosjektert med elbilplassene og påbegynnt før endringen i lovverket kom. Da er det forskriftene som på det tidspunktet som gjelder uavhengig av når bygget fullføres.


Ellers er det ingen hindringer å få montert opp en schuko med 16A ute beregnet for høystrykkspyler, gressklipper og andre ting og så senere ta i bruk denne til elbillading hvis man kjøper seg elbil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA