Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når faller prisen på brukte Tesla?

Startet av Ellbil, lørdag 27. juni 2015, klokken 22:24

« forrige - neste »

Øyvind.h

#15
Får en følelse av at du ikke helt kjenner produktet og selskapet du omtaler?
30 mils biler? Hvilke biler kommer før mva introduseres som kan konkurrere med Model S' 40-45 mil rekkevidde og bagasjeplass som en E-klasse? For du har fått med det introduksjon av mva, og forstår hvordan mva vil utjevne fall i batteripris?

Det er veldig flott at det kommer biler i golf-klassen med god rekkevidde, men den rekkevidden er fortsatt vesentlig kortere enn hva Tesla leverer.(og har levert siden 2012). I tillegg har de et overlegent ladenettverk, og leverer store familiebiler. 

Om 3 år er bilen min 5 år. Regnskapsmessig har jeg da beregnet at verdien er rundt 250k.  Dvs et ganske normalt verditap på i overkant av 50% på 5 år. Er det å falle som en stein, eller mener du den skal mye lenger ned om 3 år?
Om 3 år har jeg for øvrig fortsatt 3 år batterigaranti igjen, og som statistikken viser er det garanti mot pakkefeil som er viktig. Ikke restkapasitet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

timingbeltkiller

Prisene faller når det blir kjøpers marked på S.
BEVs til (under) halve prisen av S og med rekkevidde 300 km kommer antakelig suksessivt fom 2016.
En ny slik en vil for temmelig mange være et bedre alternativ enn en brukt S.

Ikke minst dersom kjøpsstøtten endres fra null mva til et fix beløp uansett bilmodell.

Dersom dette betyr priser fra millionen og oppover på S og X,
kan det bli økonomisk umulig for mange eiere av disse bilene å bytte til ny bil.
Da forsvinner brukte fra markedet fordi eierne må sitte med bilene til de er skrotmodne.

Alternativt kan du si prisene faller dersom/når det blir allmennt kjent at det er for mye tull med S.
Dersom 3 arver (mye av) elendigheta, kan det til og med bli full krise.
For volummarkedet har neppe samme ønskebetonte erindringsforskyvning av sine bilopplevelser som forhåndsfrelste beta testere.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

E_S

For at elbil skal bli mer "mainstream" tenker jeg på de argumentene jeg hører fra folk som ikke har peiling eller er over middels skeptiske, og har kommet til følgende punkter:

* Rekkevidden må opp. Man må kunne kjøre minst 30 mil under alle tenkelige forhold. Kun Tesla som klarer pr. i dag.
* Hurtiglading må være enkelt og raskt. Her er Tesla pr. i dag i særklasse. Med de andre elbilene er det problemer med ladere som ikke virker (og det er bare en på hvert sted som oftest), en skog av forskjellige betalingsløsninger og priser, operatører og lignende samt en evig krangel om hvilken kontakt som skal brukes.
* Det må finnes noen håndfaste bevis på normal batterilevetid. Ja, jeg vet at det ikke er noe å bekymre seg for, men for folk som av natur er ekstremt skeptiske til alt nytt må det være noe konkret. 8 års garanti hjelper når man kjøper ny eller litt brukt bil, men hva når det er igjen 1-2 år av denne garantien?
* Bilene må være driftssikre og uten masse irriterende småfeil. Om Tesla stiller i særklasse på de andre tingene gjør de nok det her også, bare i andre retningen.
* Prisen må være konkurransedyktig slik at det ikke blir dyrere å kjøpe seg elbil enn tilsvarende eksosbil.
* Incentivene (spesielt bompenger og årsavgift) må beholdes inntil rekkevidden på en "normal" elbil er som nevnt i første punkt - først da kan en elbil overta for eksosbil for de aller fleste.
:)

timingbeltkiller

ENIG med E_S med 2 små merknader:

1.
Batterigarantien må gjelde ikke bare fabrikasjonsfeil, men også restkapasitet.
Argumentet restkapasiteten er ikke noe å bekymre seg for, er nok greitt for de forhåndsfrelste.
Men for tvilerne høres dette mer ut som et muntlig løfte fra en portroms bruktbilselger.
De spør med rette hvorfor redd for å  garantere noe som du nesten aldri vil få reklamasjon på?
På dette punktet er Tesla sinke blant elbilprodusentene.

2.
Tesla har nok i overkant med kvalitetsproblemer.
Men i alle fall foreløbig har de flaks i uflaksen.
For de første konkurrentene med 300km rekkevidde er GM med Bolt og Nissan med ny Leaf.
Begge disse bilprodusentene har snarere negativt enn positivt rykte på kvalitetsområdet.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Elbil fundamentalist

1. For at en produsent skal kunne garantere for restkapasitet, så må det inn en klausul om misusage. Altså for mye hurtiglading (ikke Tesla da den har aktiv kjøling) etter hverandre med for høy varmegang. At man setter fra seg bilen for lenge uten å lade. Alltid topplading av batterier og lar den stå toppladet uten å bruke bilen. Dette kan kun brukeren av bilen unngå. Sammenliknet kan man si at kun småkjøring med diesel også er "misusage" da dette kokser ned motoren. Den beste løsningen er å kunne tilby "billige" byttebatterier, og det er troverdig at Tesla vil kunne gjøre nå Gifgafactory er oppe i full produksjon. Ikke bare byttebatterier, men kanskje også større batterier med bedre ytelser.
2. Tesla sine småproblemer blir veldig eksponert her på forumet. Det er vel første gang alle kunder kan få følge med på alt som rører seg med småproblemer vedrørende en ny bilmodell. Dette er noe de etablerte bilprodusentene har sluppet tidligere. VAG måtte i 2012 tilbakekalle 34.000 DSG gearkasser for eksempel. Da blir noen tusen DU'er til Telsa marginalt i forhold. Nissan Leaf er dedn bilmodellen til som har færrest feil hos Nissan. Leafen er svært robust både på batterier og bilen ellers. Brukerne er svært fornøyde og hele 85% sier at de aldri skal kjøpe fossilt igjen. Omtale på batterier er gjerne "Det har vist seg at batteriene er mer holdbare enn tidligere antatt". Står på ett av innleggende under "Elbiler i media..." Tror skepsisen på elbiler vil ha en fallende trend fremover. Eksisterende elbiler vil fortsette å være sparebøsser for eierene og når flere og flere av naboene til skeptikerne får elbiler, blir nok allmuen enda mer positive.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Rødkleiv

Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 01. juli 2015, klokken 11:00

2. Tesla sine småproblemer blir veldig eksponert her på forumet. Det er vel første gang alle kunder kan få følge med på alt som rører seg med småproblemer vedrørende en ny bilmodell. Dette er noe de etablerte bilprodusentene har sluppet tidligere. VAG måtte i 2012 tilbakekalle 34.000 DSG gearkasser for eksempel. Da blir noen tusen DU'er til Telsa marginalt i forhold. Nissan Leaf er dedn bilmodellen til som har færrest feil hos Nissan. Leafen er svært robust både på batterier og bilen ellers. Brukerne er svært fornøyde og hele 85% sier at de aldri skal kjøpe fossilt igjen. Omtale på batterier er gjerne "Det har vist seg at batteriene er mer holdbare enn tidligere antatt". Står på ett av innleggende under "Elbiler i media..." Tror skepsisen på elbiler vil ha en fallende trend fremover. Eksisterende elbiler vil fortsette å være sparebøsser for eierene og når flere og flere av naboene til skeptikerne får elbiler, blir nok allmuen enda mer positive.

At dårlige biler blir røyket ut er ikke noe nytt. På slutten 90-tallet gikk det nesten i dass for VAG da de lanserte det ene produktet dårligere enn det andre. Verkstedene ble overbelastet og alle ble sure. Det var godt kjent etter ganske kort tid for de fleste som fulgte med.
Jeg var blant de som sa farvel til VAG i den perioden etter at jeg hadde en ny Audi på verksted 11 ganger på 12 måneder.

Det er absolutt ikke alle eiere av Tesla som skriver om problemene sine på forumet, heller en ganske liten andel vil jeg tro.

Det er liten tvil om at Tesla må skjerpe seg skikkelige mht kvalitet for å bli en masseprodusent. Det som gjør at de kan holde på som i dag en kort stund til, er gode garantier og at de tar ansvar. Håper de fikser det.

timingbeltkiller

Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 01. juli 2015, klokken 11:00
1. For at en produsent skal kunne garantere for restkapasitet, så må det inn en klausul om misusage.
I så fall må de elbilfabrikantene som faktisk garanterer X restkapasitet,
ta med masse forbehold/unntak i garantibeskrivelsen.
I verste fall får vi parallell til de nærmest verdiløse rustgarantiene.

Håper noen som faktisk eier elbil med slik garanti,
tar seg bryet med å forklare om og eventuelt  vilke slike begrensninger de er gjort kjent med.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: Rødkleiv på onsdag 01. juli 2015, klokken 12:30
Det er liten tvil om at Tesla må skjerpe seg skikkelige mht kvalitet for å bli en masseprodusent
Ser ut som det fins et betydelig antall fans som enten benekter dette faktum eller unnskylder det 200%.

De har neppe tenkt over om dette er kontraproduktivt til den framgangen for TM de ønsker.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

AmocoCadiz

Ang. batteri og garanti, vil nok produsentene skape ganske lange og komplekse garanti klausuls dokumenter, sikkert i "legalise english".
Og montere skjulte"sorte bokser" som lagrer all batteribruk, temperaturer og "misuse" som lagres enten lokalt eller fortløpende sendes fabrikken.

Men gjenstår jo å se hvordan faktisk bruk og eldelse av dagens batterier er etter garantitidens utløp. Og da mener jeg etter faktisk bruk over tid og ikke akselererte labtester, det er vel fortsatt for få erfaringer med dette i praksis, men vil komme for fullt de nærmeste årene....

eivhelle

Jeg har selv sittet på gjerdet og vurdert å kjøpe Tesla i lenger tid. Da jeg prøvekjørte en første generasjons S85 reagerte jeg negativt på litt dårlig sittekomfort og mangel på adaptiv cruise controll og andre assist systemer som var standard på de fleste premium biler.

Nå har det i ettertid kommet forbedrede seter, firehjulsdrift og autopilot som gjør bilen langt mer attraktiv.

Da jeg igjen tok en prøvetur i Tesla for et par uker siden, registrerte jeg at sittekomforten i de nye setene var langt bedre. Men etter å ha blitt vant til å kjøre e-golf synes jeg det er plagsomt å ikke ha mulighet for å enkelt bytte mellom regen og seiling, slik jeg kan gjøre på golfen. Å hele tiden måtte ha trykk på gasspedalen for å ikke bremse gjør at Tesla'en føles mye mer tungkjørt. Så jeg blir nok sittende på gjerdet en stund til, og vil uansett vente og se hvordan model X blir i sammenligning.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Øyvind.h

Om du vil seile uten å holde effektnålen på 0 kan du vippe bilen over i N med høyre hånd. Heldigvis er rekkevidden så god at man ikke trenger ty til spesialknep for å komme frem. Og om man ikke ønsker å ha foten på gasspedalen heter løsningen adaptiv cruise :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

eivhelle

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 05. juli 2015, klokken 05:28
Om du vil seile uten å holde effektnålen på 0 kan du vippe bilen over i N med høyre hånd. Heldigvis er rekkevidden så god at man ikke trenger ty til spesialknep for å komme frem. Og om man ikke ønsker å ha foten på gasspedalen heter løsningen adaptiv cruise :)

Å sette girspaken i N er en heller dårlig løsning. Da skjer det null og niks når du trykker inn gasspedalen.

Det fine med e-golfen er at du kan justere farten med et lett trykk på gassen ved behov. Men det burde være en enkel sak for Tesla å legge inn seiling som en SW oppdatering. Ved å dytter girspaken ned en ekstra gang kunne man skiftet mellom seiling og regen på en veldig enkel måte uten å fjerne hendene fra rattet.

Adaptiv cruise er fine greier. Men den bilen jeg testet hadde ikke det, og da er cruise control bare irriterende.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA