Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fornøyde eiere - Mye problemer?

Startet av storform, fredag 26. juni 2015, klokken 10:37

« forrige - neste »

HelectriC

Det pleier ikke å være så mange forskjellige forummedlemmer som skriver om feilene sine, ofte er det noen få som har fått en bil med mange feil på og det er trist. Men av 1600 innlegg i tråden om feil, så er det bare en brøkdel som koker ned til konkret antal bileiere med problem. Jeg hadde problem med ubalanse i et dekk, that's it på de månedene jeg har hatt Tesla. Har aldri vart så fornøyd med en bil som med denne. Andre biler jeg har hatt har alltid hatt noen problem ved leveranse. EGolfen har vi hatt maaaange ganger på verksted!
ioniq 5

snurrehue

Sitat fra: HelectriC på lørdag 27. juni 2015, klokken 09:27
Det pleier ikke å være så mange forskjellige forummedlemmer som skriver om feilene sine, ofte er det noen få som har fått en bil med mange feil på og det er trist. Men av 1600 innlegg i tråden om feil, så er det bare en brøkdel som koker ned til konkret antal bileiere med problem. Jeg hadde problem med ubalanse i et dekk, that's it på de månedene jeg har hatt Tesla.

Nå har Tesla 6 service-sentre rundt om i landet. Disse kan vi anta har en gjennomsnittlig ventetid på 2 måneder (sannsynligvis mer) for reparasjoner. Om hvert servicesenter har 5 mekanikere, og hver av disse har kapasitet på 3 biler pr dag, får vi altså en kapasitet på 90 biler pr dag (6 * 5 * 3). Regner vi 20 tilgjengelige dager pr måned, blir det kapasitet på 1800 biler pr måned. Anta 300 av de er ny-biler som skal klargjøres. Videre er det kanskje 300 hver måned som skal på ordinær service. Da står vi igjen med 1200 tilgjengelig for reklamasjonsarbeid/reparasjoner. Backlog på 2 måneder tilsier da 2400 biler i backlog.

Om jeg har tatt i for mye eller for lite, er det bare Tesla som vet. Men jeg frykter det ikke er særlig langt unna sannheten. Det er uansett definitivt mer enn bare "noen få forumdeltagere" som enkelte her inne prøver å argumentere med.

o.b.lix

Sitat fra: sangiovese på lørdag 27. juni 2015, klokken 10:18
Nå har Tesla 6 service-sentre rundt om i landet. Disse kan vi anta har en gjennomsnittlig ventetid på 2 måneder (sannsynligvis mer) for reparasjoner. Om hvert servicesenter har 5 mekanikere, og hver av disse har kapasitet på 3 biler pr dag
Hvis hver reparasjon tar bare 2,5t alt inkludert, kan det bare være småfeil vi snakker om?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

chal

Det vil nødvendigvis være stor variasjon i hva man opplever av problemer. Og det er vel ingen som kan presentere en pålitelig statistikk omkring dette. Selv har jeg kjørt 30 K uten store problemer. DU skiftet en gang på vanlig service.
Kjenner ingen annen bil jeg har mer lyst på og tilbake til fossil oppleves som helt uaktuelt. Men: all respekt for de som har hatt mye problemer - de finnes jo helt klart (bl a Muffinman og Høgis).

Hvis man besøker fabrikken i Freemont så blir man overbevist om at det står enorme resurser bak Elon Musk og Tesla. Tesla har gode garantiordninger og serviceavtaler. Med disse blir Tesla et forholdsvis trygt kjøp - for ikke å nevne at bilen i seg selv ansees å være særdeles trygg sikkerhetsmessig.
Anbefales!

lurium

Men har du feil på bilen så får du "loaner", selv så fikk jeg av Tesla Bergen en P85+ av nyere type med autopilot hardware etc som "loaner" når de har min P85D. De ringte og sa de må bytte soltak kasett... guess what... loaner hele tiden!

Hos jæger sentrum fks her i Bergen hadde man ikke fått noe som helst!

Utover soltak har det vært null feil på bilen, og soltak er noe ALLE bilmerker sliter med. De som hevder noe annet har enten ikke eid bil med dette eller lever i fornektelse :)

En ting er sikkert, en bedre SERVICE enn jeg har fått hos Tesla Bergen skal man leite lenge etter!

Teslanewbie

De som er mest rart er at de leverer ut biler med samme feil år etter år...  Soltaket, lyktene etc ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Hodetelefoner

Ja, det er merkelig. Men nå har BMW Mercedes Audi og vw problemer med soltak de også. Flere 100års erfaring.. lyktene burde de fikse snart ja. Egentlig rart det ikke er en prioritering. Samme med lekkasje. Men de prøver vel å utbedre. Lyktene kan man fikse selv med litt bytil. Men nå er det flest kvinnelige tesla eiere her inne. Uansett hva det står på førerkortet :p

Muffinman

Usikker på hvordan jeg skal tolke dette, men mener du at det er negativt å være kvinne eventuelt i kombinasjon med eierskap av en Tesla? Det er i så fall ikke så veldig 2015.

HelectriC

Sitat fra: sangiovese på lørdag 27. juni 2015, klokken 10:18
Sitat fra: HelectriC på lørdag 27. juni 2015, klokken 09:27
Det pleier ikke å være så mange forskjellige forummedlemmer som skriver om feilene sine, ofte er det noen få som har fått en bil med mange feil på og det er trist. Men av 1600 innlegg i tråden om feil, så er det bare en brøkdel som koker ned til konkret antal bileiere med problem. Jeg hadde problem med ubalanse i et dekk, that's it på de månedene jeg har hatt Tesla.

Nå har Tesla 6 service-sentre rundt om i landet. Disse kan vi anta har en gjennomsnittlig ventetid på 2 måneder (sannsynligvis mer) for reparasjoner. Om hvert servicesenter har 5 mekanikere, og hver av disse har kapasitet på 3 biler pr dag, får vi altså en kapasitet på 90 biler pr dag (6 * 5 * 3). Regner vi 20 tilgjengelige dager pr måned, blir det kapasitet på 1800 biler pr måned. Anta 300 av de er ny-biler som skal klargjøres. Videre er det kanskje 300 hver måned som skal på ordinær service. Da står vi igjen med 1200 tilgjengelig for reklamasjonsarbeid/reparasjoner. Backlog på 2 måneder tilsier da 2400 biler i backlog.

Om jeg har tatt i for mye eller for lite, er det bare Tesla som vet. Men jeg frykter det ikke er særlig langt unna sannheten. Det er uansett definitivt mer enn bare "noen få forumdeltagere" som enkelte her inne prøver å argumentere med.

Jeg snakket om hvor mange som har konkrete feil i tråden med 1600 svar og der kan man trekke konklusjon at det ikke er så mange forskjellige forumdeltakere som har feil i 1600 svar. Jeg har ikke sagt noe om alt som skjer utenom forumet. Jeg svarte bare på kommentaren om at feiltråden har 1600 svar. Hver enkelt som skriver de har et feil i den tråden genererer kanskje omtrent 10-20 svar (eller fler?), da kan man ikke telle de som enkelte feilkommentarer. Forhold blir da 1:20 eller hva det nå kan være.
ioniq 5

snurrehue

Sitat fra: o.b.lix på lørdag 27. juni 2015, klokken 11:28
Hvis hver reparasjon tar bare 2,5t alt inkludert, kan det bare være småfeil vi snakker om?

Som sagt, det var bare en antagelse. Og da tar jeg utgangspunkt i at forumdeltagerne har rett i at de bare har småfeil med sine biler. Uansett urovekkende med en backlog for "småfiks" av over 30% av bilene som er levert... Og det før eldste av bilene er 2 år gammel.

o.b.lix

Sitat fra: sangiovese på lørdag 27. juni 2015, klokken 14:31
Uansett urovekkende med en backlog for "småfiks" av over 30% av bilene som er levert... Og det før eldste av bilene er 2 år gammel.

Og ingen av de timene du regner med er heller satt av til service?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

snurrehue

Sitat fra: o.b.lix på lørdag 27. juni 2015, klokken 15:12
Sitat fra: sangiovese på lørdag 27. juni 2015, klokken 14:31
Uansett urovekkende med en backlog for "småfiks" av over 30% av bilene som er levert... Og det før eldste av bilene er 2 år gammel.

Og ingen av de timene du regner med er heller satt av til service?

Les mitt innlegg litt lengre opp på siden en gang til.

Elbil fundamentalist

Sitat fra: sangiovese på lørdag 27. juni 2015, klokken 14:31
Sitat fra: o.b.lix på lørdag 27. juni 2015, klokken 11:28
Hvis hver reparasjon tar bare 2,5t alt inkludert, kan det bare være småfeil vi snakker om?

Som sagt, det var bare en antagelse. Og da tar jeg utgangspunkt i at forumdeltagerne har rett i at de bare har småfeil med sine biler. Uansett urovekkende med en backlog for "småfiks" av over 30% av bilene som er levert... Og det før eldste av bilene er 2 år gammel.
DU problemer er årsaken. Det jobbes det fortsatt med. Jeg synes det er imponerende at en helt ny bilprodusent har bygget opp en så sterk service org. på så kort tid. Backloggen er på vei nedover noe vi som faktisk eier en Tesla kan glede oss over fremover, så får Audieiere og andre bekymre seg om sine egne serviceverksteder. En kollega på jobben hadde en Audi A6 allroad 2,7 TDI...... Og dette av ett merke som har vært bilprodusent lenge.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

snurrehue

#43
Sitat fra: Elbil fundamentalist på lørdag 27. juni 2015, klokken 15:33
DU problemer er årsaken. Det jobbes det fortsatt med. Jeg synes det er imponerende at en helt ny bilprodusent har bygget opp en så sterk service org. på så kort tid. Backloggen er på vei nedover noe vi som faktisk eier en Tesla kan glede oss over fremover, så får Audieiere og andre bekymre seg om sine egne serviceverksteder. En kollega på jobben hadde en Audi A6 allroad 2,7 TDI...... Og dette av ett merke som har vært bilprodusent lenge.

A6 2.7 tdi? Hva har den med saken å gjøre? En bil som minst er 4 år gammel, og sikkert med en del kilometer på telleren? Vi snakker her i tråden om en bilmodell som første gang møtte norske kunder i august 2013. Altså under 2 år siden.

DU-problemer årsaken til backlog'en? Hvor lenge skal de bytte ut DU'er? I følge Tesla var det jo bare nærmest et fåtall som var rammet, og det var biler som var levert en kort periode i Norge. De hevdet videre da å fly inn 300 motorer i uka om jeg ikke husker helt feil? Dette er over et halvt år siden. Og er DU karakterisert som en "småfeil"?

Beklager å måtte si min mening i denne tråden, men jeg tviler på at det tjener Tesla særlig at man prøver å skyve under teppet kvalitetsproblemene.

Øyvind.h

Jeg tror poenget med å trekke inn Vag diesel var at VAG har holdt på lenge, men klarte allikevel å lage tidenes drittmotor.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA