Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sommerferie 2015

Startet av plvr, tirsdag 16. juni 2015, klokken 11:43

« forrige - neste »

HelectriC

Sitat fra: plvr på tirsdag 23. juni 2015, klokken 22:12
Vi tenkte å kjøre fra Bergen til Geilo, stoppe over en natt og kjøre videre mot Oslo via Gol. Det er vel ca 240 km + 60 km totalt og burde vel gå greit selv om vi da går glipp av superlader på Aurland? Første gangen på langtur, setter pris på erfaringer her. Noen som har erfaring med ladestasjoner på Geilo? Plug and play med Type2 eller må det planlegges? Tenkte forøvrig å slippe å lade før Gol, det er vel ikke for optimistisk? Har ingen planer om å gå tom for juice på fjellet med bilen full av skrikunger 8)

jeg har samme rute senere i sommer og hadde tenkt ta Bergen-Gol i et pustetrekk. Virker som det skal gå greit (ihvertfall sommertid). Det er mye nedover fra Geilo, så tenker at regenereringen gir en del mot Gol. Geilo har vel bare en Chademo om ikke jeg husker feil? men har du adapter går det jo fint.
ioniq 5

o.b.lix

Sitat fra: HelectriC på onsdag 24. juni 2015, klokken 07:58
jeg har samme rute senere i sommer og hadde tenkt ta Bergen-Gol i et pustetrekk. Virker som det skal gå greit (ihvertfall sommertid). Det er mye nedover fra Geilo, så tenker at regenereringen gir en del mot Gol. Geilo har vel bare en Chademo om ikke jeg husker feil? men har du adapter går det jo fint.
Hvorfor kjøre til Gol om Geilo? Foretrekker Hemsedal, da kan man stoppe i Aurland 10-15 min, så slipper du i alle fall å kjøre så forsiktig opp bakkene?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

plvr

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 24. juni 2015, klokken 09:51
Hvorfor kjøre til Gol om Geilo?

Enig i det altså, men vi må stoppe på geilo en natt. Ville vanligvis kjørt aurland-hol (heller enn via eidfjord) og da hadde det selvsagt ikke vært et problem. Mulig jeg likevel kjører aurland og tar av til geilo til slutt. Blir ikke så mye ekstrakjlring fordelt på to dager. Chademoadapter ja, tror det er mange adaptere jeg ikke har :-) inngår det i kirkebøs pakke?
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

jkirkebo

Sitat fra: plvr på onsdag 24. juni 2015, klokken 10:15
Sitat fra: o.b.lix på onsdag 24. juni 2015, klokken 09:51
Hvorfor kjøre til Gol om Geilo?

Enig i det altså, men vi må stoppe på geilo en natt. Ville vanligvis kjørt aurland-hol (heller enn via eidfjord) og da hadde det selvsagt ikke vært et problem. Mulig jeg likevel kjører aurland og tar av til geilo til slutt. Blir ikke så mye ekstrakjlring fordelt på to dager. Chademoadapter ja, tror det er mange adaptere jeg ikke har :-) inngår det i kirkebøs pakke?

Nei, CHAdeMO-adapter må kjøpes av Tesla. Det koster rundt 3500,- tror jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

HelectriC

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 24. juni 2015, klokken 09:51
Sitat fra: HelectriC på onsdag 24. juni 2015, klokken 07:58
jeg har samme rute senere i sommer og hadde tenkt ta Bergen-Gol i et pustetrekk. Virker som det skal gå greit (ihvertfall sommertid). Det er mye nedover fra Geilo, så tenker at regenereringen gir en del mot Gol. Geilo har vel bare en Chademo om ikke jeg husker feil? men har du adapter går det jo fint.
Hvorfor kjøre til Gol om Geilo? Foretrekker Hemsedal, da kan man stoppe i Aurland 10-15 min, så slipper du i alle fall å kjøre så forsiktig opp bakkene?

erfaringene vi har gjort er at barna ikke mår så bra av Aurland-Hol:-( mange svinger blant annet. Har prøvd alle fjellovergånger (med dieseldyret) og er mest fornøyd med Vidda.
ioniq 5

flux

#35
Sitat fra: plvr på onsdag 24. juni 2015, klokken 10:15
Sitat fra: o.b.lix på onsdag 24. juni 2015, klokken 09:51
Hvorfor kjøre til Gol om Geilo?

Enig i det altså, men vi må stoppe på geilo en natt. Ville vanligvis kjørt aurland-hol (heller enn via eidfjord) og da hadde det selvsagt ikke vært et problem. Mulig jeg likevel kjører aurland og tar av til geilo til slutt. Blir ikke så mye ekstrakjlring fordelt på to dager. Chademoadapter ja, tror det er mange adaptere jeg ikke har :-) inngår det i kirkebøs pakke?
Bergen - Gol via Geilo uten lading før SC på Gol bør gå helt fint om du starter med fullt batteri.

Om du heller kan lade ca. 8 - 10t med std UMC på 13A over natten på Geilo, trenger du ikke lade før du når Oslo.

Regner da at du trenger ca. 50 kwh til Geilo og 40 kwh videre til Oslo, med fornuftig kjøring.


rmr

Skal kjøre Etne - Geilo - Rjukan i sommer. Starter selvsagt med 100% SOC , men skulle ha ladet ett eller annet sted på veien , hva foreslår dere? Geilo har vel kun Chademo ladestasjon? Tenker mest på å toppe SOC i Eidfjord , men det tar kanskje lang tid da jeg sikkert har 75% SOC igjen fra turen Etne - Eidfjord. Tips mottas med takk :)
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

plvr

Sitat fra: flux på onsdag 24. juni 2015, klokken 10:52
Bergen - Gol via Geilo uten lading før SC på Gol bør gå helt fint om du starter med fullt batteri.

Om du heller kan lade ca. 8 - 10t med std UMC på 13A over natten på Geilo, trenger du ikke lade før du når Oslo.

Regner da at du trenger ca. 50 kwh til Geilo og 40 kwh videre til Oslo, med fornuftig kjøring.

Ja, tror jeg skal sjekke om det finnes mulighet for å plugge i en schuko på geilo. Merker at jeg ikke gidder å ta noen sjanser første gang på tur. Ser for meg scenariet  :o
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

mandresen

Vi (familie på 4, barn på 6 og 12 år) skal kjøre Europa rundt i Juli. Det blir stopp i Fredrikstad, Falkenberg, Billund (legoland i 2 dager), videre ned mot Disneyland Paris og skal være der i 4 dager med 1 stopp mellom Billund og Paris. Etter Paris kjører vi ned til Santa Susanna (Rett nord for Barcelona) og skal være på et hotell i 1 uke. Så går ferden til Cannes og blir der i 3 dager. Og hjemover tar vi litt på sparket, satser på noen lange etapper, men skal visst stoppe innom Ullared på veien hjem.
Vi tar med 1 UMC lader og 1 mode 2 kabel, samt en vanlig skjøtekabel. Vi baserer oss utelukkende på SC lading på dagtid, alt annet vil ikke fungere mener nå jeg da. Så får vi se om det er behov for lading om natta, der kommer skjøtekabel inn.
Jeg kommer til å skrive kjørebok underveis, både til hjelp for meg og for andre. Tenkte å ta med følgende opplysninger : Fra, Til, Avstand, Wh/km, Totalt forbruk, Utetemp.
Forslag til andre nyttige opplysninger jeg burde ta med?

Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

GOS

Sitat fra: mandresen på onsdag 24. juni 2015, klokken 11:47
Vi (familie på 4, barn på 6 og 12 år) skal kjøre Europa rundt i Juli. Det blir stopp i Fredrikstad, Falkenberg, Billund (legoland i 2 dager), videre ned mot Disneyland Paris og skal være der i 4 dager med 1 stopp mellom Billund og Paris. Etter Paris kjører vi ned til Santa Susanna (Rett nord for Barcelona) og skal være på et hotell i 1 uke. Så går ferden til Cannes og blir der i 3 dager. Og hjemover tar vi litt på sparket, satser på noen lange etapper, men skal visst stoppe innom Ullared på veien hjem.
Vi tar med 1 UMC lader og 1 mode 2 kabel, samt en vanlig skjøtekabel. Vi baserer oss utelukkende på SC lading på dagtid, alt annet vil ikke fungere mener nå jeg da. Så får vi se om det er behov for lading om natta, der kommer skjøtekabel inn.
Jeg kommer til å skrive kjørebok underveis, både til hjelp for meg og for andre. Tenkte å ta med følgende opplysninger : Fra, Til, Avstand, Wh/km, Totalt forbruk, Utetemp.
Forslag til andre nyttige opplysninger jeg burde ta med?
Snitthastighet og tørt/vått føre.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

mandresen

Sitat fra: GOS på onsdag 24. juni 2015, klokken 13:09
Sitat fra: mandresen på onsdag 24. juni 2015, klokken 11:47

Forslag til andre nyttige opplysninger jeg burde ta med?
Snitthastighet og tørt/vått føre.

+1
Det skal jeg føre opp på skjemaet mitt.

Med Fra/Til tenkte jeg dagsetapper, men når jeg tenker over det er det kanskje mer nytte å ha fra SC til SC, eller hva mener dere?

Martin
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

GOS

Sitat fra: mandresen på onsdag 24. juni 2015, klokken 14:10
Sitat fra: GOS på onsdag 24. juni 2015, klokken 13:09
Sitat fra: mandresen på onsdag 24. juni 2015, klokken 11:47

Forslag til andre nyttige opplysninger jeg burde ta med?
Snitthastighet og tørt/vått føre.

+1
Det skal jeg føre opp på skjemaet mitt.

Med Fra/Til tenkte jeg dagsetapper, men når jeg tenker over det er det kanskje mer nytte å ha fra SC til SC, eller hva mener dere?

Martin
Ta det fra SC til SC om du orker, da kan andre som får infoen vurdere det opp mot sine planlagte ruter/etapper som kanskje delvis kjører samme trekket som du gjør. Og du kan selv bruke det om du kjører i området en annen gang.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Tuxedo

Ok, siden topic er "Sommerferie 2015", så har jeg hatt gode erfaringer med siden booking.com for å finne overnatting i siste minutt (dvs når du syns du har kjørt langt nok).  Jeg går inn på siden, og får opp hoteller med ledige rom (m/priser) i nærheten.  Og klokken kan gjerne være åtte om kvelden - rommet/rommene bookes enkelt med å angi et minimum av informasjon (sitter nå på et hotell i Egerkingen i Sveits som jeg booket mens jeg stod på superladeren her).

Men husk på å slå av WiFi i bilen.  Jeg satte telefonen til trådløs aksesspunkt for å koble meg til fra pad'en.  Vel, det gjorde bilen også.  Skjønte ikke hvorfor jeg brukte opp den daglige roaming-kvoten på 50 MB på sekunder, før jeg så wifi-symbolet på den store skjermen, og hørte internettradioen ble stille  ;D

Rødkleiv

Sitat fra: Jejl på onsdag 17. juni 2015, klokken 22:24
Sitat fra: Tai på tirsdag 16. juni 2015, klokken 21:37


Hvor langt kan jeg regne med å kommer på en dag med 10-12 timer kjøring som inkluderer lading. Hvilken hastighet bør jeg holde for å maksimere rekkevidden og samtidig komme raskest mulig frem?


Det er vel diskutert flere ganger før her på forumet hvilken hastighet en bør holde mellom sc for å komme fortest mulig frem. Dersom superladerne står tett, ligger optimalfarten på rundt 160 km/t. Men det er liten forskjell fra 130-160km/t, kanskje bare 1-5km/t når du inkluderer ladingen.
Rundt 100km/t inkl lading tror jeg du kan regne med på de fleste motorveier nedover Europa som er dekket av sc.

Det ligger en fin video på youtube som viser at det er bedre å ligge jevnt i 160 enn å ligge jevnt i 120. Med trafikk og stadig hastighetsendring (som man må forvente på motorveier i Europa om sommeren) kan bildet bli noe annet.

Etter uttallige turer i Europa har jeg konkludert med at det er temmelig urealistisk å oppnå er snitt på over 150 km/t over tid, med mindre man kjører om natta. De raskeste veiene er området Bayern, tett fulgt av enkelte områder i Italia hvor folk flest kjører som om de har stjålet bilen. Hovedregelen om sommeren er uansett at man blir sinket av trafikk stort sett overalt.

Jejl

Siden man sjelden klarer å holde 160km/t over lange avstander så er min taktikk å omtrent ikke ha noen buffer på batteriet i det hele tatt til neste sc.
Først må du finne ut strømforbruket i 160 km/t, og så hvor langt det er til neste sc og regne ut hvor mange kwh som trengs.
Mest sannsynlig klarer du ikke holde 160km/t helt til superladeren og kommer derfor frem med mer enn nok på batteriet.
Hvis du derimot skulle klare å holde 160 km/t hele tiden, og ser at bateriet vil ende opp under 0%, så er det bare til å justere ned farten litt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA