Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sommerferie 2015

Startet av plvr, tirsdag 16. juni 2015, klokken 11:43

« forrige - neste »

plvr

Tillater meg å lage en ny tråd nå som sommerferien nærmer seg og folk gjerne skal ut på tur med bilen, kanskje for første gang som meg.

Vi skal kjøre via Sverige til Danmark. Nå som SC er så godt utbygget hadde jeg tenkt å klare meg utelukkende med det. Har med rødt og blått adapter, umc og teslas type2-kabel. Bør jeg ta med noe mer? Og trenger jeg noe mer om jeg trenger å lade på andre semihurtigladestasjoner?
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

Øyvind.h

#1
Hvilken rute skal du kjøre? Jeg tok en runde via Sverige og helt ned til sydvest-Danmark i fjor sommer (Vejers strand ved Esbjerg). Superchargerne fungerer fint. Mye av ladingen ble gjort fra feriehusets stikk-kontakt, noe på SC (på vei frem og tilbake) og noe på 22kW stolpe i København.

Jeg ville skaffet cee-schuko adapter, og et adapter for overgang fra dansk jordpinne til den typen vi har i Norge. Førstnevnte hadde jeg med, men fikk ikke bruk for da hytta ikke hadde cee stikk. Sistnevnte hadde jeg hatt bruk for, men hadde ikke med. Jeg ville nok hatt med 2 umc-kabler og en type 2 kabel.

Ellers tut og kjør. Flotte land å kjøre elbil i. Fine veier med lav rullemotstand, og god utetemp. I sum lavt forbruk, selv om man riktignok må regne med redusert rekkevidde i 130-150km/t :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

GOS

Sitat fra: plvr på tirsdag 16. juni 2015, klokken 11:43
Tillater meg å lage en ny tråd nå som sommerferien nærmer seg og folk gjerne skal ut på tur med bilen, kanskje for første gang som meg.

Vi skal kjøre via Sverige til Danmark. Nå som SC er så godt utbygget hadde jeg tenkt å klare meg utelukkende med det. Har med rødt og blått adapter, umc og teslas type2-kabel. Bør jeg ta med noe mer? Og trenger jeg noe mer om jeg trenger å lade på andre semihurtigladestasjoner?

Overgang fra rødt 32A til 16A som passer i det røde Tesal adapteret du setter på UMC'en......og eventuelt tilpassede skjøteledning(er)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Øyvind.h

Skjøteledning var et godt poeng. Det hadde jeg selvsagt med :) Visste ikke hvor på hytta stikket satt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Lacaixxa

Bra tråd:

Jeg har tenkt meg til Frankrike i juli med umc og type 2, men en ekstra umc er vel ikke nødvendig med det antall SC som nå finnes? Det finnes vel også flust av servicesentre som kan være behjelpelig om umc skulle gå nedom underveis. Har likevel noen spørsmål jeg ønsker å disktuere:

Tar dere med reparingskit til dekk?
Hvor mye kan man egentlig lade max før langtur?
Hvilket dekktrykk skal man kjøre med i europa?
Er Sør Danmark til Nice realistisk på 20 timer og 2 dager?




2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

fonberg

Sitat fra: Lacaixxa på tirsdag 16. juni 2015, klokken 12:47
Bra tråd:

Jeg har tenkt meg til Frankrike i juli med umc og type 2, men en ekstra umc er vel ikke nødvendig med det antall SC som nå finnes? Det finnes vel også flust av servicesentre som kan være behjelpelig om umc skulle gå nedom underveis. Har likevel noen spørsmål jeg ønsker å disktuere:

Tar dere med reparingskit til dekk?
Hvor mye kan man egentlig lade max før langtur?
Hvilket dekktrykk skal man kjøre med i europa?
Er Sør Danmark til Nice realistisk på 20 timer og 2 dager?

Dekk-kit: nei. Jeg satser på veihjelp om uhellet er ute.

Man kan lade til 100% så klart, men time ladinga slik at du har fullt i det du starter turen.

Dekktrykk et par psi over anbefalt funker bra (erfaring med 19").

Fra sør Danmark til Nice burde gå greit på under 20 timer kjøretid inkl. superlading.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Øyvind.h

Sitat fra: Lacaixxa på tirsdag 16. juni 2015, klokken 12:47
Bra tråd:

Jeg har tenkt meg til Frankrike i juli med umc og type 2, men en ekstra umc er vel ikke nødvendig med det antall SC som nå finnes? Det finnes vel også flust av servicesentre som kan være behjelpelig om umc skulle gå nedom underveis. Har likevel noen spørsmål jeg ønsker å disktuere:

Tar dere med reparingskit til dekk?
Hvor mye kan man egentlig lade max før langtur?
Hvilket dekktrykk skal man kjøre med i europa?
Er Sør Danmark til Nice realistisk på 20 timer og 2 dager?
SC er normalt ikke et godt alternativ til UMC. De dekker forskjellig behov. Kjedelig om UMC ryker og du plutselig må gjøre justeringer midt i ferien fordi du må kjøre til SC for å få strøm, eller kjøre til et servicesenter for å hente ny.

Ekstra umc er forsåvidt praktisk hele året så man kan ta det helt med ro om kabelen slutter å virke, ettersom man har backup :)

Jeg ville ikke dratt på langtur uten to ladekabler. Mest fordi det blir veldig mye styr (og gjerne en del kostnader) dersom kabelen ryker.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Siste taler har vel opplevd flere UMC-havarier. Jeg har opplevd ett. Å kjøre på tur uten reserve mobil ladeløsning i bagasjerommet ville jeg aldri gjort. Har hatt  to UMC i bilen siden jeg klarte å overbevise Tesla om å selge meg en ekstra. Det var ikke enkelt da, men går vel glatt nå vil jeg tro.

plvr

Takk for alle svar, tenkte å klare meg med min egen umc som hittil (kryss i taket) har fungert prikkfritt inkludert knappen for åpning av ladeluke. Ryker den må vel tesla danmark klare å hoste opp en ny? Men er interessert i tips til skjøteledning som er trygg og de foreslåtte adaptere. Noen som vet hvor jeg kan få fatt i det? Tenkte å kjøre langs kysten av sverige og har leid hus på sydsjelland og i nærheten av århus.
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

plvr

Det enkleste er kanskje å vurdere adaptersettet til jkirkebo?
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

ctr46

Adapterkittet til kirkebø er etter min mening helt uunværlig.. Brukt så og si alle adapterne samt skjøteledning en rekke ganger. Helt supert!  :D
.

plvr

Sitat fra: ctr46 på tirsdag 16. juni 2015, klokken 20:09
Adapterkittet til kirkebø er etter min mening helt uunværlig.. Brukt så og si alle adapterne samt skjøteledning en rekke ganger. Helt supert!  :D

Jepp, har jo fått med meg at det er en suksess :-) Men det løser gjerne ikke problemet som er overgang til dansk kontakt? Jeg har dessverre et snev av "dyselektri" og trodde de hadde standardstikk i dk...?
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

ctr46

Sitat fra: plvr på tirsdag 16. juni 2015, klokken 20:14
Sitat fra: ctr46 på tirsdag 16. juni 2015, klokken 20:09
Adapterkittet til kirkebø er etter min mening helt uunværlig.. Brukt så og si alle adapterne samt skjøteledning en rekke ganger. Helt supert!  :D

Jepp, har jo fått med meg at det er en suksess :-) Men det løser gjerne ikke problemet som er overgang til dansk kontakt? Jeg har dessverre et snev av "dyselektri" og trodde de hadde standardstikk i dk...?

Nei i forhold til dansk stikk så stiller jeg egentlig litt blankt... tipper det er noen andre kloke hoder her inne som kan komme med noe mer fornuftig innspill  ;)
.

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tuxedo

Sitat fra: plvr på tirsdag 16. juni 2015, klokken 20:14
Sitat fra: ctr46 på tirsdag 16. juni 2015, klokken 20:09
Adapterkittet til kirkebø er etter min mening helt uunværlig.. Brukt så og si alle adapterne samt skjøteledning en rekke ganger. Helt supert!  :D

Jepp, har jo fått med meg at det er en suksess :-) Men det løser gjerne ikke problemet som er overgang til dansk kontakt? Jeg har dessverre et snev av "dyselektri" og trodde de hadde standardstikk i dk...?
Adapterkittet til Kirkebø er kansje litt overkill for denne turen.  En dansk plugg til UMC får du kjøpt hos Tesla i København (du kjører vel forbi der).  Eller du skaffer deg en jordet overgang fra dansk til norsk som Øyvind.h foreslår.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA