Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lage solskjerming til rutene i baksetet og bakluke: noen forslag til hvordan?

Startet av Jejl, søndag 14. juni 2015, klokken 21:52

« forrige - neste »

Jejl

Vi skal kjøre langt sørover i Europa i sommer og ungene vil ofte sitte i setene helt bakerst.
Ser for meg at det kan bli rimelig hett der bak hvis sola står rett på, og de vil sikkert sove litt av og til også.

Så jeg hadde sett for meg å lage noe som enkelt kan festes/klistres på ruta(og enkelt tas av igjen). Kanskje bruke aluminiumsfolie e.l. for også å redusere behov for a/c.

Noen forslag til fremgangsmåte og materialer?

audioboy

TMS85D  2015/TM3 2019/Audi e55 2020/TM3P 2020/Audi e50 2020/TMY 2021/Audi e55 S-line 2022/TMY 2022

Jejl

Den så ikke dum ut den, men jeg hadde sett for meg noe som blokkerer solen 100%.

cirys1


Muffinman


cirys1

Sitat fra: Muffinman på søndag 14. juni 2015, klokken 23:04
Kan den enkelt tas av igjen slik som trådstarter spør om?

I parentes, tydeligvis ikke det kriteriet som betyr mest.. ::)

Men teip og alu.folie fungerer det og...  :o

Muffinman

Finnes sikkert noe alugreier med sugekopper. Sett diverse i Spania, men aner ikke hvor det kan kjøpes.

aness

Sitat fra: Jejl på søndag 14. juni 2015, klokken 22:30
Den så ikke dum ut den, men jeg hadde sett for meg noe som blokkerer solen 100%.

Da hadde jeg klippet til "noe" som kan plasseres mellom ruta og den der..

Tynn papp eller folie kanskje?

cstromme

Har man småunger så vil jeg absolutt anbefale å få lagt solskjerming på bakrutene.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Dennis

Vil også anbefale å få sotet vinduene. Hjelper mye mot sol og ser jo mye bedre ut også :)

Eller så er jo dette en mulighet?
http://evannex.com/products/heatshield-custom-gold-series-sunshade

Tuxedo

Sitat fra: Muffinman på søndag 14. juni 2015, klokken 23:11
Finnes sikkert noe alugreier med sugekopper. Sett diverse i Spania, men aner ikke hvor det kan kjøpes.
I Frankrike og Spania får du kjøpt dem overalt.  F.eks. første og beste bensinstasjon.  En god investering også for frontruten, hvis man må parkere i solsteiken.  Da kan det bli så varmt rundt dashbordet at ting man måtte ha liggende rett og slett smelter på de verste dagene.

P85_Norway

Tesla M3 Performance

HenningH

Du kan smøre et tynt lag med Zalo som underlag for aluminiumsfolie. Zalo fungerer som lim, men alt er lett å ta bort.
P85 Doplhin grey

Elektra

Hei,

Henger meg på denne eg. Liker idèen her, men de har ikkje til Model S. http://www.climair.de/shop/index.php/cat/c32203_SONNENSCHUTZ Model S har jo heller ikkje dør karm å feste desse i.

Vil ikkje ha solfilm eller aluminiumsfolie på vinduene mine :-). Nokon som har funnet sugekopp typer som passer OK? feks fra Audi A7 eller annen liknende bil. Løsningen kjem jo ofte frå ein heilt annen type bil enn forventet. Eg må ikkje kunne ta ned vinduene bak, da det bare er småtten som sit der.

God ferie alle sammen.

Jejl

Da har jeg klippet til papp og aluminiumsfolie.
Det dekker rutene 100%, og ingenting sollys slipper igjennom.
Dette hjelper nok endel på ac-forbruket også, spesielt siden de har meldt om sol og opptil 38 grader når vi kjører nedover Europa om noen dager.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA