Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skal kjøpe/har kjøpt Model S

Startet av VL, lørdag 13. juni 2015, klokken 23:23

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Harlex på søndag 14. juni 2015, klokken 13:48
Hadde glatt gått for P. Har P selv og hatt endel loanere som har vært standard 85. Har irritert meg hver gang.... Sier ikke at S er treg men det ER en MERKBAR forskjell... Tenker nok garantert ikke på dette hvis man er vant med S85. Så blir det S85 på deg vil du ikke savne krefter....

Jeg har S85 og merket da jeg første gang hadde P85 loaner at den var kjappere og mer crisp....øh... altså at den responderte kjappere på svinging,  mindre krenging. Jeg har stålfjører siden jeg ikke turte å ha luftfjører fordi jeg var redd det kom til å bli Citrøen 70-talls dyrt å fikse. 2. Gangen jeg hadde P85 loaner (denne gang på sommerdekk) kunne jeg ikke la være å irritere meg over hjulstøy, og var veldig glad for å få tilbake min 19" bil, og kvitte meg med 21". Om sommeren er det særlig greit med 19" eller høy lyd på stereoen :-)
Tesla Model Y                         2021-

D.O

P85 er ca 40% "sterkere", har andre seter, annet oppsett på trc, spoiler og div som gjør den dyrere/kjappere og muligens bedre enn S85. Om det er verdt noe for deg er det bare du selv som kan avgjøre. S85 er en super bil, P85 enda bedre.  Hurtiglading skader ikke(noen anntydet det). Du gjør i allefall ett godt kjøp ved å kjøpe brukt kontra ny. Min erfaring er å styre unna + modellene hvis du kjører i områder med grusvei eller telehiv.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Harlex

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 15. juni 2015, klokken 00:23
Sitat fra: Harlex på søndag 14. juni 2015, klokken 13:48
Hadde glatt gått for P. Har P selv og hatt endel loanere som har vært standard 85. Har irritert meg hver gang.... Sier ikke at S er treg men det ER en MERKBAR forskjell... Tenker nok garantert ikke på dette hvis man er vant med S85. Så blir det S85 på deg vil du ikke savne krefter....

Jeg har S85 og merket da jeg første gang hadde P85 loaner at den var kjappere og mer crisp....øh... altså at den responderte kjappere på svinging,  mindre krenging. Jeg har stålfjører siden jeg ikke turte å ha luftfjører fordi jeg var redd det kom til å bli Citrøen 70-talls dyrt å fikse. 2. Gangen jeg hadde P85 loaner (denne gang på sommerdekk) kunne jeg ikke la være å irritere meg over hjulstøy, og var veldig glad for å få tilbake min 19" bil, og kvitte meg med 21". Om sommeren er det særlig greit med 19" eller høy lyd på stereoen :-)
Konklusjon?: Gå for P85 med 19" ;)
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Dag A.

Hvilken type bil du velger er det stort sett bare du som kan si noe om.
Det er tildels store forskjeller på de forskjellige modellene, men om den spesielle forskjellen gjør noe for deg kommer ann på ditt behov.
Det er svært få som har behov for f.eks 0-100 på 3,2 sek. Det var morsomt i tre dager  :)

Ellers når det gjelder lading som du spør om så ville jeg absolutt ha gått for en blå 32A adapter i garasjen dersom du bare har tilgang til 230V, eller Rød 3f-32A hvis du har 400V.

Konstruksjonen i vanlige stikkontakter er IKKE designet for å stå med 10-13 eller 16A på i 20-25t for å lade en "tom" Tesla.  Og som i mitt tilfelle så sover vi i samme bygget som bilen lader.

Selv måtte jeg legge 10m 20mm2 rør med 6mm2 ledninger og bytte en sikringsautomat fra 25A til 32A.

Gjorde "alt" arbeidet selv utenom koblingen i sikringskapet.  Installatøren som er en kamerat gikk over det jeg hadde gjort og godkjente alt.

Regning m/sluttkontrollsdokumnet: 1500,-

Det er ikke så forbannet vanskelig å trekke et 20mm2 rør med noen ledninger i, og det er helt unødvendig at noen skal fakturere 650kr timen for en slik jobb som du selv kan gjøre, og de kan godkjenne.

Forutsetter ofte at du kjenner noen som har de rette papirene :)
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

VL

Takker for masse gode tilbakemeldinger!

Det ble en S85... Håper jeg ikke vil angre på det. Kjøpte demobil fra Tesla. Gått ca 3000, Autopilot og alt annet av utstyr med unntak av hifi annlegg og "kun" delskinn. Kun 3 uker gammal, fikk den for 590 og kan hente den mot slutten av uken, etter en storservice på den!

Siden jeg ikke kan mye Tesla, verken om bilen eller pris, vet jeg ikke om 590 var billig men jeg fikk nå ca 100 i rabatt sa han, på en 3 uker gammal bil.

Det er nok som flere påpeker, så lenge man ikke har eid en P85 før, så vil nok bilen være mer en rask og god nok. Det ene sekundet opp i hundre skal jeg klare meg uten. Det samme gjelder spoileren og litt andre frekke detaljer man får til P utgaven.

Det som er mest irriterende er forsikringen. Billigste til nå er Gjensidige med 9800,- i året med 75% bonus og samler rabatt! DnB og diverse andre banker hadde visst skrudd prisene opp på de nye Tesla modellene pga mye utgifter osv sa de, så her ville alle med Tesla som byttet til ny få merke økningen sa de.

Får legge trekkerør og kabel selv, har et relativt nytt sikringsskap på kun 230V. Så får høre med en elektriker om hva han anbefaler å gjøre.

Nå er det bare å lene seg godt tilbake å håpe resten av dagene denne uken flyr av gårde!
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Elbil fundamentalist

Sitat fra: VL på mandag 15. juni 2015, klokken 21:03
Takker for masse gode tilbakemeldinger!

Det ble en S85... Håper jeg ikke vil angre på det. Kjøpte demobil fra Tesla. Gått ca 3000, Autopilot og alt annet av utstyr med unntak av hifi annlegg og "kun" delskinn. Kun 3 uker gammal, fikk den for 590 og kan hente den mot slutten av uken, etter en storservice på den!

Siden jeg ikke kan mye Tesla, verken om bilen eller pris, vet jeg ikke om 590 var billig men jeg fikk nå ca 100 i rabatt sa han, på en 3 uker gammal bil.

Det er nok som flere påpeker, så lenge man ikke har eid en P85 før, så vil nok bilen være mer en rask og god nok. Det ene sekundet opp i hundre skal jeg klare meg uten. Det samme gjelder spoileren og litt andre frekke detaljer man får til P utgaven.

Det som er mest irriterende er forsikringen. Billigste til nå er Gjensidige med 9800,- i året med 75% bonus og samler rabatt! DnB og diverse andre banker hadde visst skrudd prisene opp på de nye Tesla modellene pga mye utgifter osv sa de, så her ville alle med Tesla som byttet til ny få merke økningen sa de.

Får legge trekkerør og kabel selv, har et relativt nytt sikringsskap på kun 230V. Så får høre med en elektriker om hva han anbefaler å gjøre.

Nå er det bare å lene seg godt tilbake å håpe resten av dagene denne uken flyr av gårde!
Gratulerer! Jeg kjøpte en S85D og er storfornøyd med den. Det er selvfølgelig på bekostning av stor frunk. Når vi skal bruke barnesetene i bagasjerommet, må hattehylle, gulplate etc. alt ut av bilen. Hadde vi hatt den store frunken hadde vi fått plass til alt det der. Bra med stor frunk hele året og bra med 4x4 mht regen, veigrep og dekkslitasje, men det er kun noen få dager i året man virkelig trenger det.  Alt i alt har du fått deg en kjempebra bil. Vent litt med å investere i ny ladeløsning i garasjen. Det går fint å lade 10A på en schuko.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

VL

Takk for det :D

Skulle gjerne hatt en 85D, men det hadde ikke noen "demokjørte" enda, så da gikk jeg for det beste alternativet som var. Har tapt nok penger på å kjøre nybiler ut av butikken før, så denne gangen ville jeg heller spare litt så det ble en demo. 3000 km er jo nesten nytt det også!

Jeg får med en kabel som kan brukes i hjemmekontakten, er dette en "schuko" som dere kaller den? Og kan den kabelen jeg få med brukes på BÅDE 16A og 10A? ( Beklager mulig dumme spørsmål )!
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

cirys1

Sitat fra: VL på mandag 15. juni 2015, klokken 21:43
Jeg får med en kabel som kan brukes i hjemmekontakten, er dette en "schuko" som dere kaller den? Og kan den kabelen jeg få med brukes på BÅDE 16A og 10A? ( Beklager mulig dumme spørsmål )!

Vanlig stikk er schuko ja.. Den som følger med Tesla(UMC) begrenser til maks 13A, det holder som regel visst du ikke kjører veldig langt to dager på rad..

ToWalkOrDrive

Sitat fra: cirys1 på mandag 15. juni 2015, klokken 22:43
Sitat fra: VL på mandag 15. juni 2015, klokken 21:43
Jeg får med en kabel som kan brukes i hjemmekontakten, er dette en "schuko" som dere kaller den? Og kan den kabelen jeg få med brukes på BÅDE 16A og 10A? ( Beklager mulig dumme spørsmål )!

Vanlig stikk er schuko ja.. Den som følger med Tesla(UMC) begrenser til maks 13A, det holder som regel visst du ikke kjører veldig langt to dager på rad..

Selve kabelen som følger med (Tesla UMC) tåler vel 32A. Men du får først dette hvis du kjøper et blått adapter som du kobler på tuppen, og får en elektriker til å sette opp en ny sikring (32A), en tjukk kabel, og en Industrikontakt. Dette er billigste måten å få raskere lading. Mer info på teslas hjemmesider. Det er og forskjell på 1-fas og 3-fas. Hvis du har 3-fas har du visstnok litt større muligheter. Jeg har ladet med vanlig kontakt i et år, men har elektriker til å legge opp  32A så jeg kan lade sjeldnere og få den fyllt opp til ønsket nivå på 1 lading.
Tesla Model Y                         2021-

fonberg

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 16. juni 2015, klokken 10:42
Sitat fra: cirys1 på mandag 15. juni 2015, klokken 22:43
Sitat fra: VL på mandag 15. juni 2015, klokken 21:43
Jeg får med en kabel som kan brukes i hjemmekontakten, er dette en "schuko" som dere kaller den? Og kan den kabelen jeg få med brukes på BÅDE 16A og 10A? ( Beklager mulig dumme spørsmål )!

Vanlig stikk er schuko ja.. Den som følger med Tesla(UMC) begrenser til maks 13A, det holder som regel visst du ikke kjører veldig langt to dager på rad..

Selve kabelen som følger med (Tesla UMC) tåler vel 32A. Men du får først dette hvis du kjøper et blått adapter som du kobler på tuppen, og får en elektriker til å sette opp en ny sikring (32A), en tjukk kabel, og en Industrikontakt. Dette er billigste måten å få raskere lading. Mer info på teslas hjemmesider. Det er og forskjell på 1-fas og 3-fas. Hvis du har 3-fas har du visstnok litt større muligheter. Jeg har ladet med vanlig kontakt i et år, men har elektriker til å legge opp  32A så jeg kan lade sjeldnere og få den fyllt opp til ønsket nivå på 1 lading.

Korreksjon: Den originale ladekabelen (Tesla UMC) kommer standard med blått 32A/7,4 kW adapter (i tillegg til svart shuko 13A/3 kW adapter). I tillegg kan du kjøpe med rødt 400V/16A/11 kW adapter, som gir den raskeste ladinga du får med UMC-kabelen. Ca. ladehastighet i km/t får du ved å multipisere kW-verdiene med 4,5.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

finn_roen

Sitat fra: VL på mandag 15. juni 2015, klokken 21:03
Takker for masse gode tilbakemeldinger!

Det ble en S85... Håper jeg ikke vil angre på det. Kjøpte demobil fra Tesla. Gått ca 3000, Autopilot og alt annet av utstyr med unntak av hifi annlegg og "kun" delskinn. Kun 3 uker gammal, fikk den for 590 og kan hente den mot slutten av uken, etter en storservice på den!

Siden jeg ikke kan mye Tesla, verken om bilen eller pris, vet jeg ikke om 590 var billig men jeg fikk nå ca 100 i rabatt sa han, på en 3 uker gammal bil.

Det er nok som flere påpeker, så lenge man ikke har eid en P85 før, så vil nok bilen være mer en rask og god nok. Det ene sekundet opp i hundre skal jeg klare meg uten. Det samme gjelder spoileren og litt andre frekke detaljer man får til P utgaven.

Det som er mest irriterende er forsikringen. Billigste til nå er Gjensidige med 9800,- i året med 75% bonus og samler rabatt! DnB og diverse andre banker hadde visst skrudd prisene opp på de nye Tesla modellene pga mye utgifter osv sa de, så her ville alle med Tesla som byttet til ny få merke økningen sa de.

Får legge trekkerør og kabel selv, har et relativt nytt sikringsskap på kun 230V. Så får høre med en elektriker om hva han anbefaler å gjøre.

Nå er det bare å lene seg godt tilbake å håpe resten av dagene denne uken flyr av gårde!
Gratulerer med ny bil, skal selv hente en p85 i morgen som er kjøpt av Tesla registrert i 2015 og har autopilot, gleder meg :-), angående forsikring så ringte jeg Gjensidige og fikk pris på 9800kr , sjekket litt opp hos andre selskap og fant ett par som var rimeligere, tok igjen en telefon til Gjensidige og sa jeg hadde fått en bedre pris, og fikk da en ny pris hos dem på under 7000kr.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: fonberg på tirsdag 16. juni 2015, klokken 13:30
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 16. juni 2015, klokken 10:42
Sitat fra: cirys1 på mandag 15. juni 2015, klokken 22:43
Sitat fra: VL på mandag 15. juni 2015, klokken 21:43
Jeg får med en kabel som kan brukes i hjemmekontakten, er dette en "schuko" som dere kaller den? Og kan den kabelen jeg få med brukes på BÅDE 16A og 10A? ( Beklager mulig dumme spørsmål )!

Vanlig stikk er schuko ja.. Den som følger med Tesla(UMC) begrenser til maks 13A, det holder som regel visst du ikke kjører veldig langt to dager på rad..

Selve kabelen som følger med (Tesla UMC) tåler vel 32A. Men du får først dette hvis du kjøper et blått adapter som du kobler på tuppen, og får en elektriker til å sette opp en ny sikring (32A), en tjukk kabel, og en Industrikontakt. Dette er billigste måten å få raskere lading. Mer info på teslas hjemmesider. Det er og forskjell på 1-fas og 3-fas. Hvis du har 3-fas har du visstnok litt større muligheter. Jeg har ladet med vanlig kontakt i et år, men har elektriker til å legge opp  32A så jeg kan lade sjeldnere og få den fyllt opp til ønsket nivå på 1 lading.

Korreksjon: Den originale ladekabelen (Tesla UMC) kommer standard med blått 32A/7,4 kW adapter (i tillegg til svart shuko 13A/3 kW adapter). I tillegg kan du kjøpe med rødt 400V/16A/11 kW adapter, som gir den raskeste ladinga du får med UMC-kabelen. Ca. ladehastighet i km/t får du ved å multipisere kW-verdiene med 4,5.

PS: VL har kun 230V så da går ikke rødt adapter for han. Men for andre er det jo bra.
PS2: Jeg fikk installert 1-fas 230V blå kontakt i dag, og deilig å se når tallene talte opp til 32A  ;D ;D :)
Tesla Model Y                         2021-

aryx

#42
Ta kontakt med hans.jorgen.knoff@tideforsikring.no . Er veldig sikker på at han kan gi bedre/det beste tilbudet på forsikring. Meld gjerne tilbake hva slags pris du fikk.
15 Tesla Model S P85D svart/svart 5-seter med alt utstyr
Tidligere: 13 Tesla Model S P85+ svart/svart 5-seter med alt utstyr, 12 Mercedes ML 350CDI Edition1, 08 Mercedes C 220CDI, 81 DeLorean DMC-12

Epleskreller

Sitat fra: aryx på onsdag 17. juni 2015, klokken 00:35
Ta kontakt med hans (prikk)jorgen(på)knoff(på)tideforsikring(hos/no . Er veldig sikker på at han kan gi bedre/det beste tilbudet på forsikring. Meld gjerne tilbake hva slags pris du fikk.
Dårlig gjort å skrive hele eposten hans ut i klartekst, adressen kan plukkes opp og han  får masse spam :'(
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

aryx

#44
Sitat fra: Epleskreller på onsdag 17. juni 2015, klokken 07:05
Sitat fra: aryx på onsdag 17. juni 2015, klokken 00:35
Ta kontakt med hans (prikk)jorgen(på)knoff(på)tideforsikring(hos/no . Er veldig sikker på at han kan gi bedre/det beste tilbudet på forsikring. Meld gjerne tilbake hva slags pris du fikk.
Dårlig gjort å skrive hele eposten hans ut i klartekst, adressen kan plukkes opp og han  får masse spam :'(

Det var et større problem før, dagens antispam løsninger er effektive. Hadde jeg sett en it-bedrift som skrev kryptiske epostadresser under ansatte/kontakt oss hadde jeg holdt meg langt unna. Men du må gjerne mene jeg er slem, det bryr jeg meg fint lite om.

Har du problemer med spam så gi disse lenkene til it administratoren din:
https://www.spamhaus.org
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sender_Policy_Framework
15 Tesla Model S P85D svart/svart 5-seter med alt utstyr
Tidligere: 13 Tesla Model S P85+ svart/svart 5-seter med alt utstyr, 12 Mercedes ML 350CDI Edition1, 08 Mercedes C 220CDI, 81 DeLorean DMC-12

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA