Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skal kjøpe/har kjøpt Model S

Startet av VL, lørdag 13. juni 2015, klokken 23:23

« forrige - neste »

VL

Hei!
Jeg er i forhandlinger om en model s, to forskjellige faktisk. En er 85 og en P85. P'en ligger 40 000,- høyere i pris, men samme utstyr. Er det veldig stor forskjell på disse? Går jeg glipp av mye om jeg velger vekk P85 og tar den billigste? Utstyret er jo det samme.

Så lurer jeg på litt ting rundt lading. Forstår det slik at man lader gratis på alle Teslas ladestasjoner og dette tar 30 minutt til ca 250 km kjøring? Hvor heldig er det for batteriet å kun lade den til 80% på hurtiglader?
Hvor lang tid tar det å lade fra vanlig 16A kurs hjemme, og hva koster det feks å lade 450 km hjemmefra?

Håper noen kan svare meg på dette :)

Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Epleskreller

#1
Forskjellen mellom P85 og 85 er først og fremst 0-50 km/t. Der er P85 mer brutal. Det er gøy, men ikke nødvendig. Er det verdt 40k er opp til deg ;-).  Til normal kjøring (og forbikjøringer) har begge biler nok kraft :-)

Å lade til 80% er skånsomt og fint for batteriet.  16A kurs vil fugere bra om du ikke kjører ekstra mye.. (har kjørt over 49k km hovedsaklig på 16A). Strøm er billig :-)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

krl

S85 har mer enn nok effekt for de fleste, så det kommer an på hvordan du skal kjøre... Jeg har aldri savnet større motor i min. Bilen brukes til langkjøring, ikke til burning og tullekjøring. Men for all del; du drar uansett ifra de aller fleste hvis det skulle være nødvendig.

Det beste for batteriet er å ikke bruke superlader i det hele tatt. Men garantien på batteriet er så god at jeg ikke ville brydd meg om å tenke på det. På denne typen batterier, så er det best å ligge mellom 60% og 75% opplading, så det er helt topp å ikke lade over 80%.

Det som sliter mest på batteriet er varme og lading til over 95% eller under 10%. Hvis du absolutt må lade over 95%, så er det lurt å gjøre dette rett før du drar på langtur. Og hvis du kjører den under ca 25%, så bør du sette den på lading med en gang du kommer frem.

Hvis du skal lade med en standard Schuko-kontakt, så får du maksimalt 13 km/h ladehastighet på en 16A kurs. Hvis du lader i 10 timer, så ender du med andre ord opp med ca. 130 km rekkevidde.

Prisen for å kjøre 450 km med lading hjemme blir rundt 80 kr med dagens strømpriser og passelig fornuftig kjøring (men uten sparekjøring).

VL

Takk for svar!

Hvordan er bilen uavhengig av P eller ikke i høyere hastigheter som, 80-120 km/t? Går den forsatt raskt opp i fart. Tenker da til forbikjøring for eksempel.

13km per time lading hjemmefra var jo ikke allverden. Er det noe jeg kan oppgradere får installert hjemme som gjør at jeg kan lade raskere? Og hva koster en slik installasjon?
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Epleskreller

Forbikjøringer blir aldri noe problem med Model S uansett hvilken variant du går for :-)

Har du gammelt hus kan du kanskje oppgradere til 32A i garasjen.  Selv har jeg 400V i sikringsskapet og har lagt ledninger for oppgradering til 400V trefase 32A i grasjen. Foreløpig har jeg ikke fått bedre tilbud enn 20k(må oppgradere hovedsikringen også), så har ikke fått ferdigstilt arbeidet.. Å montere en 32A enfasekurs tipper jeg vil koste 6-14k avhengig av kompleksitet og elektriker..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

VL

En 32A lader da 24km i timen, er det rett? Tror jeg må fikse meg en sånn.

Så lurer jeg på om det er dumt å kjøpe en brukt 2013 modell. Er 2014 et bedre alternativ eller spiller det ikke så stor rolle? Tenker på alle feilene som har vært etc.
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

plvr

Som flere før meg har sagt i dette forumet: de fleste klarer seg helt fint med 16A. Jeg lader utelukkende på jobb på 16A-kurs og hadde klart meg med å lade annenhver dag. Det finnes selvsagt dem som kjører mer enn meg daglig, men rimelig sikker på at flertallet klarer seg med vanlig kurs. Beste argumentet for oppgradering er vel muligheten til å få en mer brannsikker løsning, men det er det mange her som kan mer om enn meg.
P85 med autopilot, nov -14.
Model ≡ reservert 010416

GOS

Sitat fra: VL på søndag 14. juni 2015, klokken 00:04
En 32A lader da 24km i timen, er det rett? Tror jeg må fikse meg en sånn.

Så lurer jeg på om det er dumt å kjøpe en brukt 2013 modell. Er 2014 et bedre alternativ eller spiller det ikke så stor rolle? Tenker på alle feilene som har vært etc.

Med 32A 230 V så lader du ca 32 km/t. Med 16 A 400V trefase får du 55 km/t og har du dobbelt lader så kan du lade med 110 km/t ved 400 V 32 A trefase.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

krl

#8
Schuko-kontakter KAN gå varme ved belastning over 10A. Jeg følger disse enkle reglene:

- Maksimalt 13A ved temperatur under 15 grader der støpselet er plugget i stikkontakten.
- Maksimalt 13A ved temperatur under 25 grader der støpselet er plugget i stikkontakten og ladetid under tre timer.
- Maksimalt 10A ved temperatur over 10 grader der støpselet er plugget i stikkontakten.

Da er du rimelig sikker på å unngå brann, selv om det også er viktig å bytte ut stikkontakter som er gamle og slitte. Stikkontakter slites ekstra fort hvis du plugger inn noe som gir gnist fordi apparatet starter umiddelbart i det støpselet settes i kontakten. Da dannes det litt sot på kontaktflaten, noe som kan gå varmt og føre til brann.

Den beste oppskriften på brann er:
- Lade på over 10A over lang tid på varme dager med direkte sollys på stikkontakten. Eller innendørs i varm garasje. Og i tillegg lading med slitt/skadet kontakt. Det er IKKE smart.

Hvis jeg husker rett, så har det kommet nye retningslinjer for installasjoner, som gjør at elektrikere ikke har lov til å sette inn mer enn 10A Schuko-kontaktpunkter for elbil.

Det aller beste er å få satt inn en dedikert elbil-lader, og det nest beste er industrikontakt. Schuko (vanlig stikkontakt) er egentlig ikke egnet til elbil.

Jejl

Sitat fra: VL på søndag 14. juni 2015, klokken 00:04
En 32A lader da 24km i timen, er det rett? Tror jeg må fikse meg en sånn.

Så lurer jeg på om det er dumt å kjøpe en brukt 2013 modell. Er 2014 et bedre alternativ eller spiller det ikke så stor rolle? Tenker på alle feilene som har vært etc.
32A gir ca 32 km/t. Vi hadde 10A i et halvt år og klarte oss greit med det, men det var litt stress at vaskemaskinen var på samme kurs. Nå har vi 32A og det er mer enn nok. Tror en vanlig 16A kurs hadde holdt i massevis for oss. Så prøv ut det du har fra før først. Vet ikke om det er noe særlig forskjell på antall feil på 13 vs 14 modeller. Vi fikk bil i sept 2013 og har vært inne et par ganger for småfeil med bilen.

Johnny

Sitat fra: VL på søndag 14. juni 2015, klokken 00:04
En 32A lader da 24km i timen, er det rett? Tror jeg må fikse meg en sånn.

Så lurer jeg på om det er dumt å kjøpe en brukt 2013 modell. Er 2014 et bedre alternativ eller spiller det ikke så stor rolle? Tenker på alle feilene som har vært etc.

Bilen lader sånn omtrent like mange km/t som amper du leder med. For folk som faktisk sover om natten, så er konsekvensen at nesten alt er godt nok av ladehastighet.

Når det gjelder feil på bilene, så er det ingen grunn til å tro at nyere biler har bedre driftsikkerhet enn de eldre. De "yngre" bilene har ny funksjonalitet, men skulle jeg kjøpt bruktbil nå så hadde jeg vert på utkikk etter en signatur ;)
TMS og eGolf.

ihlhaug

Sitat fra: VL på søndag 14. juni 2015, klokken 00:04
En 32A lader da 24km i timen, er det rett? Tror jeg må fikse meg en sånn.

Så lurer jeg på om det er dumt å kjøpe en brukt 2013 modell. Er 2014 et bedre alternativ eller spiller det ikke så stor rolle? Tenker på alle feilene som har vært etc.

Du trenger ikke tenke på 2013 eller 2014. De var ca det samme frem til oktober 2014 da autopiloten kom. Alt før oktober 2014 er så og si det samme, foruten kanskje innfellbare speil. Jeg ville gått for den bilen med det utstyret du vil ha, med minst km og billigst pris. Evt gå litt opp hvis det er en spesiell farge du vil ha elns.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Jejl

Sitat fra: krl på søndag 14. juni 2015, klokken 00:38
Schuko-kontakter KAN gå varme ved belastning over 10A. Jeg følger disse enkle reglene:

- Maksimalt 13A ved temperatur under 15 grader der støpselet er plugget i stikkontakten.
- Maksimalt 13A ved temperatur under 25 grader der støpselet er plugget i stikkontakten og ladetid under tre timer.
- Maksimalt 10A ved temperatur over 10 grader der støpselet er plugget i stikkontakten.

Da er du rimelig sikker på å unngå brann, selv om det også er viktig å bytte ut stikkontakter som er gamle og slitte. Stikkontakter slites ekstra fort hvis du plugger inn noe som gir gnist fordi apparatet starter umiddelbart i det støpselet settes i kontakten. Da dannes det litt sot på kontaktflaten, noe som kan gå varmt og føre til brann.

Den beste oppskriften på brann er:
- Lade på over 10A over lang tid på varme dager med direkte sollys på stikkontakten. Eller innendørs i varm garasje. Og i tillegg lading med slitt/skadet kontakt. Det er IKKE smart.

Hvis jeg husker rett, så har det kommet nye retningslinjer for installasjoner, som gjør at elektrikere ikke har lov til å sette inn mer enn 10A Schuko-kontaktpunkter for elbil.

Det aller beste er å få satt inn en dedikert elbil-lader, og det nest beste er industrikontakt. Schuko (vanlig stikkontakt) er egentlig ikke egnet til elbil.
Det er bra å være på den sikre siden, men her vil sikkert mange mene at det blir litt for langt på den sikre siden.
Tesla har begrenset ladingen til 13A på Schuko på en 16A kurs, og det er ikke så mye som tyder på at det er noen fare ved å lade med 13A på en 16A kurs. Det er en her på forumet som har jukset seg til med å lade med 18-19A på en vanlig Schuko 16A kontakt, og det går vel sikkert greit så lenge det ikke er for lange perioder om gangen.

Tromic

Men kjære meget kompetente forum-folk: Hva er "riktig" pris på en brukt Tesla (2013, ca 25' km og godt utstyrt)? Ja, jeg vet at svaret er "det markedet er villig til å betale". Men jeg vil jo helst ikke være den i markedet som betaler for mye. Slik det er nå, synes jeg det er vanskelig å vite hva som er en rimelig deal - rett og slett fordi sammenlignbare biler ligger ute til ganske forskjellige  priser. Hva hadde dere lagt inn bud på?
Drammen.
Mitsubishi i-Miev 2011 - går som en klokke fortsatt
Tesla Model S 2013 - bruktkjøpt 2015. Fantastisk! Solgt.
Tesla Model X60D bestilt 24/9-2016

timingbeltkiller

La oss si bilen kostet ny 600 og tilsvarende bil i dag 750.
Bruktbilverdien er derfor høyere enn dersom prisen fremdeles hadde vært 600.
Men den bør snarere være 50 høyere enn 150.

Tar du ikke omsyn til dette i budet du gir,
overtar du som eier 2 den relativt høye avskrivingen eier 1 normalt har.
Og vitsen med å kjøpe brukt 1-3 år gamle biler er jo nettopp å unngå dette.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA