Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problem med fri bruk?

Startet av AmocoCadiz, lørdag 13. juni 2015, klokken 17:21

« forrige - neste »

Ole Henrik Hannisdahl

Sitat fra: hsa77 på søndag 14. juni 2015, klokken 15:14
Grønn kontakt har en litt merkelig prispolitikk på AC lading, her faktureres hver påbegynte time og prisen avhenger av gjennomsnittlig ladeeffekt. Det betyr at jeg faktisk sparer penger på å lade hele timen, når ladefarta avtar ved høy SoC går prisen ned! Men det er uansett så få kroner det er å spare at jeg gidder da ikke holde på slik...

Hei,

Enig at denne kan fremstå litt merkelig. Slik vi ser det, vil vi i en ideell prismodell ta betalt for tid på hurtigladere, og for kWh på flexiladere.

For hurtigladere har vi i dag en kombinasjon av minuttpris for registrerte kunder, fastpris per lading for drop-in kunder, og fri bruk for (de få) premiumkundene vi har. Angående drop-in kundene holder vi på å gjøre noen grep. Vi tar sikte på at også disse betaler per minutt fra ca august av, dog med en høyere minuttpris enn for registrerte kunder. Angående premium er vi litt i tenkeboksen. En mulighet er å innføre volumrabatt for alle, som gjør det billigere per minutt jo mer du lader. Uansett er intensjonen at alle som lader hos oss skal ha incentiv til å flytte bilen sin når de har fått den strømmen de trenger, fremfor å stå unødvendig lenge.

For flexiladere er saken litt mer utfordrende:

  • Vi har p.t. ikke lov til å ta betalt per kWh. Slik vi tolker dagens regelverk, vil en prismodell basert på kWh potensielt medføre at vi må ha lisens for strømsalg, noe som er helt uaktuelt for vår del. Det kan også i verste fall medføre at alle kunder må få mulighet til fritt å velge strømleverandør når dere skal lade, noe som er dyrt og komplekst å få til
  • Vi ønsker ikke minuttpris på flexiladere, fordi det er svært stor forskjell i ladehastighet mellom f.eks en 3,6kW LEAF og en 22kW Tesla på flexiladerene. Vi vil gjerne ha en prismodell som hensyntar dette


Den "minst dårlige" løsningen vi har funnet så langt, er dagens modell hvor vi beregner timeprisen basert på snitteffekt. I denne modellen vil det være det samme om du lader 2 timer på 10kW, eller 1 time på 20kW. Vi kan selvfølgelig justere ned beregningsintervallet fra 1 time til 30 eller 15 minutter, noe vi også vurderer. Utfordringen er at jo kortere beregningsintervall vi bruker, jo nærmere er vi en de facto kWh - prising.

Håper dette var oppklarende. Innspill mottas gjerne

Mvh Ole Henrik
Daglig leder, Grønn Kontakt.

jkirkebo

Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på mandag 15. juni 2015, klokken 09:27
Den "minst dårlige" løsningen vi har funnet så langt, er dagens modell hvor vi beregner timeprisen basert på snitteffekt. I denne modellen vil det være det samme om du lader 2 timer på 10kW, eller 1 time på 20kW. Vi kan selvfølgelig justere ned beregningsintervallet fra 1 time til 30 eller 15 minutter, noe vi også vurderer. Utfordringen er at jo kortere beregningsintervall vi bruker, jo nærmere er vi en de facto kWh - prising.

Håper dette var oppklarende. Innspill mottas gjerne

Kortere intervall vil fjerne mesteparten av problemet tror jeg. Det er kjipt å betale for en hel time om man trenger 10 minutter på 22kW for å komme frem dit man skal. Da blir det svært dyre kWh. Egentlig burde nesten intervallene vært ennå kortere men 15 min. er "innafor" synes jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hsa77

Sitat fra: jkirkebo på mandag 15. juni 2015, klokken 10:20
Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på mandag 15. juni 2015, klokken 09:27
Den "minst dårlige" løsningen vi har funnet så langt, er dagens modell hvor vi beregner timeprisen basert på snitteffekt. I denne modellen vil det være det samme om du lader 2 timer på 10kW, eller 1 time på 20kW. Vi kan selvfølgelig justere ned beregningsintervallet fra 1 time til 30 eller 15 minutter, noe vi også vurderer. Utfordringen er at jo kortere beregningsintervall vi bruker, jo nærmere er vi en de facto kWh - prising.

Håper dette var oppklarende. Innspill mottas gjerne

Kortere intervall vil fjerne mesteparten av problemet tror jeg. Det er kjipt å betale for en hel time om man trenger 10 minutter på 22kW for å komme frem dit man skal. Da blir det svært dyre kWh. Egentlig burde nesten intervallene vært ennå kortere men 15 min. er "innafor" synes jeg.
Støttes. 15min intervall ville løst problemet, om noen på død og liv skal stå perioden de har betalt for blir det ikke snakk om mange minuttene.

Kudos til Grønn Kontakt for å følge med på forumet og ta innspill fra oss på alvor!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

jkirkebo

Sitat fra: hsa77 på mandag 15. juni 2015, klokken 10:38
Sitat fra: jkirkebo på mandag 15. juni 2015, klokken 10:20
Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på mandag 15. juni 2015, klokken 09:27
Den "minst dårlige" løsningen vi har funnet så langt, er dagens modell hvor vi beregner timeprisen basert på snitteffekt. I denne modellen vil det være det samme om du lader 2 timer på 10kW, eller 1 time på 20kW. Vi kan selvfølgelig justere ned beregningsintervallet fra 1 time til 30 eller 15 minutter, noe vi også vurderer. Utfordringen er at jo kortere beregningsintervall vi bruker, jo nærmere er vi en de facto kWh - prising.

Håper dette var oppklarende. Innspill mottas gjerne

Kortere intervall vil fjerne mesteparten av problemet tror jeg. Det er kjipt å betale for en hel time om man trenger 10 minutter på 22kW for å komme frem dit man skal. Da blir det svært dyre kWh. Egentlig burde nesten intervallene vært ennå kortere men 15 min. er "innafor" synes jeg.
Støttes. 15min intervall ville løst problemet, om noen på død og liv skal stå perioden de har betalt for blir det ikke snakk om mange minuttene.

Kudos til Grønn Kontakt for å følge med på forumet og ta innspill fra oss på alvor!
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fredag

Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på mandag 15. juni 2015, klokken 09:27
Vi har p.t. ikke lov til å ta betalt per kWh. Slik vi tolker dagens regelverk, vil en prismodell basert på kWh potensielt medføre at vi må ha lisens for strømsalg, noe som er helt uaktuelt for vår del. Det kan også i verste fall medføre at alle kunder må få mulighet til fritt å velge strømleverandør når dere skal lade, noe som er dyrt og komplekst å få til

Hvilken lov eller forskrift er det du tolker slikt?

Har du vært i kontakt med departementet for å få endret på dette? Dette er jo en helt unødig og kunstig begrensning som politikerne bør fikse, for å oppmuntre til flere offentlige ladeplasser som tilbyr lading mot betaling.

Spesielt fordi 400V TN ofte er lettere tilgjengelig for private aktører som feks kjøpesentre, enn for kommunale aktører som bruker det gamle strømnettet ute på gata. Men private aktører gidder ikke å gi bort strøm gratis, fri bruk skaper problemer, og private er ikke så gira på elbiler at de gidder å kjempe mot offentlige regler.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Ole Henrik Hannisdahl

#20
Dette er hjemlet i Energilovens §4, som regulerer omsetning av elektrisk energi - også kalt strøm på folkemunne. Se https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1990-06-29-50#KAPITTEL_4. Se også http://www.nve.no/no/Konsesjoner/Hvordan-soke-om-omsetningskonsesjon/Omsetningskonsesjoner/

Det er rom for tolkning her, men enn så lenge velger vi å holde oss på den sikre siden. Vi er eid av 24 kraftselskap, og ønsker ikke å tøye strikken for langt uten en grundig avklaring med NVE først. Det jobbes med saken.

Mvh Ole Henrik
Daglig leder, Grønn Kontakt.

Mippen

#21
Det beste er å ha en modell hvor man betaler pr. Kw. Hvis det ikke er lov pr i dag bør det forskrifter på plass slik at det vil være lov å gjøre det på denne måten. Elbiler er kommet for å bli og det bør være mulig å ta betalt pr kw som man tar betalt pr. liter bensin.  Når det er kaldt tar det for eksempel mye mer tid å lade bilen på hurtiglader. Med bare betaling på tid betaler man mer og får mindre når det går tregt. Men det burde også ideelt sett være betaling for tid over 80% slik at det ikke skal lønne seg å stå for lenge.
Fremtiden er elektrisk.

Gliderman

+1 Mippen.
kW pris opptil eks 80% og deretter minuttpris.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Leon

Sitat fra: Mippen på mandag 15. juni 2015, klokken 20:34
Det beste er å ha en modell hvor man betaler pr. Kw. Hvis det ikke er lov pr i dag bør det forskrifter på plass slik at det vil være lov å gjøre det på denne måten. Elbiler er kommet for å bli og det bør være mulig å ta betalt pr kw som man tar betalt pr. liter bensin.  Når det er kaldt tar det for eksempel mye mer tid å lade bilen på hurtiglader. Med bare betaling på tid betaler man mer og får mindre når det går tregt. Men det burde også ideelt sett være betaling for tid over 80% slik at det ikke skal lønne seg å stå for lenge.

Dette har vi diskutert mange ganger før, og jeg tror flertallet her heller vil ha minuttpris framfor kW-pris - nettopp for å unngå at folk blir stående og lade til 90-100%! Ventetid er også penger...

Ser problemet med at ladetiden blir større om vinteren, i tillegg til forbruket, men er redd ideelle løsninger lett blir for vanskelige å gjennomføre...
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Olatho

Det er flere problemer med kWh-betaling, særlig så lenge ladeplassene er få, og vanlige parkeringsplasser også kan være vanskelig å oppdrive.  Og problemet blir bare større der det ikke er gratis for elbiler å stå på vanlige parkeringsplasser (de fleste private parkeringer).
Det er jo enkelt nok å sette bilen på ladeplass, skru ned ladefarta til et minimum, og bli stående i timevisfor en mye lavere pris enn om man parkerer på vanlig plass.

Tar du taxi betaler du jo for en kombinasjon av tid og kjørelengde (gjerne med en minstepris) - det er kanskje en mulig løsning for å kompromisse.  1 kr/kWh + 1 kr/min, minimum 15kr. 
Betaling gjennom EasyPark eller noe lignende (de har jo allerede ferdig løsning for å ta betalt for faktisk parkeringstid, så man slipper å gjette på forhånd hvor lenge man skal stå).

Det krever selvsagt også at man får lov til å "selge strøm", men burde vel være en akseptabel løsning som ivaretar de fleste interesser i gamet.

K S

Minuttpris og tilstrekkelig antall ladeplasser.
Det viktigste er at de er mulig å få lade. Vil heller betale 100kr for lading enn 50kr og måtte vente 60 minutt pga en som skal toppe batteriet. Ikke heng dere opp i beløpene, det er prinsippet jeg vil frem til

hsa77

Kwh prising vil nok skape flere problemer i og med at man da kan stille ned ladehastighet og således få en billig parkeringsplass. Synes også det er feil at man skal få lavere timepris dersom man lader med lavere effekt, kan ladestasjonen gi 22kw så får man betale for 22kw. Det er tiden man opptar ladestasjonen som skaper ladekø.  Fortum har valgt å prise per minutt etter kapasiteten på ladestasjonen, det synes jeg er den beste løsningen.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Mippen

#27
Pris på tid funker bare for de som lader av og til. For folk som ikke har ladeplass hjemme vil det å måtte betale for tid og ikke kW bety at det koster like mye eller mer å lade bilen som å fylle bensin/diesel. Det vil gjøre at flere folk ikke velger elbil. Med en betaling pr kW på hurtiglader opp til 80% og tid over dette vil gjør at det lønner seg å lade til 80% for å unngå at folk opptar plassene mer enn nødvendig. På vanlige ladeplasser passer det mer med betaling for tid.

Man må skille mellom hurtigladere og vanlig lading.
Fremtiden er elektrisk.

hsa77

Sitat fra: Mippen på tirsdag 16. juni 2015, klokken 16:54
Pris på tid funker bare for de som lader av og til. For folk som ikke har ladeplass hjemme vil det å måtte betale for tid og ikke kW bety at det koster like mye eller mer å lade bilen som å fylle bensin/diesel. Det vil gjøre at flere folk ikke velger elbil. Med en betaling pr kW på hurtiglader opp til 80% og tid over dette vil gjør at det lønner seg å lade til 80% for å unngå at folk opptar plassene mer enn nødvendig. På vanlige ladeplasser passer det mer med betaling for tid.

Man må skille mellom hurtigladere og vanlig lading.
Men på AC lading vet ikke ladestasjonen SoC,  så her er den prismodellen ikke mulig. Det beste er minuttprising basert på kapasiteten til ladestasjonen, slik som Fortums ladetorg I Moss. På 22kw er prisen 1kr/min, på 7kw 20øre/min - da skiller man på hurtiglading og vanlig lading. Dersom en bil med 3,6kw lader ønsker å benytte en 22kw stolpe så må man betale samme pris som om man hadde kunnet lade med 22kw, det gjør at man heller finner en passende sakteladeplass istedenfor å blokkere en ladestasjon man ikke kan utnytte. Det er så få ladestasjoner at vi må sørge for sirkulasjon.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Mippen

22kw er strengt tatt ikke hurtiglading som CCS og CHAdeMO. Enig at der bør det være betaling for tid. Det bør lønne seg å ha en bil som kan lade raskest mulig på slike stasjoner.

Hurtigladeren trenger ikke å vite SOC for å ta betalt pr kw. Laderen vet hvor mye strøm man har ladet. Etter 80 % dropper også hastigheten. Det burde være mulig å ha et betalingssystem som senser når hastigheten dropper for å så aktivere betaling for tid helt til kabelen er plugget ut.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA