Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Microinverter rett i stikkontakten, hvilke lover bryter jeg da ?

Startet av nien, onsdag 10. juni 2015, klokken 08:54

« forrige - neste »

nien

Hvis jeg setter et 250w solpanel i hagen, kobler til en inverter og setter kontakten i veggen... hvilke lover bryter jeg eventuelt da ? :-)

Forutsatt at det tekniske kvaliteten er god og inverteren er godkjent i Tyskland/England osv...

Har prøvd et sånt kina oppsett med paneler og en billig on-grid inverter, og det virker overraskende bra... !


cra

Kjenner ikke til lovverket, men om den ikke kobler ut automatisk ved strømstans risikerer du (i alle fall teoretisk sett) å gi stakkaren som skal fikse problemet på linja en karamell, samt å (prøve å) gi strøm til hele nabolaget.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Du sier ikke hvor du bor, men sakset fra Hafslund (min utheving)
Sitat fra: https://www.hafslundnett.no/oss/hva_er_en_plusskunde_/14398
Stiller Hafslund Nett tekniske krav ved tilknytning av plusskundeanlegg?
Ja, Hafslund Nett stiller tekniske krav til plusskundeanlegg, slik at disse anleggene ikke skal bidra til redusert spenningskvalitet hos andre av våre kunder.
Det er også krav til at et plusskundeanlegg av sikkerhetsmessige årsaker skal kobles ut automatisk ved strømstans i Hafslund Netts distribusjonsnett og også må bli liggende utkoblet inntil normal strømforsyning igjen er opprettet av Hafslund Nett.
Det er plusskundens ansvar i samarbeid med installatør å sørge for at anlegget tilfredsstiller de tekniske krav som stilles for å kunne tilknytte produksjonsanlegg til distribusjonsnettet, herunder utstyr som sikrer at produksjonsanlegget kobles ut ved strømutfall i distribusjonsnettet.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Griffel

Sitat fra: nien på onsdag 10. juni 2015, klokken 08:54
Hvis jeg setter et 250w solpanel i hagen, kobler til en inverter og setter kontakten i veggen... hvilke lover bryter jeg eventuelt da ? :-)

Forutsatt at det tekniske kvaliteten er god og inverteren er godkjent i Tyskland/England osv...

Har prøvd et sånt kina oppsett med paneler og en billig on-grid inverter, og det virker overraskende bra... !
Lovverket er vel ikke det største problemet. Inverteren vil forsøke å forsyne hele nettverket, og dersom den ikke er beskyttet av en sikring som ryker vil den ganske sikkert brenne opp.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

nien

Ut i fra svarene i denne tråden, så kan ikke jeg se annet enn at hvis inverteren er godkjent i EU, og den kutter produksjonen hvis nettet faller ut, altså en nett - tilknyttet dings, så er dette ikke direkte ulovlig :-)


Griffel

Sitat fra: nien på torsdag 11. juni 2015, klokken 14:48
Ut i fra svarene i denne tråden, så kan ikke jeg se annet enn at hvis inverteren er godkjent i EU, og den kutter produksjonen hvis nettet faller ut, altså en nett - tilknyttet dings, så er dette ikke direkte ulovlig :-)
Men det er ikke lett å å forstå at noen kan ha glede av å installer noe slikt. For meg virker dette som direkte tøvete.
En CE variant av noe slik med alle sikkerhets funksjoner son noe slik vil kreve finnes vel ikke?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Muffinman

Hva slags dingser er det vi egentlig snakker om her? Bilde eller link? Snodig prosjekt, men jeg ble nysgjerrig.

Olee

Sitat fra: Muffinman på torsdag 11. juni 2015, klokken 22:20
Hva slags dingser er det vi egentlig snakker om her? Bilde eller link? Snodig prosjekt, men jeg ble nysgjerrig.
Regner med at det er snakk om microinvertere som er koblet til rett i stikkontakten, og ikke en stor en som går til sikringsskapet.

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA