Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Priser på ny ladekabel - hva er riktig?

Startet av Svenn78, torsdag 04. juni 2015, klokken 22:34

« forrige - neste »

Svenn78

Jeg fikk strekk i ladeledningen til min Ford EV. Det på tross av at det er montert noe som av elektriker ble beskrevet som trykkavlastning osv. Ikke vet jeg. Det som fysisk har skjedd med laderen er at vinden hadde klart å blåse kladden av opphenget som jeg har laget til den.

Min søken for å få dette reparert begynte i dag tidlig hos Ford Tønsberg. Her var det stort sett ingen hjelp å få. De mente jeg måtte ha ny kladd. Den skulle de ha 4168,- for. Det syntes jeg var en urimelig pris. Det ble møtt med et skuldertrekk fra Ford Tønsberg. De hadde forøvrig hørt at noen hadde fått fikset et liknende problem ved hjelp av elektriker.

Jeg oppsøkte da en elektriker. Han forsøkte å åpne kladden, men det viste seg å være umulig. Jeg forsøkte å ringe Ford lokalt for å spørre om de hadde noe tegning/skjema på kladden. Det hadde de ikke. Elektrikere koster penger om man skal få de til å knote masse. Jeg forlot elektrikeren ganske så fortvilet med en defekt lader. Tilfeldigheter hadde det slik at jeg hadde en annen elektriker på besøk i dag, for å få skiftet ut en trafo til downlights i huset. Han var ennå hjemme hos meg da jeg var innom hjemme. Denne elektrikeren brukte også noe tid på å se på laderen. jeg ringte Ford sentralt. Og ble satt over tre ganger, før jeg fikk snakket med noen. NOEN! Da jeg forklarte at laderen var defektpga et kabelbrudd mellom stikket og kladden ble det mørkt hos dama på Ford. "Hva er det du har problemer med?", "Hvilken komponent?", "Er laderen i bilen ødelagt". Mine mange grafiske forsøk på å forklare at man har en side av ledningen som settes i husveggen, så kommer kladden og så neste kontakt som skal i bilen viste seg ikke å være nok informasjon. Jeg sa flere ganger at jeg kjørte en Ford Focus. Men IKKE FAEN om hun klarte å skjønne hva jeg snakket om. Gikk gjennom dette flere ganger med henne. Elektrikeren stod ved siden av meg og himla med øynene. Forda har levert EN forbanna bil som heter FORD FOKUS med EN type lader for hjemmelading. Men å skjønne hva jeg snakket om var inn i granskauen vanskelig.

Etter en god stund så det ut som klarværet kom, og hun forstod hva jeg snakket om. Hun måtte snakke med teknisk avdeling å komme tilbake til meg. Noe hun gjorde etter en stund. Svaret herifra var at det ikke var mulig å skru på den. Jeg må kjøpe ny.

Jeg ble for å si det mildt lettere irritert, og urasjonell.... (Nei, jeg har ikke drept noen!) For å roe meg ned litt gjorde jeg noe av det jeg hater mest i livet. Dro på butikken for å handle dagligvarer! I mens snakket jeg med min kjære og fortalte hva jeg hadde opplevd. Min kjæreste er den beste i verden. Hun sa bare at bilen måtte vi ha til å funke, så jeg måtte ta kontakt med Ford Tønsberg å bestille en ny kladd. Da jeg kom hjem satte jeg varene utenfor inngangsdøra (fire fulle bæreposer med div. som tidligere var ord på en lapp fra min kjære og som nå var varer). Jeg kasta meg over telefonen og sindig og rolig som jeg var ringte jeg opp Ford Tønsberg og sa at jeg ikke hadde noe annet valg enn å bestille den ..... laderen... Fylte på med at jeg nå følte meg helt ferdig med Ford og bare trengte den slik at jeg fikk solgt den jævla bilen, og min andre Ford også – for MAKAN til dritt... Var nok ikke helt i balanse... Prisen 4 168,-.

Da jeg hadde lagt på røret, eller trykket på det røde telefonrørsymbolet på telefonen satte jeg meg ned og begynte å søke litt på nett. Der fant jeg en artikkel om dyre ladekladder, og en opplisting av priser. Her stod det at ladekladden til Ford kostet 2 800,-. Den var faktisk billigst av alle merkene representert i artikkelen. Jeg skrev da en spontan mail til journalisten, og spurte om kilde. Journalisten responderte i løpet av 20-30 minutter.... Og sendte meg svaret han hadde mottatt fra Ford Norge. Her stod den prisen han hadde benyttet i artikkelen.

Etter dette tok jeg kontakt med Ford Tønsberg igjen.... som da ikke kunne skjønne noe av dette.... Han bad meg om å sende dokumentasjon på dette... så jeg oversendte eposten.

SÅ da gjenstår det bare å se hva jeg må betale for kladden... Blir det 4 200 eller 1400 mindre?!
Jeg er utrolig spent.

Har du lest alt dette  - så har du FOR god tid. 
Svenn

--
VW eGolf (juli 2016 ->)
Ford Focus Electric (april 2014 - juli 2016)

Svenn78

Fikk en ny kladd hos Ford Tønsberg helt gratis! :)
Svenn

--
VW eGolf (juli 2016 ->)
Ford Focus Electric (april 2014 - juli 2016)

elektrolux

Etter så mye frustrasjon fortjente du det.

Godt skrevet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA