Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Industrikontakt 32 amp lading blå adapter. Lasking nødvendig?

Startet av Belloq, fredag 29. mai 2015, klokken 10:24

« forrige - neste »

Belloq

Skal montere en industrikontakt som passer på den blå adapteren som følger bilen, elektriker skal også trekke en ny ledning til sikringsboks og montere en større sikring. Bilen har enkel lader, vil den da lade med 32 amp? eller må den laskes? Mulig jeg er helt på jordet her ,men har lest at boks montert på vegg må laskes.
P85 2014

Leif1

Konvertitt fra S til X

Belloq

Sitat fra: Leif1 på fredag 29. mai 2015, klokken 10:28
Laskingen foregår i det blå adapteret. Plug and play.
Fantastisk:) Plug and play er bra . Takk for svar
P85 2014

Leif1

Du har rett i at det må laskes hvis en bruker ladeboks, altså en type-2 boks.
Denne fører fasene rett ut, uten lasking. For en vanlig blå kontakt slipper du å tenke på dette.

Konvertitt fra S til X

Tuxedo

Sitat fra: Belloq på fredag 29. mai 2015, klokken 10:24
Skal montere en industrikontakt som passer på den blå adapteren som følger bilen, elektriker skal også trekke en ny ledning til sikringsboks og montere en større sikring. Bilen har enkel lader, vil den da lade med 32 amp? eller må den laskes? Mulig jeg er helt på jordet her ,men har lest at boks montert på vegg må laskes.
Enkel- eller dobbellader har ingen betydning når du bruker Teslas adapter.  Det får kun betydning med Type-2 ladere.

Belloq

Takker for svar, men hvis jeg skal kjøpe en kabel til og ha hengende i industri kontakten, hvilken trenger jeg da?
Beklager er litt noob , syntes det er vanskelig og finne riktig kabel
P85 2014

Tuxedo

Da er det enklest å kjøpe en kabel til fra Tesla, med blått adapter.

cra

Sitat fra: Belloq på fredag 29. mai 2015, klokken 10:53
Takker for svar, men hvis jeg skal kjøpe en kabel til og ha hengende i industri kontakten, hvilken trenger jeg da?

Mitt tips: Ikke kjøp noe ekstra før du vet at du trenger det. Jeg har min medfølgende UMC hengende på fast plass i garasjen hjemme. Tar den kun med når vi er på langtur, og trenger den som regel ikke da heller.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Joachim@sancon.no

Sitat fra: cra på fredag 29. mai 2015, klokken 11:17
Sitat fra: Belloq på fredag 29. mai 2015, klokken 10:53
Takker for svar, men hvis jeg skal kjøpe en kabel til og ha hengende i industri kontakten, hvilken trenger jeg da?

Mitt tips: Ikke kjøp noe ekstra før du vet at du trenger det. Jeg har min medfølgende UMC hengende på fast plass i garasjen hjemme. Tar den kun med når vi er på langtur, og trenger den som regel ikke da heller.

Må si meg enig her. Jeg lader på 10amp og aldri på natta grunner gammelt el opplegg. Har kjørt nesten 3000km på litt under 2mnd og lader 2-3 ganger i uka.

Har brukt SC og destinasjons ladere på langturer og litt på jobb i ny og ne. Hadde planer om 32amp blå kontakt før jeg fikk bilen , men ikke noe jeg prioriterer nå.

Leif1

Sitat fra: Joachim@sancon.no på fredag 29. mai 2015, klokken 14:58
Sitat fra: cra på fredag 29. mai 2015, klokken 11:17
Sitat fra: Belloq på fredag 29. mai 2015, klokken 10:53
Takker for svar, men hvis jeg skal kjøpe en kabel til og ha hengende i industri kontakten, hvilken trenger jeg da?

Mitt tips: Ikke kjøp noe ekstra før du vet at du trenger det. Jeg har min medfølgende UMC hengende på fast plass i garasjen hjemme. Tar den kun med når vi er på langtur, og trenger den som regel ikke da heller.

Må si meg enig her. Jeg lader på 10amp og aldri på natta grunner gammelt el opplegg. Har kjørt nesten 3000km på litt under 2mnd og lader 2-3 ganger i uka.

Har brukt SC og destinasjons ladere på langturer og litt på jobb i ny og ne. Hadde planer om 32amp blå kontakt før jeg fikk bilen , men ikke noe jeg prioriterer nå.

Det viktigste du gjør er å få satt opp en kontakt av god kvalitet, som den blå du tenker på.
Da har du grei ladefart på fullt, og kan gjerne skru ned litt når du ser hvor liten tid du faktisk trenger på lading. Det er ikke mye, bare en passer på å fylle etter litt jevnlig.
Konvertitt fra S til X

lurium

Hvis man er glad i batteripakken så lader man hver eneste dag samt holder seg mellom 50-80(90) prosent. Lader man kun 2 ganger pr uke så vil man gå ned under 50, noe som ikke er optimalt.

Belloq

Takk for mange gode råd:) er flink til og klatt lade , kommer jo fra en Leaf. Så da fortsetter jeg og plugge inn så lenge bilen står hjemme.
P85 2014

Davidsv

Sitat fra: Thomas M på fredag 29. mai 2015, klokken 18:06
Hvis man er glad i batteripakken så lader man hver eneste dag samt holder seg mellom 50-80(90) prosent. Lader man kun 2 ganger pr uke så vil man gå ned under 50, noe som ikke er optimalt.
Trodde det var mer over 90%/under 10% som var skadelig. Minst 50% virker jo litt mye? Hvor har du hørt det?
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

Leif1

Den er kvassere over 50% og batteriet trives veldig bra mellom 50 og 70-80%.
Ettersom du kommer fra Leaf vil du nok finne ut at dette er plenty. Min står på ca 75% som øvre grense. Lader kun mer hvis jeg behøver det.
Konvertitt fra S til X

Belloq

Sitat fra: Leif1 på fredag 29. mai 2015, klokken 19:10
Den er kvassere over 50% og batteriet trives veldig bra mellom 50 og 70-80%.
Ettersom du kommer fra Leaf vil du nok finne ut at dette er plenty. Min står på ca 75% som øvre grense. Lader kun mer hvis jeg behøver det.

Ja det er en ny verden:) Nå slipper jeg og ligge i 90/100 på e18 frem til jobb på vinterstid, og ikke minst være bekymret for og ha nok strøm hele tiden til andre erend.
P85 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA