Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Car pooling / Samkjøring

Startet av Gliderman, torsdag 28. mai 2015, klokken 07:37

« forrige - neste »

Gliderman

Fra 1. juni blir det kun tilgang til kollektivfeltet fra Sandvika dersom man er 2 eller fler i bilen. Noe jeg faktisk synes er helt greit.
Har noen erfaring med en samkjøring / car pooling tjeneste? Det finnes fler så om noen hadde erfaring med en eller fler av disse ville det være nyttig.
Eks. car.ma, ants.com, bravocar.co, carpooling.com og gomore.no
Finnes kanskje fler også? App? Facebook?

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Mobsan

Hei,
Jeg vil gjerne informere om at Ants finnes på http://joinants.com
Vi kan også levere widget til hjemmesider/intranettsider for de som skulle ønske å fremme internt på jobben.

Widget generator

Dette er et eksempel på hvordan det kan brukes. Kan lett endre steder eller strekninger om man ønsker det.

Jeg kan hjelpe om det skulle være noe.

For de som måtte lure, så har jeg interesser i Ants.
Samkjør med Ants app

Trekkoppbil

Ta med deg en diger karamellposte, så stopper du på en bussholdeplass, og ser om du får låkka noen inn i bilen.

Men over til saken:
Det er viktig at vi kjører brainstorming, for å komme med enkel løsninger som kan bli brukt i det daglige.

Hvis man skal kjøre sammen, så kan det være greit å snakke med naboer eller kollegaer. Det kan være noen som er glade for å bli tilbudt skyss.

Skal haikeapper slå ann, så gjelder det å reklamere for dem blandt potensielle passasjerer, så det å reklamere for dem blandt kollegaer kan nok våre smart, og man er avghengig av å ha mange bilister, for at passasjerene skal prøve det ut.  For passasjeren må det være mye enklere og raskere reisemåte, enn andre reisemåter.

Så det er bra om vi er mange som tester ut en rekke apper, så kan vi se hva som slår ann.

Hva med å vifte med et skilt om hvor du skal, kjøre sagte forbi bussholdeplassene, og se om noen vil være med?
Det vil være ganske unorkst i vår tid, men dersom mange gjør det, så kunne det mot alle odds bli innarbeida. Jeg er litt skeptisk til at det går ann å innføre en sånn ordning, men det er noe lignende enkel måte for haiking som vi trenger, så ideen kan vi spinne videre på.

Uber har et ordna system, hvor sjåførene må levere politiattest mm, og oppgi bilnummer.  Enkelte vil sikkert foretrekke et slikt organisert system, men Uber er til en litt annen bruk, og vi trenger noe som passer til tilfeldig haiking.

Thomas Parsli

Sitat fra: Gliderman på torsdag 28. mai 2015, klokken 07:37
Har noen erfaring med en samkjøring / car pooling tjeneste? Det finnes fler så om noen hadde erfaring med en eller fler av disse ville det være nyttig.
Eks. car.ma, ants.com, bravocar.co, carpooling.com og gomore.no
Finnes kanskje fler også? App? Facebook?

De største er pt. car.ma og gomore, mens flinc.org ser ut til å være "up and coming".
Felles for alle (jeg har brukt de litt) er så lite bruk at man ikke gidder.

Når de i tillegg er litt for enkle (dumme) på ruteplanlegging og matching blir man lei.

Det finnes fler, men dette skal jo fungere i praksis så jeg mener lakmustesten er en fungerende app for iOS og Android.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

cra

En enkel måte å gjøre det på for de som pendler mellom knutepunkter er å la det bli kjent at "jeg kjører fra A til B" hver dag ca kl XX:XX, og tar med pasasjerer". Kanskje enklest hvis man ser "kjente" fjes på stedet. Evt. kan man henge opp en lapp med kontaktinformasjon?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

TorAtle

Jeg har ikke car-poolet siden jeg var student og vil anse det for å være rimelig langt nede på lista over alternative måter å komme seg på jobb. Etter egen bil, kollektiv og elsykkel, blant annet. Skal jeg gi fra meg friheten det er å dra fra og til jobb akkurat når jeg måtte ha lyst?
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

Rødkleiv

Sitat fra: TorAtle på torsdag 28. mai 2015, klokken 19:00
Jeg har ikke car-poolet siden jeg var student og vil anse det for å være rimelig langt nede på lista over alternative måter å komme seg på jobb. Etter egen bil, kollektiv og elsykkel, blant annet. Skal jeg gi fra meg friheten det er å dra fra og til jobb akkurat når jeg måtte ha lyst?

Dette er realitetene. Folk flest gidder ikke å samkjøre. Da kan man like gjerne ta bussen eller finne på noe annet. Jeg vedder en løvetannkrans på at elbilsalget nå har nådd toppen. Den lille kjernen av hardcore elbilster vil fortsette å kjøpe nye elbiler. Folk som ikke er idealister vil ha mistet en god grunn til å kjøpe elbil og det vil merkes.

jkirkebo

Sitat fra: Rødkleiv på torsdag 28. mai 2015, klokken 19:31
Sitat fra: TorAtle på torsdag 28. mai 2015, klokken 19:00
Jeg har ikke car-poolet siden jeg var student og vil anse det for å være rimelig langt nede på lista over alternative måter å komme seg på jobb. Etter egen bil, kollektiv og elsykkel, blant annet. Skal jeg gi fra meg friheten det er å dra fra og til jobb akkurat når jeg måtte ha lyst?

Dette er realitetene. Folk flest gidder ikke å samkjøre. Da kan man like gjerne ta bussen eller finne på noe annet. Jeg vedder en løvetannkrans på at elbilsalget nå har nådd toppen. Den lille kjernen av hardcore elbilster vil fortsette å kjøpe nye elbiler. Folk som ikke er idealister vil ha mistet en god grunn til å kjøpe elbil og det vil merkes.

Tellinger viser at ca. 4% av norges elbiler kjører på E18 vest for Oslo i rushtiden. Dvs. at denne endringen ikke berører 96% av elbilistene. Derfor tror jeg neppe vi får en merkbar virkning på elbilsalget om vi ser på landsbasis.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

#8
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 28. mai 2015, klokken 21:01
Sitat fra: Rødkleiv på torsdag 28. mai 2015, klokken 19:31
Sitat fra: TorAtle på torsdag 28. mai 2015, klokken 19:00
Jeg har ikke car-poolet siden jeg var student og vil anse det for å være rimelig langt nede på lista over alternative måter å komme seg på jobb. Etter egen bil, kollektiv og elsykkel, blant annet. Skal jeg gi fra meg friheten det er å dra fra og til jobb akkurat når jeg måtte ha lyst?

Dette er realitetene. Folk flest gidder ikke å samkjøre. Da kan man like gjerne ta bussen eller finne på noe annet. Jeg vedder en løvetannkrans på at elbilsalget nå har nådd toppen. Den lille kjernen av hardcore elbilster vil fortsette å kjøpe nye elbiler. Folk som ikke er idealister vil ha mistet en god grunn til å kjøpe elbil og det vil merkes.

Tellinger viser at ca. 4% av norges elbiler kjører på E18 vest for Oslo i rushtiden. Dvs. at denne endringen ikke berører 96% av elbilistene. Derfor tror jeg neppe vi får en merkbar virkning på elbilsalget om vi ser på landsbasis.

Kilde til påstanden om at denne endringen ikke berører 96% av elbilistene?

Håper det ikke er SVVs telling mellom Blommenholm og Høvik kirke - den gir nemlig ikke grunnlag for å komme med en slik påstand.

Griffel

Sitat fra: Rødkleiv på torsdag 28. mai 2015, klokken 21:57
Kilde til påstanden om at denne endringen ikke berører 96% av elbilistene?

Håper det ikke er SVVs telling mellom Blommenholm og Høvik kirke - den gir nemlig ikke grunnlag for å komme med en slik påstand.
Kilde er neppe nødvendig.
Litt enkel matematikk. Et kollektivfelt 3-4 sek mellom hver elbil gir 2400-1800 biler, det er 50000 elbiler. Altså et sted mellom 3,6og 4,8% er det maksimale antall elbiler det i praksis er mulig å transportere i dette feltet. Så at 96% av elbilene ikke kjører her i mellom 7 og 9 er nesten ikke til å unngå.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elise

Jeg samkjører med kollega 3-4 dager i uka. Det fungerer så lenge vi bor ganske nær hverandre, jobber samme sted og har lik arbeidstid. Å samkjøre med fremmede er urealistisk, tror jeg.
E-golf med navn Guffen, bestilt 15.04.15, mottatt 12.06.15

Rødkleiv

Sitat fra: Griffel på torsdag 28. mai 2015, klokken 22:14
Sitat fra: Rødkleiv på torsdag 28. mai 2015, klokken 21:57
Kilde til påstanden om at denne endringen ikke berører 96% av elbilistene?

Håper det ikke er SVVs telling mellom Blommenholm og Høvik kirke - den gir nemlig ikke grunnlag for å komme med en slik påstand.
Kilde er neppe nødvendig.
Litt enkel matematikk. Et kollektivfelt 3-4 sek mellom hver elbil gir 2400-1800 biler, det er 50000 elbiler. Altså et sted mellom 3,6og 4,8% er det maksimale antall elbiler det i praksis er mulig å transportere i dette feltet. Så at 96% av elbilene ikke kjører her i mellom 7 og 9 er nesten ikke til å unngå.

At 96% av bilene ikke kjører på et gitt sted på en gitt dag kan godt være mulig. Det er noe helt annet enn at 96% av elbilene ikke er berørt.

For det første er E18 vestfra bare en av mange innfartsårer til Oslo.
For det andre kjører ikke alle E18 eller hvilken vei det nå måtte gjelde, i hele sin lengde. Punktmåling fanger derfor ikke opp helheten.
For det tredje vil mange variere transportmåte på jobb fra dag til dag og kjører ikke nødvendigvis hver dag.
For det fjerde vil mange variere tidspunkt de kjører, det kan være mellom 7-9 eller før/senere avhengig av dag.

Så påstanden om at 96% ikke er berørt, er garantert feil.

Et mer sannsynlig anslag er basert på at 40% av landets elbiler finnes i Oslo/Akershus: man kan nok konservativt anslå at minst halvparten av disse brukes jevnlig i kollektivfeltet.

For å ettergå dette kan man jo bare se hvor elbilene finnes; de finnes der det er kollektivfelt som kan brukes og der det er kostbare bompenger/ferge. Hvis det ikke finnes kollektivfelt og eller kostbare bompenger/ferge, så finnes det omtrent ikke elbiler.

Griffel

#12
Helt klart at for de som ville valget elbil for å kunne kjøre til Oslo fra Asker mellom kl. 7 og kl 9 på hverdager, og som ikke kan tenke seg samkjøring, og som ikke bekymrer seg om bompenger eller drivstoffpriser og heller ikke har nytte av gratis parkering, og i tillegg nyder lyden fra en bensinmotor, og dessuten er enig med Bjart i hans syspunkter, nå kommer til å la være å kjøpe elbil. Om noen av disse så velger sykkel eller buss er jo hensikten alikevell oppnådd.

Hensikten med restriksjonen er jo at antallet elbiler i kollektivfeltet blir redusert såpass kraftig i at belastningen er akseptabel i tidsrommet. Så det er jo å håpe at samkjøring ikke blir en så stor suksess at antall elbiler fra 7-9 fra Sandvika mot Oslo forblir som i dagens situasjon. Altså noen må ut enten ved å kjøre alene i køen sammen med almuen, eller før 7 eller etter 9 eller ved at de finne en annen elbil eier å samkjøre med hver annen dag.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Rødkleiv på torsdag 28. mai 2015, klokken 22:59
At 96% av bilene ikke kjører på et gitt sted på en gitt dag kan godt være mulig. Det er noe helt annet enn at 96% av elbilene ikke er berørt.

For det første er E18 vestfra bare en av mange innfartsårer til Oslo.

Korrekt, men denne restriksjonen gjelder da så vidt jeg skjønner hverken på Mosseveien eller E6 nordfra? Dermed blir ikke de som kjører der berørt?

Sitat
Så påstanden om at 96% ikke er berørt, er garantert feil.

Mulig det kan være noen flere, men jeg er rimelig sikker på at det er godt over 90% som ikke berøres av restriksjoner på E18.

Sitat
Et mer sannsynlig anslag er basert på at 40% av landets elbiler finnes i Oslo/Akershus: man kan nok konservativt anslå at minst halvparten av disse brukes jevnlig i kollektivfeltet.

Tja, halvparten finnes i selve Oslo og de som alt befinner seg i Oslo kjører vel neppe på E18 inn mot Oslo i morgenrushet... I Akershus finnes under 20% av landets elbiler, og en andel av disse 20% igjen befinner seg nok på andre siden av Oslo enn Asker-området.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rødkleiv

Sitat fra: jkirkebo på fredag 29. mai 2015, klokken 01:04
Sitat fra: Rødkleiv på torsdag 28. mai 2015, klokken 22:59
At 96% av bilene ikke kjører på et gitt sted på en gitt dag kan godt være mulig. Det er noe helt annet enn at 96% av elbilene ikke er berørt.

For det første er E18 vestfra bare en av mange innfartsårer til Oslo.

Korrekt, men denne restriksjonen gjelder da så vidt jeg skjønner hverken på Mosseveien eller E6 nordfra? Dermed blir ikke de som kjører der berørt?

Sitat
Så påstanden om at 96% ikke er berørt, er garantert feil.

Mulig det kan være noen flere, men jeg er rimelig sikker på at det er godt over 90% som ikke berøres av restriksjoner på E18.

Sitat
Et mer sannsynlig anslag er basert på at 40% av landets elbiler finnes i Oslo/Akershus: man kan nok konservativt anslå at minst halvparten av disse brukes jevnlig i kollektivfeltet.

Tja, halvparten finnes i selve Oslo og de som alt befinner seg i Oslo kjører vel neppe på E18 inn mot Oslo i morgenrushet... I Akershus finnes under 20% av landets elbiler, og en andel av disse 20% igjen befinner seg nok på andre siden av Oslo enn Asker-området.

Oslo+Akerhus har ca 40% av elbilene i Norge. E18 har påkjøring på begge sider av bygrensen, og er ikke forbeholdt de fra Asker.

Det er ikke mulig å si eksakt hvor mange som blir berørt av dette, men jeg tror det er nærmere en fjerdedel enn 4%. Den ene tunnelen som skal oppgraderes nå, er bare en av mange som skal tas i løpet av de neste fem årene. Så her vil det komme flere restriksjoner som vil ramme elbiler (og andre) på alle kanter av Oslo av innen kort tid.

For meg er det et paradoks at det er elbilforeningen som står i bresjen for å kaste elbilene ut av kollektivfeltet. Kompiskjøring er får de få idealistene, og poenget med å kjøpe elbil er nå delvis borte for den viktigste kjøpergruppen i landet.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA