Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forretningsidé

Startet av Griffel, onsdag 27. mai 2015, klokken 10:08

« forrige - neste »

Griffel

Buss-trafikanter fra Asker kan nå som et alternativ til å betale 1210kr for et månedskort på en overfylt buss, i stedet tjene penger ved tilby seg å være limusine passasjer i en Tesla mot en rimelig godtgjørelse. :)

Hva er verdien av en passasjer?


"Statens vegvesen justerer sitt midlertidige elbilvedtak på E18 under tunnelrehabiliteringsprosjektet. [27.05.2015]

Prioriteringen av buss og nødetater under tunnelprosjektet opprettholdes, men elbiler med passasjer vil få tilgang til kollektivfeltene på E18.

Justert elbilvedtak:

    Ring 3 – elbiler får ikke tilgang til kollektivfeltene forbi anleggsområdene
    E18 strekningen Sandvika-Filipstad – elbiler uten passasjer får ikke tilgang til kollektivfeltet i perioden 07.00 - 09.00 inngående (øst), og i samme område 14.00 – 18.00 utgående (vest)"
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Høres ut som en meget god forretningside'

Og vinn vinn for både sjåfør og fører, men skulle alt for mange gjøre dette vil dekkprodusenter og busselskaper og staten tape. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Trekkoppbil

Det spørs åssen man kan organisere noe sånnt.

For passasjerene bør det legges til rette for å være enklere, raskere, billigere og mer komfortabelt, å haike med en el-bil, enn å bruke annen transport.
Skal man få til noe sånnt, bør det være en stor strøm med elbiler, som er med på ordningen, så passasjerene bare kan gå til et busstopp og få haik i løpet av få minutter.

For bilistene kan det være lønnsomt å ta med 1 passasjer hver uten betaling, østover i morgenrushet.  Ellers kan alle parter spare penger, på en betaling på kanskje 20-30 kroner pr passasjer.

I rushtida går det 2000 biler ca på denne strekningen. Dersom noen hundre er med på det, vil det kunne bli et godt alternativ til offentlig transport.

Det er flott om mange er med å teste ut appene som er tilgjengelig, i håp om at en av dem vil slå ann: http://elbil.no/nyheter/elbilpolitikk/3555-vi-forventer-at-samkjoring-vurderes-pa-e18

Jeg er redd det kan bli mye hassle for passasjerene å måtte ty til apper, og at det da vil være enklere å ta bussen.  Dersom man i stedet kunne merke bilen på en måte, som synligjør at man tar passasjerer, og det er lett å se hvor man skal, så kan det bli lett å haike.
Det kan ordnes ved at vi standardiserer en måte å sette opp plakat om hvor vi skal.
Hadde vi hatt en organisasjon som kunne dele ut grønne taklamper, og klistremerker eller skilt, osv, til registrerte sjåfører, og man må vise politiattest, førerkort og eventuellt bilnummer, for å registrere seg, så kunne det blitt orden på sakene. Det burde være fritt fram for en komersiell aktør, eller hvem som helst, å gjøre noe sånnt.

Hva med noen av dere el-bilbutikker som er på forumet her, vil dere organisere noe sånnt?

elektrolux

En meget enkel løsning er at Elbilforeningen lager noen grønne caps som brukere kan ha på seg.

Da stiller en bare opp på en bussholdeplass med capsen på hodet og venter på første Elbil eller til nøds en buss. En trenger egentlig ikke være elbillist for å gjøre dette. Vil nok være en rask og billig måte å skaffe seg haik på også for andre.

Elbilistene vil lett se en "Broder" med grønn caps, og kan velge å sitte bom fast i eksoskøen, eller samkjøre nedover kollektivfeltet.  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Trekkoppbil

Ideen med caps, er ikke så dum. Jeg har sendt den videre til arbeidsgiver, da jeg ser for meg at hatt kan brukes av ansatte på enkelte større arbeidsplasser.

cra

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 30. mai 2015, klokken 21:49
Ideen med caps, er ikke så dum.

Nei, det var en god ide!  :D

Men kynikeren i meg ser noen litt andre scenarioer/avisoverskrifter med krigstyper:

Elbilistene stjeler enda flere kollektivpasasjerer!
Busspasasjer med grønn caps avvist av bussjåfør. -"Finn deg en j**la elbil å sitte på med" sa sjåføren
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

PerBear

Sitat fra: cra på mandag 01. juni 2015, klokken 13:49
Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 30. mai 2015, klokken 21:49
Ideen med caps, er ikke så dum.

Nei, det var en god ide!  :D

Men kynikeren i meg ser noen litt andre scenarioer/avisoverskrifter med krigstyper:

Elbilistene stjeler enda flere kollektivpasasjerer!
Busspasasjer med grønn caps avvist av bussjåfør. -"Finn deg en j**la elbil å sitte på med" sa sjåføren

Capsen kan ha en annen farge på vrangen, så når bussen kommer er det bare å vrenge!  ;D
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA