Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan kan man selv måle batterikapasiteten?

Startet av ZZooee, tirsdag 26. mai 2015, klokken 12:50

« forrige - neste »

ZZooee

Det er garanti på batteriet.
Men hvordan måler man selv om det holder de lovte 80% etter 100.000 km?

Er det bare verkstedet som kan måle dette?

Focus

Den eneste metoden jeg kan tenke meg er å gjøre som jeg har gjort.
Du finner en rute som er passe lang slik at du bruker nesten hele kapasiteten. Så kjører du den ruta noen ganger i året registrerer temp, føre og andre relevante verdier. Da vil du etter hvert kunne registrere om rekkevidden blir mindre, i hvert fall med 10 til 30 %. Det er jo og viktig å kjøre med det samme mønster hver gang og tidspungt slik at du kan holde den samme hastigheten.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Trond.m

Sitat fra: ZZooee på tirsdag 26. mai 2015, klokken 12:50
Det er garanti på batteriet.
Men hvordan måler man selv om det holder de lovte 80% etter 100.000 km?
Til informasjon så lover de vel bare 70 % etter 5 år /100.000 km. Til sammenlikning så garanterer VW 70 % etter 8 år /160.000 km.



HHS

Jeg og flere andre danske ZOE ejere har gode erfaringer med at benytte udstyret. Mange andre parametre kan også udlæses via OBD kontakten med udstyret.

elektrolux

Har du også nullstillt serviceindikatoren.

Bare en gangs bruk til det så er kostnaden ved kjøp innspart. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ZZooee

Sitat fra: elektrolux på torsdag 28. mai 2015, klokken 11:09
Har du også nullstillt serviceindikatoren.

Bare en gangs bruk til det så er kostnaden ved kjøp innspart. ;)

Da ryker garantien.
Du kan ikke nullstille antall totalt motattatte kW til batteriet tror jeg.
Regnestykket blir da enkelt hos Renault.

HHS

Har ikke observeret at man kan nulstille med I907. Syg tanke at man skulle forsøge at nulstille noget for at spare penge. Autoriseret Renault 1. års har kostet mig 929,93 Dkr.

qwertyasdf

Ryktene sier at hvis du gjør en "hard reset" av kjørekomputeren, vil du se gjenværende kapasitet i km. Gammel modell vil vise 210 som ny, mindre hvis batteriet er svekket.

Reset gjøres ved å lade 100%, åpne døren, holde begge pedalene inne mens man resetter forbruksmåleren/triptelleren.

Hva viser deres?

ZZooee

#10
205 Vi har kjørt 12.000 km etter 6 måneder.
Men temperaturen på måletidspunktet har kanskje også betydning? Det var 11 grader.


ZZooee

Og så tok jeg en refresh etter 10 min og fikk denne:
???


ZZooee


Joseph Santaniello

Sitat fra: ZZooee på torsdag 04. juni 2015, klokken 19:35
Ingen andre som har forsøkt?

Jeg skal prøve i morn med min R240 når den er på 100%.

Noen andre "side effects" av å ta reset?

Joseph Santaniello

Jeg fikk min R240 for nesten 4 uker siden og har kjørt 4557 km. Nettopp tok reset. Bilen har stått ute hele natta koblet til, men lading ble ferdig kl 2 eller noe. Hadde ikke pre-heat på. 8 grader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA