Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten batteriguide

Startet av Cowboystrekk, tirsdag 26. mai 2015, klokken 10:47

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Tenkte å lage en liten tråd som kanskje kan bli sticky om jeg får gode bidrag. Denne er ment for oss som vil ta vare på batteriene våre og få de til å leve lenge :) Denne guiden tar utgangspunkt i lithiumbatteri. Battery university er hovedkilden.

Hva kan du gjøre for å få batteriet til å leve lengst mulig? Her er de 2 viktigste tingene du bør ta hensyn til
1. Hold batteriet på 30-50% i langtidsperspektiv. Batteriene svekkes over tid uavhengig av bruk, gjennomsnittlig ladeprosent og hvor høy temperaturen er avgjør dette. Høy temperatur og høy ladeprosent er det verste, lav temperatur og lav ladeprosent er det beste. Høres kjipt ut, men skal du f.eks bort en lengre periode er dette uproblematisk, kjører lite hver dag etc så kan f.eks dette være greit å få til. Noen av elbilene har mulighet til å stille ladeprosent, f.eks VW og Tesla hvor du kan stoppe lading på 50%, noe som er lurt om du ikke skal bruke bilen noen dager\uker. På Leaf kan du stoppe ladinga på 80% (reelt ca 75% pga buffer topp\bunn), noe som ikke er så mye værre. På mindre elbiler med lav rekkevidde som du kanskje kjører ned til en slik prosent, men trenger full lading neste dag så plugger du i så den begynner å lade om kvelden. Den vil da totalt sett gjennom døgnet ha hatt en lav ladeprosent. Lærdom, i typisk norsk og kjøling klima tåler batteriet høyere ladeprosent enn i Texas, MEN skal du f.eks til syden 2-3 uker bør du unngå å ha batteriet på høy ladeprosent, gjerne ha det rundt 50% om det lar seg gjøre med tanke på hvor langt du må kjøre for å komme hjem. En typisk dag hvor du kjører til og fra jobb (4 mil tilsammen), så kjører ungene på fotballtrening og handler litt så starta du kanskje dagen med 80% i din Nissan Leaf. Etter endt dag er du nede i 30%. Du plugger bilen i laderen først når du går og legger deg. totalt sett vil batteriet ha ligget rundt 50% gjennom døgnet, noe som er ypperlig :)
2. Bedre med mange små ladinger enn få store. Om du lader et batteri helt opp og kjører det helt tomt hver gang så vil levetida før det faller til ca 70% være noen hundre ladinger litt avhengig av batterikjemi. 200-400 er et grovt estimat. Ingen elbiler på markedet kan lades helt opp og helt ut nettopp av denne grunn, MEN på de biler tilgjengelig i Norge er typisk denne sikkerhetsbufferen 5-20%, noe høyere på hybridbiler. Om du f.eks lader 2 ladinger på 50% kontra 100% vil dette doble batterilevetida, 4 ladinger på 25% ytterligere doble dette osv. Med mye små klattladinger vil batteriet potensielt tåle mange tusen ladinger før 70%-grensa nås.

Degraderingskurve ved konstante ladeprosenter (SOC) og temperaturer for batteriene brukt i Tesla Model S:


Dette er en begynnelse, skal bidra med mer etterhvert, bl.a hvordan levetiden er på ulike batterikjemier.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

lastve

Flott innlegg.
Jeg vil følge med på denne tråden.
Jeg har en Reva med Blybatterier, så jeg håper en eller annen skriver et like utfyllende innlegg om blybatterier som dette innlegget  :)

Mvh
Lasse
Lastve
Tidligere eier av Reva standard, 2006 mod og RevaI 2008 mod.
Solgt Revaene og kjøpt Leaf 2012 modell februar 2021.
Håper på å få den kjørbar igjen..
Bor i Sarpsborg.

Cowboystrekk

Sitat fra: lastve på søndag 31. mai 2015, klokken 14:14
Flott innlegg.
Jeg vil følge med på denne tråden.
Jeg har en Reva med Blybatterier, så jeg håper en eller annen skriver et like utfyllende innlegg om blybatterier som dette innlegget  :)

Mvh
Lasse
Hei, om noen har info om blybatterier legger jeg gjerne inn det i førsteposten :) Jeg kan mest om lithiumbatterier da det virker som det er lettest å finne info om dem. Har du noen linker etc så bare å slenge ut :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Hansi

Dette er også hva jeg har lest tidligere, men noen mener det er forskjell på bil/batterier, f.eks http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20283.msg345379.html#msg345379
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Cowboystrekk

#4
Balansering av celler er litt spesielt når det kommer til elbiler. Om du bruker lav SOC mye så blir batteriet over tid ubalansert. En og annen fullading skader nok ikke sånn sett :) Når det gjelder å stå på max SOC over tid så er det ingen lithiumbatterier som har godt av det. I kaldt klima har det mindre å si, men sommerstid drper det batterilevetida over noen år. Han som snakka om i3en sa vell at den stod på ca 80% det meste av tiden, noe som er langt snillere for batteriet enn 100%. 80% er vell også reelt sett 70-75% pga buffer i topp og bunn :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Golfatle

Pedagogisk god forklaring.
Kunne bare bilprodusenten fortalt oss hvilke kjemi de bruker, og hvordan de setter sine buffer marginer. Dersom den reelle utnyttelsen av cellene er mellom 30'og 80 % av nominell celleverdi så er det uproblematisk å kjøre mellom 0 og 100% på rekkevidden.

Cowboystrekk

Jepp, godt poeng. På Leaf vet vi vell rimelig sikkert at den har 5-10% i bunn og 5-10% på toppen da 21 av 24 kWh er utnyttbare. På Tesla har man 5% i bunn og batteriet kan maxlades, men man får advarsel når man gjør dette. Å makslade er dog uproblematisk om man kjører rett etterpå. På e-Golf vet jeg mindre. På Outlander PHEV har de vell sett at de kan lades opp til 9 kWh, batteriet totalt er 12 kWh så buffere er 25%, noe som virker fornuftig siden man får langt flere utladninger\fulladninger med den enn med en vanlig elbil pga lav rekkevidde.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Golfatle

Det ser ut som både Tesla og e-Golf bruker samme celle.
Så langt jeg er kommet er det en NMC ( Litium Nickel Magnesium Cobolt oksyd) celle fra Panasonic.
Jeg tror den heter 18650 Prismatic, men så langt har jeg ikke funnet data på denne på nettet.
Hadde vi funnet datablad på denne så kan vi begynne å leke med tall.
Når det gjelder Golf så er jeg kommet så langt at det er blokker med 88 stk som er koblet 3 stk i paralell, dette rimer godt med 75 Ah som jeg har lest ( ett eller annet sted)
Nominell spenning på 3,67 V ser også fornuftig ut ( 323 : 88 ).
Det jeg ikke får til å stemme er max. spenning VW oppgir maks spenning på batteriet til å være 430 V og med 88 celler i serie blir dette 4,88 V, finner ingen steder på nettet at NMC celler tåler denne spenningen.
Nedre spenning ser ut til å være ca 2,84 V ( margin 0,34 volt)
Er jeg på rett spor?

finn_roen

Syntes dette var en meget god guide, for min del har jeg ikke lengre behov for å lade til 100%
Det er sagt tidligere at man bør lade til 100% innimellom, hva mener gjør dere?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA