Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjørelys

Startet av Tai, mandag 25. mai 2015, klokken 01:11

« forrige - neste »

Tai

Er i en plagsom diskusjon med noen bedrevitende Tesla hatere og er lei av å tape diskusjonene. Så håper det er greit om jeg fisker etter informasjon her.

Hva er gjeldene regler for Kjørelys. Såvidt jeg forstår er det kjørelys foran (led stripene) og ingenting bak. Er det påbudt at disse tennes automatisk? Har aldri sett på egen bil men jeg mener da at de tennes av seg selv. Finnes det nye biler på markedet der disse lysene ikke tennes automatisk?

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Thor2014

De bak tennes av seg selv samtidig som xenon foran kommer på.
Dvs, i en tunell, ved regn ( vindusvisker slås på ) eller et du selv slår på lysene.

nagela

Tesla Model S har LED kjørelys foran som tennes automatisk.
Grunnet tilpassing til EU er det ikke krav om at de må tennes automatisk (var det tidligere i Norge), men de fleste nybiler idag har denne funksjonene.
Ingen krav om automatisk baklys på dagtid, men skal være på når forholdene krever det.
Model S har også lyssensor som tenner hovedlys, inkl baklys når det blir mørkt, kjører inn i tunnel, overskyet, regner etc. Dette er ikke et krav for øyeblikket, men er foreslått av EU at dette skal innføres.

Ikke noe som er direkte relevant, men Model S har 25W xenon hovedlys, normalen er 35W.
Dette for å slippe unna kravet om lyktespylere og automatisk høydejustering av lys.
Gir en lysstyrke på 2000 lumen.
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

jazzwheel

Jeg ser stadig flere biler som ikke har baklys på i tunneler. Jeg syns det er skummelt om det er lov.

Fush

Sitat fra: jazzwheel på mandag 25. mai 2015, klokken 01:59
Jeg ser stadig flere biler som ikke har baklys på i tunneler. Jeg syns det er skummelt om det er lov.

VW E-Up! har blant annet ikke dette, og det er visst lov :-(
Jeg installerte sensor og et lite panel som fikser dette i min, men ser at de fleste andre ikke gjør dette....
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

jkirkebo

Sitat fra: jazzwheel på mandag 25. mai 2015, klokken 01:59
Jeg ser stadig flere biler som ikke har baklys på i tunneler. Jeg syns det er skummelt om det er lov.

Det er ikke lov å kjøre uten lys i tunneler, hverken bak eller foran.

Det er (foreløpig) ikke noe krav til at baklys tennes automatisk i tunneler.

Mao. opp til sjåføren å slå på lysene, om bilen ikke har automatikk for dette. Men bot kan man få for å kjøre uten baklys.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

shb

Leaf og e-Golfen kan du sette bryteren på 0. Da blir det aldri lys bak. Det er det også mange Toyota og nye Forder som sikkert har det samme. Folk kommer fra biler uten automatikk. Så da er det tryggesr å ha allt på 0 VW sine biler er greie. De har ikke lys i instrumentpanel uten at den er på auto dvs lys bak I tuneller. Jeg setter ofte på parks for å ha stripen foran og lys bak for å spare på xenon pærene, har sett 2 biler uten ett lys i Bergen. Synes det var tidlig.
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

petersv

Henvis til denne, og be de sette seg inn i kjøretøyforskriften ;)

http://m.dinside.no/856402/ikke-vedta-boten

Enigami

#8
Kjørelys er en ting. Hovedlys i mørket en annen ting. Xenonlys kom i 1996, LED-hoved- og fjernlys kom i 2009/2010. Hvorfor har Tesla Model S lys fra forrige årtusen egentlig?

Har Adaptive LED lys på min BMW og xenon på sommerbilen og på madammens bil. Adaptive LED gir betydelig bedre lys og den automatiske fjernlysassistentene splitter seg når den tar igjen eller møter biler, og gir fjernlys(show) der det ikke blender andre biler.

shb

Enig. LED lysene på Leafen og e-Golfen er bedre en Tesla. De burde komme med noe nytt. Håper modell 3 kommer med bedre lys. Løpet er vel kjørt for X?
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

mandresen

Sitat fra: Tai på mandag 25. mai 2015, klokken 01:11
Er i en plagsom diskusjon med noen bedrevitende Tesla hatere og er lei av å tape diskusjonene.

Tai

Pleier du å tape diskusjonene dine mot Tesla hatere,  det er ikke bra :-)

Spøk til side, som beskrevet over blir baklys automatisk slått på. Jeg er personlig motstander av avslåtte  baklys så på Leaf'en vår står lysene foran alltid på og dermed også bak. Jeg har sett nok av eksempler hvor det er vanskelig å få øye på biler uten baklys

Martin

Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

HelectriC

Det burde vert mulig å selv velge i menyen hva kombinasjon man ønsker ha på sammen led DRL. Selv hadde jeg ønsket å alltid å ha på baklysene uansett om automatikken har slått på hovedlys eller om kun DRL er tent forran.
Jeg finner det rett og slett uansvarlig å kjøre på natt eller i tunnelene uten lys bak. Har noen i nabolagetsom gjør dette (sikkert uvitende) men da blinker jeg som hadde bilen epilepsi på de til de skjønner poenget. Jeg har flere ganger vart på vei in i baken på biler uten lys på grunnet veldi vanskelig å se biler spesielt i begynnelsen av tunneler når de ikke ha lys bak på.
ioniq 5

Sele

Jeg har lysbryter på auto og da velger bilen selv riktig lys til enhver tid. Det er mange som ikke har baklys på når mørke kommer. Disse sjåførene har ikke satt seg inn i hvordan bilen virker,direkte uansvarlig. Det er sjåførene sitt ansvar at man til enhver tid bruker riktig lys.

Muffinman

Typisk i Atlanterhavstunnelen er Nissan Leaf med grøftelys tent og helt mørklagt bak. Tror ikke eierene vet at de i praksis skrur av baklysene når de ikke bruker hovedlysene.

Sele

Sitat fra: Muffinman på mandag 25. mai 2015, klokken 10:11
Typisk i Atlanterhavstunnelen er Nissan Leaf med grøftelys tent og helt mørklagt bak. Tror ikke eierene vet at de i praksis skrur av baklysene når de ikke bruker hovedlysene.
Det er så enkelt at man har lysbryter i auto og du har alltid riktig lys,uvitende sjåfører.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA