Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp til diagnose / feilsøking / reparasjon Saxo

Startet av terjestrom, tirsdag 19. mai 2015, klokken 19:44

« forrige - neste »

terjestrom

Hei,

Har kjøpt en 2001 saxo billig i god tro om at jeg skulle få den på veien uten at det ble for dyrt.
Den hadde stått stille ifølge tidligere eier. Da jeg fikk den hjem ladet jeg forbruksbatteriet og den "fyrte" opp men det bare klikket da jeg vred på nøkkelen. Fikk den tauet til Enviro og de forklarte at de "resatte" styreboksen med peugeot planet-programmet og tok vannservice. Jeg fikk kjørt bilen hjem, 28 km med varmetrådene på :), siste delen av turen lyste det for lavt batteri, men selve batteriindikatoren viste 60-70 %.  Vel hjemme stoppet den fint på gårdsplassen og derfra ville den ikke gå lenger. Ladet den opp over natten og da kjørte jeg en tur på 7 km før den døde igjen. Batteriindikatoren viste da rundt 90 %.
Fikk den hjem og ladet opp, og når jeg setter inn ladekabelen så fyker indikatoren opp til 100% med en gang. Fikk kjørt en tur til på kanskje 800 meter. Nå fyker indikatoren opp til 100 % når jeg setter inn ladekabelen. Ser jo ut som det er liv i det meste, men bare klikker når jeg vrir på nøkkelen.

Er det en teori at når indikatoren viser 100 så vil den ikke lade?
Eller fungerer ladingen uavhengig av hva indikatoren viser?
Kanskje må den "resettes" når batteriet er tomt?

Noen tips?

Lagt ved et bilde av et deksel opp i motorrommet, jeg måler 130 og 140 på to av "punktene" som kommer inn og 0 volt på den helt til høyre på bildet.

Bor i oslo, finnes det en hobbymekaniker her som kunne kommet og tatt en titt på bilen for en slant penger? Har ikke helt lyst til å dra den ut til enviro med det første...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA