Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading og rekkevidde.

Startet av Svenn78, tirsdag 12. mai 2015, klokken 21:50

« forrige - neste »

Svenn78

Jeg har en Ford Focus EV - som jeg opplever nå fortiden får en forventet rekkevidde på ca. 120 km på fulladet batteri. Ligger mellom 160-180 w/km når jeg kjører. Bruker stadig aircondition og kjører mye på motorvei.

Oftest kjører jeg strekningen mellom Horten-Sandefjord. På vei til Sandefjord bruker man mye mer el enn på samme vei tilbake. Det er noe andre elbilister også har kommentert.

Det jeg lurer på er at jeg har fått med to ladekontakter med bilen. Den vanlige som man setter i veggen med den store boksen på, og en som bare er ei ledning med en "merkelig" kontakt i andre enden. Jeg har ikke fått noen forklaring på hvor jeg kan bruke sistnevnte ledning av forhandler. Har hatt bilen i et år nå, og er ganske nysgjerrig.

Det blir sagt at man kan fullade bilen på 4 timer ved 32A sikring osv. - > Er det noen ladestasjoner med AC-lading som passer inn i en Ford?

Jeg kunne tenkt meg å forsøke å kjøre til Sverige med bilen. Har kjørt problemfritt fra Horten til Sarpsborg og Fredrikstad... så det er ikke så veldig mye lenger å komme over grensa. Det hadde imidlertid vært gunstig om man kunne ha funnet en plass der man kan lade opp til nesten 100% i løpet av noen timer...

Noen som kan gi meg noen svar på dette?
Svenn

--
VW eGolf (juli 2016 ->)
Ford Focus Electric (april 2014 - juli 2016)

Trond.m

Sitat fra: Svenn78 på tirsdag 12. mai 2015, klokken 21:50
Det jeg lurer på er at jeg har fått med to ladekontakter med bilen. Den vanlige som man setter i veggen med den store boksen på, og en som bare er ei ledning med en "merkelig" kontakt i andre enden. Jeg har ikke fått noen forklaring på hvor jeg kan bruke sistnevnte ledning av forhandler. Har hatt bilen i et år nå, og er ganske nysgjerrig.

Det blir sagt at man kan fullade bilen på 4 timer ved 32A sikring osv. - > Er det noen ladestasjoner med AC-lading som passer inn i en Ford?
Det virker sannsynlig at dette er en type 2 kabel slik som på bildet til venstre
http://evconnectors.com/ev-plug-ford-focus-electric-cable

Det kan kobles til type 2 ladekontakter som finnes på mange kjøpesenter, nyere offentlige ladestolper etc. Hvilken ladefart du får avhenger av installasjonen (1 eller 3 fas), 16, 32A .., men du vil vel få minst 3,7 kW


Svenn78

Stemmer! Det er en slik. Hva søker jeg på for å finne steder hvor jeg kan bruke denne? Det vil jo utgjøre en stor forskjell for meg om jeg faktisk kan kjøre batteriet nesten tomt å bare bruke to-tre timer på å lade det isteden for åtte timer.....
Svenn

--
VW eGolf (juli 2016 ->)
Ford Focus Electric (april 2014 - juli 2016)

Trond.m

Sitat fra: Svenn78 på søndag 17. mai 2015, klokken 00:18
Stemmer! Det er en slik. Hva søker jeg på for å finne steder hvor jeg kan bruke denne? Det vil jo utgjøre en stor forskjell for meg om jeg faktisk kan kjøre batteriet nesten tomt å bare bruke to-tre timer på å lade det isteden for åtte timer.....
http://elbil.no/elbilfakta/elbillading/hurtigladekartet

Sett filteret til kun å vise semihurtig type 2.

Vær obs på at disse ladepunktene kan være avgiftsbelagt (eks. Statoil, Fortum, Grønn Kontakt). Da blir prisen for å lade uforholdsmessig høy. Eks. 22 kr / 15 min. hos Statoil. Det gir en pris pr. kwh for din bil på 12 kr, eller ca 24 kr/ mil !!  Så det er nok å regne som nødlading. De offentlige ladestasjonene med Type 2 gir bare 16A lading.



emil

Tesla ladekartet kan også være en mulighet:
http://ladestasjoner.no/hurtiglading/model-s-ladekart

Filtrer på Type2 og ladeplasser merket med gult eller oransj markering. 7.2kW ladepunkter gir deg 7.2kW, 11kW ladepunkter gir deg 3.6kW og 22kW ladepunkter gir deg også 7.2kW

32A er tallet du må se etter, om det er enfase eller trefase spiller liten rolle.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA