Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Solcelleanlegg-leverandører i Norge

Startet av Hansi, lørdag 02. mai 2015, klokken 21:39

« forrige - neste »

Pallesnekkern

Har nå gått et par runder med otovo om mulig installasjon av solceller på mitt tak. Jeg var i utgangspunktet veldig fornøyd med de nye vilkårene, men nå som jeg fikk tilsendt kontrakt for signering dukket det opp nok en overraskelse.  De definerer 50% av månedsprisen som et serviceledd, som skal KPI justeres. Av vilkårene ser det ut som at det er kun endringer i avgifter som kan endre fastprisen, men denne vil tydeligvis endres hele tiden. Da blir det ikke fastpris lenger, og markedsføringen blir villedende.  Med 3% KPI justering av halve beløpet vil en månedspris på 400,- stige til ca 540,- på 20 år.

Etter nøye vurderinger av dette har jeg kommet fram til at det er kun små anlegg (ca 10 paneler) som kommer i nærheten av lønnsomhet. Da kan man bruke mesteparten av strømmen selv, og enovastøtten er utformet slik at den belønner små anlegg. Større anlegg trenger man mer støtte til (som Oslo kommune har gitt) eller man må ha en holdning om å det er greit å betale mer for strømmen fordi man ønsker å bidra til utviklingen av fornybar strøm.

Jeg kommer til å takke nei til otovo, og vente på billigere anlegg, eller andre støtteordninger.

Olee

Går man ikke også glipp av Enova-støtten når man går via Otovo?

http://www.aftenbladet.no/energi/Endelig-kan-solstrompioner-fra-Sola-produsere-egen-strom-til-Teslaen-3907996.html
Her står det: "Enova-støtte blir det også til familien Aarre på Sola. Men det skjer via leverandør Otovo." og "Totalt koster dette prosjektet 120.000 kroner. Støtten fra Enova er 17.000 kroner."

I følge Enova: "Tilskudd for fornybar el-produksjon er for deg som har en primærbolig i Norge. For å ha rett til tilbakebetaling må du være juridisk eier av en slik bolig. Du må også stå som tiltakshaver, det vil si den som gjør de aktuelle investeringene."
Vil det ikke være Otovo som gjør de aktuelle investeringene for kundene sine?

Pallesnekkern

"Offentlig støtte" ligger inne i tilbudet fra otovo, så de må få det til på en eller annen måte. Kan jo ikke være noe annet enn Enova eller?

Muffinman

Usikker på hvordan det gjør det i praksis, men utkjøpsprisen faller bratt mellom år 3 og år 5. Mulig det er Enova-støtten som gjøres gjeldende i den perioden? I så fall vil det lønne seg å kjøpe ut anlegget etter 5 år. Ut fra denne kurven ser det ut som selskapet "beholder" støtten de to første årene, for så å gi uttelling i gjenkjøpsprisen fram mot det femte.

eisa01

Mitt store spørsmål rundt Otovo er hva som skjer når nettselskapene går over til effektprising? Da går verdien av egenprodusert strøm ned.

Noen som har skrevet avtale som har hørt med dem om dette?

Muffinman

Nå falt jeg litt av her. Hvorfor går verdien ned? Med et solcelleanlegg som produserer x antall kW gjennom dagen reduserer man jo peakeffekten slik at man unngår en del effektavgift? Det er vel allerede innført 140kr avgift pr kW i peak i enkelte deler av landet?

Tenker du at verdien av det man selger ut på nettet går ned? Det er ubetydelig for min del ihvertfall. Det er å bruke strømmen selv om gir besparelse i dag også, det man selger går jo uansett til spot(t)pris.

eisa01

Det kommer an på om du har peak forbruk samtidig som solcellene produserer. De færreste i Norge har det, og hvis det blir sesongvariasjon på effekt-tariffen ligger man enda dårligere an.

Muffinman

Tja, som regel er det de få gangene vi må lade bil med høy effekt midt på dagen som gir toppene hos oss. Med to elbiler, til dels variable arbeidstider og muligheter for å styre innkobling vv-tank til den tiden som passer best på døgnet tror jeg vi kommer greit ut av det. Vi går ikke for solcelleanlegg for å tjene penger uansett og tar det som en bonus om det skulle betale seg.

smisen

Suno installasjon AS i Bergen er total leverandør av solceller i Norge.
Ved interesse kontakt oss på mariusmikkel@gmail.com eller wilson7676@icloud.com
mvh
Marius og William

Myrvang

Gammel tråd som dukket opp da jeg googlet Otovo. Ser det skrives mye om kontrakt på 20 år, men nå står det 10 år på sidene deres. Så da er vilkårene endret, og for mitt vedkommende blir det 523,- pr mnd i 10 år for et anlegg på 3,4kWp med 13 paneler. Beregnet produksjon 3.300 kW/t pr år.

Alternativt kan jeg betale 48.719,- med en gang og eie anlegget.

Om produksjonen blir 3.300 kWh/år blir det i snitt 275,- pr mnd. Det gir en kW-pris på 1,90 om jeg forstår matten rett på dette, men gratis strøm om 10 år. Blir ikke en gullgruve, men moro er det jo uansett å være tidlig ute med noe nytt. Samtidig er det som flere påpeker sannsynlig at prisene synker og effektiviteten øker mye på kort tid, så det blir en avveining.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

jkirkebo

Sitat fra: Myrvang på søndag 05. februar 2017, klokken 22:43
Gammel tråd som dukket opp da jeg googlet Otovo. Ser det skrives mye om kontrakt på 20 år, men nå står det 10 år på sidene deres. Så da er vilkårene endret, og for mitt vedkommende blir det 523,- pr mnd i 10 år for et anlegg på 3,4kWp med 13 paneler. Beregnet produksjon 3.300 kW/t pr år.

Alternativt kan jeg betale 48.719,- med en gang og eie anlegget.

Om produksjonen blir 3.300 kWh/år blir det i snitt 275,- pr mnd. Det gir en kW-pris på 1,90 om jeg forstår matten rett på dette, men gratis strøm om 10 år. Blir ikke en gullgruve, men moro er det jo uansett å være tidlig ute med noe nytt. Samtidig er det som flere påpeker sannsynlig at prisene synker og effektiviteten øker mye på kort tid, så det blir en avveining.

Om du gidder å gjøre endel av jobben selv kan du få nedbetalt et anlegg på denne størrelsen på 14 år med det du sparer på strømregningen.

Anslagsvis kostnad:

13 paneler kr. 21.000,-
Inverter kr. 8500,-
Festemateriell kr. 5000,-
Kabler/plugger kr. 500,-

Det blir ca. 35.000,- i utstyr, i tillegg kommer elektrikerkostnaden for å koble inverter til strømnettet inkl. jordfeilautomat. La oss si 3000,-. Totalsummen ender da på 38.000,-

Dette anlegget bør produsere ca. 3000kWh i året gitt gode solforhold (3300kWh høres urealistisk ut for meg). Besparelse er ca. 75-80 øre/kWh for det du bruker selv og det som eksporteres får man 100 øre/kWh for. Si 90 øre/kWh i snitt, eller 2700,-. Da ender vi på 14 år. Et noe større anlegg vil nedbetales raskere, ned mot 12 år er realistisk for et anlegg med f.eks 24 paneler.

523,- pr. måned i 10 år er nesten 63.000,-. En smule dyrere enn 38.000,- med en gang, om man har råd til det. Ulempen er at man selv må ta jobben med takmonteringen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ferry

Otovo har gått over til 10-årskontrakter nå nylig. Men anlegget kan kjøpes ut når som helst, til en på forhånd kjent pris. En fin ting med abonnement er at Otovo er ansvarlig for at alt virker de første 10 åra. Ved direktekjøp er det vel forbrukerkjøpslovens 5 år som gjelder(?) Jeg liker også tanken på å få en slump penger av Enova så fort anlegget er i drift, for deretter å betale jevnt hver måned. På tilbudet jeg har fått tar det 18 måneder før jeg er "tilbake" på null. Selv om direktekjøp nok er billigere og smartere, så syns jeg ikke abonnementsordningen er urimelig.
For meg blir solcelleanlegg på sett og vis en hobby som kanskje betaler seg selv på sikt. Det finnes verre ting å bruke penger på. Noen bruker tilsvarende summer på felger og dekk, uten å blunke. Jeg liker konseptet med enkelhet og oversikt, og at jeg slipper å forholde meg til masse detaljer, håndverkere, timepriser etc. De som liker å snekre og pusse opp og fikse ser det kanskje motsatt.

nien

Ferry sier :

"For meg blir solcelleanlegg på sett og vis en hobby som kanskje betaler seg selv på sikt."

Det er vel dette som er selve kjernen i solcelletankegangen for tiden - å ha kraftproduksjon som hobby, med en mulighet for litt profitt på sikt.

Jeg ser for meg å sitte i hagen, mens jeg produserer strøm til elbilen etter jobb, som en av de mer meningsfylte hobbyene det kan gå an å ha - eller ?? :-)


Myrvang

Om Otovo betaler 1,- pr kw/h så vil jo strømmen produsert på dagtid selges dyrt mens jeg kjøper tilbake billigere på kvelden/natta når jeg trenger varme og lading.

For meg ser dette fornuftig ut, men venter jeg et år får jeg kanskje et anlegg med høyere effekt til en lavere pris, teknologien går fort fremover og prisene nedover.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Ferry

For meg er det hobby god nok! Jeg kjøpte aldri den motorsykkelen eller snøskuteren som de andre kjøpte, så jeg føler jeg har litt penger tilgode. Det koster meg i verste fall 70 tusen over 10 år, og det kan jeg leve med. Og det er hvis jeg får absolutt nada ut av anlegget, men slik er det selvfølgelig ikke. Jeg får 1,- kr/kWh, men jeg vet ikke hvor mye jeg realistisk kan klare å levere. Anslått årsproduksjon på 5100 kWh. Om jeg gjetter 2000 kWh levert pr. år, så gir det 20.000,- over ti år. Da sparer jeg de resterende 3100 kWh, det blir vel ca. 70 øre med energi og nettleie. I området 20.000 over ti år det også. Når/hvis strømprisen øker, så blir regnestykket bedre. Tror ikke jeg blir hverken rik eller blakk på prosjektet.
Jeg liker tanken på å produsere mer strøm enn hva elbilen bruker. Da har jeg i hvert fall det argumentet i diskusjon med fossilhuene. Spørs om det er så mange igjen av dem om ti år, da :)

Jeg ser for meg å optimalisere strømforbruk gjennom døgnet med tanke på hva jeg kan levere og få betalt, og hva jeg kan kjøpe tilbake for. Har VVB, tre varmegulv og en (snart to) elbiler å bruke som buffer. Husbatteri er aktuelt på sikt.

Jeg er også inne på tanken om å vente på lavere priser, men vil gjerne få støtte fra Enova. Og hvem vet hva som skjer med den på sikt? Jeg kjøpte elbil så fort det var praktisk mulig, for å delta på "festen" fra start og få mest mulig ut av det. Solceller koster tross alt ikke mer enn verditapet på bilen første år.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA