Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2013 85P med alt vs 2015 s85 med ingenting.

Startet av Harlex, mandag 27. april 2015, klokken 18:39

« forrige - neste »

Harlex

Har fått en flett ny loaner idag i forbindelse med service på min egen p85. Loaneren er en fin bil men er strippet for utstyr. Ikke tech, ikke lyd, ikke skinn, ikke luft osv.
Synes det var litt spennende med denne bilen siden den er flett ny og uten utstyr vs min som er en av de første i landet og fullt utstyrt. Umiddelbare tanker/opplevelser:
Merket at det ikke var luft og at den er dauere fra start før jeg kom ut fra parkeringen...Når det gjelder mangel på luft har jeg ikke grunnlag å si om jeg ville savnet pga for liten tid med loaneren. Men jeg bruker no rett som det er hev senk funksjonaliteten som luft gir.... Poenget per nå er at det var merkbar forskjell.
Det var plagsomt med gjenskinn fra svart blank interiør. Jeg har selv carbon.
Setene (tekstil) var veldig mye hardere enn mine skinnseter. Dessuten synes jeg det er et enormt løft estetisk med skinn. Forstår egentlig ikke hvorfor de var så mye hardere... Trodde ikke det hadde vært noen oppgraderinger på standardsetene.... Isåfall er det en nedgradering i mine øyne.
Lydanlegget var svært mye dårligere enn premiumanlegget i bilen min... Både lydkvalitet og styrke på lyd. Smelte det opp i 11 flere ganger noe som jeg vel bortimot aldri har gjort på min egen for det blir for høyt....
Jeg var spent på lyddempingen.... Min konklusjon er at de de nye ikke er merkbart bedre lyddempet.
Savnet Techpakken...
Jeg observerte at interiøet ( dashbordet og dørene) ser ut til å være av en annen kvalitet enn det som er på min... Litt mer "glossy" Det forsterker gjerne påstandene (?) om at de første 85p-ene ble levert med skinnpakken på dash og dører...? Har aldri fått et klart svar på dette og har heller ikke brydd meg mye om det...
Bremsene på loaneren var bedre enn på min. Det burde de ikke være ettersom min nettopp har hatt en stor bremseservice med bytte av div.
Har ikke fått testet dette autopilotgreiene.

Konklusjon (etter 40 km i en ny s85)

Jeg følte definitivt ikke som jeg kjørte en oppgradert bil. Det var mye det samme unntatt at jeg savnet alle ekstrapakkene... Bilen er selvfølgelig finfin..... For all del... Men det er no slik at man blir godt vant... Det som "plaget" meg mest under selve kjøringen var mangelen på premium lyd og (for meg) de dårlige setene. Ellers så var det mangelen på techpakken som jeg reagerte på...
Skal no kjøre denne loaner en stund til så får jeg se om jeg får andre formeninger....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Bonk3rs

Merker du noe til at den har noen hester mindre enn din P85?
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

Harlex

Sitat fra: Bonk3rs på mandag 27. april 2015, klokken 18:46
Merker du noe til at den har noen hester mindre enn din P85?
Ja. Merkbart i starten men ikke særlig merkbart når man er godt oppe i fart.
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

mandresen

Interessant sammenligning som sikkert flere lurer på.
Når det gjelder setene så er de endret da de gamle er for myke. Det er først på langtur de nye setene kommer til sin rett og kan føles dårligere på korte turer. Men det er jo mye smak og behag, vi er alle forskjellige.

De har jo lyd dempet de nye bilene bedre så noe forskjell må det nok være.

Når det gjelder ekstrautstyr blir en jo godt vant og for en som setter pris på lyd er det verdt investeringen hvis en ikke ønsker å bygge selv.

Du har jo en fantastisk bra bil og den har jo ikke blitt noe dårligere siden du kjøpte den, heller bedre.

Martin
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

Sandvika

Min erfaring med gammel vs ny er at lyddempingen er bedre, men man må sammenligne med samme dekkene.
Når det gjelder bremsene så har biler med autopilot elektrisk aktuator istede for vakum. Dette er en voldsom oppgradering. Kjørte en P85 lånebil som var gått 35000 for et par uker siden, mulig den var spesielt dårlig, men der føltes bremsene som ei gammel sykkelpumpe. I min egen 85d så er det omtrent ikke dødgang før de begynner å ta veldig jevnt å fint.

Muffinman

De nye bremsene er bra ja. Holdt på å kakke panna i rattet på vei ut fra parkeringskjelleren på Lade etter å ha byttet til meg en loaner ☺

jazzwheel

Angående bremser så er det en oppgradering som ikke påvirker bremselengden, men komfort?

Muffinman

Tja, regner med at bremselengden øker når man må bruke mer bevegelse og krefter på pedalen før man får effekt. Slik sett tror jeg at det nye oppsettet påvirker bremselengden positivt. Bremser skarpere med de nye med tåspissen enn hva jeg klarer med fullt tramp på min gamle bil.

Også_Øyvind_H

Sitat fra: Harlex på mandag 27. april 2015, klokken 18:39
Har fått en flett ny loaner idag i forbindelse med service på min egen p85. Loaneren er en fin bil men er strippet for utstyr. Ikke tech, ikke lyd, ikke skinn, ikke luft osv.
Synes det var litt spennende med denne bilen siden den er flett ny og uten utstyr vs min som er en av de første i landet og fullt utstyrt. Umiddelbare tanker/opplevelser:
Merket at det ikke var luft og at den er dauere fra start før jeg kom ut fra parkeringen...Når det gjelder mangel på luft har jeg ikke grunnlag å si om jeg ville savnet pga for liten tid med loaneren. Men jeg bruker no rett som det er hev senk funksjonaliteten som luft gir.... Poenget per nå er at det var merkbar forskjell.
Det var plagsomt med gjenskinn fra svart blank interiør. Jeg har selv carbon.
Setene (tekstil) var veldig mye hardere enn mine skinnseter. Dessuten synes jeg det er et enormt løft estetisk med skinn. Forstår egentlig ikke hvorfor de var så mye hardere... Trodde ikke det hadde vært noen oppgraderinger på standardsetene.... Isåfall er det en nedgradering i mine øyne.
Lydanlegget var svært mye dårligere enn premiumanlegget i bilen min... Både lydkvalitet og styrke på lyd. Smelte det opp i 11 flere ganger noe som jeg vel bortimot aldri har gjort på min egen for det blir for høyt....
Jeg var spent på lyddempingen.... Min konklusjon er at de de nye ikke er merkbart bedre lyddempet.
Savnet Techpakken...
Jeg observerte at interiøet ( dashbordet og dørene) ser ut til å være av en annen kvalitet enn det som er på min... Litt mer "glossy" Det forsterker gjerne påstandene (?) om at de første 85p-ene ble levert med skinnpakken på dash og dører...? Har aldri fått et klart svar på dette og har heller ikke brydd meg mye om det...
Bremsene på loaneren var bedre enn på min. Det burde de ikke være ettersom min nettopp har hatt en stor bremseservice med bytte av div.
Har ikke fått testet dette autopilotgreiene.

Konklusjon (etter 40 km i en ny s85)

Jeg følte definitivt ikke som jeg kjørte en oppgradert bil. Det var mye det samme unntatt at jeg savnet alle ekstrapakkene... Bilen er selvfølgelig finfin..... For all del... Men det er no slik at man blir godt vant... Det som "plaget" meg mest under selve kjøringen var mangelen på premium lyd og (for meg) de dårlige setene. Ellers så var det mangelen på techpakken som jeg reagerte på...
Skal no kjøre denne loaner en stund til så får jeg se om jeg får andre formeninger....


Tipper jeg hadde samme bil i påsken :)

Jeg har en godt utstyrt S85 fra nov-13, og jeg ville aldri ha bytta mot den loaneren.

Utvendig kliss lik min (de har fjerna litt crom - stripa nederst bak og i rillene fremme ved kurvelys).
- Lyden uten Ultra anlegget var så dårlig at jeg ikke gadd å høre på musikk.
- Bil uten tech-pakke er bare trist
- Manglende luftfjæring er primært et savn alle de gangene jeg hever den automatisk (ferjer/stygge fartsdumper/når jeg går ut av bilen hjemme :) )
- Som du sier, hele interiøret er mange hakk ned uten skinn

Det positive:
- Det var litt mindre støy - uhøytidlig målt på samme strekkning med samme dekk ca 2 dB lavere
- Bremsene var bra, men det er de også på min når jeg gidder å bruke dem.

Som sagt, ville aldri ha oppgradert til den. Den manglet premiumsfølelsen og det lille ekstra som gjør det til en glede å sette seg inn hver dag etter ett og et halvt år.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

BMW850

Bremsene på min P85 produsert mars 2014 er så kontant og vanvittig bra at de kunne ikke vært bedre. Bare for å påpeke at tydeligvis ikke alle eldre biler uten el.aktuerte bremser er som en gammel sykkelpumpe.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Harlex

Har hatt meg en 7-8 mil til...
Merker at bilen oppfører seg litt annerledes  i svinger og litt høy fart... Uvant...Akkurat som den ligger litt høyere på veien....
Klarere fremdeles ikke høre store forskjeller på lyddempingen.... Ha selv samme dekk og felgstørrelse... Mulig jeg blir forstyrret av noe støy fra takbøyler.
Ny design på brytere/hendler...
Når det gjelder bremser så er jeg blitt vant til dem nå... Det tar tidligere og mer kontant men jeg har ikke følelsen av at selve effekten er bedre enn de jeg har...Det blir en vanesak tenker jeg...
Varme i setet kunne jeg ikke bruke på 3 fordi det ble for varmt :)
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Harlex

Sitat fra: Harlex på mandag 27. april 2015, klokken 18:50
Sitat fra: Bonk3rs på mandag 27. april 2015, klokken 18:46
Merker du noe til at den har noen hester mindre enn din P85?
Ja. Merkbart i starten men ikke særlig merkbart når man er godt oppe i fart.
Rettelse: Svært merkbart i starten. Tar jeg av antisladd på min p og kjører pedalen i bunn blir jeg stående å spinne. Ut av svinger er det ingen problem å "logre" litt. Loaneren betydelig tregere i starten. Gjorde et par forsvarlige forsøk med start fra 0 uten at jeg fikk den til å slippe... Jeg har samme dekk og felgdimensjon....
Om dette er negativt eller positivt kommer vel an på hvem du spør men uansett en betydelig forskjell. Kan fremdeles ikke si at jeg merker den helt store forskjellen når man har kommet opp i fart... Ca 60-70 km/t+ Noe er det sikkert men ikke i nærheten av forskjellen fra 0-20 km/t og oppover...
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Harlex

Har kjørt 37 mil med 2015 loaneren idag.

Tanker: Ved vanlig kjøring på landevei er det lite som skiller fra min  2013 p85.
Savnet:
-setevarme bak til passasjer
- navigasjon.... Er det virkelig slik at man kan få bilen uten? Fikk bare frem kartet men ingen mulighet for navigasjon.
- autojustering av speil ved rygging.
- at håndtakene ikke kommer automatisk ut når jeg kommer bort til bilen.
- autolukke og åpne på trunken... Flere ganger måtte jeg bak å prøve å lukke en gang til....
- premium lyd (idag også)
- irriterende at fartsgrensen hele tiden popper opp der gjenstående km står. Går det an å fjerne den funksjonaliteten?
Jeg har ikke fått prøvd dette autopilot og lineassist greiene. Tror ikke det var aktivert... Det er gammel (6.0)programvare på bilen.
Regner med å få tilbake min bil i morgen så jeg prøver meg på en oppsummering av mine inntrykk.

Det har ikke skjedd noe revolusjonerende fra 2013 rwd til 2015 rwd. Bilen er mye lik å kjøre. Klarer fremdeles identifisere den store forskjellen i lyddemping.
Betydningen av spec. og utstyr.:
P85 er betydelig sprekere enn S85. (Ikke noe nytt og ingen bombe)
Foruten justeringsmuligheter på luft er det merkbar forskjell på luft og standard fjæring. Jeg synes standard føles litt mer "oppå" veien enn luft men er usikker på om kjøreegenskapene er veldig mye bedre med luft enn ved standard.
Techpakken er et must.
Skinn er et estetisk must. Min rygg og bak trives betydelig bedre i de "gamle" mykere setene.
Lydpakken angrer jeg definitivt IKKE på. Tror nok at jeg kunne vært fornøyd med standard hvis jeg ikke hadde vært vant til premium men kunne aldri gått til bil uten nå....
Ellers vil jeg si at jeg savner alt ekstrautstyr jeg har på min som ikke er på loaneren men det vil ikke si at alt er nødvendig. Det er er vel generelt ikke feil å ha mest mulig ekstrautstyr....
Avslutningsvis vil jeg rette takk til Tesla som tilbyr slike flotte loanere. Dette er svært bra service og gjør verkstedsoppholdet svært smidig for oss som er mye på farten...
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Hyperstress

Om noe kan kalles revolusjonerende så må det i så fall være "det autopilotgreiene" som du ikke har testet  ;)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Trustno1

Sitat fra: Hyperstress på onsdag 29. april 2015, klokken 07:49
Om noe kan kalles revolusjonerende så må det i så fall være "det autopilotgreiene" som du ikke har testet  ;)

Helt enig. Trenger forøvrig 6.1 eller nyere for å få noe særlig glede av det.
Kan nevne:
Adaptiv cruisecontrol
Automatisk fjernlys
Automatisk nødbrems
Bedre parkeringssensorer
Blindsonevarsling
Lane assist
Kommende: Filholder/autopilot

Fremtidige muligheter er det vel bare fantasien (og hardware/software) som setter grenser for.
Ting som muligens kan bli realitet med eksisterende hardware
- Innebygget dashcam/rearcam med streaming til mobil/pc
- Varsling for fotgjengere/dyr i mørket
- Mer avansert autonomi (muligens ved hjelp av hardware upgrades, men enklere på autopilotbiler da det ligger mer kabling klart for det)
- Mer avansert tyverialarm (ved hjelp av parkeringssensorene) som aktiverer kamera og varsler til mobil.
Og sikkert mye mer enn hva jeg klarer å tenke på. Tipper det ligger uante muligheter her den dagen man åpner for 3. parts apputviklere

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA