Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

265 (9") eller 245 (8,5") bak på P85D?

Startet av MrGekko, søndag 26. april 2015, klokken 08:42

« forrige - neste »

MrGekko

Ved utlevering av min P85D så satt det 245/35-21 rundt om på bilen, Continental ContactSport5. I utgangspunktet skulle bilen blitt levert med 245 foran og 265 (9") bak (iht vognkort) da med Michelin PS dekk.
Har nå fått valget om å gjøre dette byttet hvis jeg ønsker.
Hva anbefaler folket?
Beholde nåværende setup eller bytte?

fonberg

Sitat fra: MrGekko på søndag 26. april 2015, klokken 08:42
Ved utlevering av min P85D så satt det 245/35-21 rundt om på bilen, Continental ContactSport5. I utgangspunktet skulle bilen blitt levert med 245 foran og 265 (9") bak (iht vognkort) da med Michelin PS dekk.
Har nå fått valget om å gjøre dette byttet hvis jeg ønsker.
Hva anbefaler folket?
Beholde nåværende setup eller bytte?

265 bak umuliggjør rotering foran vs bak, antakelig noe mer dekkstøy, og dyrere dekk. Personlig ville jeg beholdt 245.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Thor2014

Jeg ville beholdt 245 med mindre du heter Gordon til fornavn  8)

MrGekko

Slites dekk raskere ved 265 bak?
Ser at prisdifferansen på 245 og 265 er minimal.

Ulempen er vel at man ikke kan rotere. Det positive er at bilen vil se bedre ut

Muffinman

Det er jammen ikke rare forskjellen på utseende, personlig oppdager jeg det stort sett etter å ha sett at det står et plusstegn på bakluka. Skal det se "fett" ut går man heller for uoriginalt og 295 bak.

Ikke at jeg ville gjort det.

rr2000

Jeg hadde samme sak og valgte å bytte, Conti dekkene var fine de, det er en "silent" modell som koster omtrent det samme som Michelin PS2. Med PS2 og 265 bak er det merkbart mer veistøy, og littegranne mer sporing, men de oppleves som hakket mer sporty ved aktiv kjøring og jeg mener at 9" felgene fyller ut skjermene bak litt bedre og ser mer riktig ut på en "performance" bil.
P85D

MrGekko

Sitat fra: rr2000 på søndag 26. april 2015, klokken 11:09
Jeg hadde samme sak og valgte å bytte, Conti dekkene var fine de, det er en "silent" modell som koster omtrent det samme som Michelin PS2. Med PS2 og 265 bak er det merkbart mer veistøy, og littegranne mer sporing, men de oppleves som hakket mer sporty ved aktiv kjøring og jeg mener at 9" felgene fyller ut skjermene bak litt bedre og ser mer riktig ut på en "performance" bil.

Er positivt overrasket over Conti-dekkene etter 2000 km.
Byttet de ut alle fire felgene da, eller kun de to bak + dekkbytte på to av de du hadde fra før?

Dennis

#7
Conti dekkene er av den stille typen, de er også gode dekk på det meste. Men når man først har handlet en bil med stivere understell, og såpass mye effekt så bør dekkene stå i stil også hvis man ikke setter lydnivå og comfor høyere. Da burde man vel heller ha kjøpt 85D?

Man ser lett forskjell på 9" felgene med 265 Michelin dekkene, sto ved siden av en P85 med 245 conti dekkene bak på SC og så forskjell på lang avstand at de fyller ut bedre og er et fint kompromiss med utseende/rekkevidde. Skal man få fylt ut skikkelig er det 295 med 10.5" felger som gjelder.

PS2 dekkene selv i samme dimensjon som Conti har også en god del bredere sporvidde.
Er dette som er noe spesielt innafor dekk at selv dekk med samme bredde tall er det stor forskjell på, siden sporvidde måles på forskjellige måter og mønster/design av dekkene spiller inn på hvor mye av dekkene som faktisk har kontakt med bakken. Michelin PS2 i 245 dimensjon har 241 i sporvidde. Men Conti dekkene har bare 210 i sporvidde.

MrGekko

Fant nå at at Conti-dekkene mine er silent-versjon. Derfor det støyer overraskende lite. Treadwear er 280 på disse. Treadwear på PS2 er vel 220.
Konklusjonen blir da følgende:
- Bytte til PS2 hvis man ønsker et mer aggressivt og bedre utseende.
- Beholde Conti hvis man ønsker lavere støynivå, lengre levetid (og mest sannsynlig bedre rekkevidde?)

Dennis


fonberg

Sitat fra: Cookie Monster på søndag 26. april 2015, klokken 12:02
PS2 dekkene selv i samme dimensjon som Conti har også en god del bredere sporvidde.
Er dette som er noe spesielt innafor dekk at selv dekk med samme bredde tall er det stor forskjell på, siden sporvidde måles på forskjellige måter og mønster/design av dekkene spiller inn på hvor mye av dekkene som faktisk har kontakt med bakken. Michelin PS2 i 245 dimensjon har 241 i sporvidde. Men Conti dekkene har bare 210 i sporvidde.

Når du skriver sporvidde så mener du antakelig mønsterbredde elns. Sporvidde er pr. def. avstanden mellom senter på to dekkene på samme aksling. Om man bytter til bredere dekk så øker man derfor ikke sporvidden. Skal man øke sporvidden kan man bytte til felger med mindre innpress.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Dennis

Ja mente mønsterbredde, altså hvor mye av mønsteret på dekket som har kontakt med veibanen :) klønete av meg å kalle det sporvidde da det er betegnelsen på det du sier ja.

HåkonE

Personlig syntes jeg "sykkeldekk" blir feil på en så kraftig bil. Kjøper 295 selv.

Står det ikke 265 i vognkortet også?

Dennis

Står 265 i vognkortet.

Må opp på 295 skal det se bra ut ja ;) 245 ser fort ut som sykkeldekk på en bil som er såpass bred i ræva. 265 med 9" felg gjør det litt bedre i det minste.

MrGekko

Sitat fra: MrGekko på søndag 26. april 2015, klokken 11:34
Sitat fra: rr2000 på søndag 26. april 2015, klokken 11:09
Jeg hadde samme sak og valgte å bytte, Conti dekkene var fine de, det er en "silent" modell som koster omtrent det samme som Michelin PS2. Med PS2 og 265 bak er det merkbart mer veistøy, og littegranne mer sporing, men de oppleves som hakket mer sporty ved aktiv kjøring og jeg mener at 9" felgene fyller ut skjermene bak litt bedre og ser mer riktig ut på en "performance" bil.

Er fortsatt i tenkeboksen angående å bytte. Når du skriver at det er merkbart mer støy - er det slik at det er så merkbart at det er irriterende?
Noe av det jeg liker med Conti-dekket, er at det støyer minimalt. Forbruket er også meget lavt (lå på 195 kw/t i snitt, Kristiansand-Horten)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA