Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

85D er ikke Model S med lengst rekkevidde?

Startet av GeirHM, lørdag 25. april 2015, klokken 09:15

« forrige - neste »

RaBalder

Du har aldri optimal regen. Med det mener jeg uten tap.

La oss si at du bremser ned bilen med regen. Bare en del av denne bremse-energien vil dyttes tilbake i batteriet. Resten forsvinner i tap. La oss anta at du gjenvinner 90% i beste fall.


  • Dermed vil det være bedre å la bilen trille ned en bakke uten å hverken regenerere eller bruke energi.
  • Men hvis farten blir for stor, så vil luftmotstanden bremse opp bilen og du får ingenting inn på batteriet. I slike tilfeller vil det da være bedre å bremse bilen med regen og tross alt sitte igjen med 90%.

GOS

@GeirHM

Du har vel egentlig alt fått svaret du stilte meg av Rabalder. Jeg tror forskjellen kanskje kan være enda mer enn det som er tap i regenereringen, men vet ikke helt hvorfor/hva som eventuelt gjør forskjellen såpass stor.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Cobos

Når det gjelder lading på jobben virker det på utregninga di i første post som du trenger litt lading for at du skal slippe ekstra superladerstopp, spesielt på vinteren. Med såpass lang reisevei mistenker jeg du har ihvertfall 8t på jobben, 8t med 16A kurs som gir 13A er ca. 24kWh. Det er mer enn nok til at du kommer hjem med den litt uøkonomiske cruisekontrollen som virket som din favorittløsning. En eller fler 16A kurser er ikke en stor utgift for jobben, og kan brukes av alle elbiler uansett type.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Tuxedo

OP var bekymret for rekkevidden vinterstid.  På langkjøring vinterstid opplever jeg at den lavere rullemotstanden på Hakka R2-dekkene langt på vei oppveier økt energiforbruk pga kupevarming.  Så jeg har faktisk ikke hatt noe særlig høyere forbruk på langkjøring vinterstid.  Småkjøring i sentrum er en helt annen sak, da tar vinterforbruket skikkelig av.  Men det spiller jo mindre rolle siden det er hjem og lade over natten uansett. 

De vinterdagene det er skikkelig ille kjøreforhold kan han jo stoppe noen minutter på Lier.

Havebigfun

Sitat fra: GOS på søndag 26. april 2015, klokken 16:57
@GeirHM

Du har vel egentlig alt fått svaret du stilte meg av Rabalder. Jeg tror forskjellen kanskje kan være enda mer enn det som er tap i regenereringen, men vet ikke helt hvorfor/hva som eventuelt gjør forskjellen såpass stor.
Jeg seiler mye- tror det er ca 10Wh/km i forhold til vanlig kjøring og 15-20Wh/km i forhold til CC.
Bilern har så lite luftmotstand at det ikke "koster" mye tap å seile fort (innenfor norske hastigheter)- ulempen er heller at man risikerer bot. Jeg løser det ved å seile til hastigheten overskrider det som er rimelig hastighet går i D noen sec og regenerere maximalt til jeg har bremset passe ned for så å seile videre. Det er fristende å samle litt kinetisk energi på nedoverveien slik at man kommer opp neste bakke og gå i D så sent som mulig.   ::)

GeirHM

Sitat fra: Cobos på søndag 26. april 2015, klokken 18:55
Når det gjelder lading på jobben virker det på utregninga di i første post som du trenger litt lading for at du skal slippe ekstra superladerstopp, spesielt på vinteren. Med såpass lang reisevei mistenker jeg du har ihvertfall 8t på jobben, 8t med 16A kurs som gir 13A er ca. 24kWh. Det er mer enn nok til at du kommer hjem med den litt uøkonomiske cruisekontrollen som virket som din favorittløsning. En eller fler 16A kurser er ikke en stor utgift for jobben, og kan brukes av alle elbiler uansett type.

Cobos

Heldigvis har jobben to røde industriuttak, et av dem er til og med på 32a. I tillegg er det 5 vanlige 16a Schuko. Så langt har jeg lykkes få et par timer eller mer på et rødt uttak hver gang. Men antallet elbiler vokser blant oss som jobber der. Og jeg har allerede hørt at det er en viss misnøye fra andre uten elbiler til dette at det er satt av egne elbilplasser. Og det representerer jo en kostnad for institusjonen også. Helt ærlig foretrekker jeg en ordning hvor jeg betaler for strømforbruket jeg mottar. For å redusere misnøye og sikre meg en permanent ordning.

Sitat fra: Tuxedo på søndag 26. april 2015, klokken 19:10
OP var bekymret for rekkevidden vinterstid.  På langkjøring vinterstid opplever jeg at den lavere rullemotstanden på Hakka R2-dekkene langt på vei oppveier økt energiforbruk pga kupevarming.  Så jeg har faktisk ikke hatt noe særlig høyere forbruk på langkjøring vinterstid.  Småkjøring i sentrum er en helt annen sak, da tar vinterforbruket skikkelig av.  Men det spiller jo mindre rolle siden det er hjem og lade over natten uansett. 

De vinterdagene det er skikkelig ille kjøreforhold kan han jo stoppe noen minutter på Lier.

Jeg merket også at mine R2 hjul ikke brukte spesielt mye sammenlignet med sommerhjula - når veiene var tørre og det ikke var større motvind.


Ellers tar jeg til etterretning at jeg har mye å lære når det gjelder det å kjøre elektrisk på en energioptimal måte. Jeg frykter at jeg til vinteren må ha dette innabords - om jeg blir tvunget til å la være å lade på jobben.

trygvelo

Sitat fra: torboro på lørdag 25. april 2015, klokken 21:23
Jeg kjørte Oslo-Tønsberg tur-retur nesten daglig før, og lå sjelden over 200Wh/km.  Jeg tror problemet ditt er at du bruker cruise control. Cruise Control er langt fra noe energisparer, den vil alltid prøve å holde deg akkurat på streken og ligger gjerne 20-40 Wh/km høyere enn nødvendig. Kjører du manuelt og leser terrenget kommer du fint ned i 180-195Wh/km selv i 120km/t+.

Må vel være med klimaanlegg avslått og medvind det vel?

Cowboystrekk

- Anbefaler ca 50 psi i dekkene, forbruket blir da noen prosent lavere.
- Å ligge i opptil 125 km\t struper rekkevidda. Husk at 500 km er målt ut ifra 88 km\t. Jeg ville holdt meg til ca 115 km\t i 110 :)
- Range Mode har endel å si når utetemp og ønsket innetemp avviker mye. Når batteriet ikke er helt varmt med avreise vil også RM har mye å si.
- Aldri bruk bremsepedalen med mindre det er helt nødvendig. Regen er faktisk rundt 80% effektiv, langt over de fleste andre batteribiler. En test på dette var en som aksa fra 0-193 så raskt han greide i sin S60, så lot han regen dra bilen helt ned til 0. Forbruket var 1,1 kWh da han hadde toppfarta, men regen fikk det ned i 0,5 kWh :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

mgarm

Har bare lest noe fra staren, men jeg ville sjekket kjørestilen også.
Når kona kjører bilen på langkjøring til og fra samme destinasjon som jeg gjør bruker hun mer strøm. Dette på tilsvarende føre. Farten er også ca. det samme. Utgjør ca. 10-20 kWh.

Thor2014

Sitat fra: mgarm på mandag 27. april 2015, klokken 23:13
Har bare lest noe fra staren, men jeg ville sjekket kjørestilen også.
Når kona kjører bilen på langkjøring til og fra samme destinasjon som jeg gjør bruker hun mer strøm. Dette på tilsvarende føre. Farten er også ca. det samme. Utgjør ca. 10-20 kWh.
Damer kan ikke kjøre bil.  8)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA