Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

85D er ikke Model S med lengst rekkevidde?

Startet av GeirHM, lørdag 25. april 2015, klokken 09:15

« forrige - neste »

RaBalder

Bilen er bare en del av dette.

Det er også faktor som sitter noen centimeter bak rattet. Tror den faktoren har mye mer å si en selve bilen.

Jejl

Å sette på automatisk senking til low over 80 km/t, vil spare litt strøm.

timingbeltkiller

Det ideelle er hjemmeladingen rekker fram og tilbake de turene du har mest av.
Det betyr for langkjørere ofte valg mellom lusekjøring og 1-2 SC.
Ikke sikkert lusing alltid betyr tidstap.

Men det betyr helt sikkert mindre slitasje på dekk og bil
og minket risiko for gnagsår på sjela.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Martinius

Iom. At 85d gruser 85 i et dragrace så sier det seg selv at den har høyere forbruk ved aggressiv kjøring, herunder rask kjøring. Jeg har snitt på 230, kjørt 2500 km, og har vekslet litt mellom range mode og rolig kjøring og sport mode og helt tullerusk kjøring. Helt drøyt hvor mye den trekker hvis du cruzer i 130+. På den annen side så virker 180 på langtur fullt mulig i bestemorstil. Er det noen som har sammenligna tacc mot å kjøre selv? Inntrykket mitt er at tacc ikke er besparende sammenligna med å kjøre pus selv...

Snowroller

Jag har ca 70km till jobbet med ca halva sträckan på 110km/h väg.
Har nu kört 3300km och har en snittförbrukning på 190 W/km.
Kör mycket CC men den är satt till +5km/h så jag kör nog ganska precis på hastighetsgränsen i verkligheten.
Kör i range mode och normal acceleration.
Värme på i säte och ratt och AC vid behov.
Mitt rekord är 175W/km hem från jobbet en dag då det var sol och varmt.
Grå 85D

inverter

Jeg har kjørt Oslo - Porsgrunn, ca 14 mil hver vei på vinteren uten å lade. Det går akkurat dersom jeg lader helt fullt og ligger på fartsgrensene. Range mode selvfølgelig. S85.

RaBalder

I ferien i fjor trillet jeg billig.

164Wh/km over nesten 1500km.
Og var nede i 154Wh/km Oslo-Trondheim.

Så det er mulig å sikte lavt hvis forholdene er gode.

MadsKB

Jeg opplever stor forskjell på Range Mode og ikke på min 85D.

Kjører ukentlig Kristiansand - Oslo, starter med 100% og er kommer frem med 20%+ hver gang.
Uten range mode hadde jeg hjertet i halsen. (Holder meg under prikk-grensa).

På 85D står det noe på range mode-knappen om at den "balanserer momentet på motorene i høye hastigheter", kanskje range mode har mer å si på D?

pej

Sitat fra: MadsKB på lørdag 25. april 2015, klokken 20:14

På 85D står det noe på range mode-knappen om at den "balanserer momentet på motorene i høye hastigheter", kanskje range mode har mer å si på D?

Dette er vel det Tesla har kalt Torque Sleep.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

torboro

#24
Jeg kjørte Oslo-Tønsberg tur-retur nesten daglig før, og lå sjelden over 200Wh/km.  Jeg tror problemet ditt er at du bruker cruise control. Cruise Control er langt fra noe energisparer, den vil alltid prøve å holde deg akkurat på streken og ligger gjerne 20-40 Wh/km høyere enn nødvendig. Kjører du manuelt og leser terrenget kommer du fint ned i 180-195Wh/km selv i 120km/t+.


SR

Betyr det at man må bruke range mode for at torque sleep skal fungere?

Jeg er forsåvidt i feil tråd siden jeg kjører P85D. Men jeg opplever en betydelig økning i forbruk fra min forrige TMS, som var en P85+.  Økningen er på vel 20% ved motorveikjøring (bruker ikke range mode). Mye synes jeg....

Før S P85+, så  SP85D, deretter S P90DL, nå X 100D

Thor2014

Sitat fra: SR på lørdag 25. april 2015, klokken 22:54
Betyr det at man må bruke range mode for at torque sleep skal fungere?

Jeg er forsåvidt i feil tråd siden jeg kjører P85D. Men jeg opplever en betydelig økning i forbruk fra min forrige TMS, som var en P85+.  Økningen er på vel 20% ved motorveikjøring (bruker ikke range mode). Mye synes jeg....
Ja, range tillater at bakre motor sover litt. Bli ikke like sprek, men sparer strøm. Min står nesten alltid i range.

GeirHM

Det jeg leser her gir meg ikke noe større om rekkeviddeforskjellene mellom S85 og S85D. Kanskje fordi de er helt marginale og egentlig bare kan oppdages i reine laboratorietester hvor alle relevante parametre kan kontrolleres?

Det jeg derimot forstår veldig klart er at jeg er langt fra den mest energiøkonomiske sjåføren der ute. Antakelig ville jeg med min kjørestil ikke gjort det noe bedre med en S85 enn jeg gjør det i dag med min D. (Men jeg er heller ikke villig til å byttelåne for å teste dette ut, humhum.) Jeg kunne droppe krusekontroll, redusere farten, legge meg i kjølevannet av E18s mange trailere, bruke range mode mer og følge terrenget med gasspedalen.

Antakelig vil jeg få større utbytte av en innsats for å gjøre ladesituasjonen på jobben bedre. Mulig jeg kan få til et samarbeid med TOCN eller Tesla selv fordi jobben ligger strategisk godt plassert nær E18 omtrent midtveis mellom Lier og Brokerheia. Utfordringen blir å få jobben til å åpne opp også for andre Teslasjåfører som trenger lading. Og det reiser noen vriene spørsmål om Teslas popularitet lokalt. Kan jeg få reservert to til fire plasser på en godt besøkt ansattparkering? Jeg er mer enn usikker.

GOS

@GeirHM
Har du prøvd å "seile", det vil si vippe den i "N", når det er nedoverbakke eller du ser du begynner å ta igjen køen. Jeg tror det gir meg en del % bedre forbruk på langtur enn å kun kjøre på CC på min rwd.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

GeirHM

Hei @GOS, ville det ikke være bedre heller å sikre optimal regen i nedoverbakkene? Men det betyr uansett at jeg må ta den av kruskontrollen. Det jeg kanskje er mest forundret over ellers at range mode kjøring ikke gir meg mer. Kanskje er det fordi jeg bruker kruskontrollen så mye?

Som pendler gleder jeg meg villt til SW 7.0 og den lovede automatiserte kjøremodusen for bruk på motorveiene. Allerede nå merker jeg at den adaptive kruskontrollen reduserer merkbart slitasjen de lange pendleturene vanligvis påfører meg. Det er merkbart mye lettere å konsentrere seg om å overvåke at bilen kjører slik den skal, enn den vanlige tilpasningen til trafikkbildet hvor hver oppbremsing foran meg er noe jeg må forholde meg til. Kostnaden er redusert energiøkonomi.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA